mai 09, 2024, 19:26:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1600 motor som hoster olje  (Lest 1352 ganger)
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« på: mars 25, 2010, 22:32:43 pm »

hei men bruksbil, en 1303 s bigg med 1600 motor hoster og harker og bruker masse olje. jeg har oljesot i eksospottene og i forgasseren. har ny coil og fordeler, som er instilt. nye plugger, instilt ventiler. og ingenting hjellper :S noen råd  Hæ
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: mars 25, 2010, 22:40:45 pm »

Utsletne stempelringar, utsletne ventilstyringar = masse jobb desverre
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #2 på: mars 25, 2010, 22:50:36 pm »

husker ikke hvor langt motoren har godt nå men ikke velg langt. ventilene var veldig feilinstilt når jeg fikk den hvis det har noe med saken å gjøre  Tvilende mulig det kan ha lekt olje inn i steplene og opp i gasseren fra toppene ? det var over 0,8 mm  Hæ
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #3 på: mars 25, 2010, 22:56:26 pm »

husker ikke hvor langt motoren har godt nå men ikke velg langt. ventilene var veldig feilinstilt når jeg fikk den hvis det har noe med saken å gjøre  Tvilende mulig det kan ha lekt olje inn i steplene og opp i gasseren fra toppene ? det var over 0,8 mm  Hæ

Selv om ventilene er ujustert vil man vel ikke få olje ut av systemet. Ventilene åpner for luft+bensin inn og eksos ut. Er da som Tistlo sier, styringer og/eller stempelfjører som er problemet.
Og ventilene skal være 0.15mm.
At det lekker olje som går opp til gasseren Hæ
« Siste redigering: mars 25, 2010, 22:58:54 pm av Bj?rn » Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #4 på: mars 25, 2010, 23:06:22 pm »

ja oljen må jo på en eller nannen måte komme seg inn i stempene og bli presset opp i gasseren. men jeg har hatt av sylinderne på den ene siden og det så ikke ut til å være noen synelig skade på hverken sylindervaggene, spempelene og stemp|ellringene motoren gikk fint og hadde ikke dette problemet får jeg gjorde det. men mista en skrue ned i toppen så ble nøtt til å demontere litt så sjekke dete samtidig. skruen datt aldri ned i sylinderen men låste en av ventilene.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: mars 25, 2010, 23:44:40 pm »

Du ser ikkje om stempelringane er utsletne på augnamål, eg trur nok att du må plokka ned motoren igjen. om det er skrua som har gjort det er eg ikkje sikker på, men det er ikkje noko som kan føra til att oljo kjem opp i forgassaren!? kanskje vist du kjøyrer utan stempelringar.. men du bør nok plokka ned og sjekka.
Ein enkel sjekk på toppane og ventilstyringane er å ta av toppen og løyse opp ventilfjøra sånn att ventilen er laus, so sett du ein fing over ventilstyringen i eine enden og drar ventilen ut andre sida. då skal da verta ein sånn "plopp" lyd, som når du tar av ein sugepropp eller noko.. vist det ikkje vert noko plopp lydar eller noko so er nok styringane utsletne
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #6 på: mars 26, 2010, 00:57:16 am »

Tyder på at ventilen ikke tetter og kompen blåser ut i innsug.
Loggført

Tlf 92062314
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: mars 26, 2010, 06:48:59 am »

Kan ikke skruen som låste ventilen ha laget sår i setet, som gjør at det blir utett og blåser tilbake i gasser? Men allikevel, mye olje burde det vel ikke bli?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #8 på: mars 26, 2010, 08:01:47 am »

I stedet for å gjette, kjøp en kompresjonstester på biltema og mål alle 4 sylindre.
Husker ikke kompresjonstrykk, men det skal være ganske likt på alle.
Slitte stempelringer gir blå røyk, er det veldig ille blåser trykket ned i bunnpanna og oljen kommer ut ved reimskiva og oljedampslangen.
Motoren har kanskje vært varm en gang? (Kjørt uten viftereim)
Loggført
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #9 på: mars 26, 2010, 14:23:35 pm »

har starta motoren uten viftereim en gang i 5 minn. ikke noe mer en det. ikke noe blå eksos heller men takk for tips skal prøve å kjøpe en kopresjons tester å sjekke. har snudd toppen opp ned og helt bensin i den når jeg hadde den av og ingenting randt ut gennom ventilene så det er ikke hakk i de Blunker
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!