mai 02, 2024, 09:32:27 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Enkel overhaling av standard T1 1600 motor ("for dummies")  (Lest 15077 ganger)
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« på: oktober 10, 2010, 19:03:46 pm »

Etter å ha kjørt helårsboble i mange år har jeg, før denne vinteren starter for fullt, planer om å ta en overhaling av motoren.
(har allerede startet men fant ut at jeg liksågodt kan starte en prosjekttråd om dette)

Stikkord er: Økonomi, gjenbruk, forbedring ikke som ny, enkelt, raskt, MEN pålitlig.
Kunnskap/erfaring: Jeg har gjort dette med en tilsvarende motor tidligere men har da fått hjelp til honing/stempelfjærbytte
Tilgjengelig: 1st 1600 AS-motor som sitter i bobla, 1 stk delvis demontert 1600 AD-motor som har sitti i bilen før AS motoren


Dette er motoren:

* IMAG0024.jpg (118.19 KB. 1168x699 - vist 417 ganger.)


Her har jeg begynt demontering mens motor sitter i bil siden dette er liksågreit og gjør det lettere å få den ut av bilen

* IMAG0029.jpg (126.22 KB. 1168x699 - vist 446 ganger.)


Sjekket om alt var i orden med børstene. Det er fortsatt litt igjen og ladelampa i bilen lyste ikke før jeg demonterte motor. Delen er også ganske rask å bytte selv når motor sitter i bil, så bytter derfor ikke denne delen nå.

* IMAG0031-1.jpg (52.22 KB. 1168x699 - vist 370 ganger.)


Motor ute av bil og ganske så demontert

* IMGP5519.jpg (95.48 KB. 516x776 - vist 487 ganger.)


Diverse deler og blekk som er demontert, vasket med stålbørste, witespirit og fille. Har også lakket delene med motorlakk.
Fordeleren: Sjekket at stift har en hel flate og deretter justert åpningen til 0,4. Har også tatt en dråpe olje i røret som står opp i midten.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28830.0.html

* IMGP5516.jpg (83.69 KB. 516x776 - vist 397 ganger.)


Rengjorde så godt jeg kunne ini rørene og romsterte litt rundt med en ståltråd inni det minste røret. Har en tendens til å tette seg dette har jeg hørt.

* IMAG0049.jpg (101.85 KB. 1168x699 - vist 326 ganger.)


Rengjorde diverse andre deler
Forgasser: Skrudd fra hverandre det som kunne skrus fra hverandre. rengjorde med knut og whitespirit, satte sammen med nye pakninger og pakningskitt.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.0.html
Coil: valgte å ikke bytte med ny selv om jeg ikke vet hvor gammel denne er. Vurderer kjøp av ny fra BT dersom den streiker.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,29009.0.html
Bensinpumpe: Trykket på tappen under pumpa og sjekket med fingeren at det kom luft ut fra øverste rør og at den trakk luft inn fra nederste rør.
Ny pumpe koster ikke mye dersom den er defekt.
Oljefilter: Dette var bøyd og i dårlig stand. Kjøper nytt slik at sjansen for oljelekkasje minker.
Bronsefarget spiral: Denne husker jeg ikke helt hva justerer men er en automatisk justering etterhvert som motor blir varm mener jeg å huske. Sammenlignet med en annen som jeg hadde liggende virket det som om den var defekt (var utvidet i kald tilstand). Jeg bytter derfor denne med den jeg har til overs (den øverst av de to på bildet). En ny/brukt tror jeg ikke koster mange kronene.

* IMGP5517.jpg (177.76 KB. 1168x776 - vist 421 ganger.)


"Nye varmepotter"
Kommer til å montere noen andre varmepotter som jeg har siden de virker bedre enn de som sitter på motoren jeg overhaler.

* IMGP5518.jpg (145.51 KB. 1168x776 - vist 397 ganger.)





« Siste redigering: oktober 10, 2010, 20:51:05 pm av VeteranBobla » Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 10, 2010, 19:09:20 pm »

Og her kommer fortsettelsen:
Først et mer detaljert bilde enn det i forrige post

* IMAG0046-1.jpg (94.25 KB. 1168x699 - vist 373 ganger.)


Stempel/Sylindre: Tok av sylindre og fikk tatt en titt på stemplene på ene siden.  Hvilken tilstand man kan tolerere er uvisst, men jeg satser på å kunne rengjøre disse, montere nye stempelfjærer og og hone opp sylindre.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8299.0.html

* IMGP5525.jpg (125.96 KB. 1168x776 - vist 354 ganger.)


* IMGP5526.jpg (98.94 KB. 1168x776 - vist 310 ganger.)


* IMGP5528.jpg (71.02 KB. 516x776 - vist 342 ganger.)

Som dere ser har jeg pirket av litt møkk på stemplene.

Usikker på hvordan det skal se ut inni her, men kan vel rengjøres på et vis.

* IMGP5529.jpg (158.17 KB. 1168x776 - vist 324 ganger.)


* IMGP5530.jpg (101.45 KB. 1168x776 - vist 317 ganger.)


Ventiler: Det så ut som om to av ventilene som satt på motoren var utslitt, og jeg valgte derfor å erstatte disse med to fra en annen motor jeg hadde.

* IMGP5523.jpg (124.05 KB. 1168x776 - vist 350 ganger.)


* IMGP5524.jpg (55.85 KB. 1168x776 - vist 326 ganger.)

« Siste redigering: oktober 10, 2010, 19:28:18 pm av VeteranBobla » Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #2 på: oktober 10, 2010, 19:29:19 pm »

Jeg har tidligere hatt ute motor på denne bobla. For først byttet jeg motor siden den ikke ville gå lenger, og jeg hadde en turnkey liggende. Jeg hadde da hatt problemer med at motoren "sluret" i det jeg giret og gav gass. Når motoren var ute oppdaget jeg at det var masse olje i hulerommet på girkassa som åpenbarte seg. Dette ble rengjort og ny clutchdisk + ny brukt motor satt inn.
Denne fungerte som smurt, men etterhvert endte jeg opp med samme problem, der motoren sluret seg bortover ved gasspådrag.
Forrige sommer tok jeg motoren ut igjen og regnet med at det måtte være et eller annet feil med pakningen inn mot girkassa. Denne ble byttet. Det fungerte fint, men så skjedde det samme igjen.

Slik så girkassa ut etter at jeg fjernet motoren denne gangen

* IMGP5520.jpg (140.27 KB. 1168x776 - vist 414 ganger.)


Jeg strøk fingeren langs det fuktige og jeg tror det er motorolje. Dersom det hadde vært girolje vil jeg tro at jeg hadde luktet det til tross for at det har ligget der og virvlet rundt i et år. Girolje lukter nemlig ganske mye værre enn vanlig motorolje.
Det spørs nok om jeg må ta en titt på pakningen på motoren inn mot girkasse.


Siden jeg har to 1600 motorer som jeg plukker litt deler av (AS og AD motor) så dukker det opp noen spm rundt dette. AS-motoren har vært i bobla nå og det var den som skulle overhales. Skruene til varmepottene på denne satt utrolig hardt så jeg valgte å bruke blokka til AD-motoren i stedet. Er det hips om haps hvilke deler jeg bruker fra disse motorene eller er det noe som er bedre enn den andre.

De rene delene er fra AS-motoren

* IMGP5532_1.jpg (69.53 KB. 1168x776 - vist 285 ganger.)


* IMGP5533_1.jpg (48.9 KB. 1168x776 - vist 266 ganger.)


* IMAG0051-1.jpg (108.74 KB. 1168x699 - vist 259 ganger.)


De møkkete fra AD-motoren

* IMGP5535.jpg (123.47 KB. 1168x776 - vist 278 ganger.)


* IMGP5536.jpg (111.75 KB. 1168x776 - vist 248 ganger.)


* IMGP5537.jpg (163.72 KB. 1168x776 - vist 266 ganger.)

« Siste redigering: oktober 10, 2010, 20:06:55 pm av VeteranBobla » Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 10, 2010, 20:11:24 pm »

Sånn. Da er det bare å komme med tips dersom det er noen som har.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 10, 2010, 22:01:54 pm »

Det du kaller ventiler, er vippearmer.. Blunker
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 10, 2010, 22:27:44 pm »

Sitat
rengjorde med knut og whitespirit

Godt du setter knut i arbeid Osteaktig Osteaktig

Men bra tråd detta her

Tips til reingjering av toppar og andre innolja, koksbelagte saker&ting. Har du tilgang på delevaskar så er det kjempebra, men kan ogso gjerast på "gamlemåten" Legg delane i diesel eller bensin eller noko ant og la da ligga eit par døgn so skruer du over med stålbørste eller andre vertkøy, ikkje noko hokuspokus.

Stempel er lurt å koka for å løysa opp skitn, so bruker du børste til å ta vekk mesteparten av skit og bruker so ein knekt stempelring til å skrapa ut koks og drit i ringspora. men ikkje skrap opp stempelet

Bronsefarga spiral\ termostat sjekker du ved å legga den i varmt vatn . dersom den ikkje utvidar seg so er det no good.

Nye lager til veiv, råder og kam bør du ynskja deg, ogso pakningar og simring sjølvsagt. Ville ogso ha invistert i eitpar mikrometer og evt eit måleur so kan du få målt slitasje på forskjellige deler. Greitt å bruka orginaldeler men ikkje vist dei er utsletne. Ivertfall bør veiva målast då
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #6 på: oktober 10, 2010, 23:06:09 pm »

Det du kaller ventiler, er vippearmer.. Blunker

Hehe. Ja jeg går for learning by doing. Ord og riktige navn må læres de og. Takker og bukker for rettelsen
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 11, 2010, 06:32:54 am »

Flott med en sånn tråd også, det er jo ikke nødvendig å alltid trimme. Dette er nok nyttig for de fleste å se gjennom, og fullt overkommelig for de fleste hobbymekkere!
Et par ting: bytt simmering + o-ring på svinghjul når du får oljelekkasje som denne i girkassen. Ellers så er det masse gode tips på hva som er greit å rengjøre med her: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=419739&postdays=0&postorder=asc&start=0
Kjøpte forleden en JIF stekeovnsrens for å prøve meg på litt forskjellige deler - tror Mr. Muscle er sterkere lut Blunker
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #8 på: oktober 11, 2010, 07:19:46 am »

Ja dette er ein god trå med masse lerdom for dei fleste. vil berre legge til at røyret til vippearmane er ein viktig detalj som har små hol til oljesmøringa til vippearmane. derfor bør alle delane på "vippestellet" plokkast ifrå kvarandre, vaskast reint, og blåsast igjennom. "Litt tett" i eit slikt lite hol vil elles gje slitasje mellom ventil og v.arm då.  Blunker
Loggført
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #9 på: oktober 11, 2010, 10:01:43 am »

Sitat
rengjorde med knut og whitespirit

Godt du setter knut i arbeid Osteaktig Osteaktig

Men bra tråd detta her

Tips til reingjering av toppar og andre innolja, koksbelagte saker&ting. Har du tilgang på delevaskar så er det kjempebra, men kan ogso gjerast på "gamlemåten" Legg delane i diesel eller bensin eller noko ant og la da ligga eit par døgn so skruer du over med stålbørste eller andre vertkøy, ikkje noko hokuspokus.

Stempel er lurt å koka for å løysa opp skitn, so bruker du børste til å ta vekk mesteparten av skit og bruker so ein knekt stempelring til å skrapa ut koks og drit i ringspora. men ikkje skrap opp stempelet

Bronsefarga spiral\ termostat sjekker du ved å legga den i varmt vatn . dersom den ikkje utvidar seg so er det no good.

Nye lager til veiv, råder og kam bør du ynskja deg, ogso pakningar og simring sjølvsagt. Ville ogso ha invistert i eitpar mikrometer og evt eit måleur so kan du få målt slitasje på forskjellige deler. Greitt å bruka orginaldeler men ikkje vist dei er utsletne. Ivertfall bør veiva målast då

Hehe en artig trykkleif der ja.

Godt tips det med test av termostat. Skal teste det når jeg er i garasjen etterpå.
Jeg har ingen delevasker så jeg regner med at jeg kommer til å bruke dieselmetoden ja. Har vannkoker i garasjen så det kan vel hende at jeg kan koke opp vann og helle over stemplene for å løse opp skiten som du sier.

Ang innkjøp av måleverktøy etc så dropper jeg det i denne omgang. Jeg satser på økonomi/enkelhet i denne motoroverhalingen. Planen er at den skal bli litt tryggere og bedre, men det er ingen totalrestaurering/totaloverhaling som gjelder her. Sikkert mange som er uenige med meg her, men så lenge motoren gikk greit nok før jeg demonterte så bør det gå greit med kun denne enkle overhalingen. Planen er at den skal raskt inn i bruksbobla igjen, så en totaloverhaling av motor får bli neste gang =) Men absolutt gode tips du kommer med Tistlo. Takker og bukker.

OVALT: Skal ta en titt på vippestellet. Virker som det er en relativt rask og enkel jobb å rengjøre dette.

RZR-Andy: Du tror også at jeg hadde luktet det på oljen dersom det var girolje? Da blir det uansett bytte av simmering og o-ring. Mener å huske at jeg gjorde dette på den forrige motoren samtidig som jeg byttet foring på girkassa. Men endte likevel opp med samme problem. Jaja, det (samt en liten motorbrann) er uansett grunnen til at jeg tar denne grovoverhalingen. Så denne gangen SKAL det funke!

Og JA, jeg håper at denne tråden kan være til stor hjelp for mange hobbymekanikere der ute som kun er ute etter å få motoren de allerede har i boble til å være litt mer pålitelig.
« Siste redigering: oktober 11, 2010, 10:11:00 am av VeteranBobla » Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #10 på: oktober 13, 2010, 15:39:03 pm »

Da har det blitt gjort litt flere småting.

Termostat er blitt testet. Kokte vann i vannkoker og helte i en kopp. Målte strl på termostat kald. puttet den i varmt vann, målte termostaten igjen (den krympet raskt igjen etter å bli tatt opp fra det varme vannet). Konklusjon: Den fungerer! (termostaten ved siden av på bildet konkluderer jeg med at er defekt!)


* IMGP5549.jpg (87.71 KB. 1168x776 - vist 276 ganger.)

Før oppvarming

* IMGP5544.jpg (130.72 KB. 1168x776 - vist 292 ganger.)

Etter oppvarming

* IMGP5545.jpg (91.74 KB. 1168x776 - vist 297 ganger.)


Siden jeg skal bruke opp igjen mesteparten av delene er det også en fordel å merke alle deler slik at de kommer tilbake på samme plass som de kom fra:
Støtstangrør:

* IMGP5550.jpg (141.26 KB. 1168x776 - vist 310 ganger.)

Vippestellet:

* IMGP5551.jpg (81.9 KB. 1168x776 - vist 303 ganger.)

Stempler, cylindre:

* IMGP5559.jpg (192.92 KB. 1168x776 - vist 333 ganger.)


Det var mange muttere å løsne for å få løs alt dette. Det er fort gjort å glemme noen så sørg for å sjekke ekstra godt før du begynner å benne og brekke for å få løs cylindre etc. Kjøleribbene tåler ikke allverden. Det var ganske greit å rikke ting løs når jeg hadde løsnet alle mutterene.
Stemplene derimot var ikke bare bare. Stemplene mine satt fast i rådene med en kryssbolt. På hver siden av den satt det to låseringer. Låseringene ble tatt ut og da skulle det normalt være ganske greit å løsne stemplene. Dette var IKKE tilfelle! Her måtte jeg inn i nabogarasjen og rekvirere en hjelpemann. En holdt i stempelet slik at det ikke skulle smelle bort i noe og bli skadet, mens en annen slo ganske så hardt på bolten for å få den løs.
Verktøy vi brukte: Hansker, Pipe 15, Pipeforlenger, Gummihammer.

* IMGP5562.jpg (138 KB. 1168x776 - vist 283 ganger.)

Jeg lot kryssbolten stå i ved rengjøring slik at jeg vet hvilken vei den skal monteres igjen for å være lik som den satt.

* IMGP5564.jpg (139.32 KB. 1168x776 - vist 254 ganger.)

« Siste redigering: oktober 13, 2010, 15:45:18 pm av VeteranBobla » Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #11 på: oktober 13, 2010, 16:01:35 pm »

Jeg sjekket lagrene i rådene ved å ta tak i råden og rugge litt frem og tilbake. Det laget ikke noe lyd/rørte på seg så da konkluderer jeg med at de er gode for gjenbruk.

* IMGP5569.jpg (106.82 KB. 516x776 - vist 311 ganger.)

Ventilene trenger en liten vask, men satser også på gjenbruk her

* IMGP5568.jpg (218.93 KB. 1168x776 - vist 310 ganger.)


* IMGP5571.jpg (102.86 KB. 516x776 - vist 276 ganger.)


* IMGP5570.jpg (219.48 KB. 1168x776 - vist 271 ganger.)


Stemplene ble vasket i kokende vann (fra vannkokeren i garasjen) slik Tistlo foreslo. Jeg kuttet tre sider i en dunk jeg hadde. På den måten kunne jeg lukke igjen lokket på dunken etterpå, slik at det varme vannet holdt seg varmere lenger.

* IMGP5574.jpg (132.48 KB. 1168x776 - vist 274 ganger.)


* IMGP5573.jpg (136.29 KB. 1168x776 - vist 314 ganger.)


Rengjorde med klut og skrape forsiktig av sotet på toppen med en kniv

* IMGP5576.jpg (159.36 KB. 1168x776 - vist 301 ganger.)


Det ene stempelet hadde litt riper på siden men det var ikke mye. Det fungerer fortsatt fint å bruke. Dersom det er store riper/knukket "skjørtet" på stempelet oppleves det som kalles skjørtebank i motoren. Så da vet dere det. Dersom rådene er slarkete oppleves det som kalles rådebank. Disse to banketypene har da en viss sammenheng.

* IMGP5579.jpg (76.79 KB. 1168x776 - vist 307 ganger.)

Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 13, 2010, 22:55:02 pm »

Går frammover her:)
Stempelringar kjøper du nye med tanke på oljeforbruk/økonomi
Eg meinte å vaska stempela i kokande vatn, altso å putta dei oppi ei panna med kokande vatn mens du skurer med ein stålbørste, deretter vasking og skruing i bensin-whitesprite bad og so koking igjen, Men ser ut som du fekk dei reine likavel. Hugs på å rensa spora til ringane der er det mykje drit. bruk ein stempelring til det.

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: oktober 14, 2010, 07:37:52 am »

Gjør du dette som tidsfordriv, eller for at de skal bli en forskjell i levetiden på motoren?
Det som gjør at en motor er "slitt" er at dimensjonene på delene har endret seg. Det hjelper ikke å endre utseendet på delene (vaske de) for å gjøre noe med levetiden.
Du må måle og bytte ut de tingene som er under VW's spesifikasjoner for å få motoren bedre.
En sylinder og en stempelring er par etter ørten tusen mil, de slites til hverandre over tid. De tetter bare OK i utgangspunktet i en slitt motor, når du demonterer delene så får du de aldri likt sammen igjen, og du har dårligere tetting enn du hadde før overhalingen.
Minimum er oppmåling av stempler og nye ringer + skikkelig honing, men for en overhaling så bør det investeres i et sylinderkit med ringer og stempler. Det finnes også overdim stempler og ringer om du velger å bore de gamle sylindrene, det var vanlig før.... heldigvis har vi ikke så slitte motorer som de hadde i gammeldager  Blunker Gliser Eller vent nå litt... Øyerulling
Skjørtebank oppstår når ytre-nedre målet på stempelet er for lite eller sylinderen er for stor (slitt/honet).

Med tanke på levetid hadde jeg ikke brukt gamle eksosventiler i noen motor, og spesielt ikke i en gatemotor. De knekker for et godt ord.

Dette med toleranser og klaringer er helt vilt mye viktigere i en bruksmotor enn i en race motor.

Dette er kun ment som tips.
Muligens demotiverende med slik info, men det er mye mer demotiverende å få en motor som bruker like mye olje som bensin etter en vinter med jobbing.
 

 
Loggført

Speed is no substitute for direction
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #14 på: oktober 14, 2010, 12:28:02 pm »

Nye stempelringer skal på ja og honing skal gjøres. Dette prosjektet er i grunn ment kun for å lære litt samt at jeg ønsker en litt mer driftsikker motor i bruksbobla. Det er nok mange deler som bør byttes ut for å få optimal ytelse, og det er sikkert hårreisende for mange at man ikke bytter de og de delene når man først er i gang.

Dette bli opplæringen og prøvingen og så får jeg heller ta en fullstendig overhaling ved neste anledning. Men måling av stempel kunne jeg kanskje gjort. Hvordan gjøres det?
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #15 på: oktober 22, 2010, 12:55:10 pm »

Da har det skjedd litt siden sist. Glemte jo så klart kameraet, og hadde mobil med lite batteri, den dagen det ble gjort mest. Men det ble likevel litt bilder.

Honing ble utført med drill, biltema honingssett og motorolje. Jeg dyppet fingeren i olje og klinte det rundt inni cylinder, presset så sammen honingsverktøyet og puttet det inn i cylinderen. Startet opp drillen på ca halv fart og førte drillen opp og ned med jevne drag. Etter en stund tok jeg ut verktøyet og kjente med neglen om overgangene øverst og nederst (der stempelet hadde gått og der det ikke hadde gått) var jevne. De var ikke borte. Tørket bort olje og skit og påførte nytt oljelag og honet videre. Andre gangen var jeg fornøyd og det virket som om cylinderen hadde fått passe med spor i seg.

* IMGP5589.jpg (159.39 KB. 1168x776 - vist 277 ganger.)


Her ser du tydelig ujevnheten der stempelet har stoppet (før honing)

* IMGP5593.jpg (121.5 KB. 1168x776 - vist 326 ganger.)


Honing

* IMGP5597.jpg (58.38 KB. 516x776 - vist 296 ganger.)


Etter honing

* IMGP5592.jpg (136.18 KB. 1168x776 - vist 318 ganger.)


Stempelringene jeg kjøpte inn så litt annerledes ut en de som satt i stemplene fra før, men det var tydelig tegning på pakken hvilke som skulle hvor og hvordan det skulle gjøres. Jeg brukte ikke noe verktøy til dette. Hekta kun ene siden innpå sporet og så trakk jeg den rundt og på. (dette var litt nærvepirrende jobb siden jeg ikke visste hvor mye de ville tåle. Men det gikk greit)

* IMAG0065.jpg (147.49 KB. 1168x699 - vist 281 ganger.)


* IMAG0068.jpg (115.25 KB. 1168x699 - vist 298 ganger.)


Kyssboltene mått ut før jeg kunne bruke stempelringkompressoren (fra Biltema), men da de var på plass i cylindrene satte jeg dem på plass igjen og klare for montering på rådene. Kompressoren settes runt stempelet og ringene og strammes til. Denne settes så oppå cylinderen og stemplene presses med håndmakt inn. Jeg opplevde litt trøbbel med den siste ringen med med litt ekstra puffing gikk det greit. Her er det en fordel med Olje i cylinder og i kompressor.

* IMAG0070.jpg (78.49 KB. 465x776 - vist 310 ganger.)


* IMAG0069.jpg (86.84 KB. 465x776 - vist 314 ganger.)



Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #16 på: oktober 22, 2010, 14:20:58 pm »

Montering av stempler på rådene gikk greit men jeg trengte en hjelpemann. Krysspinnene var ganske harde å få inn igjen også så jeg måtte bruke samme metode for å få dem inn igjen som jeg brukte på å få dem ut. Dvs, gummihammer, forlenger med 15mm pipe, en til å slå og en til å holde. Smurte et tynt lag med olje inni cylindre før jeg begynte videre montering.

* IMAG0071.jpg (75.42 KB. 465x776 - vist 313 ganger.)


* IMAG0073.jpg (139.35 KB. 1168x699 - vist 310 ganger.)


Nye støtstangrør kjøpt for et år siden

* IMAG0074.jpg (148.7 KB. 1168x699 - vist 355 ganger.)


* IMAG0077.jpg (128.35 KB. 1168x699 - vist 323 ganger.)


Montering av termostat. Var litt klundrete å få denne ned gjennom kjøleribber og i riktig posisjon siden den hadde bøyd seg litt. Men det gikk.

* IMAG0078.jpg (89.6 KB. 465x776 - vist 308 ganger.)


Under montering fant jeg plutselig ut at dynamofoten måtte byttes siden den ikke passet til den dynamoen jeg skulle bruke. Oljepåfyllingen fikk jeg ikke skrudd av så det ble derfor oljepåfylling uten utånding (det røret ned gjennom blekket). Noen som vet om dette har noe å si for motoren min? Hva er i tilfellen forskjellen på med og uten utånding?

* IMAG0082.jpg (153.07 KB. 1168x699 - vist 296 ganger.)


* IMAG0083.jpg (70.36 KB. 465x776 - vist 285 ganger.)


* IMAG0085.jpg (118.54 KB. 1168x699 - vist 315 ganger.)



« Siste redigering: oktober 22, 2010, 14:22:36 pm av VeteranBobla » Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #17 på: oktober 22, 2010, 14:38:25 pm »

Bytte simmering bak svinghjulet:
Prøvde først med en 36mm pipe og en skrutrekket i reimhjulet for å låse det. Konklusjon: dette funker ikke. Reimhjulet ble ikke skikkelig låst og skruen rikket seg derfor ikke. Fikk lånt meg et superverktøy og da gikk det som en lek. Reimhjulet satt imidlertid litt fast, men ved å benne den litt ut med en skrutrekker kom den løs.

* IMAG0088.jpg (148.29 KB. 1168x699 - vist 339 ganger.)


* IMAG0090.jpg (145.84 KB. 1168x699 - vist 324 ganger.)


Bak reimhjulet var det tydelig at noe ikke var tett.

* IMAG0091.jpg (119.38 KB. 1168x699 - vist 284 ganger.)


* IMAG0092.jpg (158.69 KB. 1168x699 - vist 355 ganger.)


* IMAG0099.jpg (80.18 KB. 465x776 - vist 317 ganger.)


Demontering, rengjøring og montering av ny simmering.

* IMAG0104.jpg (74.38 KB. 465x776 - vist 304 ganger.)


* IMAG0105.jpg (72.87 KB. 465x776 - vist 321 ganger.)


* IMAG0106.jpg (65.28 KB. 465x776 - vist 317 ganger.)


Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #18 på: oktober 22, 2010, 16:07:32 pm »

Jeg fant ut at det er forskjellige ting som skal til for å få et svinghjul tett. Hva som skal til avhenger av svinghjulet. På mitt svinghjul satt det ingen pakninger eller O-ring slik det kan gjøre på nyere motorer.

* IMGP5598.jpg (113.33 KB. 1168x776 - vist 325 ganger.)


* IMGP5599.jpg (90.4 KB. 1168x776 - vist 283 ganger.)


Ny simmering (rød type av silikon og ikke svart type av gummi) ble montert. Fikk tips om at det var best å finne noe som trykket jevnt på hele simmeringen og så dunke lett med en hammer. Var ikke mye å oppdrive men prøvde med en tapekjerne og en planke utenpå der for å på jevnt trykk på kjernen. Dette gav jeg opp ganske raskt og gikk over til lette slag med gummuhammer på pakningen. Dette fungerte fint.
Jeg smurte motorolje på utsiden av simmeringen slik at den skulle gli lettest mulig på plass.

* IMGP5600.jpg (138.92 KB. 1168x776 - vist 252 ganger.)


* IMGP5604.jpg (93.38 KB. 1168x776 - vist 261 ganger.)


* IMGP5605.jpg (91.32 KB. 1168x776 - vist 274 ganger.)


Det er viktig at simmeringen er like langt inn rundt hele. Dersom den er litt på skrå vil det lekke. Jeg fikk også høre at den ikke skulle bankes helt inn (så langt inn den går) men at den skulle bankes inn ca 1mm.

* IMGP5602.jpg (89.28 KB. 1168x776 - vist 281 ganger.)


* IMGP5601.jpg (114.76 KB. 1168x776 - vist 259 ganger.)



Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #19 på: oktober 22, 2010, 16:32:28 pm »

I det jeg skulle montere på eksosanlegget oppdaget jeg at det var på høy tid å bytte det ut. Et nytt ble kjøpt inn og montert. Mens motor var ute tappet jeg også av oljen på girkassa (som ikke er blitt byttet mens jeg har hatt den (6 år), og fylte på ny fin olje. Det er ganske mye enklere å gjøre sånne ting når motor er ute. Byttet oljesil og pakning på motor og fylte på olje på den og etter montering på bil.

Deretter skrudde jeg ut starter, smurte litt fett på tappen som stakk ut fra girkassa, jekket opp motoren og dyttet den på plass. For å rugge den på plass den siste biten er det en fordel å vri litt på reimhjulet slik at taggene på motor matcher taggene på girkassa. Dette er også en jobb som det er greit å være to på. Det er ikke noe must, men helt klart mye enklere med to stk.

Motor i bil, bensin, gasswire og strøm koblet til.  VILLE IKKE STARTE =( Ville faktisk ikke tenne i det hele tatt

* IMGP5612.jpg (198.65 KB. 1168x776 - vist 322 ganger.)


SYMPTOM:
Motor sviver men vil ikke tenne

MISLYKKA FORSØK / FEILSØKING:
Det var ikke strøm på batteri så måtte koble via en hjelpestarter (dette fungerte greit) (lysrør i lokalet tapper visstnok over tid strøm fra batteri fikk jeg høre..)
Bensin rett i forgasser
åpent og lukket chokespjell
vri på fordeler mens en forsøker å starte
åpne opp og se på stiftåpning for sikkerhetsskyld (0,4 åpning bekrefetet)
Justere fordeler med testlampe (tenning på, testlampeledning på jord og lampa den grønne ledningen på coilen. Vri på tenning til lampa lyser)
skru opp plugger og se om de var våte etter bensin (nr 1 var tørre)
Løsne bensinslange som sitter på forgasser og sjekke at det kommer bensin (det gjorde det)
Sjekke at pluggledninger er riktig (det gjorde det)
Justere bensintilførsel og lufttilførsel på forgasser (prøvd 1,5 runder ut på begge skruer og 2 runder ut på begge skruer)

SVINGHJUL
(2)(1)
(3)(4)
REIMHJUL

Sjekke at det var strøm i pluggledning (sjekket bare en men det burde vel smelt i allefall bittelitt dersom det i tilfelle kun var den ene ledningen det var strøm i)
Sjekke at ledningene satt riktig på coil (så vidt jeg vet så gjorde det det. Grønn ledning, til fordeler, på høyre side og de tre svarte, tomgangsdyse og choke, strøm fra tenning, lys, på venstre side)

FORSLAG TIL HVA DET KAN VÆRE:
- Kun tenning på en pluggledning
- bensin kommer på en eller annen måte ikke ned til cylindrene (siden plugg nr 1 som jeg sjekket ikke var fuktig etter at vi hadde hatt 4-5 startforsøk.)

Jeg ser også nå at jeg har glemt å montere en slange fra luftfilter og ned på innsug men det bør ikke resultere i at bilen ikke tenner i det hele tatt...

NOEN SOM HAR NOEN TIPS OM HVA DET KAN VÆRE OG HVORDAN JEG KAN FINNE LØSNINGEN?


« Siste redigering: oktober 22, 2010, 16:36:10 pm av VeteranBobla » Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #20 på: oktober 22, 2010, 16:40:08 pm »

pluggledningene er feil, sylinder 3 og 4 er på venstre side, 1 og 2 på høyre,  du ser nummera på kjøleblekket
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #21 på: oktober 22, 2010, 17:28:11 pm »

Fin tråd. Håper du byttet krysspinneklipsa du hadde løs. De er til engangsbruk.
Kan godt gi deg navn på noen som har angra på at de ikke bytta. Øyerulling
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #22 på: oktober 22, 2010, 18:55:53 pm »

Røde Baron: Ser man det ja. Og jeg som trodde jeg hadde sjekket dette riktig på den andre bobla mi. Ganske godt gjort å bomme da... men men da blir det slik da:

*  (19.3 KB. 406x394 - vist 323 ganger.)


Kjell Roar: ....kan det hende at du må legge til et navn på den lista di etterhvert...

Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #23 på: oktober 22, 2010, 19:04:33 pm »

Det stemmer Gliser
Røde Baron: Ser man det ja. Og jeg som trodde jeg hadde sjekket dette riktig på den andre bobla mi. Ganske godt gjort å bomme da... men men da blir det slik da:
[ Vedlegg ]

Kjell Roar: ....kan det hende at du må legge til et navn på den lista di etterhvert...
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #24 på: oktober 22, 2010, 19:12:12 pm »

Jaja, learning by doing. Og det sies jo at en aldri lærer like godt som det en gjør av feil.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #25 på: oktober 22, 2010, 21:26:16 pm »

Bytte simmering bak svinghjulet:
Prøvde først med en 36mm pipe og en skrutrekket i reimhjulet for å låse det. Konklusjon: dette funker ikke. Reimhjulet ble ikke skikkelig låst og skruen rikket seg derfor ikke. Fikk lånt meg et superverktøy og da gikk det som en lek. Reimhjulet satt imidlertid litt fast, men ved å benne den litt ut med en skrutrekker kom den løs.
[ Vedlegg ]
[ Vedlegg ]

Bak reimhjulet var det tydelig at noe ikke var tett.
[ Vedlegg ]
[ Vedlegg ]
[ Vedlegg ]

Demontering, rengjøring og montering av ny simmering.
[ Vedlegg ]
[ Vedlegg ]
[ Vedlegg ]


Målte du ikke endeslakk?
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #26 på: oktober 23, 2010, 07:48:54 am »

Overhaling med god framdrift er hyggelig å lese om.

Jeg hadde snudd støtstangrørene dine. Mindre sjanse for lekkasje hvis den tynne delen går inn mot toppene.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #27 på: oktober 23, 2010, 10:59:57 am »

Grelland: jeg målte endeslakk men glemte å skrive det. Jeg rugget litt frem og tilbake på svinghjulet. Jeg gjorde også det samme på den blokka som egentlig satt i bilen. Det var forskjell! Jeg kunne rugge på begge men den motoren jeg nå bruker hadde ikke mye slark. Etter hva jeg har forstått så skal det være bittelitt. Stemmer vel det? Er vel noe metall som utvider seg osv.

Hans Olav: Stor forkjell på hvilken vei de står? Mener nemlig at de satt sånn på den andre motoren og...
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #28 på: oktober 23, 2010, 16:44:22 pm »

Står vel strengt tatt ikke "bittelitt" i manualen... henger meg litt på jhu her, trodde du ønsket økt levetid ved denne jobben, men det virker som du hopper over de punktene som virkelig kan avdekke slitasje på motoren din, slik at du kan fikse det, og faktisk forlenge levetiden. Hyggelig med rene deler, men det hjelper lite på levetiden. 
Loggført
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #29 på: oktober 24, 2010, 12:11:50 pm »

Står vel strengt tatt ikke "bittelitt" i manualen... henger meg litt på jhu her, trodde du ønsket økt levetid ved denne jobben, men det virker som du hopper over de punktene som virkelig kan avdekke slitasje på motoren din, slik at du kan fikse det, og faktisk forlenge levetiden. Hyggelig med rene deler, men det hjelper lite på levetiden. 

Rene deler hjelper forøvrig på levetiden. Deler som er grisa inn med olje og annet brennbart som har lekket fra motor sørger for at motoren er mer utsatt for å ta skikkelig fyr. En ren motor er en sikrere motor. Trust me I know!

Men over til det du virkelig kommenterer. Dette er en rask overhaling for å få en litt mer driftsikker motor i bilen min. Er ikke ment som en full overhaling og bygging  av en motor som skal holde i mange mange år. Denne gangen tar jeg kun som en liten "bli kjent med" og sjekk at alt fungerer. Som nevnt tidlige i tråden blir en fullstendig shining og overhaling av motoren utsatt til neste gang. Noen synes sikkert dette er dumt siden jeg allerede var godt på vei (og det er jeg fullstendig klar over), men slik er det nå.

Men det er bare å kommentere og komme med tips om hva som bør gjøres neste gang. Til god nytte for både meg og andre som leser denne tråden det.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!