Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
|
123
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc
|
på: september 06, 2011, 08:26:12 am
|
4340 har en utvidelse på 6.6 x 10-6 m/mxK, mens "vanlige stål" ligger stort sett mellom 10 og 17 i denne faktoren. Så noget forskjell er der jo. Men uansett; enig i at lasten gis av utvidelse av sylinder/topp hovedsaklig. Mener bare at denne lasten blir unødvendig stor ved å bruke bolter som utvider seg halvparten av de originale....
Uten å være helt sikker mistenker jeg at 6.6 verdien gjelder for amerikanske enheter Ikke helt umulig, men i og med at amerikanske enheter bruker fahrenheit burde det vært en funksjon med noe minus-greier? Klarte uansett ikke å finne en annen kilde på det, men som du sier burde det egentlig ligge i samme størrelsesorden, så jeg er tilbøyelig til å gi meg her
|
|
|
124
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc
|
på: september 06, 2011, 06:15:35 am
|
Spenningen er gitt av kraft og areal; relativt liten forskjell mellom ståltypene innbyrdes ift ekspansjon, ca en faktor 0.5 eller lavere ift snittet for stållegeringer. Mesteparten av lasten bør komme fra forspenning/temp utvidelse av topp/sylinder.
4340 har en utvidelse på 6.6 x 10 -6 m/mxK, mens "vanlige stål" ligger stort sett mellom 10 og 17 i denne faktoren. Så noget forskjell er der jo. Men uansett; enig i at lasten gis av utvidelse av sylinder/topp hovedsaklig. Mener bare at denne lasten blir unødvendig stor ved å bruke bolter som utvider seg halvparten av de originale....
|
|
|
125
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc
|
på: september 05, 2011, 21:23:08 pm
|
Tallene over er varmeutvidelse. For noenlunde rene, vanlige stoff (alu, standard støpejern, magnesium, osv) finner man den lett på nettet. Fant også for 4340, men ikke i farten for 8740.
Akkurat utvidelsen er grei å beregne, men som jeg skrev over her, hvor mye press som blir på topper, sylindre, pinnebolter og slikt blir litt tyngre pga mange variabler (det er selvsagt mulig, men ligger litt over det jeg kan).
Det er riktig som du sier, både 4340 og 8740 kan herdes. Derfor er det greit i tillegg til klassifiseringen av legering å oppgi fasthetsklassen, som 12.9 eller 8.8. Dette er det som hovedsaklig brukes i styrkeberegning. Komposisjonen til stålet har derimot mye å si for varmeutvidelsesberegninger.
|
|
|
126
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc
|
på: september 05, 2011, 21:06:15 pm
|
AISI-numrene sier kun noe om komposisjonen i stålet, her er grunnklassene. "Alt" stål som brukes i tekniske sammenhenger er herdbart, så styrken til stålet avhenger voldsomt av hva produsenten har valgt som herdemekanisme. 8-serien er generelt stål legert med nikkel, krom og vanadium. 8740 er i tillegg stappet noe molybden og annet snacks i. Men som sagt, herdingen har mye å si for egenskapene.
|
|
|
127
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc
|
på: september 05, 2011, 17:58:33 pm
|
har du beregnet originle pinnebolter utifra att de er 12.9 kvalitet??
12.9 sier ikke nødvendigvis noe om temperaturutvidelsen. Har ikke noen beregninger på dette, da det er vanskelig å anslå temperaturen i pinneboltene. Regner med den er lav i forhold til sylindrene, og begge typer pinnebolter har forholdsvis liten temperaturutvidelse (selv om 4340 utvider seg klart minst). Uansett hvilken utvidelse disse får pga temperatur vil den nok være markant mindre enn sylindre/topp, og uten at jeg har noen måte å regne på det for hånden så vil det være STORE strekkrefter i pinneboltene, og dette vil også begrense utvidelsen i sylindre/topper. Vil neppe se 1,6 mm i praksis Så i hvert fall i mitt hode vil det være gunstig å bruke originale pinnebolter heller enn super-duper-4340 rett og slett fordi at man vil øke spenningene i alle komponenter unødig mye med 4340-bolter.
|
|
|
128
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc
|
på: september 05, 2011, 17:20:51 pm
|
Men HenrikF regnet du samme temp på støtstenger og sylindre?
Nei, tok noen temperaturer ut fra halvkvalifisert gjetning, skrev i posten hvilke verdier jeg brukte for hver komponent. Men uansett om det er en halv eller hel millimeter; alu utvider seg markant mer enn sylinder/topp
|
|
|
131
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc
|
på: september 02, 2011, 11:00:57 am
|
Beregnet noen ca-tall for utvidelsene:
-sylinder (brukte middeltemp 150 grader) : 1,14 mm -topp (125 grader): 0,5 mm -alu støtstenger (100 grader): 2,5 mm -4340-støtstenger (100 grader): 0,7 mm
4340-pinnbolter på sylindrene vil utvide seg i samme størrelsesorden som 4340- støtstenger og dermed legge en god porsjon trykk på sylindre og topper. Originale stål-pinnebolter har ca samme utvidelse som sylinder og topp.
|
|
|
138
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc
|
på: august 21, 2011, 09:46:44 am
|
Må ta det i to omganger (minst) selvfølgelig. Først bøye utover der som det er bend allerede - så bøye innover igjen helt i slutten av bendet. Men det bør vel uansett være noen som har hatt, og løst, dette problemet før?
|
|
|
141
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc
|
på: august 20, 2011, 10:15:51 am
|
Stakkars Henrik blir fortvila over mitt hyppige dyre oljebytting. Pøøffft. Har ikke klaget jeg vel? Dine penger Når vi er inne på det må du sikkert pushe noe girolje til meg også snart, føler jeg burde kjøpt meg bedre samvittighet på det området.
|
|
|
142
|
Forum / Problemløseren / Sv: Lakk kode på brannbilen min?
|
på: august 19, 2011, 10:42:53 am
|
Den er gjerne omlakket når den skulle bli brannbil? Stikk innom hos en jotunforhandler og få med fargekartet med bengalack. Syns fargen minner om 37 signalrød (1481-Y93R)
|
|
|
143
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc
|
på: august 15, 2011, 23:12:37 pm
|
Begynn å føre regnskap over hvor mange timer du bruker = hvor mye du ikke trenger å betale en annen motorbygger for å gjøre for deg = penger spart! Sparer du mer penger enn du bruker så er jo motoren gratis....
For å si det sånn så ser eg på det som helt fornuftig å ta fra 10-30 tusen for en grundig motorbygger bare i arbeidspenger. Men det er jo ikke så lett å prøve seg på i denne gjerrige hobbyen. Innse at det er du som er gjerrig og det har ikke noe med hobbyen å gjøre
|
|
|
146
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turbo Roadzter -"porter" innsugs manifold for første gang..
|
på: august 13, 2011, 08:18:04 am
|
Tenker du på at det kan bli så varmt i motorrommet at spylertanken blir en trykk-koker?
Jepp. Ville i hvert fall tatt muligheten med i vurderingen. 3,5 minutt på fullpinne med stor motor og turbo, da blir det god og varmt.... du er klar over at turbo stikker oppforbi motorlokket og at jeg har to store luftinntak foran skjermene med 2x100mm kanalvifter? Vil ikke det hjelpe i tillegg til oljekjøler med vifte og dypsump? Er det såpass så er det nok håp ja. Eneste er at om du bruker spylekanner så smelter noen av den ved godt under 100 grader, så det er i hert fall verdt å sjekke før du går for denne patenten
|
|
|
150
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turbo Roadzter -"porter" innsugs manifold for første gang..
|
på: august 12, 2011, 11:51:15 am
|
hvis du har 200 hk så tar det ca 4 sekunder 0-100 eller 12 sekunder å komme opp i 170 km/t. Det kan du altså gjøre mange ganger før du fyller tanken. Så det holder nok. Hva med bare å bruke spylervæskekanner som tank? Stroppet fast? Så kan du bare bytte kanne når en er tom?
Grei tanke, men tror du den tåler 2 bar? Steikje! har liksom ikke vent meg til tanken enda på at bilen min blir så rask.. 1915 med 98,7 på hjula ga meg 8,9sek når bilen veide 1040kg. (Veide 5 minutter før på vegstasjonen, hadde med en kompis til å styre stoppeklokke og gps, flere kasser øl&mat i baksetet) temperatur vil også bli noe å tenke på uansett hvilken kanne du har. Metanol koker på 65 grader, etanol på 78 og vann på 100 grader, så trykket kan muligens bli høyere enn det du har tenkt...
|
|
|
|