mai 07, 2024, 13:06:30 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: typegodkjenning t1 (splitvindu buss)  (Lest 1727 ganger)
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« på: mai 18, 2011, 11:50:41 am »

Jeg fant ikke noen tidligere tråd angående dette emnet, men det er kanskje noen som kjenner til en? Jeg har kjøpt en 62 mod splittvindu buss som jeg ønsker å pusse opp og registrere med 6 seter i stedet for 2 seter som det er originalt. Jeg snakket med biltilsynet og de sa jeg måtte få papirer på dette fra Møller. Når jeg henvendte meg til dem ang ombygginger av bussen så fikk jeg dette svaret:

"Det er svært begrenset hva fabrikken har gitt ut av dokumentasjon på ombygning.
På den type bil som du beskriver så har vi dessverre ingen dokumentasjon på ombygning.
Vi har dessverre derfor ingen dokumentasjon som kan hjelpe deg i denne saken."

Er det noen har på forumet med erfaringer på dette området som kan hjelpe meg med å finne noen kontaktperson som kan skaffe meg nødvendig dokumentasjon?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7136
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: mai 18, 2011, 13:00:21 pm »

det er vel ikke dokumentasjon av ombygning i seg selv du trenger? hadde det ikke vært nok om du fikk dokumentasjon på en tilsvarende bil som er typegodkjent med 6 seter? Jeg er ingen buss-ekspert, så jeg vet ikke om det ble levert fra fabrikk, men hvis det er tilfelle, bør de ha en oversikt over dette.

Jeg henvendte meg til Møller ang ombygging av min Ghia. Og jeg ba da om en oversikt over hvilken dekk/felgdimensjon som var typegodkjent på denne type bil, og fikk et helt greit svar tilbake med en slik oversikt. Denne brukte jeg som underlag ved min søknad om ombygging.

Mulig Møller blir litt skremt om du ber om dokumentasjon av ombygninger, kanskje lettere hvis du ber om hva som allerede er godkjent, så søker du biltilynet om å endre din bil fra en 2-seter til 6-seter (hvis det er det du ønsker)

Lykke til
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #2 på: mai 18, 2011, 13:29:14 pm »

I disse russetider går det hopetall av varebiler som er omregistrert til personbiler på norske veier. Normalt blir det bare montert inn egnede stoler fra andre biler og skrudd fast etter gitte krav. Den gangen jeg gjorde dette boret vi Ø12 huller og boltet stolene direkte til gulvplatene i bilen med M12 skruer og dertil egnet STOOOOR skive på undersiden. BT så over bilen og vi fikk nye skilter og nytt vognkort uten problemer. Dette var på en Mitsubishi varebil fra sent 80 tall men prosedyren for å gjøre dette med bussen din bør ikke være veldig ulik.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: mai 18, 2011, 15:49:26 pm »

Du skal jo ikkje bygga den om, du skal setta inn fleire seter og splitBUSS er jo veldig godt kjent som BUSS med 8seter så det burde ikkje vera noko vanskeleg å forstå att det er mulig å setta inn fleire setar
eg har ein gammal reklamebrosjyre som viser korleis du enkelt kan ta inn og ut seterader i ein splitbuss kombi Blunker kansje da er til hjelp
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Barndoor
Supermedlem
*****
Innlegg: 547
Bosted: Bergen

Mobil 908 83 833


Vis profil

« Svar #4 på: mai 19, 2011, 12:54:13 pm »

Dette er ikke noe problem.

Du sender bare inn en søknad om forhåndsgodkjenning om dette til biltilsynet og skriver at du vil omregistrere bilen til 6 seter. Da vil du få til svar at dette er uproblematisk, men at du må forevise bilen hos trafikkstasjon for godkjenning.

MEN det er selvfølgelig krav om at du må ha en forsvarlig innfestning av setene.

Sikkerhetsseler slipper du siden bilen forhåpentligvis er regget i Norge før 01.01.1971.
Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #5 på: mai 19, 2011, 14:11:49 pm »

Takk skal du ha, da skal jeg prøve det  Glad
Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #6 på: mai 19, 2011, 14:12:54 pm »

Er det forresten noe problem å ha to av setene rigget motsatt vei av kjøreretningen?
Loggført
HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #7 på: mai 19, 2011, 14:40:34 pm »

Er det forresten noe problem å ha to av setene rigget motsatt vei av kjøreretningen?

Problem for de som sitter der hvis du krasjer. Plassering av setene angis ikke i vognkort, kun antall. Derfor kan du i prinsippet snu dem etter godkjenning, selv om det nok er i en gråsone.
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Wheeler
Supermedlem
*****
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold


Vis profil

« Svar #8 på: mai 19, 2011, 20:34:42 pm »

Fysisk er det vel bare seteramme-festeplater og presninger der festeboltene skal kunne få plass som er forskjellen på gulvene (varebil/buss).
Disse kan kjøpes fra bl.a. Gerson eller hvis Tistlo lager en pappmal ifra "skulebussen".
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: mai 19, 2011, 20:38:32 pm »

Beslag og braketter til golvet for seteradfester lager og WW(Wolfsburgwest) som kan kjøpast billig frå usa eller litt dyrare, men lokalt frå lars rosenquist/vw veterandeler.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!