VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: uerfaren på desember 01, 2008, 15:57:49 pm



Tittel: Har lyst, har sååå lyst!!!.....men er det mulig?
Skrevet av: uerfarendesember 01, 2008, 15:57:49 pm
Har lyst på noen ekstra hester på bilen, men det uten å gjøre noen "større" inngrep på bilen.
Nevnte det for en kamerat og han spurte meg da om hvorfor jeg ikke bare tok og satte på turbo/popoff eller no sånt. "Ja!" tenkte jeg men kom fulgte fort opp med spørsmålet "er det mulig på en originalmotor?"

Noen som kan noe om dette....? :P


Tittel: Sv: Har lyst, har sååå lyst!!!.....men er det mulig?
Skrevet av: Kjetil Limadesember 01, 2008, 15:59:56 pm
er nok ikke bare til å hive på en turbo uten at jeg er noen turboekspert, men emnet har vært diskutert før. Bruk søkefunksjonen.


Tittel: Sv: Har lyst, har sååå lyst!!!.....men er det mulig?
Skrevet av: Kormidesember 01, 2008, 19:18:51 pm
Hvordan motor har du?
Før du hører noe særlig mer på kompisen din, så les litt i denne trå'n eller bruk søkefunksjonen så blir du nok litt bedre kjennt med tema.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,7821.0.html


Tittel: Sv: Har lyst, har sååå lyst!!!.....men er det mulig?
Skrevet av: uerfarendesember 01, 2008, 22:42:04 pm
Har 1300 motor


Tittel: Sv: Har lyst, har sååå lyst!!!.....men er det mulig?
Skrevet av: RZR-Andydesember 01, 2008, 22:49:50 pm
Bolt-on... i teorien, men ikke i praksis! Koster å være kar, gjør det også!
http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=286


Tittel: Sv: Har lyst, har sååå lyst!!!.....men er det mulig?
Skrevet av: uerfarendesember 01, 2008, 23:00:23 pm
Hahaha det koster alltids å være kar!! ;D
hmmmm men ja jeg får nesten se det ann da, står andre ting først på lista :D


Tittel: Sv: Har lyst, har sååå lyst!!!.....men er det mulig?
Skrevet av: Kjell Roardesember 09, 2008, 14:28:29 pm
En motorsyklist og skribent (Arne Paulsen) sa det så fint da han blei spurt om trimming:
Jeg har en gammel Jawa som jeg ville trimme da jeg var ung. Så jeg kjøpte ei bok om trimming. Noe var lett å gjøre, noe annet var mer vanskelig ( og dyrt), så jeg gjorde de lette tinga og utelot de vanskelige. Resultatet blei at sykkelen brukte  dobbelt så mye bensin og gikk halvparten så fort....


Tittel: Sv: Har lyst, har sååå lyst!!!.....men er det mulig?
Skrevet av: Jærvadesember 09, 2008, 18:26:46 pm
Fakta er at du skal lete litt for å finne en bil/motor som er dyrere/vanskligere å trimme enn ei boble. Hvilken som helst annen bil (nesten) har rundt 100 hk. Det sier seg selv at når en har en 30-50 hk-motor konstruert rundt andre verdenkrig som utgangspunkt, så skal det en god del til bare for å få 100 hk.... Og jeg snakker da om ekte hk  ;)
Nå er det jo mange som sier at "alt er relativt" , men det er nok ikke noe hokus-pokus å få ei boble som river av gårde...  :)

For mange år siden skrev en motorjournalist i Vi Menn-BIL at det koster ca. tusen kroner pr. hestekreft hvis du skal regne med alt... Tror egentlig ikke det er så helt på jordet med mindre du har gratis tilgang til brukte deler og har en maskinpark som EBB på forumet her..
Går bilen fortere så trenger du bedre bremser,bedre kjøling osv. osv..
En annen ting er at komfort,lydnivå,bensinforbruk,holdbarhet,kjørbarhet osv. kan bli forverret selv om du koster på masse penger på trimming.. Ergo. trimming er ikke noen tryllestav og særlig ikke på ei boble. Hadde du feks. hatt en Audi S2, så er det jo ganske enkelt å chip-trimme den og du har 80-90 hk ekstra på minutter, som kjent er ikke chip-trimming noe ord som blir brukt ofte i sammenheng med en 40 hk 1300 boble motor. ;)


Tittel: Sv: Har lyst, har sååå lyst!!!.....men er det mulig?
Skrevet av: Filip/puritydesember 09, 2008, 18:33:05 pm
[...]Hadde du feks. hatt en Audi S2, så er det jo ganske enkelt å chip-trimme den og du har 80-90 hk ekstra på minutter, som kjent er ikke chip-trimming noe ord som blir brukt ofte i sammenheng med en 40 hk 1300 boble motor. ;)
Åjoda, senest i sommer var det en kamerat som lurte på om jeg skulle "chippe" motoren i bobla mi når jeg sa jeg skulle trimme den :P Men han hadde heller ikke spesielt mye peiling på bak og frem på en boblemotor ::)