mai 08, 2024, 00:17:16 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: problemer med kjøling av motor.... m.m.  (Lest 1953 ganger)
gokke
Nybegynner
*
Innlegg: 1
Bosted: stavanger


Vis profil

« på: februar 07, 2008, 21:45:57 pm »

Hei...

Jeg har problemer med min VW Transporter campingbil 1.6 TD 86-mod, som jeg er så glad i!

Problemet har kanskje vart en stund, men er i det siste forverret. Helt fra jeg kjøpte bilen for 9 måneder siden, har måleren på instrumentpanelet for kjølevæskenivå, med jevne mellomrom, begynt å blinke. Jeg har antatt at det har vært en lekkasje en aller annen plass, og etterfylt kjølevæske. Dette har hjulpet for noen uker, men i det siste har bilen slått seg vrang. Etter 2 kalde vinterturer til fjells, har den vært galen. Min tidligere brilliante påfyllingsløsning ser ikke ut til å virke lenger. Nå er det fyllt opp med vann i begge påfyllingskammere, men lampen blinker fremdeles, og motoren blir veldig varm. Til tider faller varmen fra varmeapparatet ut?Hæ og det står ikke på motorvarmen!!!

Jeg vet at drivreimen til vannpumpen er gammel og morken, kan det hjelpe å bytte denne???
Kan vannpumpen være gåen???
Kan det være at det er kommet til luft i anlegget, har dette noe å si, og hvordan blir jeg i tilfellet kvitt dette?Hæ
Hvorfor lyser måleren, når kjølevæskenivået er på topp???
Finnes det noen slags termostat/føler som kan være gåen???

Som dere ser har jeg ikke peiling på dette, men mange spørsmål........finnes det noen gode svar der ute?


Mvh
G
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #1 på: februar 07, 2008, 21:53:44 pm »

Sjekk om du har eksos i kjølevatnet ditt.. Får du trykk på kjølevatnet - som om den vil koke? Du kan forsøke å opne lufteskruen på radiatoren når bilen går seg varm. Kjem det mykje luft ut, i lag med vatnet, har du muligens sprekk i blokk/topp - slik at eksosen går inn i kjølevatnet. Då blir det fort luft i systemet, og du får ein bil som toppar på tempmålaren og som misser varmeapparat/sirkulasjon.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 07, 2008, 22:40:02 pm »

Toppene er jo forbruksvare på disse bilene. Du må nok regne med en overhaling av disse, eventuellt skaffe en brukt motor.
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
1302R
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Stord



Vis profil
« Svar #3 på: februar 08, 2008, 09:39:16 am »

Hvis du ser masse bobler i beholderen til kjøleveska kan da vera luft, men hvis du ikkje blir kvitt dei ved å lufte, tyder dette gjerne på sperngt topp pakning....
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 08, 2008, 11:45:27 am »

Er dessverre TOTALT ignorant når det gjelder VANNKJØLT (som dessverre ikke interesserer meg noe videre heller;) ), men jeg vet at det finnes VELDIG mange flinke T3 Wasser-folk på vwbus.no/forum som helt SIKKERT kan gi deg et godt svar! VWNorge er utelukkende forbeholdt oss som er opptatt av enklere måter å kjøle ned VW-motorer på enn masse sølevann, men det kunne jo ikke du vite! Sjekk ut dette forumet og jeg tror du vil komme et langt skritt videre - lykke til!
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=12184
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!