mai 22, 2024, 10:02:53 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Nødvendig med "spjeldsystem" inni viftehus?  (Lest 1144 ganger)
Jørgen N
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Vennesla



Vis profil
« på: oktober 29, 2013, 20:24:52 pm »

Hei! Det er ett slags spjeldsystem mellom sylindrene og oljekjøler/vifte, er disse nødvendige å ha på igjen etter demontering, og hva styrer de? Takker for svar Glad
Loggført

1964 VW 1200 Blunker
1971 VW 1302 Glad
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 29, 2013, 20:58:29 pm »

Orginal motor = Ja
Trimmet motor = Nei (i mine øyne)
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7148
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 29, 2013, 21:01:23 pm »

jeg tenker slik at på VW-fabrikken stilte helt sikkert "bean-counter"-ene (de som hadde ansvaret for økonomien) de samme spm, og ingeniørene klarte tydeligvis å overbevise dem om at dette var så nødvendig at de faktisk ble værende i motoren. Da hadde de tungtveiene grunner Glad

I mitt hode blir ikke de grunnene mindre viktige ved å trimme en motor, og ta ut 2-3-4 ganger mer effekt enn de opprinnelig var designet for, så jeg synes de er nødvendig, og kommer til å montere de også på min 2110cc oxyboxer
« Siste redigering: oktober 29, 2013, 21:34:29 pm av grelland » Loggført
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #3 på: oktober 29, 2013, 21:29:32 pm »

Jørgen,
Du har en termostat i den belgen som sitter boltet nederst på blokka. Når motoren blir varm nok, vil varmlufta som strømmer over gjøre at belgen utvider seg, overfører bevegelsen via stanga som igjen åpner / regulerer spjeldene. Hvor viktig den er skal ikke jeg uttale meg om. Har ikke nok erfaring! Jeg valgte å beholde de. Noen sier at på en sommerkjørt bil kan de like godt stå åpne (koble fra og sette de permanent åpne). Kanskje i fall belgen ikke funker, og du kan overopphete motoren?! Hva vet jeg.
Det er hvertfall det spjeldene gjør.
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7148
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 29, 2013, 21:36:34 pm »

hver gang dette spm kommer opp (og det gjør det med jevne mellomrom her inne) så stiller jeg spørsmålet om det er vanlig blant vannkjølte trimmere at de tar bort termostaten?

tror ikke det nei Blunker
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 29, 2013, 21:38:02 pm »

Det skal la seg bra gjøre å finne en overflødig del på Boble-motoren.

Termostaten og spjeldene sørger for at motoren oppnår riktig driftstemperatur raskest mulig, og for at motoren holder riktig driftstemp i kaldt vær.

Riktig driftstemp på kortest mulig tid = betydelig lavere motorslitasje.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 29, 2013, 21:38:36 pm »

Spjellene gjør at motoren (fortere) får riktig driftstemperatur, og derfor mindre slitasje. Og man kan trygt gasse hardt tidligere enn om man har fjernet de...
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!