mai 09, 2024, 02:58:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 6V Zwitter - Prosjekt  (Lest 3994 ganger)
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« på: april 24, 2008, 09:13:10 am »

Nå som 6V garsjen har åpnet sine porter i "prosjektgarasjen", tåler vel mitt Zwitter prosjekt å se dagens lys også. Bilen ble handlet på morgenkaffeimpuls fra Finn for to år siden, fra en låve i Aurskog. Der hadde bilen stått siden 1985, og det var påbeynt restaurering på bunnplate og chassideler. Hele bilen var plukket i så mange deler som sprengskissene i verkstedhåndboka viser. Mesteparten var sortert, men det var ikke lett å få noe inntrykk av hvor komplett den var. Karosseriet så ganske helt ut på avstand, men det var ganske luftig under. Dene ene framskjermen tok jeg av uten å løsne en skrue, da disse fulgte med skjermen. I tillegg var det hull i alle fire kanalendene, som hadde fylt seg med jord. For at jorda ikke skulle forsvinne hadde noen dyttet hullene fulle av glava etterpå. Konklusjonen var at denne bilen hadde nok fått lov å stå ifred om den ikke hadde hatt delt bakrute.


* IMG_1051.jpg (135.98 KB, 1024x768 - vist 246 ganger.)
Loggført
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 24, 2008, 09:34:40 am »

Og når man bruker glava som som tetting når det begynner å trekke kaldt i bilen om vinteren, ja da varer ikke kanalene så veldig lenge =) Tanken for dette prosjektet er å sveise opp en urestaurert bil, dvs. at minst mulig sveisearbeide skal synes utenpå bilen. Derfor var det ikke snakk om sandblåsing på denne bilen. Og ingen tvil om at det blir litt mere klin.
Her er bilde av noen hull som måtte tettes... Typisk boblerust Blunker


* IMG_2589-red.jpg (180.04 KB, 1024x768 - vist 262 ganger.)

* IMG_2429-red.jpg (118.07 KB, 1024x768 - vist 258 ganger.)
Loggført
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 24, 2008, 09:40:08 am »

Og etter at man kapper reint, blir det til tider luftig. Kanalbunnene er skjøtet inn med Wolfpartsbiter, resten måtte lages.


* IMG_2434-red.jpg (115.07 KB, 1024x768 - vist 253 ganger.)

* IMAG0005-red.jpg (24.96 KB, 448x336 - vist 249 ganger.)
Loggført
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 24, 2008, 09:50:20 am »

Med en del innmålinger og tilpasninger blir luft erstattet med frisk plåt. Hvor enkelt hadde ikke dette vært om delene kunne kjøpes ferdig.


* IMG_2425-red.jpg (25.81 KB, 448x336 - vist 199 ganger.)

* IMAG0023-red.jpg (24.83 KB, 448x336 - vist 260 ganger.)
Loggført
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 24, 2008, 10:25:46 am »

Jeg kan vel med hånda på hjertet si at jeg har kryssa ut alle punktene i JS sin "Rustguide til T1", og hatt god hjelp av JHU sine "How-to" i alle kriker og kroker av bilen. Selv om noen av tipsene har kommet etter utført sveisejobb, sitter man med god innsikt og er i hvertfall klar til neste sveisejobb kommer  Osteaktig Karosserifestet bak er jo en klassiker, der det ligger tre lag med plåt på hverandre, og det ruster alltid fra innsiden. På denne bilen var det tilsynelatende bra fra utsiden, men et par hugg med skrutrekkeren varslet om noe mer bak. Heldigvis kom jeg over noen NOS forsterkningsplater i Bad Camberg i fjor, med riktig fasong og rundt hull. Disse kan ikke ikke sammenlignes med f.eks. Veng. Bildene viser hvor jævlig det kan se ut når man åpner opp disse platene...


* IMG_2585-red.jpg (90.65 KB, 1024x768 - vist 261 ganger.)

* IMAG0001-red.jpg (24.09 KB, 448x336 - vist 247 ganger.)

* IMAG0004-red.jpg (22.67 KB, 448x336 - vist 217 ganger.)

* IMAG0007-red.jpg (23.55 KB, 448x336 - vist 193 ganger.)

* IMAG0009-red.jpg (21.16 KB, 448x336 - vist 219 ganger.)
Loggført
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 24, 2008, 12:46:08 pm »

Her er sikkert også en situasjon noen kjenner igjen. Jeg har ikke klippet av skjermboltene fordi det var raskere å demontere slik. De ville på en måte ikke være med rundt, selv med 6 mnd jevn smøring med WD40 ol. Ikke en gang varme hjalp på å løsne skjermboltene. Og ved forsøk med div. utrekksverktøy, endte jeg opp med at muttrene løsnet på innsiden. Siden jeg ikke hadde noen apekatt med lange armer tilgjengelig, måtte det kappes ut små biter av innerskjermen. Så sveise på ny mutter fra Wolfparts, og sveise biten tilbake. Heldigvis er de øvre boltene enklere å komme til. Samme prosedyre måtte også til på et par av stigtrinnsboltene som også holdt seg godt fast  Glad Det tok ca. 1 sekund pr. bolt å knekke, og ca. 1 times jobb pr. stk å reparere. Flaks at det bare er 9 bolter pr. skjerm  Osteaktig

PS! Samtlige knekte bolter var OG Kamax.... Mao Kamax er oppskrytt!


* IMG_2124.jpg (136.48 KB, 1024x768 - vist 234 ganger.)
Loggført
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 24, 2008, 13:21:53 pm »

På sett og vis er jo dette en miljøvennlig hobby også, hvis man bare vinkler det riktig. Det er vel postet noen bilder tidligere (på vw2you) av Lid sin gamle "Savannah-looker" som etter en rikelig organdonasjon ble sendt til de evige jaktmarker. Noe av donasjonene er resirkulert og brukt på nytt i denne zwitteren. Bla profilen i innerskjermen øverst i bildet er hentet fra Lid bilen. Profilen på 65 modellen og 52 zwitteren var prikk lik og en eksakt match å sveise inn. Det hadde tatt litt tid å banke denne til for hånd. Nederste skjermfeste og litt av frontplata er også lappet sammen, men her med egenproduserte biter, bortsett fra sveisemutteren. Til høyre kan også pumaen fra Lid bilen skimtes, med nye styreledd og god som ny. Så selv om skallet fra Savannah-lookeren havnet på de evige jaktmarker, lever sjelen videre i ny innpakning  Glad


* venstre-red.JPG (120.99 KB, 1024x768 - vist 234 ganger.)
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: april 24, 2008, 13:23:44 pm »

Det er nesten morro å se rust nå for tiden, for det kommer så mange morsomme håndverks-bilder ut av det.
Dette ser jo inspirerende ut...!!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 24, 2008, 13:45:07 pm »

Så med noen platebiter og et par ledige kvelder kan en "dødsdømt" bil, bli solid nok til å leve mange år til. Denne zwitteren sammen med sin eier ser frem til å kjenne asfalt under hjulene igjen etter 25 års dvale. Håndverksbildene hadde nok sett PENERE ut på en sandblåst bil. Her er det fjernet minimum med lakk for at det ikke skal synes utenfor skjermlistene... Den blå lakken er trolig lagt på en gang tidlig på sekstitallet, i en ikke VW farge. Originalt er bilen Kastanjebrun (Chesnutbrown).

Før og etter bilde:


* IMG_2586-red.jpg (180.75 KB, 1024x768 - vist 237 ganger.)

* CIMG0080-red.JPG (88.83 KB, 1024x768 - vist 229 ganger.)
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 08, 2008, 15:47:44 pm »

Her er et "in action" bilde av Knechten.


* Knecten jobber.JPG (29.83 KB, 336x448 - vist 262 ganger.)
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #10 på: mai 22, 2008, 08:59:59 am »

Her skjer sakar:

http://52zwitter.blogspot.com/




Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #11 på: mai 22, 2008, 09:10:42 am »

På sett og vis er jo dette en miljøvennlig hobby også, hvis man bare vinkler det riktig. Det er vel postet noen bilder tidligere (på vw2you) av Lid sin gamle "Savannah-looker" som etter en rikelig organdonasjon ble sendt til de evige jaktmarker. Noe av donasjonene er resirkulert og brukt på nytt i denne zwitteren. Bla profilen i innerskjermen øverst i bildet er hentet fra Lid bilen. Profilen på 65 modellen og 52 zwitteren var prikk lik og en eksakt match å sveise inn. Det hadde tatt litt tid å banke denne til for hånd. Nederste skjermfeste og litt av frontplata er også lappet sammen, men her med egenproduserte biter, bortsett fra sveisemutteren. Til høyre kan også pumaen fra Lid bilen skimtes, med nye styreledd og god som ny. Så selv om skallet fra Savannah-lookeren havnet på de evige jaktmarker, lever sjelen videre i ny innpakning  Glad

Hehe denne hadde jeg ikke sett, men det varmer ikke hjertet noe mindre.
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #12 på: mars 19, 2009, 14:21:45 pm »

Knechten er i garasjen igjen! Det er lenge siden sist grunnet husbygging, men han hadde ikke akkurat glemt gamle kunster. Motoren som satt i ble nappet ut og "ny" motor ble satt inn i rekordfart. Vi var alle 4 i garasjen i går og det var skikkelig koooz og gøy morsomt!
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #13 på: mars 19, 2009, 20:51:07 pm »

Heftig prosjekt.. blir fint å se utviklingen fra "nestendød" til en flott bil
Loggført

Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #14 på: mars 19, 2009, 22:36:20 pm »

Her er Knechten i garasjen igjen, denne gangen med olje på hendene istedet for sagflis og fugesmasse i fra husbygging. Vi kjente han først igjen når han var skikkelig møkkete!


* Knechten.jpg (90.38 KB, 1024x740 - vist 178 ganger.)
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!