mai 03, 2024, 15:57:27 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan ta av nedre bærearm T1 balljoint?  (Lest 676 ganger)
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« på: mai 05, 2011, 18:50:14 pm »

Etter dagens EU-kontroll endte jeg opp med 2 stk 2'er-feil, deriblant slakk nedre bærekule på høyre side foran.

Spørsmålet jeg har nå er hvordan jeg jeg får tatt av nedre bærearm på T1 med balljoint? Hva trenger jeg av verktøy?
Er det bare å vri den ut av stabilisatorstagforingen, eller må disse også tas av? Isåfall hvordan?
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: mai 05, 2011, 18:55:09 pm »

Du må ha av stabstaget, bryte bærekulens kon mot spindelen og bruke litt makt for å løfte den av fjæringen.

Bytt alle bærekulene samtidig hvis du skal ha bilen - og kjøpt skikkelige bærekuler som ikke er trange og gjør kjøringen håpløs.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: mai 05, 2011, 18:58:45 pm »

Du trenger hammar, vannpumpetong, evt meisel. endeledd avdragar, ymse unbrako og fastnykkel.

fjern trommelen i sin heilheit. bruk endeledd verktøy(biltema har) for å poppa laus berekulene frå spindelen. stabstaget må løysast frå berearmen ja. bend opp kanten på klipset og slå da ut med hammar og evt meisel i rett rettning. godt mulig du må fornya festet etterpå. Skru laus ei låseskrua på berearmen inne med forstillingstårnet og so ei settskrua. so kan du dra ut berearmen:)
Edit: JTWE kom meg i forkjøpet..men pyttsan:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: mai 05, 2011, 19:05:45 pm »

Kutt stabstagfestene med en vinkelsliper - kjøp nye med ny gummi.

Og trommelen må ikke av, men du må ha noe å legge hele spindelen på (som er tung) pga bremseslange/speedometerwire.

Etter du har byttet må camber/sporing sjekkes siden bærearmer og styrestag kan flyttes ift spindel.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!