mai 03, 2024, 21:02:09 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 [2] 3 4 5
31  Forum / Snikk-snakk / Sv: Litt arkeologi i nord-norge. på: juni 04, 2012, 12:04:03 pm
Dette er kjempespennende !!
32  Forum / Snikk-snakk / Sv: Fullstendig boblemani....:) på: juni 02, 2012, 22:51:12 pm
Selvfølgelig må folk få gjøre hva de vil med "sine" biler. Men er det nå egentlig "våre" biler? Som jeg har sagt før så mener jeg at vi kun forvalter disse i den tiden vi har de i vårt eie. Om vi forvalter de godt, så varer de lenge og mange etter oss vil ha glede av dem. Forvalter vi dem dårlig, så vil de rykke nedover på interessestigen, og til slutt falle ut og bli delebiler eller hugges. En bil som holdes så original som mulig har større sjanse for å holde ut lenger i fremtiden, slik at mange etter oss får glede av den. Tenk bare på tidligere eiere av våre biler - hadde ikke de tatt vare på bilene sine i den grad de gjorde, så hadde ikke vi hatt dem i dag. 

Men for all del, en bil som har vært gjennom et hardt liv som bruksbil, kanskje med flere skader og omlakkeringer kan gjerne choppes og senkes og alt som hjerte begjærer. Men det jeg håper på er at folk bruker hodet litt og tenker seg om to ganger før de gjør slikt med originalbilen etter tante Olga, med lav kilometer og fortsatt plasten på dørtrekkene. Det er riktig som det sies i innlegget over, at det finnes nok av biler å ta av, så velg de rette til de ulike formålene. Bruk hodet på vegne av kommende generasjoner.

Vi skal også huske på at ombygde biler også er historie. De dokumenterer trender og "moter" i  den perioden de representerer, og har også sin bevaringsverdi for fremtiden. Det ser vi bl.a. på de "originale" hot rod'ene.

Når det gjelder reprodeler, så er det vel og bra for å få en bil på vegen raskt, og å holde en bruksveteran rullende. Men jeg må si at dessverre er det så alt for ofte at kvaliteten ikke holder mål. Det jeg ville frem til er at med den produksjonskontrollen vi vet at originaldelene ble underlagt, i motsetningen til den manglende sådanne som vi vet at "ettermarkedsdelene" blir underlagt, så er det vel verdt å reparere en originaldel der en har slike liggende enn å hive originaldelene og heller kjøpe en ny og "fin" reprodel.
33  Forum / Snikk-snakk / Sv: Fullstendig boblemani....:) på: juni 01, 2012, 15:26:15 pm
Å det hadde vært VELDIG gøy å kommet en tur å sett  Sjokkert !!  Gliser Det har jeg kjempelyst til!

Du er hjertlig velkommen, jeg holder jo til på Lierskogen, rett ved E 18 mellom Asker og Drammen.

Det er jo bare en svipptur fra Porsgrunn det Blunker Når passer det best for deg med besøk da? Skal høre om det er fler herfra som har lyst å bli med Glad

Neste uke er jeg trolig på reise fra tirsdag til søndag, men ellers i juni er jeg nok stort sett hjemme både kvelder og helger.
34  Forum / Snikk-snakk / Sv: Fullstendig boblemani....:) på: juni 01, 2012, 14:36:46 pm
hei Morten, har du noe Jeans deler som er til salgs? Vi har lik modell Glad

Lite for salg, jeg mangler fortsatt litt selv, bl.a. er førerdøren min feil, og forsetene er fra en golf. Hva er du ute etter?

Har du lite som i ingenting, eller har du lite som i -at du har lite? Glad
Osteaktig De som kjenner meg vet at jeg generelt har lite som i ingenting, for salg  Osteaktig,
og i dette tilfelle også lite til eget bruk da bilen egentlig er for ny for det jeg tar vare på.
Men er det noe helt spesielt du er ute etter, og jeg tilfeldigvis skulle ha fem ekstra av det så kan jo salg vurderes  Osteaktig
35  Forum / Snikk-snakk / Sv: Fullstendig boblemani....:) på: juni 01, 2012, 14:26:29 pm
Å det hadde vært VELDIG gøy å kommet en tur å sett  Sjokkert !!  Gliser Det har jeg kjempelyst til!

Du er hjertlig velkommen, jeg holder jo til på Lierskogen, rett ved E 18 mellom Asker og Drammen.
36  Forum / Snikk-snakk / Sv: Fullstendig boblemani....:) på: juni 01, 2012, 14:24:19 pm
hei Morten, har du noe Jeans deler som er til salgs? Vi har lik modell Glad

Lite for salg, jeg mangler fortsatt litt selv, bl.a. er førerdøren min feil, og forsetene er fra en golf. Hva er du ute etter?
37  Forum / Snikk-snakk / Sv: Fullstendig boblemani....:) på: juni 01, 2012, 11:36:54 am
Eller alt det som er verdt å ta vare på går ut av landet fordi rikingene der kan betale mer.
38  Forum / Snikk-snakk / Sv: Fullstendig boblemani....:) på: juni 01, 2012, 11:27:34 am
Hei
Morsom diskusjon  Osteaktig

Til info kan jeg si at plassen bilene står ute på er gravd av, det er lagt folie mot grunnen, og deretter gruset opp slik at jordfuktigheten ikke kommer opp under bilene, og overflatevannet renner fort av eller fordamper. De står luftig og ganske bra.

Og jeg skulle gjerne hatt tak over alle, men det er noe i denne verden som heter penger og det må man dessverre ha for å få alt slik man vil. Men jeg har faktisk ganske mange under tak også.

Bilene er tatt vare på for å bevares slik de er originalt, enten som "skogsvrak" eller biler som kan settet på vegen uten restaurering, kun reparasjon. Og det er med tanke på et mulig museum at det har blitt så mange.

Problemet jeg møter over alt er at alle skal "shine opp" bilene og prosjektene sine. Det er ikke historie, det er vandalisme. En liten flekk med originallakk, den er original, selv om det er rustet hull ved siden av. Lakkes den opp med moderne lakk er det "verdiløst".  Så reparer hullet og bevar originalflekken, da tar vi vare på historien for ettertiden, og man kan til og med i fremtiden analysere prøver av originallakken og lage helt identiske produkter i stedet for den vannbaserte driten vi har mye av i dag.

Dersom jeg begynner å selge ut vil bilene (med den snevre fokusen som mange i miljøet har i dag) vil de bli senket, lakket om, trukket opp innvendig med TMI-interiør osv., og original motor, forstilling og seter spres for alle vinder eller havner på fyllinga "på grunn av plassmangel". Hva har vi da igjen av originalbiler om 10 år? Noen må ta ansvar !  Vil man ha en blank bil så går man i butikken å kjøper en ny - da er den til og med original !!

En annen ting med disse bilene som står slik de ble "hentet ut av skogen", er at de fortsatt dokumenterer hva som var originalt nytt (eller tilnærmet nytt) på en slik bil. Alt for mange biler er "modernisert", også i dag gjennom en "repro-restaurering", og er ubruklige til å dokumentere hva som virkelig ble levert med bilene, og hvordan en original del skal se ut.

Husk på at med det kvalitetskontrollsystemet som tyskerne hadde på 40, 50 og 60-tallet, finnes det ingen reprodel i dag som nærmer seg engang, den kvaliteten man kan oppnå med å restaurere en originaldel.

Dette var er lite hjertesukk fra en som har gått litt lei av temaet i mange av diskusjonene som regjerer på forumet den siste tiden.  Glad

Og for de som vil, er det bare å komme å ta en titt, både på biler og annet, selv om "museet" ennå sliter med manglende lokaler.  Glad

Mvh
"Museumsdirektøren"
39  Forum / Hva skjer? / Sv: Barndoor meeting #1 på: januar 05, 2012, 19:30:36 pm
Bra Magne
Jeg kommer, så fremt det ikke skjer noe uforutsett  Glad.
40  Forum / Snikk-snakk / Sv: På gjengrodde stier fortsetter..... på: desember 17, 2011, 00:27:27 am
Kongebilder Knut!

Den tidlige Ovalen med soltak...grå/hvit...var det også i Sverige?

Og den Barndooren...hvor ble det av den?

Ovalen sto i Østfold, Barndoor'n er nå i trygg forvaring hos en entusiast.
Barndoor med dører på begge sider, Doubledoor..

Synes å dra kjensel på den barndooren ja  Glad
41  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Rustfjerning på deler! på: desember 17, 2011, 00:04:43 am
Sjekk ut CleanAll også, den har en utrolig evne når det gjelder rengjøring av lettmetallsdeler (og blanding av deler av ulike metaller) som ikke demonterte topper, forgassere, besinpumper o.l. Har dessverre ingen bilder av dette, men det finnes på StripAll's nettside.
42  Forum / Snikk-snakk / Nissens løsning om sleden fryser fast på: desember 16, 2011, 23:59:11 pm
-
43  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Rustfjerning på deler! på: desember 16, 2011, 23:47:06 pm
er ikkje stipall berre da samma som kaustisk soda??

Stripall er nok endel mer enn kaustisk soda eller natriumhydroksyd. Det er kun stoffer som er klassifisert som farlige, som en trenger å oppgi. Jeg har selv testet flere av de her nevnte varianter, og har oppnådd absolutt best resultat med Stripall. Den tar også dyp gravrust, det tar bare litt lenger tid. Ved å holde 65 - 70 grader C på badet kan en nesten stå å se rusten bli borte.

Produkter som er syrebasert tærer på overflater, og vil kunne ødelegge maskinerte flater. I tillegg så fjerner jo ikke det maling, koksbelegg, tectyl etc slik som stripAll gjør.

Legger ved noen før og etter bilder av gearkassa som jeg brukte i UndervannsSambaen for å få den til å gå i fjor. Kassa stod fullstendig fast etter flere år i Guds frie natur (det var ikke originalkassa). Etter demontering og behandling av alle aksler, drev og lagre ble den montert igjen uten å skifte en eneste del, ei heller lagrene. Den fungerte etterpå.


44  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Papp bak tanken i bagagrommet på boble, 1948 - 55 på: september 04, 2011, 13:20:41 pm
Dytter denne opp.
45  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Papp bak tanken i bagagrommet på boble, 1948 - 55 på: august 28, 2011, 23:27:05 pm
Om noen er interresert så kan jeg ta med på Ekeberg.
46  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Papp bak tanken i bagagrommet på boble, 1948 - 55 på: august 21, 2011, 21:56:29 pm
Fortsatt papp igjen om det er noen som trenger. Men nå må den hentes på Lierskogen :-)

Takker forøvrig for en fantastisk helg på SCC !!!
47  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Papp bak tanken i bagagrommet på boble, 1948 - 55 på: august 17, 2011, 22:16:25 pm
hei

Tar en av dem som er fra 1948 til 1950.
hvis du kan ta med til scc hadde det hvert fint.
Er og treffe på tlf 90918375

Flott, jeg tar med til SCC.
48  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Papp bak tanken i bagagrommet på boble, 1948 - 55 på: august 16, 2011, 16:05:54 pm
Ingen fler til de eldre bilene før SCC?
49  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Papp bak tanken i bagagrommet på boble, 1948 - 55 på: august 14, 2011, 11:20:28 am
Skaffer du den som er korrekt til 58' også?

Det er mulig på litt sikt, men den har jeg ikke nå. Jeg har noen i bestilling til meg selv, som jeg skal prøve å hente i løpet av høsten (i værste fall skulle det nok være mulig å få de sendt, men de er litt utsatt for skader da). Jeg skal henge på noen flere av de nyere på min bestilling.
50  Bruktbørsen / Deler selges / Papp bak tanken i bagagrommet på boble, 1948 - 55 på: august 13, 2011, 23:23:44 pm
Nylaget i Tyskland med originalpapp som mal.  1200 kr stykket.

1948 til desember 1950 - sort med naglede skjøter - har 2 stk
Desember 1950 til oktober 1952 - grå med stiftede skjøter - har 2 stk
Oktober 1952 til mars 1955 - har 2 stk

Kan trolig tas med til SCC, ellers må den hentes på Lierskogen - sender ikke.

Morten Lund, tlf. 45 40 13 88 eller ml@norconsult.no.
51  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: spm om splitt hovedlykter på: juli 30, 2011, 23:24:07 pm
Kun A i en ring skal etter sigende være 54 - 55. 1208 er Bosch sitt delenummer. Det hevdes at NL i ring kom i 55 - 56. Alle glass fra før 54 hadde kun produsentlogo (Bosch eller Hella), VW-logo og "Made in Germany"-teksten, altså ingen A eller NL i ring.

Reflektoren din er merket 3P - dette indikerer at den er produsert i mars 58 (3 for mars, P for -58, Bosch skal ha begynt bokstavmerkingen sin i -45 med A, og tallet foran er måneden, Hella hadde ukenummeret som tall foran og skal ha begynt med sin A i -43) , og er derfor nyere enn glasset. Som regel er reflektorer og lyktehus stemplet med denne datostemplingen, også baklys og andre lykter.
52  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva folk TROR er sjeldent til folkevogn? Hva mener DU? på: februar 18, 2011, 12:20:39 pm
Vindavviser til Webasto soltak som ble levert som ekstrautstyr på 50 tallet er skjelden vare.... Hadde en liggende som dessverre ikke var montert. Den gikk med i garasjebrann i fjor

Sørgelige greier - men, det betyr at den jeg har er blitt enda mer sjelden   Tvilende

Min også, jøss så skjeldent dette blir !!
53  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Stor luftkompressor med tank og girkasse, passer til brannpumpemotor på: september 24, 2010, 10:09:36 am
En ideel museumsgjenstand, jeg byr 1800,-.
Om jeg ikke henger med på nett, så mail meg på ml@norconsult.no.
54  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Cabriolet dørtrekk, lykter++ på: august 17, 2010, 21:22:36 pm
50 kr plata for dør- og sidepanelene, 200 for alle 4 med overlevering på SCC?

300,- levert SCC

OK - har du et telefonnummer? Mitt er 45 40 13 88.

55  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Cabriolet dørtrekk, lykter++ på: august 17, 2010, 21:09:10 pm
50 kr plata for dør- og sidepanelene, 200 for alle 4 med overlevering på SCC?
56  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Sjelden litteratur: Reklame og monteringsanvisning for stor bakrute... på: mars 31, 2010, 22:32:03 pm
Det er nok dessverre for få som samler litteratur i Norge, Øystein  Gråter
57  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Henta bil opp av vatn, Tips??? på: januar 13, 2010, 14:55:24 pm
Dette er kjempe bra !!!

Du burde kunne begrense søkeområdene dine ganske betraktelig:
  • Biler som ble satt på isen før denne gikk om våren var avhengig av "kjørbar" adkomt ut på isen, entren slept etter en traktor eller annen bil, eller kjørt for egen maskin. Dette betyr relativt slakt terreng ut i sjøen. Trolig gadd de ikke kjøre bilene lenger ut enn nødvendig, altså maks dybde 10 - 20 m, eller trolig maks 20  -50 m fra land og antagelig rett ut fra land.
  • Biler som ble dumpet om sommeren var nok avhengig av en bratt skråning ned fra en farbar veg med relativt brådypt vann rett utenfor.
Jeg ville tatt for meg et topografisk kart (kotekart) (det finnes noe som heter økonomisk kartverk i 1:5000 som burde være tilstrekkelig) og merket av alle aktuelle områder rundt vannet. Dette burde begrense søkeområdet betraktelig og trolig finner du 90 % av de dumpede bilene der. Jeg har selv hatt samme tanke som deg helt siden jeg første gang hørte om "Vråvatns-Sambaen", og har også dykket etter en 50-modell splitt tidligere (dog uten hell Glad).

Mange av bilene vil du trolig kunne se med ekkolodd da de nok ikke har sunket så veldig dypt ned i gjørmen. Etter å ha kartlagt de mest aktuelle områdene med ekkolodd kan du plukke ut de mest ansynlige "toppene" på bunnen herfra. Neste skritt da er nok dykking eller ROV, muligens ved hjelp av en eller annen magnetisk innretning (det går sikkert ann å lage noe selv til dette). På denne måten er jeg sikker på at du har nok å gjøre resten av livet, selv om du ikke greier å få opp mer en 30 % av bilene som ligger i vannet  Glad

Jeg ville være meget forsiktig å flagge dette som et miljøproblem overfor kommunen - resultatet blir da fort tildekking av hele sjøbunnen med sand og grus eller membran i stedet for å redde noe opp. Det er billigere miljømessig sett.
58  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: Barndoor på: november 13, 2009, 16:02:47 pm

Slaktet henges til tørk.

59  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: Barndoor på: november 13, 2009, 16:01:47 pm

Begrepet senkeforstilling får en ny betydning.

60  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: Barndoor på: november 13, 2009, 16:00:30 pm
Støtter Tistlo sitt innspill. Dette er levende materiale  Osteaktig Osteaktig
(Denne hadde allerede fått hard medfart før den ble hengt til tørk, men illustrer hvor den brister under håndtering)
denne har jeg tittet på hos nåværende eier. ser noe sliten ut, men kan reddes med mye egeninnsats

Denne måtte trekkes etter traktor i ca. 1 km over stubber, stokker og stein, da den var etterlatt helt innerst i et gammelt hogstfelt etter å ha vært brukt som hvilebrakke. Alternativet med "skånsom" henting innebefattet helikopter, og ble forkastet ganske tidlig  Glad  Det var mer i området "take it or leave it". Chassi må erstatter mer og mindre i sin helhet uansett, og to lastestropper fungerte som bærebjelker de siste 500 m ut av hogstfeltet. Taket var allerede klemt inn av snølaster, så et løft med noen gafler fra eller til hadde ingen betydning på arbeidsmengen med restaurering. Taket er ikke det mest kompliserte å sveise, hvertfall ikke om en ønsker å bevare bilens patina.

En må nok regne med at det er slik med denne dobbeltdoor'en også; ramme røket på flere steder en du kan tenke deg, taket klemt ned av snø. Det som er viktig er å beholde sidene og dørene så hele som mulig, da kan resten lappes sammen til en fantastisk historisk dokumentasjon nesten uansett !!  I værste fall må taket byttes, men tak er tilgjengelige.

Henger ved noen flere bilder av min redningsaksjon. Noen har nok sett de på SCC i fjor.
Sider: 1 [2] 3 4 5
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!