mai 04, 2024, 00:12:15 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Low n' Slow - My Bug 62  (Lest 26118 ganger)
AndersM
Juniormedlem
**
Innlegg: 95
Bosted: Skien



Vis profil
« på: september 15, 2012, 22:46:50 pm »

Da har jeg endelig fått kjøpt meg en bruksbil for vår/sommer/høst

Bilen ble solgt ny i Larvik og tilbringet hele sitt liv der. Første eier jobbet som LOS og hadde denne som bil i 32 år før forrige eier overtok. Også han bodde i Larvik. Bilen har rullet 30150km med kjørelogg + div. verkstedutskrifter fra møller Glad

i 2000 ble motoren tatt ut for en shine + bytte av ventiler osv.. Alt er dokumentert + at toppen ble fikset på Larvik Motor.

Iom dette var dødsbo så var det ingen i familien som visste om det var satt inn ventiler etc bergegnet for blyfri bensin..

Noen som vet hvordan man kan sjekket det?

Den har stått på bukker hver vinter de siste 18 år, så relativt pen stand mtp at den er 50 år gammel..

Noen utbedringsjobber med lakk har det vært, men tenkte å våtslipe de stedene og trylle litt med polermaskinen Glad

Jeg er relativt skadet i hodet når det kommer til senking av vannkjølt vag, så denne kommer til å blir lav etter hvert Glad

Planer for vinteren er:
- Gå over/bytte alle bremser
- Albert speil
- Ta en skikkelig shine av bilen
- Bytte div. pakninger
- Få montert skjult "anlegg" Er jo bruksbil så må ha litt musikk da Glad
- Bredda stålfelger bak
- White sides
- Dropspindler Bestilt
- 4" innkorta forstilling Bestilt
- Belter iom jeg skal ha guttungen i bilen

















Et bilde for å vise hvordan en av familiebilene har vært mtp høyde:

(denne bygde jeg om bakstilling/hjulkasser for å ha luft på, kjørehøyden var 2cm høyere.. 3cm fra traversen og til asfalten)
« Siste redigering: september 28, 2012, 15:54:27 pm av AndersM » Loggført
EsJo
Medlem
***
Innlegg: 225
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #1 på: september 16, 2012, 00:12:43 am »


Grattis Glad Den der ser utrolig bra ut!

Kanskje eg skal levere Splitbussen til deg, så kan du få senke den litt og, hehe Glad
Loggført
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 16, 2012, 01:22:20 am »

Du har gjort et kupp kompis! Dette er gull, svart gull Glad
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 16, 2012, 01:23:37 am »

.
« Siste redigering: september 16, 2012, 09:46:18 am av RødeBaron » Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
AndersM
Juniormedlem
**
Innlegg: 95
Bosted: Skien



Vis profil
« Svar #4 på: september 16, 2012, 09:54:42 am »


Grattis Glad Den der ser utrolig bra ut!

Kanskje eg skal levere Splitbussen til deg, så kan du få senke den litt og, hehe Glad

Takk for det Glad Veldig fornøyd med bilen Glad
Lider av tidsklemma så dårlig tid til andre ting desverre.. Skal bl.a sette opp en 50 kvm garasje til bilen nå i høst Glad

Du har gjort et kupp kompis! Dette er gull, svart gull Glad


Takk for det! håper at jeg ikke får noen overraskelser i vinter..

Angående det du har moderert vekk nå, så la jeg ut bilde av den for å vise at jeg kan stå inne for tittelen på Tråden min Blunker
Loggført
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #5 på: september 16, 2012, 10:13:31 am »

Denne bilen siklet jeg på !!  Ser jo veldig bra ut da!!

Grattis Glad
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
bajas
Seniormedlem
****
Innlegg: 272
Bosted: Grimstad


Let the bottom taste the highway!!!


Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 16, 2012, 19:04:20 pm »

Luft er Fukn AWSM  Gliser nice familiebil Rekker tunge
Loggført

Jo lavere jo bedre Rekker tunge
 Low And Slow Wrenches Glad
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 16, 2012, 19:29:23 pm »

Denne hadde jeg handlet på flekken om jeg hadde kikket etter bil, tror nok du kan være meget fornøyd med denne.
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
AndersM
Juniormedlem
**
Innlegg: 95
Bosted: Skien



Vis profil
« Svar #8 på: september 16, 2012, 19:51:20 pm »

Denne bilen siklet jeg på !!  Ser jo veldig bra ut da!!

Grattis Glad
Takker, var kjapp på avtrekkeren på denne.. ringte ca 10min etter annonsen var lagt ut og sa jeg tok den...

Luft er Fukn AWSM  Gliser nice familiebil Rekker tunge

Ja luft er digg! Men jeg kjørte så og si i bunn selv med kone og kid i bilen.. Så jeg "jukset" ikke Glad Desverre så ble bilen solgt da det fristet med noe nyere.. (bytter famlilie bil OFTE) så de siste har vært static.. Dog ca samme høyde..

Denne hadde jeg handlet på flekken om jeg hadde kikket etter bil, tror nok du kan være meget fornøyd med denne.

Ja håper og tror jeg har vært heldig Glad
Men dommen kommer vel når Kleivas store sønn svinger innom Glad Han har jo blitt reine Hushovd nå, så blir vel på sykkel Glad
Men får satse på han ikke finner så mye rusk Glad
Loggført
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 16, 2012, 19:53:24 pm »

Nå kan du vel komme på innom å ta en is til søndagen vel?
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
AndersM
Juniormedlem
**
Innlegg: 95
Bosted: Skien



Vis profil
« Svar #10 på: september 17, 2012, 15:25:24 pm »

Nå kan du vel komme på innom å ta en is til søndagen vel?

Ja det skal jeg nok få til Glad

Men hvor lønner det seg å handle deler til disse?

- Nye kromlister til bilen? Alu eller rustfritt?
- Får man nye lister til vinduet? tenker til mellom vippevinduet og det an kan sveive opp
- Jeg har 2 typer lykter på bilen, 1 hella og 1 bosch. Hvilken er riktig? Vil ha de like...
« Siste redigering: september 17, 2012, 15:30:10 pm av AndersM » Loggført
AndersM
Juniormedlem
**
Innlegg: 95
Bosted: Skien



Vis profil
« Svar #11 på: september 25, 2012, 23:21:04 pm »

iom dette skal være bil nr 2(dvs min bruksbil når det ikke er salt eller snø på veien) så vil jeg ha det tekniske på stell..
Men har aldri skrudd på boble før så trenger litt hjelp.. (også på det i posten over)

1. Angående bremser, så skal jeg bytte alt.. Da jeg vil ha ting på stell.. burde jeg oppgradere til 2 krets? Eller fungerer 1 krets greit?

Ser bl.a det finnes forskjellige dimensjon på bremsebåndene, kan man finne ut enkelt hvilken man trenger, eller må man av med tromlene for å måle?
Lengde på bremseslangene bør man ha sammen med 4" innkortet forstilling?

2. Har ikke lyst, men vurderer å oppgradere til 12v mtp ha litt musikk, mobil lader osv... Hva trengs? Og går det ann å beholde de svake hovedlysa? Liker egentlig de stearinglysa Glad

3. Har lyst på en annen farge på interiøret + orker ikke at det klør så når jeg kjører i t-skjorte.. Så tenkte på slike i skai(eller hva det er) fra TMI, men hvordan er kvaliteten? Vil at det skal se OEM ut og ikke se ut som slike pløsete biltema trekk.. Og hvilken type er riktig? Finnes jo flere typer, men hva passer på min 62 mod? Skal ike ha slike varetrekk..

4. Passer dette eksosanlegget på 1200 motoren: Effektanlegg GT Style.Et nytt effektanlegg fra EMPI. Anlegget gir god bakkeklaring for deg som har lav bil, "grom" lyd og sist men ikke minst , stikker enderøra ut i de orginale utsparringene i bakplata






Loggført
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #12 på: september 26, 2012, 07:30:00 am »

Denne blien trenger ikke å se snø og salt, så planen din er helt perfekt Gliser

Skal se om jeg kan hjelpe til med noen svar her, men sier ikke at dette er fasiten da Blunker

1. Bytt alt om du må, det koster lite på en bil som denne. 1 krets holder i massevis(om du skal være Low n`Slow Gliser) .... skal være litt risiko å kjøre boble Osteaktig
2. Er ikke store jobben å få 12v i bilen din, men om du går over 6v anlegget nøye så funker dette helt fint. Du får omformer slik at du kan bruke 12v musikk m.m
3. Bilen din ser jo hel å fin ut inni da, så jeg hadde ikke byttet. Men du får sikkert kjøpt like trekk(tenker farve her) hos TMI som også har en fin passform. Prøv å ikke ta vekk det som er orginalt da det gir bilen sin historie. Men trekker du over setene så sparer du også det orginalet.
4. Denne har jeg ikke prøvd så her må du vente til andre svarer.
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #13 på: september 26, 2012, 08:54:40 am »

2. Mange mobiler + GPS ala TOMTOM trenger bare 5Volt. Her trenger du mao ikke trafo. Ingen grunn til å bygge om til 12volt på sommerbil om du ikke må ha musikkanlegg eller trenger mer (ekstra)lys.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #14 på: september 26, 2012, 10:38:42 am »

Herre!

Jeg tror noen må fortelle deg og andre her inne hvor fin denne bilen er Blunker (Og andre biler i andre prosjekttråder for tiden).

TMI? Hvem er det? Denne bilen må du ikke gjøre uinteressant, det er min mening.

Legg på ett pledd når du kjører, og ta det av når du skal vise frem bilen.

VW leverte også biler med 12 Volt etterhvert. De ligger det mange av på Finn Blunker
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #15 på: september 26, 2012, 13:46:55 pm »

Fin bil!

Behold den mest mulig original, det gir deg minst problemer, og bra den dagen du skal selge. Det er en virkelig tidsmaskin.

Ang. ventiler, så tåler alle ventilene blyfri. Spørsmålet er ventilsetene, men problemet er  visstnok når du har støpejernstopper. Bobla har alutopper med innsatte stålseter originalt, i praksis har jeg ikke hørt om problemer med å kjøre på blyfri bensin i bobla. Min har gått de siste15-18 åra på blyfri bensin, med original motor.
Skal du kjøpe TMI eller annet, tror jeg det går an å trekke de over originaltrekket. Evt skaffer du deg et nytt sett seter/innredning, og lagrer det originale.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Morten
VSN
Medlem
*****
Innlegg: 139
Bosted: Lierskogen


Vis profil

« Svar #16 på: september 26, 2012, 14:12:38 pm »

Absolutt enig med de to siste innleggene !!  DETTE ER EN FIN BIL. La det fortsette å være en fin bil.

Hvis du ikke klarer deg med å bare ha bruksbilen senket, så kjøp heller en bil som har hatt et liv etter at de seriøse eierene parkerte den, en som er omlakkert eller tidligere ombygd.

Bruk denne til å oppleve virkelig VW-kjøreglede  !!  Det får du ikke etter senking.

Om det er riktig at den bare har gått litt over 30 000 så er det ikke mange slitte dele på denne. Du trenger trolig nesten ikke skifte noe som helst, ei heller bremsedeler (kanskje kun begrenset til noen rustne rør eller sprukne slanger, men trolig finner du ikke det heller på bilen). Hjulsylindrene er sikkert uten gravrust og trenger kanskje i værste fall kun nye gummideler, og det har Clutch og Brems (gamle Christoffersen og Bekken).

Du får ikke kjøpt nye erstatningsdeler i dag som holder samme kvalitet som de originale, det er hvertfall helt sikkert, og når de originale ikke er slitt så burde jo saken være enkel.

1962-modeller som kun har gått 30 000 finner du ikke hver dag - det er det verdt å respektere :-)

Morten
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #17 på: september 26, 2012, 14:12:51 pm »

Flott bil Glad
Er derimot ikke helt overbevist om at den har havnet i de beste hender rent historisk sett Gliser

Nå har jeg kjørt sen 50 talls og tidlig 60 talls boble av begge utgaver, og jeg velger den lave med innkortet forstilling før den orginale med diagonaldekk! Den sistnevnte er fæl å kjøre mens den senkede er lett som en lek å ratte rundt i. Den senkede gir meg godt humør, mens jeg bare blir forbannet av å kjøre orginalbilen.
« Siste redigering: september 26, 2012, 14:17:54 pm av Bablefish. » Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #18 på: september 26, 2012, 15:20:45 pm »

Hvem er dere som har rettigheter til hva folk skal gjøre med bilene sine?
Vil dere bevare disse får dere kjøpe dem selv. Så enkelt:)
Loggført

Mvh

Marius
Morten
VSN
Medlem
*****
Innlegg: 139
Bosted: Lierskogen


Vis profil

« Svar #19 på: september 26, 2012, 15:52:08 pm »

Det er dessverre ikke så enkelt.

Endel av bilene våre er å anse som kulturminner. Det gjelder gode originalbiler og eventuelt spesielle historiske ombygginger (originale hot rods o.l.).

Bilene våre lever ofte mye lenger enn hver og en av "eierene". Det er faktisk derfor vi i det hele tatt kan kjøre gammelbil. Vi forvalter kulturminnene så lenge de er i vår forvaring. Man kan forvalte en slik minne/samfunnsverdi, som hver og en av oss "eier" i en kort periode av gjenstandens levetid, på en godt eller dårlig måte. Det er i alles interesse at disse veridene forvaltes godt, da de vil bli overtatt av kommende generasjoner og nye "eiere" og vil være viktig dokumentasjon for fremtiden.

Hvis alle knuste sine biler og brente sine hus i stede for å selge det videre når de skulle bytte bil eller flytte ville det blitt tynt igjen av historisk dokumentasjon og kulturminner for oss og kommende generasjoner.

DETTE DREIER SEG OM GOD ELLER DÅRLIG FORVALTNING AV SAMFUNNSVERDIER OG IKKE RÅDERETT OVER EGEN EIENDOM!

Men selvfølgelig har alle muligheter til å forvalte dette på en dårlig måte. Det er dessverre ikke straffbart ennå.

Det finnes nok av bilkandidater som ikke innehar denne bilens samfunns- og kulturverdi som kan senkes og choppes eller hva som helst, uten noe stort tap.

Nå er ikke en 62-modell er av det mest skjeldne, men en bil som har gått så lite som denne synes å ha er skjelden. Og det er en meget fin bil.

Det vi sier er "BRUK HUE", når man har vært så heldig å få tak i en så fin bil som dette. Da vil man få mye glede av bilen, kanskje i tillegg, på andre måter enn opprinnelig tenkt; da kan man jo snakke med folk med originalbiler også !!  Glad

Loggført
Morten
VSN
Medlem
*****
Innlegg: 139
Bosted: Lierskogen


Vis profil

« Svar #20 på: september 26, 2012, 15:59:32 pm »

Flott bil Glad
Er derimot ikke helt overbevist om at den har havnet i de beste hender rent historisk sett Gliser

Nå har jeg kjørt sen 50 talls og tidlig 60 talls boble av begge utgaver, og jeg velger den lave med innkortet forstilling før den orginale med diagonaldekk! Den sistnevnte er fæl å kjøre mens den senkede er lett som en lek å ratte rundt i. Den senkede gir meg godt humør, mens jeg bare blir forbannet av å kjøre orginalbilen.

Det er ikke senking eller ikke senking mitt synspunkt går på, senk gjerne en bil som ikke har historisk verdi av denne typen. Det er snakk om å bruke hodet.

Historisk kjørekomfort er også en av de forholdene som skal tas vare på ved disse bilene.
Loggført
AndersM
Juniormedlem
**
Innlegg: 95
Bosted: Skien



Vis profil
« Svar #21 på: september 26, 2012, 20:40:45 pm »

Denne blien trenger ikke å se snø og salt, så planen din er helt perfekt Gliser

Skal se om jeg kan hjelpe til med noen svar her, men sier ikke at dette er fasiten da Blunker

1. Bytt alt om du må, det koster lite på en bil som denne. 1 krets holder i massevis(om du skal være Low n`Slow Gliser) .... skal være litt risiko å kjøre boble Osteaktig
2. Er ikke store jobben å få 12v i bilen din, men om du går over 6v anlegget nøye så funker dette helt fint. Du får omformer slik at du kan bruke 12v musikk m.m
3. Bilen din ser jo hel å fin ut inni da, så jeg hadde ikke byttet. Men du får sikkert kjøpt like trekk(tenker farve her) hos TMI som også har en fin passform. Prøv å ikke ta vekk det som er orginalt da det gir bilen sin historie. Men trekker du over setene så sparer du også det orginalet.
4. Denne har jeg ikke prøvd så her må du vente til andre svarer.

Takker for svar, ja beholder nok like gjerne 1-krets hvis ingen kommer med en god grunn til å bygge om.. Er jo ingen racer dette uansett Glad

Funnet en omformer som tar 10A, det holder?

Grunnen til at jeg vil ha annen farge på trekkene er pga jeg vil ha fargene(detaljene) gjennomført både innvendig og utvendig..

2. Mange mobiler + GPS ala TOMTOM trenger bare 5Volt. Her trenger du mao ikke trafo. Ingen grunn til å bygge om til 12volt på sommerbil om du ikke må ha musikkanlegg eller trenger mer (ekstra)lys.

Eneste er å ha lyd, men hvis det holder fint med en omformer på 10A så beholder jeg mer enn gjerne 6V! Glad

Herre!

Jeg tror noen må fortelle deg og andre her inne hvor fin denne bilen er Blunker (Og andre biler i andre prosjekttråder for tiden).

TMI? Hvem er det? Denne bilen må du ikke gjøre uinteressant, det er min mening.

Legg på ett pledd når du kjører, og ta det av når du skal vise frem bilen.

VW leverte også biler med 12 Volt etterhvert. De ligger det mange av på Finn Blunker

Fin bil!

Behold den mest mulig original, det gir deg minst problemer, og bra den dagen du skal selge. Det er en virkelig tidsmaskin.

Ang. ventiler, så tåler alle ventilene blyfri. Spørsmålet er ventilsetene, men problemet er  visstnok når du har støpejernstopper. Bobla har alutopper med innsatte stålseter originalt, i praksis har jeg ikke hørt om problemer med å kjøre på blyfri bensin i bobla. Min har gått de siste15-18 åra på blyfri bensin, med original motor.
Skal du kjøpe TMI eller annet, tror jeg det går an å trekke de over originaltrekket. Evt skaffer du deg et nytt sett seter/innredning, og lagrer det originale.


Absolutt enig med de to siste innleggene !!  DETTE ER EN FIN BIL. La det fortsette å være en fin bil.

Hvis du ikke klarer deg med å bare ha bruksbilen senket, så kjøp heller en bil som har hatt et liv etter at de seriøse eierene parkerte den, en som er omlakkert eller tidligere ombygd.

Bruk denne til å oppleve virkelig VW-kjøreglede  !!  Det får du ikke etter senking.

Om det er riktig at den bare har gått litt over 30 000 så er det ikke mange slitte dele på denne. Du trenger trolig nesten ikke skifte noe som helst, ei heller bremsedeler (kanskje kun begrenset til noen rustne rør eller sprukne slanger, men trolig finner du ikke det heller på bilen). Hjulsylindrene er sikkert uten gravrust og trenger kanskje i værste fall kun nye gummideler, og det har Clutch og Brems (gamle Christoffersen og Bekken).

Du får ikke kjøpt nye erstatningsdeler i dag som holder samme kvalitet som de originale, det er hvertfall helt sikkert, og når de originale ikke er slitt så burde jo saken være enkel.

1962-modeller som kun har gått 30 000 finner du ikke hver dag - det er det verdt å respektere :-)

Morten

Flott bil Glad
Er derimot ikke helt overbevist om at den har havnet i de beste hender rent historisk sett Gliser

Nå har jeg kjørt sen 50 talls og tidlig 60 talls boble av begge utgaver, og jeg velger den lave med innkortet forstilling før den orginale med diagonaldekk! Den sistnevnte er fæl å kjøre mens den senkede er lett som en lek å ratte rundt i. Den senkede gir meg godt humør, mens jeg bare blir forbannet av å kjøre orginalbilen.

Hvem er dere som har rettigheter til hva folk skal gjøre med bilene sine?
Vil dere bevare disse får dere kjøpe dem selv. Så enkelt:)

Det er dessverre ikke så enkelt.

Endel av bilene våre er å anse som kulturminner. Det gjelder gode originalbiler og eventuelt spesielle historiske ombygginger (originale hot rods o.l.).

Bilene våre lever ofte mye lenger enn hver og en av "eierene". Det er faktisk derfor vi i det hele tatt kan kjøre gammelbil. Vi forvalter kulturminnene så lenge de er i vår forvaring. Man kan forvalte en slik minne/samfunnsverdi, som hver og en av oss "eier" i en kort periode av gjenstandens levetid, på en godt eller dårlig måte. Det er i alles interesse at disse veridene forvaltes godt, da de vil bli overtatt av kommende generasjoner og nye "eiere" og vil være viktig dokumentasjon for fremtiden.

Hvis alle knuste sine biler og brente sine hus i stede for å selge det videre når de skulle bytte bil eller flytte ville det blitt tynt igjen av historisk dokumentasjon og kulturminner for oss og kommende generasjoner.

DETTE DREIER SEG OM GOD ELLER DÅRLIG FORVALTNING AV SAMFUNNSVERDIER OG IKKE RÅDERETT OVER EGEN EIENDOM!

Men selvfølgelig har alle muligheter til å forvalte dette på en dårlig måte. Det er dessverre ikke straffbart ennå.

Det finnes nok av bilkandidater som ikke innehar denne bilens samfunns- og kulturverdi som kan senkes og choppes eller hva som helst, uten noe stort tap.

Nå er ikke en 62-modell er av det mest skjeldne, men en bil som har gått så lite som denne synes å ha er skjelden. Og det er en meget fin bil.

Det vi sier er "BRUK HUE", når man har vært så heldig å få tak i en så fin bil som dette. Da vil man få mye glede av bilen, kanskje i tillegg, på andre måter enn opprinnelig tenkt; da kan man jo snakke med folk med originalbiler også !!  Glad



Flott bil Glad
Er derimot ikke helt overbevist om at den har havnet i de beste hender rent historisk sett Gliser

Nå har jeg kjørt sen 50 talls og tidlig 60 talls boble av begge utgaver, og jeg velger den lave med innkortet forstilling før den orginale med diagonaldekk! Den sistnevnte er fæl å kjøre mens den senkede er lett som en lek å ratte rundt i. Den senkede gir meg godt humør, mens jeg bare blir forbannet av å kjøre orginalbilen.

Det er ikke senking eller ikke senking mitt synspunkt går på, senk gjerne en bil som ikke har historisk verdi av denne typen. Det er snakk om å bruke hodet.

Historisk kjørekomfort er også en av de forholdene som skal tas vare på ved disse bilene.


ojsann! Her tok det av! Glad

tar alt i ett jeg Glad

Først får jeg takke for komplimentene Glad

men bilen skal ikke ødelegges ved ting som ikke kan bygges tilbake til org..

Om jeg bytter eksos, setetrekk, forstilling, spindler, osv så skal det kun en helg i garasjen så er den akkurat lik igjen som dagens utseende..

Denne bilen skal stå på bukker hver vinter, pusses og poleres OFTE.. Jeg er meget nøye med bilene mine og steller pent med dem, så dere skal ikke være redde for at jeg kommer til å behandle den dårlig selv om den blir lav Glad





Loggført
Morten
VSN
Medlem
*****
Innlegg: 139
Bosted: Lierskogen


Vis profil

« Svar #22 på: september 26, 2012, 22:46:50 pm »

Ja, det er lett å bli revet med når det er noe en brenner for  Glad

Det er vel å bra at alt kan settes tilbake, men realiteten er vel at det kun skjer i yderst få tilfeller. Tid og penger strekker ikke til, delene blir solgt, bilen blir solgt osv. Så det er nok dessverre mer teori enn praksis.

Og ikke poler for ofte, du sliter gjennom lakken til slutt  Glad

Kikket litt nøyere på bildene - bilen er jo helt utrolig bra !!
« Siste redigering: september 26, 2012, 22:51:55 pm av Morten » Loggført
AndersM
Juniormedlem
**
Innlegg: 95
Bosted: Skien



Vis profil
« Svar #23 på: september 26, 2012, 22:52:03 pm »

Sant nok, men denne som er så hel må jeg pent legge delene på loftet i garasjen Glad Så i tilfelle jeg skulle finne på å selge den så kan den nye eieren gjøre som han vil Glad MEN får håpe det ikke skjer med det første Glad

Ordla meg feil der ja Glad

Vokses ofte Blunker Men vaskeriper etc blir nok tatt med maskinen Glad

Ja bilen er veldig hel og pen, han har vært ute med lakkboks enkelte steder, men det skal våtslipes så jeg får vekk sig/matte områder etc..

Men kan ikke forvente at bilen er nylakka etter 50år heller Glad
« Siste redigering: september 26, 2012, 22:57:31 pm av AndersM » Loggført
AndersM
Juniormedlem
**
Innlegg: 95
Bosted: Skien



Vis profil
« Svar #24 på: september 27, 2012, 21:29:54 pm »

Haters gonna hate  Osteaktig

Da har jeg bestilt meg:

- 4" innkorta forstilling
- Nybygde dropspindler med alt nytt
- Nye styrestag med endeledd osv



bilde for å vise hvordan han lager de... Alt er nytt..

Loggført
Morten
VSN
Medlem
*****
Innlegg: 139
Bosted: Lierskogen


Vis profil

« Svar #25 på: september 28, 2012, 08:09:55 am »

Uff'a'meg !! Du kaster bort penger unødvendig.

Et siste forsøk på å få deg til å bruke hue; Nå er bilen en tilnærmet "uskrudd" lavkilometerbil, kanskje den 62-modellen i norden som har gått kortest. Bilen er trolig i så god stand nå at den kan forbli omtrent like "uskrudd" i 50 år og mer fremover, med sine originale skruer på riktig plass. Selv om du nå bytter forstilling, for så å sette den originale tilbake igjen etter noen år, så blir det ikke lenger det samme. Du kommer til å surre med originalskruene, skade lakk og grunning på stedene der forstilling o.l. er festet, og ikke minst kommer bunnplata til åvære skadet da bilen egentlig er for lav til å kunne brukes, og du har vært nedi både stein, innkjøringsramper til bensinstasjoner og annet.

Det er faktisk ikke bare noen sære gamlingers meninger om hva man skal gjøre med bilene sine dette er snakk om.  Det går på om bilen fortsatt faller inn under offentlighetens begreper om historiske kjøretøy, kulturminner, gjenstander som er verdt å bevare osv. Dette er det mange i samfundet som helhet som er meget opptatt av, ikke bare innen gamle biler som hobby.

Dette blir det samme som å grave opp et vikingesverd i god stand i hagen din, for så å skjære av det gamle håndtaket for å sette på et plasthåndtak fordi du synes det er fint der og da. Tenk deg om alle husene på Maihaugen eller folkemuseet på bygdøy hadde hatt vippevinduer fra 70-tallet !!  Kjempespennende å gå å se på, ikke sant.

Jeg har sagt det før og sier det igjen; du forvalter en verdi for andre som kommer etter deg når du har kjøpt en bil som dette, vær ditt ansvar bevist, og gled deg heller over hvilke muligheter  som ligger i bilen slik den er.

Om det ikke er en slik bil du vil ha, så er det et bedre valg å selge den til en som vil ta vare på den, å heller kjøpe en bil som det ikke er så kontrioversielt å bygge om.
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #26 på: september 28, 2012, 09:26:09 am »

Og prøv og fremskaff buksene til han som har kjørt de få mila også. Ikke sitt i  denne med nye bukser. Det kan skade fibrene i sete!

Jeg tror ærligtalt ikke det er mange som deg Morten. At du ønsker at slike biler skal tas vare på er veldig bra, men da bør Dere kjøpe disse bilene selv.
Reis på besøk, tilby det Dere mener bilen har av værdi. da ungår vi slike farlige situasjoner.

Husa på maihaugen er tross alt kjøpt og betalt av de som VIL ta vare på de:)

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
Morten
VSN
Medlem
*****
Innlegg: 139
Bosted: Lierskogen


Vis profil

« Svar #27 på: september 28, 2012, 09:48:25 am »

Og prøv og fremskaff buksene til han som har kjørt de få mila også. Ikke sitt i  denne med nye bukser. Det kan skade fibrene i sete!

Jeg tror ærligtalt ikke det er mange som deg Morten. At du ønsker at slike biler skal tas vare på er veldig bra, men da bør Dere kjøpe disse bilene selv.
Reis på besøk, tilby det Dere mener bilen har av værdi. da ungår vi slike farlige situasjoner.

Husa på maihaugen er tross alt kjøpt og betalt av de som VIL ta vare på de:)

Mvh Marius

Den først var litt useriøs i denne sammenheng  Glad

Og det er faktisk ganske mange som meg, men de fleste gidder ikke kaste bort tiden her på forumet da det er for mange usaklige diskusjoner. Normalt bruker ikke jeg mye tid her heller.

Og med 60 biler i stallen har jeg kjøpt en god del nettopp for at de skal "reddes"  Glad.

Dessverre er det noen begrensninger som heter tid, penger og plass, som gjør at man er nødt til å prøve å fordele ansvaret.

Og det gjør ikke noe om flere innen gammelbilmiljøet blir litt mer beviste på hva de driver med  Glad

Selvfølgelig var husa på Maihaugen kjøpt - og det av en som ville ta vare på dem før noen andre i samfunnet skjønte hva han i det hele tatt snakket om !!
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #28 på: september 28, 2012, 11:38:36 am »

Hmmm. Hvorfor gjøre det enkelt når det kan gjøres (særdeles) vanskelig?

Teoretisk kan man heller ikke skru av hjulene eller bytte bremsedeler. For ved å skru av hjulet kan det bli sår i de ORGINALE hjulboltene, sår/skader i den ORGINALE lakken på felgene, det kan bli riper i trommlene hvis man ikke er forsiktig når man løfter av hjulet, du kan være uheldig å ikke få av sentermutteren helt uten videre og du må kansje frem med hammeren...... dette er ikke bra.
Slike "orginale" holdninger må man gjerne ha, men de gjør seg best hjemme hos disse "orginalene".
« Siste redigering: september 28, 2012, 11:43:39 am av Bablefish. » Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #29 på: september 28, 2012, 13:01:30 pm »

la gutten gå sin egen vei siden det er hans bil. tommel opp til heltene fra telemark, en annen har på forumet, kjøper en 1eiers bil fra 59, bestiller luft belger, hmmm.... uff hva skal man si om slike folk som ikke holder de orginale.


DO IT YOUR WAY
Loggført
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!