mai 06, 2024, 15:03:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 33 34 [35] 36 37
1021  Forum / Snikk-snakk / Sv: Skrekk og gru for "The hippie wagon " vw på: april 03, 2008, 14:49:49 pm
Grei måte å demontere på da. Litt værre når en skal sette sammen bilen ved en senere anledning. Det er da det er fint å ha sveiseapparat Osteaktig

Nei, å "schredde" ei ellers tilsynelatende ok boble bare for morroskyld er IKKE kult. Schredder boy, you suck!    Kult
1022  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Elan Baja Bug prosjektet på: april 01, 2008, 20:33:27 pm
Tøff Baja.
Hjula passet veldig bra på den utseendemessig. Fargen på felgene ble knall sammen med bilens farge.

Lurte også ei stund på hvorfor "Elan Baja", men skjønte det også etter hvert, hehe.
Bedre sent enn aldri Gliser

Hva trenger du papirer / dokumentasjon på? Selve ombyggingen til Baja er vel godkjent?
1023  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Oxyboxer Wannabe på: april 01, 2008, 18:10:40 pm
Intressant prosjekt dette Knasten. Woxyboxer kalles det vel, etter hva jeg har fått med meg.

Det var akkurat slik jeg hadde planer om å gjøre for noen år siden, men da med litt større sylindre enn 94mm. Snakket forresten med deg om dette på SCC i 2006. Var også inne på tanken om å kjøre olje gjennom toppene for å komme meg unna "vannkjølt" stempelet, men la det også på hylla.

Etter mye om og men, kom jeg frem til at da det måtte større radiatoropplegg enn håpet for å klare å kjøle toppene tilstrekkelig, og hadde da liten tro på å klare det med en mindre radiator kun ved doghouset. Da var liksom litt av poenget mitt borte, da jeg ikke ville ha "vannkjølt motor".

Det er flere slike Woxyboxer prosjekter som har klart seg bra rundt om i verden, men alle jeg har vært i kontakt med eller lest om har endt opp med vesentlig mer kjøling av toppene enn først planlagt. Det er ikke sikkert du får problemer med det, men det kan være verdt å nevne som tips. Bygg det først som planlagt, og evt. modifiser det etter behov etterpå  Gliser

Men du MÅ ikke flytte pinnboltene i blokka ved den metoden du nevnte eller med offset gjengeinnsatser i de eksisterende hulla for å bruke T1 topper.

Ved bruk av 8mm pinnbolter i "case savers", har flere med hell fått det til å funke ved å ha filet litt utover i de noe større enn 10mm bolthulla i T1 toppene ( blir da ovale hull ) for å spare noen mm der, i tillegg til de mm du sparer inn på å bruke 8mm bolter ( wbx boltene er ca 7mm tjukke, men gjengepartiene oppe er som kjent 10mm ). Har ikke prøvd selv, men har blitt rimelig overbevist om at det går.

Andre har tilogmed bare presset på T1 toppene med bøyde pinnbolter som resultet som ikke er særlig gunstig, men det har funka  Osteaktig.

Dette med flytting av gjengepartiene i blokka eller ikke er bare ett spørsmål om hvor høyt en vil legge lista ser det ut til.
Lykke til med Woxyen uansett. Kjenner jeg deg rett, blir nok dette ett low budget prosjekt med resultater som tilsvarer en mye høyere byggekostnad enn det som er tilfellet.

Thumbs up!


1024  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Hjulspacere / adaptere DIY måten :) på: mars 30, 2008, 20:45:45 pm
@Buzelmannen
Slike studs er vanlige å finne på bl.a Rallybiler ol.

Søk på Ebay ; Wheel studs
Da får du haugevis med alternativer...bare å velge.
Kollevold rallyimport har også ett stort utvalg her i Norge.






Det at det er haugevis av studs å velge i er grunnen til at jeg lurte på hvilke du har tatt i bruk, da jeg regner med du hadde valgt noen av bra kvalitet Blunker
1025  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Intercooler som oljekjøler.....selvfølgelig :) på: mars 30, 2008, 20:40:37 pm
EBB, hvilke tanker gjør / har du gjort deg om å bruke en kjølevannsradiator som oljekjøler? F. eks varmeapparat-radiator fra bil dersom en trenger en liten, og radiator fra mc eller en mindre bil dersom en ternger større?

Har ikke studert dette, men kan se for meg at kjølevannsradiatorer er ganske "trange" i kanalene, og kansje kan bli noe restriktive for olje???

Hadde isåfall åpnet mange dører i oljekjølerverden.
Muligens trykket hadde gitt for store påkjenninger i forhold til hva en kjølevannsradiator er laget for å takle ( ca. 2Bar+?? )

Hmmmm.......
1026  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Hjulspacere / adaptere DIY måten :) på: mars 30, 2008, 20:30:37 pm
Ser meget bra ut dette her sjef, slik som det meste du har fingra bortpå pleier å gjøre.
Skal dem på "ex"-buggyen din forresten?

Du skriver: ”stud en ” er av skikkelig høy kvalitet og beregnet for løpsbruk"

Lurte litt på hvilket fabrikat disse studsa er? Evt. hvor man får kjøp dem? Trenger slike selv om ikke så lenge, og kunne tenke meg noen av god kvalitet. Er jo litt greit å kunne stole på at dem ikke tar kvelden under bruk  Gliser
1027  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Intercooler som oljekjøler.....selvfølgelig :) på: mars 29, 2008, 17:51:53 pm
Veldig bra EBB.
Har en "ugunstig" forma IC liggendes som jeg har fundert på om det gikk an å lage oljekjøler av, men skepsisen seira tidligere, men nå er troa på det noe forbedret. Lang og tynn/smal IC fra ei Mærsche brakke mener jeg, og den hadde passet fint på tvers foran forstillinga som oljekjøler på mitt Buggy-prosjekt  Gliser

Må "bare" få noen til å sveise, etter jeg får laga bitene da. Kansje EBB`meister kan lures til å hjelpe med slikt?

Forresten, du borra vel hull i platene under niplene for olja? ( så ikke bilder eller tekst på dette ) Tenkte at kansje det var derfor den var så fin å "tett" Blunker
1028  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Når kom wasserboxer'n på t25? på: mars 28, 2008, 15:46:53 pm
Gammeln har kjøpt en 1982 mod brannbil som har gått litt over 60 000. Er denne luftkjølt lr vannkjølt? Blir den nye treff camper'n dette Glad

Det enkleste er nok å se etter på bilen fattern din har kjøpt for evt. avslørende detaljer som radiator, kjøleslanger, ekspansjonstank og manglende viftehus  Blunker men jeg mener wbx`n kom i T25/T3 i 1983, men er ikke 100% sikker.
1029  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1835cc buggy på: mars 26, 2008, 23:42:42 pm
Nice Blunker
1030  Forum / German/Euro-look / Sv: Linker til filmklipp med essensen i Germanlookere på: mars 25, 2008, 13:25:43 pm
Her er link hjemmesiden til den blå:

2.7 liters T-4.
230 hk 280 nm.

Bremsene er nok noe mere enn originalt ifølge bildene på siden.
Sekvensiell Hewland girkasse som denne bilen bruker begynner på 130.000 + mva

http://www.aichlseder.info/d_index.htm

Har ikke du ei slik kasse på lur da Holmen? Gliser
Forresten, hvor så du bilder av bremsene til den blå hen på den sia?
Jeg finner bare bilder av bremsene til den sølvgrå. Men det kan også selvfølgelig hende at dem har oppgradert siden sist jeg fant info om emnet, med eier/fører som kilde.
1031  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: -68 T1 med Flipp front på: mars 19, 2008, 00:30:26 am
Kult med flipfront på regga boble.
Se pm
1032  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: Cool Cal-looker and a potent Street Racer for sale på: mars 17, 2008, 17:12:05 pm
Fin og rask vogn!

Er forresten dette bilen til han karen som er bla.a på Bug Run videoen fra 06(?), med gul caps, skyggen rett opp, med takgrinda full av øl, og som ikke hadde så mange andre planer med helga enn å drikke øl når Kurt intervjuet ham?

I så fall, så er det jo å se på teip at vogna går godt.

1033  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1303 Vurderes solgt på: mars 14, 2008, 13:52:16 pm
Det var ei flott vogn gitt!
Hadde jeg hatt mer plass, eh, og penger igjen, så kunne det lett blitt handel her.

Tips - få hjelp av noen i vw-miljøet og få orden på bilen, så er den nok lettere å selge, eller evt. lettere å beholde Blunker
1034  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Komplette Tyske Pakningssett til 1,9-2,1 WBX / Vannbokser! på: mars 13, 2008, 17:25:29 pm
Da var to til solgt.
Minker på disse nå!


1035  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge større motor - Godkjenning? på: mars 11, 2008, 14:24:28 pm
Dersom noen som kjenner Lindvall kunne spurt ham mer i detaljer om hvordan denne prosessen med visning / godkjenning hos TÜV i Tyskland gjøres, som igjen resulterer i "ok" fra BT i Norge, så hadde nok det vært av veldig stor interesse for oss andre "nisser" som bare sier "ok, nei vel" når vi spør BT om hva som går å få godkjent og hva som må til for å få det iorden her til lands.

Granadaen det refereres til er såvidt meg bekjent omfattende ombygd i forhold til orginalstand, og da er det ikke "bare" bedre bremser det er snakk om, som det i mange tilfeller blir hos oss.

Holmen kjenner vel til flere detaljer omkring Granadaen, og evt. hvordan dette en gang ble gjort for å få godkjent?

En annen ting, hvordan har f.eks Svenskene dette med å få gategodkjent ombygde bobler? Er det like trangsynt der som her, i steinrøysa?


[/quote]
Joda - det stemmer. Men Caravellen er nybygd og skal få skilt til sommeren. Ikke noe problem iflg Lindvall selv. Hvorfor er det ikke noe problem? Jeg er temmelig sikker på at det ikke finnes en annen Caravelle i verden med 1105hk! Det er dette jeg vil ha svar på selv om han ikke har fått skilter på den bilen...... enda.
[/quote]
1036  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Komplette Tyske Pakningssett til 1,9-2,1 WBX / Vannbokser! på: mars 10, 2008, 19:30:11 pm
BUMP!
Noen få igjen fremdeles, bla.a to som ble holdt av til folk som "måtte ha, men ikke hadde penger akkurat da, men om dem kunne holdes av til dem fikk lønn." Ser ikke ut til at noen av dem har fått lønn siden sist, for jeg har ikke hørt noe mer fra dem ihvertfall Osteaktig

Løp å kjøp!
1037  Forum / Snikk-snakk / Sv: Vw-veivals buggy tilsalgs på blocket... på: mars 08, 2008, 01:14:49 am
Hehe, den var faktisk drittøff! Åh, tenk så deilig med skjult kamera ved oppmøte med den balja der hos Biltilsynet for teknisk kontroll ved import - priceless! Gliser
1038  Forum / Problemløseren / Sv: Rullemale bilen? på: mars 06, 2008, 12:04:27 pm
I den gamle prosjekttråden min fra vw2you kan du se hvordan det ble med Benga og rulle, type fort gjort på en kveld opplegg, men det blei nesten gratis og da Gliser

Resultatet ble bedre enn forventet, og kunne sikkert blitt mye bedre med grundigere grunnarbeid og to strøk istedet for ett tjukkt.

Har sett hobby-sprøyta biler som så værre ut enn min " i hu og hast"-rullemalte, så det er ikke alltid sprøyting er best, det har nok mer å si med gubben som holder i sprøyta, kvaliteten på alle produkter involvert og ikke minst på forarbeidet.

Rulling er fin fint det til low-budget-bruksbil-opplegg eller lignendes. Ang, utstillings-finish, så er det jo så mye rart som stilles ut etter hvert, så da kan en vel bare parkere med rat-look gutta eller noe, så er jo den saken også løst Osteaktig

http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=24&TID=3073&SID=3307

1039  Forum / Problemløseren / Sv: Ultralydvask i Stavanger på: mars 02, 2008, 14:02:07 pm
Hvilke deler er det du skal ha ultralydvaska Endre? Kan sikkert fikse dette for en grei pris via jobben, men det avhenger litt hva slags deler det er og hvor mye, samt hvor møkkete dem er.

Det er væska som er i badet som koster penger når en alikevel eier "krabbekokeren" som jeg kaller den. Dersom delene er veldig møkkete bør dem grovrengjøres først, slik at væska ikke må byttes igjen, med en gang, som igjen koster mer pæng.

Vi bruker dette ultralyd-kokeriet primært på ellers rene "trange" mc-forgassere som har fastgrodde avleiringer i kanaler og kriker å kroker en ikke kommer til med annen rengjøring med gode resultater. "Vaske i bensin å blåse med trykkluft" som mange gjør i garasjen fjerner normalt sett ikke mer enn bare den møkka som sitter helt løst og nesten ramler ut på egen hånd.

Ultralyden kombinert med varmt spesial vaskemiddel løser det aller meste.
NB. Plast og gummi må ikke følge med i badet da dette kan bli skadet.



1040  Forum / Drag-race / Sv: Test din reaksjonstid!! på: februar 19, 2008, 13:34:35 pm
0,515
Bare synd det er høyre pekefinger og ikke venstrefoten som får trening her  Osteaktig
1041  Forum / Rundt og rundt/bakkeløp / Sv: En kjapp runde på ringen.. på: februar 18, 2008, 23:33:51 pm
Åhh. Får gåsehud av dette! Har så lyst å ta ring taxien en gang, selv om det ikke går såååå heftig unna da, men har hørt fra folk som har prøvd at det går helt greit unna det også, spesielt med Sabine bak rattet Gliser
1042  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy" på: februar 14, 2008, 00:19:09 am
Det har ikke skjedd så mye med dette prosjektet i det siste, men bla.a en ringerunde til flere motorverksteder i Norges land er unnagjort.

De "eneste" som kunne linjeborre wbx blokka etter mitt ønske var Motorteknikk i Oslo. Etter hyggelig samtale med dem kom det frem at dette var noe kronglete og nok ville ta lengre tid enn vanlig. Ingen pris kunne gis på forhånd, forståelig nok, men ved gjetting så trodde dem ca 4-5000 pluss mva.

Da ser det ut som at denne løsningen også utgår. De modifiserte CB Comp Eliminatorene fra USA ser nå ut til at er innen rekkevidde, igjen.

Uansett så er "Bruks Oxyen" in the works, og i denne sammenheng lurer jeg litt på hvilken sideklaring jeg skal gå for på rådene. Dette er ei billig CB smidd veiv ( ikke nitrit bahandla ), med Chevy journaler. Skal bruke Scat Chevy 5,7" I beams på den.

Kan få rådene maskinert i cnc maskin på tusendelen via en kjenning. Nå er dem over 1mm for breie til å i det heletatt gå på veiva, så det må maskineres uansett.

Hva bør sideklaringen være?



Nitrid behandling kan Brødrene Bauer Nilsen i Haugesund utføre. Ring dem

Hørtes dyrt ut, men kansje vært ett ring. Takk for tipset.

1043  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy" på: februar 14, 2008, 00:18:14 am
25 til 30 hundredels (0,25-0,30) millimeter må være greit ( el 0.010 til 0,012 ")
Jeg prøver å komme i øvre delen her så olja kan slippe fri ..
Mvh

Takker!
1044  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy" på: februar 13, 2008, 19:37:58 pm
Det har ikke skjedd så mye med dette prosjektet i det siste, men bla.a en ringerunde til flere motorverksteder i Norges land er unnagjort.

De "eneste" som kunne linjeborre wbx blokka etter mitt ønske var Motorteknikk i Oslo. Etter hyggelig samtale med dem kom det frem at dette var noe kronglete og nok ville ta lengre tid enn vanlig. Ingen pris kunne gis på forhånd, forståelig nok, men ved gjetting så trodde dem ca 4-5000 pluss mva.

Da ser det ut som at denne løsningen også utgår. De modifiserte CB Comp Eliminatorene fra USA ser nå ut til at er innen rekkevidde, igjen.

Uansett så er "Bruks Oxyen" in the works, og i denne sammenheng lurer jeg litt på hvilken sideklaring jeg skal gå for på rådene. Dette er ei billig CB smidd veiv ( ikke nitrit bahandla ), med Chevy journaler. Skal bruke Scat Chevy 5,7" I beams på den.

Kan få rådene maskinert i cnc maskin på tusendelen via en kjenning. Nå er dem over 1mm for breie til å i det heletatt gå på veiva, så det må maskineres uansett.

Hva bør sideklaringen være?
1045  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 69 WBX på: februar 12, 2008, 17:34:11 pm
Ikke bry deg om slikt tullprat. Bilen blir knall den! Stå på!
1046  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy" på: februar 07, 2008, 23:27:24 pm
blir nok bra uansett!

Hehe, joa, det blir nok det, til slutt, en gang, til SCC?Hæ Øyerulling

Hmmmm.......
1047  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy" på: februar 07, 2008, 23:03:07 pm
Jo.. delvis enig. men er det ikke bedre å slipe veiv enn å linjeborre?
Std lageropplegget er jo "sterkt nok" eller?


Glad

Tja, bedre å slipe enn å linjeborre? Det kommer vel an på hvordan en ser på det. Det må i tilfellet slipes ganske mye av veiva, eller en må ta ut tilsvartende av blokka, alt etter hvilke lager en går for, men sjansene for at linjeborringen ikke blir 100% er større enn ved veivslipingen, tror jeg.

Std. wbx lageropplegget er sterkt ja, men det er mer det at jeg synes det er direkte synd å "svekke" veiva, når den heller kansje er noe overdimensjonert slik den er nå.

"Always modify the cheapest part" er det vel også noe som heter Osteaktig

Tja....
1048  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy" på: februar 07, 2008, 17:09:07 pm
slipe ned veiva da```?

Det går veldig fint det, men "hakke lyst"  Gliser
Blir for galt å slipe ned denne "dyre" veiva synes jeg. T4 mains er jo ikke feil det med tanke på styrke og stabiliteten i veiva heller da.
1049  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy" på: februar 07, 2008, 17:04:10 pm
Alternativet som frister litt å bruke er denne "cheap ass" CB veiva. Smidd 84mm, motvekter, "balansert" ut av eska,  Chevy Journals med T1 mains.

Denne blir "drop in" med riktig lagerkombo, i motsetning til Scat veiva jeg helst skulle hatt i.
For de som lurer, så vil det si ved bruk av rammelager #1 fra T1, type 1mm linjeborret og 1mm thrust-maskinert, resten av lagrene bruker du fra WBX settet.
1050  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Scat Pro Comp 86 veiv vurderes solgt! på: februar 07, 2008, 16:54:32 pm
Svinghjulet
Sider: 1 ... 33 34 [35] 36 37
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!