mai 02, 2024, 16:22:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: spørsmål om lading, lade relê, polarisering etc.  (Lest 2721 ganger)
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« på: juni 04, 2008, 07:41:46 am »

Jeg glemte å fjerne plusspolen fra batteriet når den stod til vinterlagring, og dermed flatt batteri 1.mai, prøvde et fullt batteri og fikk selvsagt start, men ville ikke starte dagen etter. Flatt igjen. Ladelampen har ikke lyst. Det kan være mange årsaker til at den ikke vil lade, men tenkte å begynne med lade relêet først. Jeg har den nye typen, "Brasiliansk" type elektronisk, og jeg har hørt at dette må "de-polariseres" etter en slik situasjon, fordi den ikke vil gi 12v før den får dette inn, og dermed bare slår strømmen tilbake og batteriet lades ikke opp. Har hørt forskjellige måter og de-polarisere på, og skal høre med utsalgsstedet når de åpner. Spør her også, kan være interessant med folks egne erfaringer med dette relêet! En metode er visst å føre den ene polen inn til relêet og ned til gods, men ingen vet helt hvilken. Tar man feil kan man kortslutte?

Tar gjerne i mot tips og hører veldig gjerne fra de som har prøvd dette selv  Glad
Loggført
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #1 på: juni 04, 2008, 10:09:54 am »

Er det ikke enkler å måle ladinga først. Du kan måle dynamoen ved ha et meter på pluss på dynamoen og jord på kaross/motor(ikke D- ) gir denne 13-14v lader den. Videre kan du måle strømmen inn og ut av releet. Viser meteret 12v ut av releet kommer det kun strøm fra batteriet, skal være 13-14v der og på tomgang. Det kan jo også være ladapampa det er noe feil med, da denne skulle lyst hvis det ikke lader. Virker ikke ladelampa, lader det vistnok ikke. Byttet rele her om dagen. Lader bra uten polarisering. lade lampa lyste forøvrig under kjøring før jeg skiftet relee.(vett jo da selfølgelig ikke om jeg har samme relee!)
Loggført

Bergrenner

93011499
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #2 på: juni 04, 2008, 11:05:56 am »

Joa, jeg kan måle. Prøver det når jeg har tid, takk for tips..
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #3 på: juni 04, 2008, 21:15:30 pm »

Både dynamo or relêt funker som det ska, har målt i kveld, og bilen har strøm helt frem til batteriet. Tror jeg prøver med et helt nytt batteri fremfor å forske med gamle batterier som er ladet opp..
Loggført
wv stein
Medlem
***
Innlegg: 109
Bosted: Haugesund


Her er bilen min


Vis profil
« Svar #4 på: juni 04, 2008, 21:29:42 pm »

hei min 1303 73 mod ryker sikring nr 9 mked og uten belastning. kraftig jordfeil lyshorn og kupelys. hvor ligger feilen noen ide Hæ
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #5 på: juni 05, 2008, 07:04:38 am »

hvis du lager en egen tråd på det så er det sikkert noen som hjelper deg
Loggført
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #6 på: juni 06, 2008, 07:14:25 am »

Både dynamo or relêt funker som det ska, har målt i kveld, og bilen har strøm helt frem til batteriet. Tror jeg prøver med et helt nytt batteri fremfor å forske med gamle batterier som er ladet opp..

Hvor mye ladet det før releet og hvor mye ladet det etter releet?
Loggført

Bergrenner

93011499
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #7 på: juni 06, 2008, 07:25:22 am »

argh, husker ikke.. gjorde det sammen med en kompis som har endel erfaring med dette, og mente alt var riktig inn og ut!
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: juni 06, 2008, 07:30:18 am »

Tror faktisk det kan være lurt å forsøke å bytte noe så enkelt som ladelampa (lyser den når du skrur på tenninga, men ikke starter?) - den kommer du greit til fra bagasjerommet. Jeg er ingen ekspert på elektriske saker, men slik jeg har forstått det, er i praksis ladelampa en del av hele ladekretsen - går pæra, brytes kretsen.
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #9 på: juni 06, 2008, 09:17:49 am »

men ladelampa lyser jo (sammen med oljelampa) når jeg starter bilen (med starthjelp selvsagt), og da kan den vel ikke ha gått, eller?
Loggført
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #10 på: juni 06, 2008, 12:41:20 pm »

men ladelampa lyser jo (sammen med oljelampa) når jeg starter bilen (med starthjelp selvsagt), og da kan den vel ikke ha gått, eller?

Nei, da hørest det ut som batteriet har tatt kvelden. Rart når du har byttet batteri,men....
Loggført

Bergrenner

93011499
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #11 på: juni 06, 2008, 14:01:06 pm »

sant nok, men de batteriene (3 stk) jeg har forsøkt har vært brukte batterier som har vært fulladet i det jeg har koblet dem til. Dagen etter har det vært tomt, og jeg har måttet rulleigangstarte bilen - frem til det har vært så lite batteri igjen at jeg har behøvd starthjelp med en annen bil. Nå har jeg en kembo-stort batteri bak som jeg kobler til det fastmonterte batteriet, slik at jeg har fått starthjelp derfra. (Kun snakk om et par tre kjøreturer med denne midlertidige løsningen..)

Skal kjøpe et Optima batteri neste mandag om 1 1/2 uke, gir status da på om bilen starter dagen etter, eller om bilen har spist opp dette batteriet også.. det som er så sprøtt, er at de tre batteriene jeg til nå har forsøkt, har vært totalt ødelagt og dødt etter jeg har tømt det, og har vært umulig å lade opp igjen!

Har hatt en (defekt) cd-spiller koblet rett til batteriet siden i fjor vinter, men tror ikke dette har vært en strømtjuv her, fordi spilleren ikke har vært i bruk i det hele tatt. Denne er nå frakoblet igjen-.-.
« Siste redigering: juni 06, 2008, 14:06:46 pm av haz » Loggført
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #12 på: juni 06, 2008, 21:57:48 pm »

Øh, da foreslår jeg at du ikke kobler til flere gode batterier før du fikser bilen din Glad Et batteri blir mer eller mindre ødelagt av å lades helt ut. Fiks det elektriske i bilen din før du ødelegger et nytt batteri. Skru av tenning og lys. Kobl fra minuspolen på batteriet, og bruk f.eks. et multimeter til å måle strøm (A) mellom chassis og minuspol. Siden bilen din tømmer batterier, skal du nå måle en viss strøm. Så napper du ut sikring etter sikring helt til målingen dropper og blir tilnærmet lik 0. Da har du funnet ut hvilken kurs problemet ligger på, og tar det derfra.
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #13 på: juni 07, 2008, 00:59:52 am »

doooely noted. må lese igjrn  i morgen men høres ikke gærnt ut
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!