mai 03, 2024, 21:40:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tanker etter SCC  (Lest 3299 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: august 24, 2011, 13:30:47 pm »

Jeg har fundert litt på noen saker og ting etter helgens happening på Gardermoen, og det går litt på "når slutter en rask VW å bli gatevennlig?"

Det har seg sånn at jeg er blitt ganske inspirert til å ta neste skritt på motorstigen i Ghian, men funderer litt på hva jeg kan forvente meg.

Per i dag sitter det en lett frisert 1835 på anslagsvis 100-110 hk i den. Etter en del tuning og testing synes jeg den fungerer godt som daily-driver; snill og grei å kjøre, og bråker ikke mer enn jeg kan leve med (kjører med røde urethan-mortorfester... skal byttes med gummi i vinter). Skal man dømme etter Berger sine eskapader på stripa holder det til høy 16/ lav 17 sek et sted. Ikke noen sinke, men knappest noe som imponerer i Slackers-teltet etter noen øl  Gliser

For meg er det et poeng å ha en bil jeg kan ha det moro med hele sesongen; også på stripa.

Ser man da litt på de bilene som kjørte i helgen, er det mange som har stoooore sugemotorer på både 2.3 og 2.4 liter, og en del er rigget nærmest som rene race-biler, med spole, stumt motorfeste, bur, ikke viftehus, you name it. Mange av disse ligger kanskje og snuser i området 12 sek på stripa. Da snakker vi om bragging rights…

Så kommer noen av kanonene med turbo (tenker på Kalle og Trond) som med tilsynelatende gatevennlige biler (I alle fall med viftehus og andre ting som er kjekt å ha..), som er nede og snuser på 10ern. Da kan man virkelig snakke om supersportsbil-prestanda. Noe som imponerer også folk utenfor VW-miljøet.

Men spørsmålet er som nevnt: Når er det slutt på gatevennligheten? Hører jo at disse stoooore sugemotorene helt klart ikke går veldig pent på tomgang, og med stinger er handleturen på REMA kanskje litt vel provoserende for naboen, men det er sikkert morsomt med spole i rundkjøringene Blunker

Personlig har jeg veldig sansen for løsninger ala Knasten sin Variant, med turboladet WBX (eller oxy) som ikke bråker nevneverdig, men fortsatt absolutt drar skinnet av pølsa når det gjelder. Vet ikke helt hva han har perset med på stripa, men det er det sikkert andre som kan bidra med.

Men er det som sagt noen som har erfaringer med noen av disse type bilene i daglig drift? Er det realistisk å se for seg en 11- eller 12-sekunders Ghia som fortsatt er underholdende og brukendes i daglig trafikk, eller skal jeg holde meg til 14-15 sekundere med denne bilen, og heller ta den helt ut og bygge meg en bil bare for stripa?
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #1 på: august 24, 2011, 13:51:05 pm »

En ting vet jeg om dette,,,diger NA motor alla min, duger ikke som en daily driver, riktignok ble losen kjørt både til og fra gardermoen, men en bruksbil er det ikke !!
Men når det er sagt,,camper'n min, ikke noe sinke den akkurat heller, 15,91 på stripa, 2,4L. T4 med 150 på hjula, den er en buss i daglig bruk om sommeren. I år ble den også lastet med 5 pers + masse bagasje på en 15 dagers tur på vestlandet.
Påsan sin Ghia er ett annet eksempel på en daily driver, også en 2,4L. T4 med bedre eksosanlegg, Phyton, på 167hk god for 13,9 på 402. Så det er mulig og kombinere
Lykke til    Gliser
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #2 på: august 24, 2011, 14:19:12 pm »

Det er så utrolig lett å trimme seg bort.. Valget mellom kammer til samme pris som gir store forskjeller i hestekrefter er utrolig vanskelig. Hvorfor ikke ta den værste som gir 70 hk mer?

Jeg mener helt seriøst at en 12 sekunders sugemotor i en gatebil blir for mye og med såpass motor bør man også ha slicks for å få feste. Da er det strengt tatt ikke gatebil lenger.

Som regel er det svært dårlige kjøreegenskaper/bremser og i tillegg kan en slik motor invitere til horn i panna på steder man helst skulle unngått. Kjørevennligheten i en slik motor kan selvfølgelig gjøres silkemyk og fin, men de fleste erfarer vel at en slik motor krever tålmodighet og skrulyst.

Mitt forslag er gatebil med moderat motor (15-16 sek)og i tillegg en racebil som du kan ha det gøy med. En racebil blir det ofte skrudd på (motor og gir) og dermed blir det raskt riper og slikt.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: august 24, 2011, 14:26:27 pm »

Jeg foreslår oppsettet i turboroadster. 1915 med turbo, så kan du ta ut fra og med snille 150hk hvis du ikke ville bruke 40 tusen ekstra på drivverk.
Skal det holde, og du går over 180-200hk er min oppfatning at det er mer en motor som koster....
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 24, 2011, 14:44:04 pm »

En daily driver for meg.. er en bil jeg kan be mora mi kjøre til hytta om det er nødvendig. Med andre ord ingen boble med 200+ hester med en klutsj som krever skøyte muskler ala Koss for å frigjøres.

Og mener smertegrensen da ligger på ca 130 hester på type 1, og ca150 på type 4.

Alle ønsker, som Vegard sier, de værste delene, da de ikke koster så veldig mye mer. Men man ender som regel opp med en bil som krever mye vedlikehold og ikke er særlig koselig å dra på tur med sammen med unga.

To biler er tingen. For om man blir bitt av racing basillen. Uansett om det er rett frem eller i svinger. Så går greiene i stykker.


Satt og prøvde å gå igjennom hvor mange girkasser og motorer det hadde vært innom bilen min her om dagen. Og kom frem til ca 12 kasser og 5 motorer så lenge den har vært i mitt eie... så det sier seg selv at den får noen battlescars. Glad jeg ikke har lagt ned 1000vis av timer i shine..
Loggført

Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #5 på: august 24, 2011, 15:06:46 pm »

Nå har ikke jeg hatt min bil på stripa. men i den sitter det nå en 2332, med 48 ida's. Har i følge selger bremset 189hk. (gamle motoren til the ultra rat) og i flge klipp på youtube så har den kjørt 12.59 med denne maskinisten. Nå vet jeg null om hvilket oppsett det var på bilen.
 Men jeg ha da brukt bilen min i hele år. og kjørt mye. Og jeg må si den fungerer utmerket. Snill når jeg kjører vanlig, og kjapp som bare det når jeg vil det.

Så dette er en ja takk begge deler motor for meg. Osteaktig
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: august 24, 2011, 16:42:17 pm »

Flott med mange innspill.

Ser jo selv at min 1835 har vært ute av bilen noen ganger allerede, og det synes forsåvidt både på kjøleblekk og motorrom generelt. Nå er ikke min Ghia noe glansbilde fra før; jeg har tross alt hele tiden lagt op til at dette er en bruksbil, så jeg forventer at det blir noen battle-scars, ja Glad Får heller bruke vinterne på å pynte litt...

Et poeng er vel også at dersom man bygger bil som skal gå på stripa med slicks, så krever det jo sitt med tanke på drivverk og oppstiving. Men er det mulig å ha si 200-250 hk, og kjøre med gatedekk slik at ikke kreftene blir så brutale i starten. Kan heller kompensere med høy toppfart Blunker. Oppfatter at effekter i det området er innen rekkevidde med 2110 oksybokser og turbo, noe som kan bygges uten å måtte være for ekstrem med tanke på kamvalg etc, så kjørbarheten kan ivaretas. Må fortsatt oppgradere bremser, drivverk og kjøreegenskaper, men det ligger jo i korta at jeg gjør uansett. Men kanskje disse oppgraderingene kan gjøres uten at det går nevneverdig ut over kjørbarhet, men på bekostning av ET på stripa....

Noen som har noen referanser og tall på hva det man oppfatter som raske sportsbiler (Porsche, Corvette etc) oppnår av ET på stripa, sånn for å ha noe å sammenlikne med, mener jeg?
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #7 på: august 24, 2011, 16:58:09 pm »

http://www.myspace.com/engineracingteam/blog/457308061
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: august 24, 2011, 17:05:31 pm »


 Gliser
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: august 24, 2011, 17:07:57 pm »

Daily driveren til JPM har 233hk. 100hk eller 500hk, det er gassfoten som til slutt bestemmer. Er du Ole Brumm så velger du turbo.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #10 på: august 24, 2011, 17:47:16 pm »

Skal man dømme etter Berger sine eskapader på stripa holder det til høy 16/ lav 17 sek et sted. Ikke noen sinke, men knappest noe som imponerer i Slackers-teltet etter noen øl  Gliser

Jeg vet du ikke mente det sånn Roy, men akkurat i Slackers-teltet så kan man imponere med både 16-, 17- og 18-sekundere Glad

I SCC-helgen kjørte vi i Slackers splittbuss, earlybay, latebay, Puma, Ghia, Fridolin (?) og boble på stripa på tider fra 13-18 sekunder. Vi har førere som er dønn seriøse på å jage bestetider til andre som bare kjører gatebilen/bussen på SCC for morro skyld. Og jeg tror vi alle hadde det like gøy og alle fikk like mye skryt internt - fordi utgangspunktene er så forskjellige.

Poenget mitt er - hva som imponerer, tror jeg avhenger av hva slags bil/motor/erfaring/ambisjoner man har. Det kommer jo an på ambisjonene dine, men jeg tror du kan ha det veldig gøy med en 13 sekunders Ghia som fortsatt egner seg godt på gaten.  Påsan og hans Ghia har, som Jan skriver, bevist at det er en oppnåelig kombinasjon.
Loggført

1969 Militær-buss
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: august 24, 2011, 17:53:58 pm »


 Glad du hadde tydligvis flekkt skinnet av blandt anna ein bugatti med over 600 hestar...hmmm og da kallar dei sportsbil
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #12 på: august 24, 2011, 17:55:07 pm »

Interessent tråd.
Veldig enig med Vegard og Erik.

Når det gjeller stor motor og gatedekk fremfor sliks for å spare kasse på stripa, Så er det ingen problen å ta liv av org. kasse med gatedekk.
Det har jeg og mange andre klart med glans.

Det krever nettopp en del mer av oppsettet på en bil for å kjøre fort på stripa. girkassa utgjør mye.
En tung bil med 2332 og 200hk og org.kasse kjører nødvendig vis ikke 12er.
Men en lett bil med 1915 150hk tettsteget kasse kan fint ligge det.
Tenker her NA. Da turbo vet jeg ikke no om.

Ska selv bygge 2276 i vinter som gatemotor og vil da unngå å trimme meg bort.

skal det brukes på gata tror jeg det lønner seg å bygge for at det skal holde og ikke gå 12er på stipa.
Da er det bedre med to biler.
« Siste redigering: august 24, 2011, 17:59:03 pm av California Blue » Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: august 24, 2011, 18:10:09 pm »

Da er du i FK8 land, skuddsikker kombo som vil gi deg maaaaaaaaaaaaaaaaaange problemfrie liv Glad


Interessent tråd.
Veldig enig med Vegard og Erik.

Når det gjeller stor motor og gatedekk fremfor sliks for å spare kasse på stripa, Så er det ingen problen å ta liv av org. kasse med gatedekk.
Det har jeg og mange andre klart med glans.

Det krever nettopp en del mer av oppsettet på en bil for å kjøre fort på stripa. girkassa utgjør mye.
En tung bil med 2332 og 200hk og org.kasse kjører nødvendig vis ikke 12er.
Men en lett bil med 1915 150hk tettsteget kasse kan fint ligge det.
Tenker her NA. Da turbo vet jeg ikke no om.

Ska selv bygge 2276 i vinter som gatemotor og vil da unngå å trimme meg bort.

skal det brukes på gata tror jeg det lønner seg å bygge for at det skal holde og ikke gå 12er på stipa.
Da er det bedre med to biler.
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: august 24, 2011, 18:17:23 pm »

Har selv en 2276 som er snilt bygget. Kjører den gjerne til daglig, og kjørte fint 100 mil+ i fjor til SCC fra Bergen. Ikke noe problem å lunte av gårde i 4 gir, køkjøring el. Er det en "daily driver" - tja, egentlig ikke. Hovedgrunnen til at jeg faller ned på den konklusjonen er at den bråker så infernalskt! Naboene tror jeg har hull i eksosanlegget, og det er relativt slitsomt å kjøre når du også tar hensyn til omgivelsene.
Hvis du går videre med bygge noe større, så ville jeg i allefall forsøkt å gjøre noe med dette - om mulig.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #15 på: august 24, 2011, 19:51:12 pm »


 Gliser Gliser Gliser

Hadde med meg eldstemann på SCC i år. Han er 12, og litt over middels interessert i bil, men han var litt mellom-imponert over disse boblene.... Han synes Ghian er kul nok, men i kameratgjengen er det Lamborghini, Pagado Zonda og Bugatti Veyron som er konge. Jeg prøvde å forklare ham i helgen at disse boblene kjører fletta av det meste annet man finner på veien, men det trodde han ikke noe på....

Skal si han ble stum når han så lista, og jeg viste ham lista over perser på SCC  Gliser

Skulle gjerne vært flue på veggen i friminuttene på skolen i morgen Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #16 på: august 24, 2011, 19:56:12 pm »

Skal man dømme etter Berger sine eskapader på stripa holder det til høy 16/ lav 17 sek et sted. Ikke noen sinke, men knappest noe som imponerer i Slackers-teltet etter noen øl  Gliser

Jeg vet du ikke mente det sånn Roy, men akkurat i Slackers-teltet så kan man imponere med både 16-, 17- og 18-sekundere Glad

I SCC-helgen kjørte vi i Slackers splittbuss, earlybay, latebay, Puma, Ghia, Fridolin (?) og boble på stripa på tider fra 13-18 sekunder. Vi har førere som er dønn seriøse på å jage bestetider til andre som bare kjører gatebilen/bussen på SCC for morro skyld. Og jeg tror vi alle hadde det like gøy og alle fikk like mye skryt internt - fordi utgangspunktene er så forskjellige.

Poenget mitt er - hva som imponerer, tror jeg avhenger av hva slags bil/motor/erfaring/ambisjoner man har. Det kommer jo an på ambisjonene dine, men jeg tror du kan ha det veldig gøy med en 13 sekunders Ghia som fortsatt egner seg godt på gaten.  Påsan og hans Ghia har, som Jan skriver, bevist at det er en oppnåelig kombinasjon.

Stemmer det; mente det ikke sånn. Poenget var at 17 sek ikke er veldig imponerende isolert sett i VW-miljøet, siden det nå er så mange som kjører fortere.

Men helt enig i at alt avhenger av forutsetningene.

Og det er ingen tvil om at en 13-sekunders Ghia kan gi mye moro, og i følge lista holmsen linket til, har man litt å fare med da...
Loggført
sandvik996tt
Gjest
« Svar #17 på: august 24, 2011, 20:04:08 pm »

Kul liste ,ser at min bil er på plass 28.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #18 på: august 24, 2011, 20:29:54 pm »

Ikke lenge til den 356'en suser forbi den plassen på vei oppover Blunker
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: august 24, 2011, 22:06:09 pm »

gratulerer med ny avatar :-b ... Det eksisterer ikke serieproduserte biler som er raskere? Utrolig kul liste... Tenk at bobla mi har en mulighet til å ta M5 med 507hk på stripa!..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #20 på: august 24, 2011, 22:50:36 pm »

bugatti veyron bikkar vel forgjengaren, og 1.plassen sikkert, men kor fort anar eg ikkje

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #21 på: august 25, 2011, 08:09:35 am »

Isolert sett er vel de "folkevognene" som stiller på SCC ganske raske sett i sammenheng med "standard" biler som rusler å går i gata. Det er mange som blir litt lange i trynet når en gammal boble eller for ikke å snakke om en "loff" som dundrer forbi med lange bein (Kun i korte strekk innenfor fartsgrensene  Osteaktig) Ser vi på tidene til disse bilene vs. tidene på forskjellige "sportsbiler" så er i hverfall jeg imponert. En buss som Jørn, Rune eller Holmsen sin gjør ganske imponerende tider også sett i forhold til luftmotstand . Og bobler på 9-10-11 tallet er veldig imponerende.

Tilbake til topic: Litt stor motor med hk og moment kan fint kjøres til daglig (litt støy men noen oppfatter dette som koselyd, behøver ikke stereo) Ørepropper kan kjøpes :-) Men hvis man husker Knasten sin Variant så går det ann å kjøre fort uten en lyd også. Sjåføren kan også ha noe å si. MANGE muligheter og flere løsninger og SCC kan være en plass å få input på. Kr og øre kan også spille inn.
Loggført

flatfour
Supermedlem
*****
Innlegg: 739
Bosted: Oslo / Bærum



Vis profil WWW
« Svar #22 på: august 25, 2011, 08:11:29 am »

I følge test(2/2007) av bladet ROADandTRACK.com gjør '06 Bugatti Veyron 16.4 402 meter på 10.2 sek / 230 km/h

bugatti veyron bikkar vel forgjengaren, og 1.plassen sikkert, men kor fort anar eg ikkje

Litt kult er det at VW New Beetle Turbo S kjører på 15.8, rett fra butikken  Osteaktig
« Siste redigering: august 25, 2011, 08:18:15 am av flatfour » Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: august 25, 2011, 08:18:08 am »

Det kan sikkert stemme.
Her er en japansk video som sier 0-400m på 9.95... men da mangler det 2000mm...

Da vet jeg om en i klubben som har ei boble som er like rask som Veyron.  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #24 på: august 25, 2011, 08:58:52 am »

Perfekt ROY!, jeg skulle akkurat lage en slik tråd og det gjør jeg også, bare med litt annet fokus.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,38289.new.html
« Siste redigering: august 25, 2011, 09:12:30 am av Gunnar|Rennfahrer2 » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!