mai 04, 2024, 03:23:23 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Registrert januar -50. Hvor mangen registrerte biler er eldre?  (Lest 1269 ganger)
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« på: august 24, 2011, 20:50:56 pm »

Hei...
Når jeg sto i garasjen å mekket ikveld, kom det forbi en nabo som ble fort interessert i hva jeg holdt på med..
Det viste seg at han hadde en gammel bil i garasjen hjemme, som han var usikker på historien på. første eiger på bilen er død, så han mangler litt info fra de første årene.. Understellet sier han er en 50 modell, med et 56 karosseri. Bilen har visst vert i familien hele tiden.
på plata forran står det stemplet inn 1950, chassinummer 1-0143096, under plata står det stemplet inn 92 111
Motornummer er 2732433
Har vert innpå thesamba, men finner ikke helt ut hvordan jeg skal lese tabellene?slik jeg ser det, så er jo 92 111 fra februar/mars -49.. stemmer dette??
Bilen ble pusset opp på 80 tallet. muligens da det ble satt oval karosseri på den.. men det er det ingen som vet..

Noen som kan hjelpe å finne ut når motor og bil er fra?
Lurer også på hva de stroppene ble brukt til som er festet i toppen av baksetet.. se bildet...

* 2.jpg (142.35 KB. 1000x750 - vist 117 ganger.)

* 1.jpg (140.91 KB. 1000x750 - vist 147 ganger.)

* 3.jpg (134.07 KB. 1000x750 - vist 126 ganger.)

* 4.jpg (124.3 KB. 1000x750 - vist 121 ganger.)

* 5.jpg (130.56 KB. 1000x750 - vist 159 ganger.)



« Siste redigering: august 24, 2011, 22:45:46 pm av Nordtveit » Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: august 24, 2011, 20:58:35 pm »

Chassinr er fra januar 1950, karosserinummeret er også januar 1950, alternativt november 1955 (oval). Kommer an på om nummeret og fronten kommer fra den opprinnelige bilen, eller om hele karosseriet er byttet.
De nullstilte karosserinummerne i august 1955 da 56 -modellen blei innført.
Motor er fra januar 1959.

 Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #2 på: august 24, 2011, 21:07:39 pm »

Chassinr er fra januar 1950, karosserinummeret er også januar 1950, alternativt november 1955 (oval). Kommer an på om nummeret og fronten kommer fra den opprinnelige bilen, eller om hele karosseriet er byttet.
De nullstilte karosserinummerne i august 1955 da 56 -modellen blei innført.
Motor er fra januar 1959.

 Glad
Hvor i tabellen fant du karosserinr.? altså 92 111...
Ser på plata at 50 tallet i registreringsår 1950 er gravert på en annen måte enn 19 tallet.. omdere skjønner..
var det slik det var? eller har noen trikset her? er det andre nr på understellet man kan finne for å sjekke?
men slik eiger sier, så er bunnen fra 1950, og ovalkarosseri fra ca 1956(der var han litt usikker.. men han visste ikke stort mer enn dette..
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #3 på: august 24, 2011, 21:42:31 pm »

Baksetet er fra en 60taller og stroppene er til å holde bakseteryggen nede mot sitteputa når seteryggen er nedslått. Sikkelig fin bastard Glad Er det mekaniske bremser på denne fortsatt?
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #4 på: august 24, 2011, 21:50:12 pm »

jeg vet foløpig ikke så mye mer om bilen.. han kommer tilbake om noen dager, da jeg skal ta en titt over resten av den.. blir en liten service på motor og stramming av linkpin`er. han hadde ikke gjort mye etter han hadde fått tak i den for 3-4 år siden...
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: august 24, 2011, 22:03:31 pm »

Chassinr er fra januar 1950, karosserinummeret er også januar 1950, alternativt november 1955 (oval). Kommer an på om nummeret og fronten kommer fra den opprinnelige bilen, eller om hele karosseriet er byttet.
De nullstilte karosserinummerne i august 1955 da 56 -modellen blei innført.
Motor er fra januar 1959.

 Glad
Hvor i tabellen fant du karosserinr.? altså 92 111...
Ser på plata at 50 tallet i registreringsår 1950 er gravert på en annen måte enn 19 tallet.. omdere skjønner..
var det slik det var? eller har noen trikset her? er det andre nr på understellet man kan finne for å sjekke?
men slik eiger sier, så er bunnen fra 1950, og ovalkarosseri fra ca 1956(der var han litt usikker.. men han visste ikke stort mer enn dette..

Karosserinummeret er det som kalles body i tabellen:
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php

Alle tall er det sist produserte hver måned. Understellsnummeret finner du underbaksetet, på midten ved luka til gearoverføringa.
Er det dine ex. Hortensbiler i garagen? Hilste på deg på Semsgrillen.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #6 på: august 24, 2011, 22:04:53 pm »

Chassinr er fra januar 1950, karosserinummeret er også januar 1950, alternativt november 1955 (oval). Kommer an på om nummeret og fronten kommer fra den opprinnelige bilen, eller om hele karosseriet er byttet.
De nullstilte karosserinummerne i august 1955 da 56 -modellen blei innført.
Motor er fra januar 1959.

 Glad
Hvor i tabellen fant du karosserinr.? altså 92 111...
Ser på plata at 50 tallet i registreringsår 1950 er gravert på en annen måte enn 19 tallet.. omdere skjønner..
var det slik det var? eller har noen trikset her? er det andre nr på understellet man kan finne for å sjekke?
men slik eiger sier, så er bunnen fra 1950, og ovalkarosseri fra ca 1956(der var han litt usikker.. men han visste ikke stort mer enn dette..

 
Er det dine ex. Hortensbiler i garagen? Hilste på deg på Semsgrillen.

Stemmer det du..  de kommer derfra begge to Glad
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: august 24, 2011, 22:14:44 pm »

Moro å se at Thoresens svenneprøve er høy i hekken! Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #8 på: august 24, 2011, 22:22:02 pm »

Moro å se at Thoresens svenneprøve er høy i hekken! Blunker

hehe.. det er nok tilfeldig idag.. har vert på EU idag, så den er hevet opp for anledningen, pluss jeg hadde akkurat hatt den oppjekket for å sette på de "originale" brede felgene igjen.. Blunker derfor er den meget høy for øyeblikket ja.. den skal nok ned på bakken om ikke så alt for lenge..
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #9 på: august 25, 2011, 09:08:16 am »

Spennede bil... Et par kommentarer:

- Du må sjekke chassisnummeret som står stemplet oppå tunellen under baksetet.
- "19" var presset inn først på alle dataplater, de siste to tallene punchet når plata ble tatt i bruk...så dette er originalt.
- For meg ser det ut som dataplate-naglene er originale, og karosserinummeret av tidlig type...slik at mest sannsynlig er fronten, eller reservehjulsbrønnen fra den opprinnelige bilen - men ingen tvil om at resten av skallet er 55/56.
- Du spør også hvor mange registererte biler som er eldre enn denne i Norge.... La oss anslå at det finnes ca 40 registrerte Schwim og Kubel...og av bobler: 2-3 stk fra 1942-48 og 7-8 stk fra 1949...og kanskje 1-2 50-modeller som er eldre. My 2 cents.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #10 på: august 25, 2011, 16:47:00 pm »

takk for info..
bilen skal sjekkes nermere når han kommer tilbake i neste uke.. Blunker
Men uten tvil en spennendes bil  Osteaktig
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!