VWNorge

Forum => German/Euro-look => Emne startet av: scardeep på august 23, 2010, 15:10:53 pm



Tittel: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepaugust 23, 2010, 15:10:53 pm
Har noen kjøpt og montern en sånn i sin boble?

[attachment=1]


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: LOBOaugust 23, 2010, 18:34:42 pm
EspenX har det vel i bussen sin. Skal visst være helt konge.


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: JTWEaugust 23, 2010, 19:36:01 pm
Hva utgjør egentlig en god skifter?
Oppgven den har er jo egentlig utrolig enkel, og selv tror jeg den viktigste delen sitter lenger bak og under. Selv om en kortere vandring gjør underverker også, men hvor stor forskjell, minus kvalitet, er det egentlig på skifterene?



Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: Bahnrennenaugust 23, 2010, 20:27:29 pm
Har en slik i min. anbefales.


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: BeetleBugaugust 23, 2010, 21:02:21 pm
Hva utgjør egentlig en god skifter?
Oppgven den har er jo egentlig utrolig enkel, og selv tror jeg den viktigste delen sitter lenger bak og under. Selv om en kortere vandring gjør underverker også, men hvor stor forskjell, minus kvalitet, er det egentlig på skifterene?

Det er en enorm forskjell på skiftere. Både i funksjon, utførelse og "feeling".


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepaugust 24, 2010, 07:10:59 am
Har en slik i min. anbefales.

Fikk du kjøpt det i Norge eller bestilte fra Tyskland? Er det kanskje noen som importerer de og det er mulig å kjøpe de her i Norge...?
Så lurte jeg på høyden av "pinnen". Hvordan er det i forhold til originalen?
 


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: Hot Owlaugust 24, 2010, 07:32:59 am
Hva utgjør egentlig en god skifter?
Oppgven den har er jo egentlig utrolig enkel, og selv tror jeg den viktigste delen sitter lenger bak og under. Selv om en kortere vandring gjør underverker også, men hvor stor forskjell, minus kvalitet, er det egentlig på skifterene?

Kvalitet er bare en ting... ikke slakk i kula... og at kula nederst på spaken faktisk passer i girvelgerstanga.


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepaugust 24, 2010, 07:48:49 am
Hva utgjør egentlig en god skifter?
Oppgven den har er jo egentlig utrolig enkel, og selv tror jeg den viktigste delen sitter lenger bak og under. Selv om en kortere vandring gjør underverker også, men hvor stor forskjell, minus kvalitet, er det egentlig på skifterene?

Kvalitet er bare en ting... ikke slakk i kula... og at kula nederst på spaken faktisk passer i girvelgerstanga.

Det er akkurat det jeg sliter med. Sjøring i 4. gir er bare en helvette med den vibrasjon og ulyder bra kula  >:( Har prøvd å smøre med noe sikkelig "fet" men det vibrer ut igjen og ulyden kommer opp... Eneste som hjelper nå er å holde i girsjifter, men det er vel ikke så behagelig på tanken om lengre turer. Det står til og med i bruksboka at å holde i girsjifter er ikke bra for girkassa... ;)

Jeg har tekt å fikse saken for altid og oppgradere samtidig.


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: BeetleBugaugust 24, 2010, 08:59:44 am
Hva utgjør egentlig en god skifter?
Oppgven den har er jo egentlig utrolig enkel, og selv tror jeg den viktigste delen sitter lenger bak og under. Selv om en kortere vandring gjør underverker også, men hvor stor forskjell, minus kvalitet, er det egentlig på skifterene?

Kvalitet er bare en ting... ikke slakk i kula... og at kula nederst på spaken faktisk passer i girvelgerstanga.

Det er akkurat det jeg sliter med. Sjøring i 4. gir er bare en helvette med den vibrasjon og ulyder bra kula  >:( Har prøvd å smøre med noe sikkelig "fet" men det vibrer ut igjen og ulyden kommer opp... Eneste som hjelper nå er å holde i girsjifter, men det er vel ikke så behagelig på tanken om lengre turer. Det står til og med i bruksboka at å holde i girsjifter er ikke bra for girkassa... ;)

Jeg har tekt å fikse saken for altid og oppgradere samtidig.

Har du sjekket plastforingen som ligger i giroverføringfestet? Du finner braketten hvis du titter ned i tunnelen ved skifterhullet og bakover. Er denne slitt og/eller borte så vil ikke verdens beste skifter hjelpe deg. Koster nesten ikkeno og er nokså enkelt å erstatte.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepaugust 24, 2010, 09:23:11 am
Ut i fra det at ulyden ble borte ettar at jeg satt masse smørmiddel inn i girvelgerstanga, der kulen komer inn, antok jeg at det er "for mye plass" for kulen...

Bytting av all plast inn i der er også på lista.

Men jeg har også planer å bytte til 5gir og da må jeg tenke på forhånd når jeg kjøper girstag. Bug-Tech selger jo til både 4 og 5 gir. Litt dårlig investering å kjøpe inn stag for 4 gir og bytte girkasse til 5 girs om 1 år :/


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: BeetleBugaugust 24, 2010, 09:33:08 am
Heisann,

Kult å lese om planene dine og husk at du må holde oss orientert om prosjektet ditt  :)

Er plastforingen slitt eller borte så "faller" stanga litt ned og du vil få for mye plass for kulen. Sjekk denne før du kjøper ny girvelger og heller kjøp deg en rimelig sak som du kan bruke inntil du bygger om til 5 speed. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor du skal bygge om til 5 gir med mindre du går for en Porsche kasse. Du ender opp med en svakere kasse sammenliknet med feks en 1300S kasse som gir deg samme turtall.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: JTWEaugust 24, 2010, 20:55:57 pm
Hva utgjør egentlig en god skifter?
Oppgven den har er jo egentlig utrolig enkel, og selv tror jeg den viktigste delen sitter lenger bak og under. Selv om en kortere vandring gjør underverker også, men hvor stor forskjell, minus kvalitet, er det egentlig på skifterene?

Kvalitet er bare en ting... ikke slakk i kula... og at kula nederst på spaken faktisk passer i girvelgerstanga.

Det er det jeg også mener - det er jo bare en vektarm som skal kunne flyttes frem, tilbake og sidelengs - så så lenge ting passer, er det da noen videre forskjell? Slaglengden ja, om det er fjærer etc som gir en fast følelse og holder den sentrert osv... Hva mere?


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: Hot Owlaugust 24, 2010, 21:53:28 pm
Hva mere?

Hva skiller en kirke fra en stor steinbygning med høyt under taket? Tro!


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepaugust 25, 2010, 17:43:09 pm
Heisann,

Kult å lese om planene dine og husk at du må holde oss orientert om prosjektet ditt  :)

Er plastforingen slitt eller borte så "faller" stanga litt ned og du vil få for mye plass for kulen. Sjekk denne før du kjøper ny girvelger og heller kjøp deg en rimelig sak som du kan bruke inntil du bygger om til 5 speed. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor du skal bygge om til 5 gir med mindre du går for en Porsche kasse. Du ender opp med en svakere kasse sammenliknet med feks en 1300S kasse som gir deg samme turtall.

Mvh
BB

Takk for tips! Skal holde orientert, må bare komme i gang så få jeg lage en tråd på bobla mi...

Det som gjelder 5 girkassa, så har jeg ikke så veldig mye kunskap, men tanken var å få mindre rpm når jeg kjører på lengre turer. 4.gir og 110km er litt bråkete synes jeg :) Men som sagt 5 girskassa er kun planer så her må jeg undersøke litt mer...
Har dere none tips hvor kunne jeg finne bra info vedr. girkasser?


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: BeetleBugaugust 25, 2010, 18:52:29 pm
Det er ikke noe forskjell i turtallet fra en 1300S kasse og en 5 trinns kasse. Du sparer deg for mange penger og en del strul med å kjøpe en S kasse.

Jeg vet om en med riktig nesekon til eldre biler hvis du er interresert.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: Karmannaugust 25, 2010, 19:13:21 pm
Det er ikke noe forskjell i turtallet fra en 1300S kasse og en 5 trinns kasse.
Mvh
BB

Nå klarer ikke jeg helt å finne ut hvilken 5 speed kasser dere prater om her men at turtallet ikke er forskjellig ift 4 speed stemmer ikke i alle tilfeller ihvertfall.


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepaugust 26, 2010, 09:12:41 am
Jeg kjører 1303s med original girkasse (så lenge jeg vet) :) og som sagt har jeg fortsatt lite kunskap om 4 og 5 girkasser men har lest i for eks. VolksWorld at folk i USA setter 5 gir for rimeligere kjøring på motorvei. Vi har ikke så mye motorvei her på landet men jeg liker å kjøre langt og utenlands og dermed tenkte jeg at det kunne være noe for meg også.

Siden det ble en diskusjon vedr. 4-5 girkasser så burde det kanskje vært en separat diskusjonstråd slik at andre kunne delta..? passer ikke helt under tittelen her :)


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: Bahnrennenaugust 26, 2010, 14:57:10 pm
Kjøpte min fra bugtech,vet ikke om noen forhandlere i norge.
Ellers så har du jo cae shifting technology sine spaker som er veldig populære blant de som driver med baneracing. de selger til 4-5 trinns kasser.


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepseptember 07, 2010, 13:59:00 pm
"cae shifting technology" er vel ment for banekjøring og ikke gatebruk. Jeg ser for en boble som er godkjent for gatebruk.
Så lenge jeg har fått intrykk så skal Bugtech holde begge deler for min bruk :)


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: Hot Owlseptember 08, 2010, 07:21:31 am
En girspak er en røre pinne... den aner ikke om du er på bane eller ikke.


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepseptember 08, 2010, 08:06:19 am
 :D ikke sant!
 Jeg synes det er morsomt å ha boble med modifikasjoner som er godkjent for gatebruk og når produsenten mener at produktet er ikke for gatebruk så blir det litt feil å se bort fra det. Formula 1 har også mange fine dingser men å ta det i bruk i en gatebil er vel kanskje overdrevet ;)
Uansett så sitter jeg nå på "handlingsterskel" og balanserer... Vil ikke investere før jeg har bestemt meg hva er planer for girkassa i framtiden.
Dersom jeg vil gå til 5 gir så vil jeg heller fikse/sette i topstand original girvelgerstag og venter til 5gir kommer i boks mens ellers kunne jeg bare kjøpe Bugtech og kjøre med 4 gir dersom det blir lite forskjel.

Setter i gang info samling om girkasser og alt som gjelder girkassemodifikasjoner til 5 gir.


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: Hot Owlseptember 08, 2010, 08:34:51 am
når produsenten mener at produktet er ikke for gatebruk

Her innrømmer produsenten at greiene krever oppfølging/smøring for å holde.... eller de vet at greiene ikke varer lenge nok til at du kan bruke det hver dag.
Styr unna.
Fem girs problematikken handler om vandringen sideveis på girspaken...  en ren praktisk utfordring, nesten alle spaker kan modifiseres for dette.


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: BeetleBugseptember 08, 2010, 08:44:07 am
En 1300S kasse i kombinasjon med en 40 eller 60% Gene Berg skifter. Bolt on, fint turtall på veien og de mest presise girskiftene. For ikke å snakke om hvor mye penger og tid du sparer. Berg spaken ser kanskje ikke så high TECH ut men hvem bryr seg vel om det?

Mvh
BB


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepseptember 08, 2010, 08:53:45 am

Fem girs problematikken handler om vandringen sideveis på girspaken...  en ren praktisk utfordring, nesten alle spaker kan modifiseres for dette.
[/quote]

Men om Bugtech selger en 5 girs spakk vil det ikke si at detter problemet er løst? Eller må jeg likevel tilpasse noe mer?
Skal ta kontakt med BugTech for å finne hvor mye mod. må jeg regne med for å få den på plass både med 4 gir og event. med 5 gir.


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: Hot Owlseptember 08, 2010, 09:27:27 am
Kjøp 5 girs utgaven, og lag deg en midlertidig sperre som stopper vandringen mot venstre.


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepseptember 08, 2010, 09:52:15 am
En 1300S kasse i kombinasjon med en 40 eller 60% Gene Berg skifter. Bolt on, fint turtall på veien og de mest presise girskiftene. For ikke å snakke om hvor mye penger og tid du sparer. Berg spaken ser kanskje ikke så high TECH ut men hvem bryr seg vel om det?

Mvh
BB

Når du sier 1300S kasse og fint turtall - mener du da girkasse med 5 gir eller synes du at 4 gir gir deg fint turtall når du kjører over 100km/t?

Og, ja, jeg bryr meg om hvordan ting ser ut. Sånn er jeg bare... 8) Og Berg ser litt for Old School for min smak (dette har ikke noe med teknisk virkning å gjøre!). Det er derfor jeg lurte på om Berg og BugTech fungerer like bra begge to? Gjør de det da velger jeg BugTech siden den passer mer for min smak og "look" jeg er etter :)


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepseptember 08, 2010, 09:56:55 am
Kjøp 5 girs utgaven, og lag deg en midlertidig sperre som stopper vandringen mot venstre.

Så det er mulig det også!? Da var det lys i tunellen satt på ;)


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: BeetleBugseptember 08, 2010, 10:00:56 am
Old school?

[attachment=1]

Berg er best - BASTA! Så er det opptil deg om du vil betale mer for en dårligere spak.

3.88 R/P i kombinasjon med 0,89 4`de gir så kan du regne ut turtall selv utifra rulleomkrets. I kombinasjon med noen dekk med litt høyde så vil du finne at turtallet passer perfekt for cruise. Garantert noen her inne som har den kombinasjonen og som kan gi deg nøyaktig turtall hvis du ikke vil regne selv.

Mvh
BB



Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: Formula Veeseptember 08, 2010, 10:05:47 am
hmm... fikk plutselig lyst til å lage en egen girspak... Har en original Formula Vee i smidd stål i FV, vil bruke den som mal og lage en "racing-billett" til turboroadster...
Blir en egen prosjekttråd dette .
Jeg bruker forresten 1300S kassa med 205/65 15 og har under 3.000 i 100kmt.


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: Hot Owlseptember 08, 2010, 10:19:16 am
Berg er best

Så lenge Berg bruker plast foringer inne i spaken sin så kommer en Berg spak å ha en holbarhetsdato.
Spaker som bruker tette kulelager er derfor bedre i det henseendet, men det er få baser som tåler så mye juling som Berg/Bugpack basen (de bruker/brukte samme).

Girspaken er den minst viktige komponenten i hele driverket... faktisk så lite viktig at i høyere dragracing gidder de ikke ha dem med. De bruker i stedet spaker som er forbundet direkte med skiftegaflene (uten vridning). 


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: BeetleBugseptember 08, 2010, 10:43:23 am
Ingen plastbekymringer med min Berg spak i motsetning til CSP hvor den måtte justeres i tide og utide.

Ref rørepinner som er forbundet direkte med skiftegaflene... de er i det minste ikke old school;

[attachment=1]

 :)


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: Formula Veeseptember 08, 2010, 10:46:43 am
..og mormor vil aldri mer låne bilen din...


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepseptember 08, 2010, 11:05:18 am
[attachment=1]

Tenkte mer på den når jeg sa Old School. Men jeg vil ikke gå inn i diskusjon dypere det som gjelder smak og behag. Jeg har full respekt for andre sine meninger. Det er det som er morsomt i verden - alle er ikke like ;)

Tilbake til teknisk virkning. Da CSP sin utgår som kandidat i så fall :) Har BugTech plastikk foring?

Lurer om vi er i alt for detaljert nivo i diskusjonen har hvor en sånn enkel persom som jeg vil neppe merke forskjel...:) Det med dragracing produkter ser jeg ikke på som aktuelle  ;)


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: BeetleBugseptember 08, 2010, 11:33:33 am
Lurer om vi er i alt for detaljert nivo i diskusjonen har hvor en sånn enkel persom som jeg vil neppe merke forskjel...:) Det med dragracing produkter ser jeg ikke på som aktuelle  ;)

Du er herved invitert på en garasjevisit hvor du kan få prøvd funksjonen på en 40% Berg, 60% Berg og en CSP spak. Jeg garanterer deg at du vil merke forskjell. I helgen så vil jeg være der stort sett hele tiden. Send meg en PM hvis du skal en tur til Oslo.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: Hot Owlseptember 08, 2010, 11:46:21 am
[attachment=1]
Men jeg vil ikke gå inn i diskusjon dypere det som gjelder smak og behag.

Man kan ikke blande inn smak og behag inn i diskusjoner om mekanikk så den er helt grei.

Det er det som er morsomt i verden - alle er ikke like ;)
Heldigvis er mekanikkens verden lik for alle  ;)


Har BugTech plastikk foring?
Det ser ut som den har lagre.

Når du tester girspaker i BB Berg paradis, husk da at det er 100% avgjørende at spaken har en fantastisk passform på kulen som stikkes ned i girvelger stangen. Alle slike girvelger stenger er ulike mye slitt, og det er derfor man IKKE kan bedømme hvor presis en girspak er, men kun se på hvor riktig den er utformet.

En Berg spak som virker tight i en lavmils bil, vil virke super slaskete i en bil som har gått fryktelig langt. Pga at du har klaringer rundt kula i girvelger stangen.


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepseptember 09, 2010, 13:20:25 pm

[/quote]
Det er det som er morsomt i verden - alle er ikke like ;)
[/quote]
Heldigvis er mekanikkens verden lik for alle  ;)
[/quote]

Jeg mente at mennesker er ikke like i smak, har var mekanikken ikke i bilde ;) Men nok om det.
Gleder meg til henger og håper å få tid ta en sjekk på virkeligheten. Takker for alle tips! det hjelper :)


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepseptember 09, 2010, 13:36:02 pm
http://www.youtube.com/watch?v=FVvaVwon2J8

Fins det flere filmer vedr. Bug-Tech girvelger? :)


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: EspenXseptember 09, 2010, 17:00:32 pm
Den videoen viser vel det meste med Bug-Tech-spaken. Eneste du ikke ser på filmen er selve kula (ned i girvelgerskålen) som det er justerbar lengde på. CSP, Berg eller Bug Tech, tror du vil bli fornøyd uansett hva du velger. Bare merk at Bug Tech-spaken kun kommer med 63 prosent reduksjon - det er rimelig kort :)

Jeg kjøpte min Bug Tech-spak på denne tiden ifjor og er kjempefornøyd ihvertfall. .


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: rulatorseptember 09, 2010, 17:30:04 pm
Hvordan er revers på bug-tech spaken? Ser jo ut som det ikke gå å trykke den ned?
Eller er det jeg som surrer?


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: EspenXseptember 09, 2010, 17:37:47 pm
På videoen ser du giring fra 1-4. gir og til slutt revers. Man trykker ikke ned, reversen er fjærbelastet, så man trekker bare spaken til seg så man utløser fjærbelastningen og setter den i revers. Som å sette den i andre gir, men med fjærbelastning... hvis det makes sense...


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: rulatorseptember 09, 2010, 17:52:55 pm
På videoen ser du giring fra 1-4. gir og til slutt revers. Man trykker ikke ned, reversen er fjærbelastet, så man trekker bare spaken til seg så man utløser fjærbelastningen og setter den i revers. Som å sette den i andre gir, men med fjærbelastning... hvis det makes sense...

Skjønner skjønner... ikke fare for å dra den i revers når man skal opp i andre da, og man napper litt hardt?


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: EspenXseptember 09, 2010, 18:25:58 pm
Det går overraskende greit, man venner seg fort til det.


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepseptember 09, 2010, 21:27:54 pm
Sendte et spørsmål til BugTech vedr. mulighet å bruke spaken på 5 girkassa som er bygt ut på en original 1303 kassa. Har er svaret:


we have a customer in usa that will test the 5 speed gearbox with our shifter.
I am looking forward to the result.
I am pretty shure it will work.
When the info is there, I will inform you.

Da er det bare å vente, men kunne være fint å vite litt mer om selve kassa den blir testet på... :) Ellers fant jeg ut at spaken for 5 gir kassa fra bugtech er ment for Porsche sine kasser og ikke til en boble girkasse som er bygt ut til 5 gir :/


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: rulatorseptember 09, 2010, 21:45:14 pm
Prata og med Markus, frakt til Norge er bare 20€ med TNT Express.
Overkommelig ;)


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: EspenXseptember 09, 2010, 23:05:34 pm
En av grunnene til at jeg digger Bug Tech er at det er Made in Germany. Greit, de har nye produkter og kan ikke gi deg 100% sikre svar på alt, men de er åpne for å hjelpe hver enkelt. Og siden utvikling og produksjon er in house, er de fleksible, og Markus hjelper deg som best han kan.

Jeg har fortalt det før, men det skader ikke å gjenta det - jeg syntes buss-spaken deres var for kort, og luftet min bekymring til Markus; da ordnet han en spesiallaget forlenger til meg i løpet av et par dager. Prøv å be noen andre produsenter av VW-deler om din egen custom-løsning... :)

Man kan vurdere girspaker ut fra girfølelse, utseende, foringer, kvalitet, utveksling/reduksjon, levetid, hvor lett den er å montere etc Jeg er superfornøyd med girspaken jeg kjøpte, men det er ikke bare fordi jeg synes den ser überfet ut og fordi den funker dritbra - hele kjøpsprosessen i forkant imponerte meg og ga meg go'følelsen.

Og innerst inne håper jeg ihvertfall at bussfolket holder seg unna Bug Tech, for det er litt gøy a ha noe som ikke alle andre har :)


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepseptember 14, 2010, 07:43:16 am
En av grunnene til at jeg digger Bug Tech er at det er Made in Germany.

Det var bra sagt! Enig 100%, det at den er "made in Germany" gjør det bare mer riktig :) Uten å ha noe betydning for funksjon...
Uansett så har jeg betalt og bestilt en "Black anodised" versjon. Planen å få den henta er om to uker. Nå er det bare å vente  8)


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepseptember 23, 2010, 19:59:12 pm
Girvelger er levert og skal hentes i helgen. Gleder meg. I mellom tiden har jeg undersøkt litt mer hvordan er det der i kanalen. Ting så ikke så dårlig ut, eller må jeg si overaskende bra!  :)

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

Men så så jeg noe jeg var ikke forbered for... kal det være sveist sammen eller ikke???

[attachment=4]

[attachment=5]

Siden det alt så teit og fint ut antar jeg at u-lyden kom fra kula som er slakk...



Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepoktober 03, 2010, 19:26:16 pm
Her er noen bilder som viser fysisk forskjell mellom original og Bug-Tech girvelger.
Det som gjelder instalasjon så er det lettere en å montere originalen! :) Er fornøyd så lenge, men har ikke prøvd den veldig mye enda, monterte den på plass i dag. Det som kan merkes er at 62% mindre vandring er mer en nok! :) Må nok bli vant til det... Konstruksjon er veldig solid. Spakken er lengre så jeg må ikke lene framover for å gire. Det er veldig positivt.
Levering gikk veldig bra. Fikk til og med et ekstra ball for å bytte :)
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
[attachment=5]


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: rulatoroktober 03, 2010, 20:05:18 pm
Tommel opp!
Veldig stilig stikke det der... får begynne å spare hehe


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepoktober 03, 2010, 20:10:25 pm
Siste VolksWorld mag har test av girvelgere. Det kan lønne seg å lese den  førs kanskje . Det kom akkurat for seint for min del :) Men tror ikke at jeg ville velge noe annet da.


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: T2-Vandaloktober 03, 2010, 20:47:48 pm
Bug tech er råbra!!...

Har en i bussen selv...

Men leveringstiden for mitt vedkommende tror jeg var 4 måneder...


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: JTWEoktober 03, 2010, 21:33:10 pm
Mon tro om man kunne brukt et sfærisk lager som kobling mellom spak og overføringsstag?



Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: rulatoroktober 03, 2010, 22:45:22 pm
Siste VolksWorld mag har test av girvelgere. Det kan lønne seg å lese den  førs kanskje . Det kom akkurat for seint for min del :) Men tror ikke at jeg ville velge noe annet da.

Har ikke bladet.. hva er resultatet av testen? :P


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: Eivind Eoktober 04, 2010, 03:37:57 am
Det sto vel bare at Berg var suverent..


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepoktober 04, 2010, 06:42:59 am
Og Bug-Tech sin spakken var ikke med i testen i det hele tatt. WHY???? ???


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: BeetleBugoktober 04, 2010, 07:45:17 am
Det går overraskende greit, man venner seg fort til det.

Overraskende greit? Vil det si at det er viss fare for at du kan rive den i revers når adrenalinet er på topp og farten høy?

Noe jeg finner utfordrende i en boble er en kjøreposisjon hvor jeg får riktig avstand til rattet/pedaler uten å måtte strekke meg frem til girvelgeren. Det ender som ofte med at jeg blir sittende for nært når jeg er fornøyd med avstanden til girvelger. Jeg er spent fast i setet og det er ikke aktuelt å slakke stroppene for å nå frem og derfor trenger jeg en girvelger som er lengre og også bøyd mot stolen. Jeg mener å ha sett bilder av en bug-tech spak for boble med bøy men husker ikke hvor.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepoktober 04, 2010, 07:54:52 am
Jeg skal montere Porsche Boxster seter i bobla mi så jeg kan ikke si hvordan det blir da, men nå så lenge jeg har originale seter så sitter jeg godt i seten og kan gire uten å lene meg fram over.
Det som jeg må venne meg til er kort giring. Men det kaller jeg "luksus" problem og klager ikke på det :)


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: Hot Owloktober 04, 2010, 08:03:09 am
Det sto vel bare at Berg var suverent..

Nei, CSP fikk 24/25 mulige poeng, og Berg var på 21/25...
CSP slår Berg på "Feel" og "value for money"...  hørte i helgen at en dansk buggy racer hadde forbedret tidene på stripa med en tiendel bare på å bytte fra den tungdrevne Berg til CSP.


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: BeetleBugoktober 04, 2010, 08:21:01 am
Det som jeg må venne meg til er kort giring. Men det kaller jeg "luksus" problem og klager ikke på det :)

Det er ikke et problem før clutchfoten ikke klarer å matche hastigheten.


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepoktober 04, 2010, 08:26:22 am
Det er sant. Har kjørt bare noen få km med Bug-Tech men opplevde at kortgiring gir deg følelsen at cluch'en ble sååååå "lang"... Så det vil si at jeg må venne meg til å kjøre mest optimalt, merker nå at jeg er ferdig med giring langt før clutchfoten er ferdig med sinn jobb.


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: Eivind Eoktober 04, 2010, 20:43:44 pm
Nei, CSP fikk 24/25 mulige poeng, og Berg var på 21/25...

Om du ser bort fra priskriteriaet i artikkelen så får Berg spak 18/20 og CSP spak 19/20..
Berg spaken ser jo også totalt bankraner ut, finnes jo ikke noe stiligere enn en Berg spak :D
Så da synes jeg man kan se litt bort i fra prisen.. og bestille spaken med old style håndtaket også, koster litt ekstra men er steintøft ;)

Men hvis prisen betyr mye for deg så får du heller kjøpe CSP ;)


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepoktober 12, 2010, 09:37:48 am
I går tok jeg nok en siste tur for sesongen. Bobla står i garasjen og nedplukking har begynt for vinters oppussing.
Det som jeg har merket er at det er mye vanskeligere å gire ned en opp. Spesielt er det vanskelig å sette 1. gir før du har stoppet eller bare triller så vidt. Har det noe med sikkerheten mot girkassa å gjøre? Har også merket det med nyere bil at giring ned er litt vanskelig vis du girer ned for tidlig...
Ellers fungerer giring bra. Boltene har hull som tilater ingen justering så når du bolter girvelger på plass stor den der den står og fin justering fins ikke (tror jeg). Heldihvis finner jeg alle gir uten problem og oppover går det veldig fint, men som sagt skal bremse bilen til riktig hastighet før du kan slå en aktuel lavere gir.

Noen som har peiling om det skal være sånt?


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: EspenXoktober 12, 2010, 17:59:35 pm
Det går overraskende greit, man venner seg fort til det.

Overraskende greit? Vil det si at det er viss fare for at du kan rive den i revers når adrenalinet er på topp og farten høy?

Det er ingen revers-sperre, så det er ikke noe som fysisk hindrer deg i å sette den i revers nei :)


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: scardeepoktober 12, 2010, 19:05:40 pm
Det går overraskende greit, man venner seg fort til det.

Overraskende greit? Vil det si at det er viss fare for at du kan rive den i revers når adrenalinet er på topp og farten høy?

Det er ingen revers-sperre, så det er ikke noe som fysisk hindrer deg i å sette den i revers nei :)

Her må jeg si at jeg er ikke enig siden Bug-Tech sin spakk er med fjærer som hindrer at du slår i revers. Uten å påføre ekstra mer kraft og det er en god del kraft du må bruke, får du ikke sette inn i revers! Sånn er det i hvert fall med min spakk.


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: T2-Vandalnovember 19, 2010, 19:48:58 pm
Enig der.. Det er reverssperre på lik linje med alle andre.. Jeg er kjempestolt av å ha Bug-Tech!!..

Den virker kjempefint, og jeg bytter den aldri bort!!..


Tittel: Sv: Bug-Tech shifter
Skrevet av: EspenXnovember 20, 2010, 20:54:21 pm
Hvis dere leser over, så har jeg forklart fjærbelastningen, dette var et svar til Beetlebug om at det ikke er noe som fysisk hindrer deg i å sette den i revers hvis man bruker ekstra kraft. Så reverssperren er strengt tatt ikke på lik linje som andre spaker, hvor det er fysisk umulig å sette spaken i revers uten å trykke spaken ned/trykke inn knapp for å frigjøre reverssperren.

Men dette er altså ikke noe kritikk mot spaken, jeg har vært lykkelig Bug Tech-eier i over et år jeg nå :)