VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: affe på mars 22, 2008, 14:34:59 pm



Tittel: Blokk
Skrevet av: affemars 22, 2008, 14:34:59 pm
Tenkte eg skulle bygge ein motor men lurer litt på hva blokk eg skal bygge på :) tenkte på noe over 1835 for det har eg nå :) Har hørt om ad blokk og as blokk, hva er best og hva er forskjellen på dei? :) Hvis noen vil så kan dere godt ligge inn tips og linker til hva eg skal kjøpe :) hadde tenkt meg 150 hk+++ ;)


Tittel: Sv: Blokk
Skrevet av: Lars Johansenmars 22, 2008, 14:58:26 pm
Tenkte eg skulle bygge ein motor men lurer litt på hva blokk eg skal bygge på :) tenkte på noe over 1835 for det har eg nå :) Har hørt om ad blokk og as blokk, hva er best og hva er forskjellen på dei? :) Hvis noen vil så kan dere godt ligge inn tips og linker til hva eg skal kjøpe :) hadde tenkt meg 150 hk+++ ;)

As er vel det beste utgangspunktet pga større oljekanaler enn ad og ab. Men alle de 3 er kurrante å bygge på. Når du skal ha så mye effekt ville jeg kjøpt ei ny blokk som var klargjort for langslag osv.


Tittel: Sv: Blokk
Skrevet av: affemars 22, 2008, 15:13:09 pm
har dere noen linker til en sånn blokk? eventuelt noen som har en på lur?? 8)


Tittel: Sv: Blokk
Skrevet av: Filip/puritymars 22, 2008, 15:48:36 pm
Aircooled.net selger ihvertfall nye magnesiumblokker, og klargjør disse for langslag og tilpasser for den størrelse sylindre du vil ha om dette er ønskelig. De klargjør også for full flow.

http://www.aircooled.net/new-bin/viewproductdetail.php?keyword2=ECA0001&cartid=0322200847191154


Tittel: Sv: Blokk
Skrevet av: wide5mars 22, 2008, 15:52:22 pm
De blokkene som er merket as41 nede ved oljesumpa er vel den som går for å være av de bedre, uavhengig av om den heter as,ad eller hva det nå skal være på blokka ved dynamofoten der..
Petter'n.


Tittel: Sv: Blokk
Skrevet av: RZR-Andymars 22, 2008, 16:01:31 pm
Når du skal inn i jungelen er det like greit å begynne et sted;)
VW i magnesium: http://www.vwparts.net/VW043101025.html
Eller aluminium: http://www.vwparts.net/HDALUMCASE.html
Finnes titalls eller hundretalls leverandører av blokker, alle har sine meninger og synspunkter om hva som er best.
Et annet alternativ er å handle et ferdig "byggesett" som f.eks. her:
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C15%2D2332%2D1

Bare vær obs på at å sette sammen en motor er en ting - å bygge en motor som klarer bruk dag ut og dag inn over tid uten problemer, det er en annen. Her kommer erfaring, spesialverktøy osv inn i bilde. Blueprinting (tilpasning av alle deler til nøyaktige toleranser med vekt og klaring) er vel nøkkelen til suksess over tid. Proffene er gode på dette (se EndreD sin tråd), vi andre får prøve å lære av det de kan.
Lett å la seg inspirere av sånt som dette http://www.youtube.com/user/Chico626


Tittel: Sv: Blokk
Skrevet av: affemars 22, 2008, 16:44:37 pm
det settet fra cip1 såg jo veldig innteresangt ut :) grei pris også ;) hvordan er kvaliteten på det? og noen som hvet sånn ca hvor masse hk det er i den? men for meg så såg det ut som dei ikkje sendte den utfor statene :(


Tittel: Sv: Blokk
Skrevet av: affemars 22, 2008, 17:05:54 pm
var innpå å såg på dei blokkene på vwparts :) fin pris der og :) men min tekniske engelsk er på eit minimun, såg det var forskjellige ting eg kunne krysse av for der :) noen som gidd å forklare? 8)


Tittel: Sv: Blokk
Skrevet av: Filip/puritymars 22, 2008, 17:42:18 pm
var innpå å såg på dei blokkene på vwparts :) fin pris der og :) men min tekniske engelsk er på eit minimun, såg det var forskjellige ting eg kunne krysse av for der :) noen som gidd å forklare? 8)
"Bore" er størrelsen på sylindrene som passer, og angitt i diameteren til sylinderne som passer.

"Stroker crank" er når du har veivaksel med lengre slag (longer stroke) enn 69mm.


Tittel: Sv: Blokk
Skrevet av: RZR-Andymars 22, 2008, 18:59:33 pm
Cip1 er en av de store volumselgerne på nettet, derfor gunstige priser. Men de lager ikke motorer eller deler selv, noe som gjør at du bør vite på forhånd hva du vil ha.
Gene Berg http://www.geneberg.com/cat.php er en av de respekterte plassene, de utvikler deler selv også. det koster mer, men du får deres ekspertise på kjøpet. CB Performance http://www.cbperformance.com/ har også et bra navn og god service.
 
SCAT (som i pakkeløsningen fra cip1) er en av de største merkevarene i motordeler og snacks over et par-tre tiår, men i dag foregår vel det meste av produksjonen i Kina, regner jeg med. Det er forskjell i både pris og kvalitet; er det billig er gjerne kvaliteten deretter. Er det dyrt OG det kommer fra de mest renommerte forretningene, så vil det antagelig holde lenger. Men det kommer igjen an på hvor nøyaktig motoren bygges... U C? Er det nødvendig med de dyreste delene om en ikke bygger motoren til topp spesifikasjoner :)
Hvis det er noe som er "gresk" så er det antagelig en god anledning til å lese seg opp litt - kan være smart FØR man sender avgårde en bestilling. Det koster fort noen titusener i dette gamet! Det har vært flere gode motortråder på vw2you  , agder vwklubb sitt forum http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1126.0 , og vi har Erik http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=24&TID=13067&SID=5587 som er i gang med sin "stroker"-motor på VWACB-forumet. Veldig lærerikt! Felles for de fleste er at man er i varierende grad grønn på motor før en begynner, men lærer underveis med kommentarer fra de som har vært der.

Det vanlige blir kanskje at du
1) først leser deg litt opp,
2) bestemmer deg for hvilken motorstørrelse du er ute etter og
3) så lager du deg et budsjett (kan fort ta overhånd og du vil ikke feilbestille deler!).
4) Deretter starter du en prosjekttråd på forumet her.
De erfarne motorgutta her inne kjører mye løp, enten dragrace eller på bane, og har masse kompetanse som de deler med oss amatører. Men det er endel grunnleggende ting som du må finne ut av selv først.
Ikke bare enkelt dette!

http://aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/t1hpeng.htm er en grei plass på nettet!


Tittel: Sv: Blokk
Skrevet av: affemars 24, 2008, 01:17:03 am
Huff det er masse å tenke på når man skal bygge motor :) dyrt blir det også :( trur kanskje eg må ligge dette litt på is intil videre 8) eller kanskje eg kjøper noe fint med litt motor i :)


Tittel: Sv: Blokk
Skrevet av: RZR-Andymars 26, 2008, 14:27:39 pm
Alt koster penger, ja... Kvalitet koster mye mer enn billiggreier. Det gunstigste er å kjøpe noe der andre har tatt det økonomiske tapet, kynisk - men fornuftig. Da er det gjerne ferdig jobb og bare vri om tenningen.
Alternativet er å ta det over langs, det er ikke gjort i en håndvending for de fleste av oss når en skal hobbyfinansiere sånne ting. Men det er kjempemorro å skru motor!
Anbefaler deg å ta med motoren på motorkvelden i VWACB torsdag!   


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggymars 26, 2008, 22:09:23 pm
.