Vis innlegg
|
Sider: 1 [2] 3 4 ... 201
|
31
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felleskjøpet Servicevogn (splittbuss)
|
på: november 10, 2016, 13:27:31 pm
|
Ville også gått for original FK farger om du har planer om å holde den slik i ettertid. Om du imidlertid skulle velge å ha bilen original i etterkant, ville jeg gått for bilens originale farge gul, men samtidig valgt de øvrige fargene til FK.
Orginalfargen er dove blue Så den skal forbli FK-bil ja, det er ikke der tvilen ligger. Dove blue busser finnes det flust av, men ikke mange Felleskjøpet-busser som har overlevd! Det jeg synes er vanskelig er å bestemme meg for hvilken farge som er mest riktig i forhold til de opprinnelige FK-fargene. Selv om den grumsegule matcher min bil best, kan jo lakken være så falmet gjennom 30 år med sol, snø og regn at den ikke er slik den engang var. Så kanskje jeg burde kjøre på med LITT ekstra gult for å få den mer lik fargen jeg ser på gamle bilder av FK sine biler... men igjen... er livredd for at den skal fremstå som skrikende knallgul. Har en mistanke om at den grumsegule blir rikelig gul nok når man ser den på en hel bil og i sollys. Ikke lett
|
|
|
32
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felleskjøpet Servicevogn (splittbuss)
|
på: november 10, 2016, 09:15:51 am
|
Bilde 1) Bilen min før den ble lakket beige/brun Bilde 2) En grom FK-bay med "orginallakk". Bilde 3) Okergul (den mest grumsete) sammenlignet med lakken på bilen min. Ingen tvil om at det ligner, men det ligner ikke fargen på bayen
|
|
|
33
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felleskjøpet Servicevogn (splittbuss)
|
på: november 10, 2016, 09:09:06 am
|
Er veldig usikker på farger! Dette er noe jeg normalt føler meg trygg på, men nå sliter jeg Valget står mellom to gulfarger (bilde1): Den nederste (okergul) matcher best med "orginallakken" jeg har funnet noen plasser, men den ser IKKE gul ut på fargeprøven. Den gamle lakken kan jo være falmet og gi helt feil utgangspunkt for sammenligning. Den øverste (honning-gul) er samme farge som Bundespost brukte frem til 1970-ish. Den er mer mettet gul og mindre grumsete, men er livredd for at bilen skal bli knallgul. Ahhhh... Bilde 2: Okergul Bilde 3: Honning-gul
|
|
|
34
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felleskjøpet Servicevogn (splittbuss)
|
på: november 09, 2016, 15:45:53 pm
|
Eller du kan komme til meg til våren når bilen er klar. Jeg bruker overhead. Da får du stå ved siden av bilen å bestemme nøyaktig hvor stor, og nøyaktig hvor du vil ha den plassert. Malt for hånd old school
Takk for tilbud, men dette må jeg gjøre i egen garasje med mye tid, ro og øl tilgjengelig I går hadde jeg lakkerer på garasjebesøk. Han er fornøyd, så nå får han overta straks det blir kaldt og tørt på veiene igjen! Alt er klart til å slippe den ned på bakken igjen nå.
|
|
|
35
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felleskjøpet Servicevogn (splittbuss)
|
på: november 08, 2016, 07:21:09 am
|
Jeg ville gått for uten skygge. Logoen blir mer definert da, tror den vil føles litt "tåkete" med skygge. Sjablongfolie og pensel funker men kan bli litt vel "pent". Det jeg har gjort med bla Screwdrivers logoene er å få skjært logoen i folie, tegnet rundt med blyant, fjernet folien og så malt etter strekene. Mer jobb men blir litt mer håndmalt og mindre perfekt..
Takk for bra innspill, Anders! Når jeg malte Anchor logoene bestemte jeg meg i utgangspunktet for å holde et par mm avstand til sjablongen for å unngå "maskeringskant". Men kom borti endel plasser, og da blir det som du skriver... litt for perfekt. Skal sies at jeg malte med en helt standard flat malekost og benga. Vanskelig å arbeide presist da. Hva bruker du? Pinstriping stash?
|
|
|
36
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felleskjøpet Servicevogn (splittbuss)
|
på: november 07, 2016, 10:23:45 am
|
Fikk tilsendt bilde av en gammel annonse (TAKK!) Perfekt grunnlag for å tegne logoen i vektorgrafikk slik at den kan folieskjæres. Planen er samme fremgangsmåte som når jeg malte Anchor Headers logoen. Få skjært til en sjablong i folie, for så å male med pensel. Foliert logo (eller spraylakk for den del) på veteranbil er 100% skivebom Funderer litt på skygge/ikke skygge, men heller mot å ta den bort. Tror denne versjonen kun ble brukt på trykk. De få bildene jeg har av de gamle FK-bilene har hvertfall ikke skyggen på logoen.
|
|
|
37
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felleskjøpet Servicevogn (splittbuss)
|
på: november 05, 2016, 00:16:35 am
|
En god fredagsøkt med musikk, pils.... og litt skruing Forstilling er nå helt ferdig fra trommel til trommel. Montert clutchwire, giroverføring og håndbrekkwire. Justere spissing er en fryd med nybygde stag og nye ledd. Til slutt fikk jeg montert et fremhjul og tatt en sniktitt på det nye stuket. Må si det var motiverende Endelig er fremhjula på riktig plass!
|
|
|
38
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felleskjøpet Servicevogn (splittbuss)
|
på: november 02, 2016, 21:30:47 pm
|
Du er vel litt spent på lakken tenker jeg Er egentlig mest gira på å få dritten ut av garasjen, slik at jeg kan få litt etterlengtet tid på sofaen Men ja, blir helt klart stas når den står nylakka i garasjen igjen utpå mørkeste vinteren!
|
|
|
40
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felleskjøpet Servicevogn (splittbuss)
|
på: november 02, 2016, 09:27:50 am
|
Det jobbes hver kveld i Lobo Garage, men ikke så mye spennende å vise. Nå er den straks på hjula, så da er det ikke lenge til lakkerer får overta.
Montert flippa spindler, korta styrestag og nye styreledd (flippa bay-ledd på spindler), bremser overhalt, byttet pakninger på akslinger, sveiset rust på dogleg og passasjerdør.... og mye annet småtteri som dukker opp underveis. Har vært litt dårlig på å ta bilder, men her er litt.
|
|
|
45
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felleskjøpet Servicevogn (splittbuss)
|
på: oktober 25, 2016, 22:36:09 pm
|
For å få hullene til setskruene på riktig plass ofret jeg en setskrue som jeg borret et 4mm hull igjennom. Denne skrudde jeg inn i bærearmene og borret et lite merke i fjærpakkene. Tok så fjærene ut igjen og borret konisk forsenkning i riktig dim.
|
|
|
47
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felleskjøpet Servicevogn (splittbuss)
|
på: oktober 25, 2016, 22:25:19 pm
|
Har du prøvd demperen på? Jeg måtte notche tårnets tykkelse for å få demperen på.
Ja fikk montert litt i kveld. Jeg har nok tatt akkurat litt for mye av hylsene, så måtte legge på en skive på hver side mellom forstilling og demperne. Men det har jo ikke noe å si Får dem på uten skiver også, men greit å ha noen ekstra mm klaring.
|
|
|
48
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felleskjøpet Servicevogn (splittbuss)
|
på: oktober 23, 2016, 22:22:07 pm
|
Buss senkete? Hva er forskjellen konta boble? Ser for øvrig meget bra ut Er en del forskjeller. Stålkvaliteten skal være mye bedre. Setskruen skal jo holde mye mer vekt enn på ei boble. Av den grunn er også rillene grovere, og også mye mer nøyaktig sammenlignet med boble senkerne jeg har. Til slutt er det jo den åpenbare forskjellen, at rørene på bussforstilling har større dim enn boble. Mange bruker boble senkere og sliper dem til å passe. Har hørt/lest noen skrekkhistorier der det har gått galt. Vet ikke om de er sanne, men tar ikke sjansen
|
|
|
50
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felleskjøpet Servicevogn (splittbuss)
|
på: oktober 23, 2016, 13:35:24 pm
|
64> bærearmer passer egentlig ikke på <64 forstilling pga ulike foringer, men får man av disse ringene har armene samme dim som de eldre Litt nervepirrende arbeid med vinkelsliperen siden jeg ikke hadde verktøy til å presse dem av, men det gikk fint. Fordelen er jo at armene er som nye under ringene.
|
|
|
54
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felleskjøpet Servicevogn (splittbuss)
|
på: oktober 22, 2016, 19:53:03 pm
|
1) Kappet bort forsterkninger mellom rørene, da disse ikke er der på 64- forstillinger. Redd for at dem ville komme i konflikt med styrearma fra 65. (forstilling er fra en 62 mod). Plata oppå innfesting til styrebolt ble også kappet bort for å kunne borre løs midtstykkene inni forstillinga.
2) Buss-senkere sveiset på, og feste til styrebolt bokset inn igjen. Hadde egentlig tenkt å bruke std puma (boble) senkere, men fikk høre det er FY-FY!
|
|
|
57
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felleskjøpet Servicevogn (splittbuss)
|
på: oktober 22, 2016, 19:36:42 pm
|
Da kunne jeg endelig begynne med forstillinga igjen. Ved å korte rørene 2cm på hver side flyttes jo nedre demperfeste like mye inn. Så neste prosjekt var å flytte øvre støtdemperfeste 2 cm inn. Det vanligste er vel å kjøpe ferdige flatjern, men er jo kult å bruke det man har og få det til å se tilnærmet orginalt ut 1) Orginale tårn, påbegynt kapping 2) Ferdig kappet 3) Fjernet 2 cm fra støtdemperfeste
|
|
|
58
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felleskjøpet Servicevogn (splittbuss)
|
på: oktober 11, 2016, 20:26:16 pm
|
Hehe lite rust passer meg veldig bra akkurat nå! Dette må gå fort, for bilen må til lakkverksted snarest hvis jeg skal rekke å ha den klar til våren slik FK (og jeg) ønsker. Har to små kids, så får bare skrudd etter sju på kvelden når dem er lagt. Det som er av rust er litt på høyre hjørne bak, samt fremst på høyre dog leg. Bør kunne lappes uten å kjøpe karosserideler tror jeg. Høyre kanal var ganske full med bondo, men etter å ha satt skruhjernet i det (med hjertet i halsen) viste det seg å bare være litt bulker under der. Ikke rusthull!
|
|
|
|