mai 08, 2024, 08:00:02 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Regler for halvbur?  (Lest 2496 ganger)
RIN94
Medlem
***
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø



Vis profil
« på: august 14, 2013, 23:36:37 pm »

Et tema som sikkert har vært oppe mange ganger, men det er stadig endringer i regelverkene.
Er det noen som har fått halvbur godkjent for nylig? Noen som vet de riktige reglene pr dags dato?
I mitt tilfelle er det snakk om en 68mod, noen snakker om endring fra en gang på 70 tallet? Faller isåfall min bil utenom de nye reglene?  Glad
Loggført

1300 - 68mod
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: august 15, 2013, 16:33:21 pm »

Et tema som sikkert har vært oppe mange ganger, men det er stadig endringer i regelverkene.
Er det noen som har fått halvbur godkjent for nylig? Noen som vet de riktige reglene pr dags dato?
I mitt tilfelle er det snakk om en 68mod, noen snakker om endring fra en gang på 70 tallet? Faller isåfall min bil utenom de nye reglene?  Glad

Hei, flott å lese at du vurderer å gjøre bilen sikrere. Er bilen før 1974 så er det fullt mulig å få godkjent både halv og helbur. Kravet er at det skal polstres i støtsonene og at solskjerming og speil fortsatt fungerer. På begge må man også ha avtagbare dørstrevere for å lettere kunne evakuere.

Med halvbur i 45x3mm i en bil med originalt karroseri så får du faktisk lov å kjøre så fort som 10.00.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
RIN94
Medlem
***
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø



Vis profil
« Svar #2 på: august 15, 2013, 17:12:02 pm »

Takk for svar! Er det jeg også har lest meg sånn noen lunde til etter en del googling, et av problemene er jo at det praktiseres forskjellig fra sted til sted og noen får ett, svare og andre ett annet.

Jeg har bestemt meg  for og prøve å få dette godkjent i min bil. Med god dokumentasjon skal det nok gå. Jeg er selv Sveiser og har sertifikat til og kunne fremlegge og tenker i tilleg og innhente materialsertifikat på rørene. Man kan jo også ta MPI test etter det er ferdig sveist og dokumentere at det ikke er binnefeil o.l  i sveisen.

Rin.
Loggført

1300 - 68mod
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: august 18, 2013, 08:41:56 am »

Finnes det bur som tillater baksete inntakt ? Tenker gjerne ikke på pre fabrikat , men om det er mulig å bygge et  - gjerne med flere avstivere i tak og sider ?
Har en 58 som er tilpasset for større motor/girkasse så den er allerede uorginal og ikke farlig mtp modifiseringer.
 vil gjerne at bilen er så sikker som mulig den dagen hun skal ut å kjøre samtidig som det sikkert er kjekt
å kunne ha plass til mer enn ei venninne i bilen. Er det noen eksempler på slikt i boble eller er det sett på som umulig ?
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: august 18, 2013, 09:02:07 am »

Finnes det bur som tillater baksete inntakt ? Tenker gjerne ikke på pre fabrikat , men om det er mulig å bygge et  - gjerne med flere avstivere i tak og sider ?
Har en 58 som er tilpasset for større motor/girkasse så den er allerede uorginal og ikke farlig mtp modifiseringer.
 vil gjerne at bilen er så sikker som mulig den dagen hun skal ut å kjøre samtidig som det sikkert er kjekt
å kunne ha plass til mer enn ei venninne i bilen. Er det noen eksempler på slikt i boble eller er det sett på som umulig ?

Ja, det finnes bur hvor bakoverstreverne er bøyd på en måte som tillater baksete. De er da boltet fast i gulvet ved det bakre bagasjerommet. Ron Lummus selger slike og det samme gjør Ola Øst (Easthill Welding) i Sverige.

Søk på Easthill Welding og Ron Lummus Racing og du finner bilder/pris

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: august 18, 2013, 09:17:52 am »

tusen takk Glad
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: august 27, 2013, 09:22:31 am »

For å følge opp med noen bilder av Ron Lummus sitt halvbur:


* RL3.jpg (26.15 KB. 640x480 - vist 196 ganger.)



* RL1.jpg (35.06 KB. 640x480 - vist 173 ganger.)



* RL2.jpg (37.62 KB. 640x480 - vist 155 ganger.)


Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 27, 2013, 18:44:04 pm »

Hans, jeg har et slikt RLR-bur liggende som ikke er montert ennå. Du kan evt ta mål hvis du skal bygge deg noe.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 27, 2013, 19:47:07 pm »

Har noen prøvd RLR burene i Norge i forbindelse med lisens/årskontroll i NBF's regi? Med ufulstending rørskjøter og uheldige vinkler på bakoverstreverne kan jeg ikke skjønne at disse følger FIA's krav. Men en viss form for egensikkerhet gir det nok.

Stiller meg også undrende om biltilsynet vil godkjenne bruk av baksete med et slikt tverr-rør over sitteputen.

Om tanken er at buret skal fjernes før en eventuell fremvisning. Ville jeg heller kastet ut hele sete og fått inn noen rette støtter til hovedbøylen.
Loggført

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #9 på: august 27, 2013, 22:28:37 pm »

Tror jeg må måle litt Erik Glad
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: august 28, 2013, 06:42:37 am »

Har noen prøvd RLR burene i Norge i forbindelse med lisens/årskontroll i NBF's regi? Med ufulstending rørskjøter og uheldige vinkler på bakoverstreverne kan jeg ikke skjønne at disse følger FIA's krav. Men en viss form for egensikkerhet gir det nok.

Stiller meg også undrende om biltilsynet vil godkjenne bruk av baksete med et slikt tverr-rør over sitteputen.

Om tanken er at buret skal fjernes før en eventuell fremvisning. Ville jeg heller kastet ut hele sete og fått inn noen rette støtter til hovedbøylen.

RLR halvburet er NHRA godkjente til 10.00:

his kit is NHRA-legal to 10.00 ets, and completely bolts-in. No Welding Required!  All you will need to install this kit is a 3/8″ drill and a couple of 9/16″ wrenches!  This kit is made of 1 ¾”  Chromoly tubing.  The 5-point system meets all of NHRA Tech requirements

Når det gjelder godkjenning av bur hos biltilsynet så krevde de at bilen min måtte omregistreres til 2 seter i tillegg til de punktene som jeg har nevnt tidligere i denne tråden.

 
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!