mai 05, 2024, 00:41:32 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: ...det må da for svarte gå an å få...  (Lest 4028 ganger)
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« på: april 15, 2011, 19:48:03 pm »

...lufta ut av komplett nytt bremsesystem på 1302'n min, på en eller
annen måte.

Hovedpumpe, fleksible slanger og hjulsylindere er nye. Ingen lekkasjer.

Lufting utføres på tradisjonelt vis, høyre bakhjul, venstre bakhjul, høyre
fronthjul og venstre fronthjul. Etter noen runder med klar væske, får vi
fortsatt ikke noe "pedal" å skryte av. Har prøvd forskjellig "pumpeteknikker",
sakte inn og sakte ut (hu så så brura å), åpnet ventil en kort stund, lang stund,
raske tramp, langsomme tramp osv osv....fortsatt ingen "pedal". Nevner
også at det har gått væske gjennom systemet et par ganger.

Har luftet bremser før jeg, men ingen bil har jeg gitt meg såpass motstand.

Forslag mottas noe inn i hampen, med takk.

Christer Folke Westlund
Kongsvinger

Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #1 på: april 15, 2011, 19:52:29 pm »

justert uttil bremsebånda skikkelig og da regner jeg med ?
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #2 på: april 15, 2011, 19:54:34 pm »

eh....kanskje ikke helt gitt. skal jeg kanskje legge de litt godt inntil?

takk for svar.

chr
Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #3 på: april 15, 2011, 20:00:26 pm »

Har hatt en kamp med tilsvarende sjøl, og der var utfordringen at bremsebåndene ikke var lagt heeeelt inntill anleggsflatene i tromlene.Det er egentlig ikke så mange mm vandring en får av et tramp på pedalen, og når bånda da ligger 3-4 mm fra på fire steder,blir det ikke mye pedal.
Ellers måtte jeg lufte på rørniplene ut av hovedpumpa også, sikkert en luftlomme i pumpa..
 I tillegg til dette viste det seg at en eller annen hadde dreid tromlene til de var nesten gjennomsiktige, slik at tromlene fjæret unna når pedalen ble tråkket inn. Håper noe av dette kan hjelpe deg
Loggført

Seaside VW Klubb
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #4 på: april 15, 2011, 20:04:02 pm »

går ut å legger etter bånda nå.

takk så langt

chr
Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #5 på: april 15, 2011, 20:58:25 pm »

...etter å ha lagt båndene helt inntil både foran og bak, merket jeg
forskjell på pedalen, men fortsatt ikke høy nok...ikke som Jørgen
Johansens sin hvertfall. Han har en '66 med tromler han òg.

Et litt rart symptom la jeg merke til - ved opparbeidelse av trykk, og
åpning av ventiler på framhjulene, så sank ikke pedalen nevneverdig,
bare litt - ved opparbeidelse av trykk på bakhjulene, og åpning av
ventilene, så...klank...pedalen rett i bånn. Rart....?

Når vi har tatt røykepause, etter å ha luftet ren fin boblefri væske, og
går på igjen, så kommer det fortsatt luft på første pumping. Blir snart
gal...eller galere...

Takk for svar så langt.

c
Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #6 på: april 15, 2011, 23:05:15 pm »

har du sjekket att det er klaring på staget fra pedalen og inn i hovedpumpa ?
hvis null klaring, går ikke pumpa het tilbake, dermed dårlig fylling ved pumping, serlig dårlig på forhjula
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #7 på: april 15, 2011, 23:15:45 pm »

Gamle bremseslanger? Innvendig vulking kan løsne og tette slangen.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #8 på: april 15, 2011, 23:17:05 pm »


Hovedpumpe, fleksible slanger og hjulsylindere er nye. Ingen lekkasjer.


Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: april 15, 2011, 23:22:01 pm »

forsøk med trykkluft på bremsevæske beholder.
ca 1 bar
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #10 på: april 15, 2011, 23:26:36 pm »

Alle bremserør er i god stand og ingen lekkasjer?

Pleier å være en grei jobb hvis banda er stilt inntil trommel så det subber, og det er litt klaring fra staget på pedalen og inn i hovedsylinderen.
På min 1302s gikk det veldig greit, når alt var nytt Glad

Lykke til, det går nok til slutt Blunker Glad
Loggført
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #11 på: april 16, 2011, 20:30:47 pm »

har du sjekket att det er klaring på staget fra pedalen og inn i hovedpumpa ?
hvis null klaring, går ikke pumpa het tilbake, dermed dårlig fylling ved pumping, serlig dårlig på forhjula

Takk for svar - har klaring på staget.

Christer
Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #12 på: april 16, 2011, 20:31:43 pm »

Alle bremserør er i god stand og ingen lekkasjer?

Pleier å være en grei jobb hvis banda er stilt inntil trommel så det subber, og det er litt klaring fra staget på pedalen og inn i hovedsylinderen.
På min 1302s gikk det veldig greit, når alt var nytt Glad

Lykke til, det går nok til slutt Blunker Glad

Takk for svar - har lagt etter båndene, og klaring fra stag inn i pumpa...

Christer
Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #13 på: april 16, 2011, 20:32:47 pm »

forsøk med trykkluft på bremsevæske beholder.
ca 1 bar

Takk for svar. Hmmmh....trykkluft, skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til....?

Christer
Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #14 på: april 16, 2011, 20:35:21 pm »

Ja, nei, hva skal jeg si. Lufter en runde innimellom sparkling og pussing, luft på første runde, så ren væske,
men fortsatt lav pedal. Ingen lekkasjer.

Er vel nødt til å konkludere med at det fortsatt er luft, og at jeg får prøve å få bukt med lufta
over tid....

Christer
Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #15 på: april 16, 2011, 22:23:59 pm »

er det luft i alle 4 lufteniplene ved første lufting igjen? det kan tyde på at du ikke har tette koblinger mellom slange og rør, eller mellom hovedpumpe og rør. ikke har du bytta om front og bak-kretsen heller
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #16 på: april 17, 2011, 10:00:32 am »

Visst ikke du har allerede tråkka i filler pakningene i hovedpumpa Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #17 på: april 17, 2011, 16:26:41 pm »

er det luft i alle 4 lufteniplene ved første lufting igjen? det kan tyde på at du ikke har tette koblinger mellom slange og rør, eller mellom hovedpumpe og rør. ikke har du bytta om front og bak-kretsen heller

takk for svar.

nei, det er ikke luft i alle fire niplene ved første lufting. heller ikke samme nipler. dersom det ikke er tette koblinger, burde det da ikke lekke
bremsevæske?

christer
Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #18 på: april 17, 2011, 16:27:51 pm »

Visst ikke du har allerede tråkka i filler pakningene i hovedpumpa Blunker

takk for svar.

tråkket istykker pakningene ja, huff - det hadde tatt seg ut. har ikke tråkket helt idiot heller, men
man kan vel aldri vite...

christer
Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #19 på: april 17, 2011, 18:45:23 pm »

forsøk med trykkluft på bremsevæske beholder.
ca 1 bar

Takk for svar. Hmmmh....trykkluft, skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til....?

Christer


Du lager en ny kork til beholderen ( brus kork kan brukes) setter på en nippel på denne, og kjører på trykk. Trykk fra et hjul en passe, kan bruke en slage lik den som lager trykk på spylertanken.
Så er det bare å åpne nipplene, husk å ikke rør pedalen når du har trykk på
Loggført
Elwood
Supermedlem
*****
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark


Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now


Vis profil
« Svar #20 på: april 17, 2011, 19:14:34 pm »

Når du skiftet hovedpumpa ved pedalen. Fikk du på plass igjen de 2 avstandshylsene som sitter inne i "mellomveggen"? Litt lett for at de faller ned og du får en "merkelig" pedal når du trykker på den.
Loggført

Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #21 på: april 17, 2011, 19:20:54 pm »

forsøk med trykkluft på bremsevæske beholder.
ca 1 bar

Takk for svar. Hmmmh....trykkluft, skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til....?

Christer


Du lager en ny kork til beholderen ( brus kork kan brukes) setter på en nippel på denne, og kjører på trykk. Trykk fra et hjul en passe, kan bruke en slage lik den som lager trykk på spylertanken.
Så er det bare å åpne nipplene, husk å ikke rør pedalen når du har trykk på

takk for svar, har fått lånt meg en trykklufts/vakumdings som jeg skal prøve.
Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #22 på: april 17, 2011, 19:21:25 pm »

Når du skiftet hovedpumpa ved pedalen. Fikk du på plass igjen de 2 avstandshylsene som sitter inne i "mellomveggen"? Litt lett for at de faller ned og du får en "merkelig" pedal når du trykker på den.

takk for svar.

jepp, hylsene er på plass.

christer
Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #23 på: april 18, 2011, 20:46:56 pm »

....og nå har jeg pedal....og brems....

...slik gjorde vi det, vi åpnet den ene kretsen med tilbakeslagsventil på nippelen, lot
væska flyte gjennom, mens vi fikk opp trykk og luftet den andre kretsen...og vice versa.

...så nå er det å kjøre inn bremsene og justere...

Takk for alle gode råd.

Christer
Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #24 på: april 18, 2011, 21:15:37 pm »

oh lykke! gratulerer
Loggført

Seaside VW Klubb
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #25 på: april 18, 2011, 22:13:03 pm »

oh lykke! gratulerer

tenkju - oh lykke ja!

i morgen blir det pussing og sparkling, og forhåpentligvis lakk på onsdag.

jo....og en ting til...1302'n er fantastisk høy foran gitt. har visstnok ikke montert skjermer, bensintank eller noe,
men likevel. kappe et par runder av fjærene kanskje....? eller...?

christer
« Siste redigering: april 18, 2011, 22:15:43 pm av Christer Folke Westlund » Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #26 på: april 18, 2011, 22:37:20 pm »

oh lykke! gratulerer
jo....og en ting til...1302'n er fantastisk høy foran gitt. har visstnok ikke montert skjermer, bensintank eller noe,
men likevel. kappe et par runder av fjærene kanskje....? eller...?

Jeg fikk også palmesjokk da jeg slapp ned bilen på hjulene første gang. Men det ordner seg når du får på tingene som skal være der fremme. Vent å se.
Å senke med å kappe av fjærene er ikke spesielt bra metode...
Loggført
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #27 på: april 19, 2011, 14:34:48 pm »

Riktig som JFP sier. Jeg ble lang i maska når jeg så bilen etter å ha satt den ned med org. fjærer for første gang. Når alt er der det skal være å du får kjørt litt, så setter fjærene seg skal du se! Blunker

Selvom min ikke ble lav nok (for meg), så ble det merkbart og visuelt mye bedre etter noen km med kjøring Kult
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!