VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: JooV på oktober 17, 2010, 17:53:30 pm



Tittel: V-1915, En T1 1969 med 2,1L WBX
Skrevet av: JooVoktober 17, 2010, 17:53:30 pm
Da har tiden kommet for å få litt mere fres i bobla. Jeg burde kanskje gått for en 1915 siden jeg er så heldig å ha regnr. V-1915, men nå har valget falt på en 2,1L wasserboxer. Jeg skal hente motoren i mårra og er ganske spent på hvordan den ser ut, men den skal være i bra stand.
Litt om bilen:
1969-mod 1500
1600cc motor for øyeblikket
Puma
Originale skiver foran, skal byttes til Kercher skiver godkjente for 136hk
Alfa Romeo skinnstoler
Snowflake baklykter
Stående lykter foran for øyeblikket, men disse skal byttes til liggende
ATS 7" foran og 9" bak
Ragtop

Noen bilder:
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
[attachment=5]
[attachment=6]
[attachment=7]

Jeg kan i utgangspunktet veldig lite om dette, men hiver meg bare på det og satser på å lære det nødvendige underveis :D



Tittel: Sv: V-1915, En T1 1969 med 2,1L WBX
Skrevet av: JooVoktober 19, 2010, 21:11:25 pm
Da var motoren på plass i garasjen! Selfølgelig skitten og stygg, men den skal være teknisk god stand.
Men noen spørsmål:
Har hørt at 215mm svinghjul med et ekstra nållager er det beste siden jeg har tenkt å beholde originalkassa.
Hvor bør jeg kjøpe dette?
Og kan jeg bruke noe fra transporterclutchen (228mm) eller må jeg ha en helt ny komplett 215mm clutch?


Tittel: Sv: V-1915, En T1 1969 med 2,1L WBX
Skrevet av: K.Hoktober 19, 2010, 22:11:46 pm
215 mm svinghjul går, 228 clutchen passer ikke i det svinghjulet.
Du kan også kjøpe et 200 mm T4 svinghjul. Da kan du bruke bobleclutcher som er billigere

http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=118649


Tittel: Sv: V-1915, En T1 1969 med 2,1L WBX
Skrevet av: Formula Veeoktober 20, 2010, 14:11:46 pm
Du vet sikkert at du må frese ut litt i girkassen til svinghjulet, og fjerne de to "hyllene" i motorrommet siden den er litt bredere.
Hva gjør du med kjøling? Radiator i reservehjulsbrønnen? Og tenke på startmotoren, at den og passer til svinghjulet.


Tittel: Sv: V-1915, En T1 1969 med 2,1L WBX
Skrevet av: cato®oktober 21, 2010, 22:09:35 pm
Trenger ikke frese i kassen med 200 / 210 eller 215 svinghjul , orginal starter passer også til disse sv. hjul


Tittel: Sv: V-1915, En T1 1969 med 2,1L WBX
Skrevet av: JooVoktober 22, 2010, 22:32:52 pm
Virker som folk er litt uenige, så jeg får sette meg litt inn i det selv og se hva jeg går for når det gjelder svinghjul. Det høres fristende ut med 215mm, null modding av kassa og std starter, men det blir jo noen kroner i clutch og svinghjul. Så jeg skal se litt hvor mye fresing som skal til for å få inn 228'n.

Har lest og kikka litt på andre prosjekt, og ser at folk generelt har dårlig erfaringer med kun viftekjøling, og jeg tør ikke "belly-mount'e" (under) pga alle fartsputene vi har i trondheim. Så det blir frontmontert ja. Tenkte å tegne en trakt/spoiler i autocad og få laga noe som leder lufta fra ei leppe under fronten og opp til radiatoren som er skjult.


Tittel: Sv: V-1915, En T1 1969 med 2,1L WBX
Skrevet av: Jalleoktober 23, 2010, 01:05:46 am
Så gøy å se gamlebilen igjen, det var denne som skapte "galskapen" og det var jeg som døpte den V1915. Ser at det ikke er mye forandret fra den var i mitt eie, men den hadde elefant baklykter da.

Mvh Jalle


Tittel: Sv: V-1915, En T1 1969 med 2,1L WBX
Skrevet av: JSoktober 23, 2010, 09:42:15 am
Er den omlakkert siden noen har hugd av glassfiberskjermene bak? Den bilen har jeg jobbet et par timer på!  :D


Tittel: Sv: V-1915, En T1 1969 med 2,1L WBX
Skrevet av: JooVoktober 30, 2010, 13:41:59 pm
Det er ikke gjort skremmende mye med den nei, det er jeg som har fått skjært løs skjermene og stigtrinnene, og fått på snowflakes og originale stigtrinn (De gamle var sprukne og rusta). Var bare forsiktig når jeg skjærte av, så jeg har ikke lakkert hele bilen nei, kun skjermene. Jeg skal prøve å ødelegge så lite som mulig av bilen når jeg får inn radiatoren og div, så don't worry ;)


Tittel: Sv: V-1915, En T1 1969 med 2,1L WBX
Skrevet av: Bj?rnoktober 30, 2010, 18:33:50 pm
Tøff bil!
Selv ville jeg heller gått for de framskjermene som er og bredda bak med elefantlykt. syns bakenden kler bedre elefantlyktene, når du har det brede motorlokket med riller og vet det sitter "ny" WBX i den.
Men det viktigste er vel at en selv er fornøyd  ;) Lykke til :)


Tittel: Sv: V-1915, En T1 1969 med 2,1L WBX
Skrevet av: JooVdesember 30, 2010, 12:47:55 pm
Takker, ja, kunne egentlig tenkt meg eldre bakluke, men det blir seinere.

Kjenner noen til http://www.aapistons.com ? Jeg har fått tilbud derfra på
215mm svinghjul, 140 USD
215mm lamell,      91 USD
Trykkplate         128 USD

Skulle få svinghjulet ferdig levert med innpressa nålelager.

Bør jeg bare fleske til på dette? Og jeg bør vel over på Saxomat-starter med dette oppsettet?


Tittel: Sv: V-1915, En T1 1969 med 2,1L WBX
Skrevet av: H-MEKdesember 30, 2010, 13:23:39 pm
Takker, ja, kunne egentlig tenkt meg eldre bakluke, men det blir seinere.

Kjenner noen til http://www.aapistons.com ? Jeg har fått tilbud derfra på
215mm svinghjul, 140 USD
215mm lamell,      91 USD
Trykkplate         128 USD

Skulle få svinghjulet ferdig levert med innpressa nålelager.

Bør jeg bare fleske til på dette? Og jeg bør vel over på Saxomat-starter med dette oppsettet?

Kan bruke standard starter på dette oppsettet.


Tittel: Sv: V-1915, En T1 1969 med 2,1L WBX
Skrevet av: jalokoeydesember 31, 2010, 13:49:23 pm
hei har selv 2.1 i en bil.. og bruke du wbx svinghjule så må du frese i kassen og bruke automat starter fra transporter eller en porcshe starter .

bruke du t4 svinghjul og clutch kan du bruke std starter. (kan slite med og dra den rundt)

eg gjekk for overste og det funker bra. ;D


Tittel: Sv: V-1915, En T1 1969 med 2,1L WBX
Skrevet av: JooVjanuar 01, 2011, 12:53:50 pm
Høres ut som man må frese såpass mye for å få inn 228mm-hjulet at jeg tenkte å stå over det (har hørt at det blir hull på tynne steder i kassa). Så jeg tenkte å gå for t4-svinghjulet.


Tittel: Sv: V-1915, En T1 1969 med 2,1L WBX
Skrevet av: jalokoeyjanuar 01, 2011, 13:36:57 pm
ingen hull hos meg.. ;D


Tittel: Sv: V-1915, En T1 1969 med 2,1L WBX
Skrevet av: JooVjanuar 01, 2011, 15:45:27 pm
Venter på et 215mm T4-svinghjul nå, men har litt annet småplukk å holde på med i ventetida. Har fått tak i gammel type vannpumpe og automatstarter, så holder på å få dette på plass. Den gamle motoren er tatt ut, det gikk som en drøm med avtagbar bakplate.
[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: V-1915, En T1 1969 med 2,1L WBX
Skrevet av: JooVfebruar 19, 2011, 17:22:53 pm
Da har det svinghjulet mitt kommet, ett 215mm type 4 (takk til race-buggy for salg og Knasten for maskinering!) Fikk satt inn lageret i det slik at jeg slapp å fjerne lageret i veiva på motoren også, det var jo en uventa bonus.

Fikk det på plass i dag, og lærte meg at originale Type 1-trykkplater ikke passer i slike svinghjul. Så da blir det nettshopping igjen :)
[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: V-1915, En T1 1969 med 2,1L WBX
Skrevet av: JooVmars 05, 2011, 19:26:57 pm
Da har det kommet litt snacks fra Unneberg; nytt utløselager (typen med hylse), ny utløserarm, 215mm clutch og trykkplate.
[attachment=1]
Fikk også prøvemontert motoren for første gang i dag:
[attachment=2]

Har bestemt meg i første omgang å beholde så mye som mulig av transportereksosen, så jeg har kun kappa og fjerna røret fra sylinder 1, + potta. Tenkte å få tak i / lage en flens på sylinder 1 og bruke fleksirør derfra til der jeg har kappa originaleksosen. Så blir det nok ei eller annen T1-potte, muligens noe tuckaway under en skjerm. Får se litt.
[attachment=3]

Neste jobb blir å kappe ut slik at innsprutsrailsene får plass (de krasjer i platene over ventildekslene), og så blir det rørleggerarbeid på motoren (vann).