VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Christopher på juli 14, 2013, 13:46:10 pm



Tittel: Identifisering av skjermer
Skrevet av: Christopherjuli 14, 2013, 13:46:10 pm
Noen som har link til info om hvordan man ser forskjell på skjermer til boble ?
Eller som kan forklare forskjellene ?
Modellforskjeller, når endringene kom og repro mot orginal.'

Det er relativt stor forskjell på framskjermene til min 58 mod.
Jeg tror den ene er orginal, men vet ikke sikkert.


Tittel: Sv: Identifisering av skjermer
Skrevet av: Kjell Roarjuli 14, 2013, 19:18:31 pm
58-modellen er av de siste med "dype" skjermer. De skal originalt ha en stålrør fra lyktebrønn til karosseri for ledninger. De har mer profiler og hjulbuene er lengre ned, så man ikke får så mye luft under skjermene. Disse sluttet VW å lage ca 1960, og er derfor mangelvare. Fra 59 kom nyere skjermer med høyere hjulbuer, og med gummigjennomføring for ledningene.

Neste store forandring, kom på 68-modellen, med stående lykter.

Originale skjermer har tykkere stål enn reproskjermer, man kan høre lydforskellen ved å banke på de.


Tittel: Sv: Identifisering av skjermer
Skrevet av: Rocket-Racingjuli 14, 2013, 21:49:41 pm
Det er mye småforskjeller, men for å enkelt se forskjell vil jeg si det er ca slik:

Splitt: Bortimot som oval men med runde horngriller (ovale på alle senere)

Zwitter/Oval (53-57): Kraftige konturer rundt frontlyktene, profil i skjermen mot stigtrinnet og lavere hjulbuer enn senere. Dvs hjulbuen går lenger ned, dekker ca 2cm mer av åpningen mellom hjul og skjerm. Mye av grunnen til at disse bilene har et mer harmonisk utseende i originalhøyde, uten masse luft mellom hjul og skjerm. Stålrør til blinklysledninger.

58-60: Veldig lik ovalskjermen men med den 2cm høyere hjulbua. Mye form rundt lyktene og fremdeles profil mot stigtrinnet. Stålrøret til blinklysledningene er borte. Disse er ypperlige å bruke på oval om man skal senke foran, de gamle tillater ikke mye senk uten at det ser for lavt ut i hjulbua..

61-65: Mindre konturer rundt lyktene, profilen mot stigtrinnet er mindre og blir etter hvert borte.

66-67: Faktisk litt bredere enn de eldre, dette fordi balljoint forstillingen har bredere sporvidde.

68->: Stående lykter

Som nevnt er det enda flere forskjeller, men dette er det mest vesentlige for å se forskjell.

Reproskjermer er som Kjell Roar tynnere og ligner egentlig ikke på en orig skjerm i det hele tatt om du har dem ved siden av hverandre.. Passformen er også ofte så som så. Trikset er å ha et matchende sett fra samme år, helst fra samme bil.



Tittel: Sv: Identifisering av skjermer
Skrevet av: Hot Owljuli 15, 2013, 00:18:11 am
64 har definitivt form mot stigtrinnet.


Tittel: Sv: Identifisering av skjermer
Skrevet av: Rocket-Racingjuli 15, 2013, 00:55:43 am
64 har definitivt form mot stigtrinnet.

Redigert  ;) Vi er inne på de nevnte småforskjellene som man kan bli rar av.. 65 har definitivt ikke vipp mot stigtrinnet, skjermen går bare over i et flatt parti.


Tittel: Sv: Identifisering av skjermer
Skrevet av: Christopherjuli 15, 2013, 09:30:38 am
Har tatt noen bilder av skjermen jeg tror er orginal.

[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
[attachment=5]

Profil mot stigtrinn.
Rør til lyktebrønn.
Dypere profil rundt lykt.

Er dette er orginal og riktig skjerm til 58 ?


Tittel: Sv: Identifisering av skjermer
Skrevet av: Kjell Roarjuli 15, 2013, 09:38:36 am
Ser riktig ut på bildene :)


Tittel: Sv: Identifisering av skjermer
Skrevet av: Hot Owljuli 15, 2013, 09:49:49 am
64 har definitivt form mot stigtrinnet.

Redigert  ;) Vi er inne på de nevnte småforskjellene som man kan bli rar av.. 65 har definitivt ikke vipp mot stigtrinnet, skjermen går bare over i et flatt parti.

Pressingen  på bakveggen i lyktepotten skiller også mellom 60 talls skjermer. Lurer på om det var forskjellige pressverktøy/fabrikanter, eller om det faktisk er endringer pr "år".