mai 06, 2024, 16:36:26 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bremsepedal kommer ikke tilbake og speedometer funker ikke!?  (Lest 3658 ganger)
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« på: april 12, 2009, 00:23:16 am »

Sjalabais..
En kald morgen i vinter fant jeg ut at speedometeret hadde tatt kvelden. Så har kjørt på feelingen hele vinter, når jeg skifta til sommerhjul i dag så jeg på vaieren, den sitter som den skal i fettkoppen, hva kan være problemet? Selve speedon som er død?

Når det gjelder bremsepedalen så sliter den med å komme tilbake etter at jeg har trykt den inn, den kommer akkurat nok ut så bremsen slipper, men langt fra helt tilbake der den skal komme. What can I do?

Skal på EUkontroll innen juni så må jo fikses på en måte... Any ideas?


-Olav
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: april 12, 2009, 01:04:06 am »

Mulig at bremseslangene dine er morkne.. Dette gjør at det kommer bremseveske ut til bremsesylinder, men det klarer ikke å returnere. Et symptom på dette er nettopp at pedalen ikke kommer tilbake..
Loggført

(o\ ! /o)

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2 på: april 12, 2009, 08:33:34 am »

Bremse: Hvis den slipper bremsen men ikke går helt ut tipper jeg litt smøring i pedalsett samt sjekk av returfjør i pedalsettet må til.

Speedo: Tipper vaier er røket. Jekk opp fremhjulet, løsne vaier fra speedo, snurr rund hjul og dersom vaier ikke snurrer har du funnet feilen.
Loggført

1961 T1 - Custom
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #3 på: april 12, 2009, 10:19:27 am »

Mulig at bremseslangene dine er morkne.. Dette gjør at det kommer bremseveske ut til bremsesylinder, men det klarer ikke å returnere. Et symptom på dette er nettopp at pedalen ikke kommer tilbake..

enten eller at pedalsettet ditt er dårlig smørt og justert.
om du ser bak på pedalsettet så sitter det en liten justerbar "stang" som går inn å skyver på stempelet i bremse sylinderen...denne kan være feil justert og da kan pedalen ofte gå 2-3 cm inn føre "stanga" når stempelet og ting begyner å bremse...og om pedalsettet er dårlig smurt eller tom for fett/olje så greier itte fjæra på pedalsettet å skyve tilbake pedalen, siden stempelet å trykket fra bremsene er tilbake i utgangspunktet
mulig det hjelper å justere "stanga" og smøre pedalsettet...
gjorde dette hos en kamerat og da kom pedalen tilbake slik den skal Blunker

det medspeedon er nok at vaieren er av ja Glad

lykke til
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #4 på: april 12, 2009, 10:20:53 am »

sorry Kjetil L så itte at du hadde svart det samme føre meg Flau
Ble vel litt for ivrig etter å svare...Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 12, 2009, 11:20:47 am »

Leste et sted en gang at en skal være veldig varsom med å justere den stangen, problemet kan som regel løses med å sjekke de andre tingene som er nevnt her... Litt dumt å bare kurere symptomer og ikke ta sykdommen;)
Loggført
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #6 på: april 12, 2009, 11:46:55 am »

skal prøve ut det her, hadde samme problemet en gang tidligere med pedalene, men ble fiksa. nå nylig det kom tilbake. bremseslanger ble bytta for 3 år siden ca så de er vel ikke morkne allerede.

hvordan løsner jeg vaiern fra speedo?
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #7 på: april 12, 2009, 14:54:04 pm »

vaiern til speedon løsner du bare ved å skru den av oppe ved speedon.. er en lita "hette" som klemmer vaiern opp mot speedon, bare å skru av den Glad

"stanga" som dytter stempelet i bremsesylinderen er itte noe problem å justere. Bare å løsne stramme mutteren å justere den inn til du kjenner det en 2-3 mm slark mellom "stanga" og stempelet eller bare så vidt det er mellomrom når du dytter inn pedalen Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #8 på: april 12, 2009, 15:26:15 pm »

hvor skal jeg se om vaieren snurrer eller ikke? nede på hjulet eller der jeg løsner den?
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #9 på: april 12, 2009, 15:34:53 pm »

du løsner vaieren oppe ved speedon og jekker opp bilen og snurer på hjulet Glad om vaieren snurrer i andre enden der som vaieren sitter på speedometeret er vaieren din i orden, og speedon klar for utskifting Blunker men sjøl så tipper je at vaieren er gåen Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #10 på: april 12, 2009, 17:56:09 pm »

var å sjekka det nå.. vaiern var røki, så røska ut hele skiten. får kjøpe meg ny på tirsdag hehe.

det med bremsen skjønte jeg ikke helt, men prøvde å smøre litt hvertfall. får se om det hjelper..
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #11 på: april 12, 2009, 18:37:35 pm »

Før du begynner å rote med pedalsettet/stang, sørg først for at alle bremsesko er justert riktig og at det ikke er noe unødvendig dødgang i pedalen.

Justerte nettopp 62 en min og ved kun å justere littegranne på bremsesko flyttet jeg sikkert pedalen 5 cm.
Loggført

1961 T1 - Custom
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #12 på: april 12, 2009, 18:41:42 pm »

Noen i oslo/østfold-området som kunne tenke seg å hjelpe med dette?  Øyerulling
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #13 på: april 13, 2009, 09:37:58 am »

må du langt inn med pedalen føre bobla begynner å bremse?? isåfall hvor langt?
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #14 på: april 13, 2009, 10:39:49 am »

litt usikker, men tror  det er rundt 3 cm kanskje, om pedalen er helt tilbake. nå som pedalen ikke kommer tilbake tar bremsen etter 2mm inntrykk ca.
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #15 på: april 13, 2009, 12:34:15 pm »

Du kan jo prøve å justere bandene i trommlene som sagt over her...
Når du skal gjøre dette vipper du bare vekk gummi proppene som sitter der å bruker en stjerne trekker å snu på "drevet" som sitter inne i trommelen som bestemmer hvor mye bremseskoene skal ligge innat trommelen..


bare å stramme bremseskoene innåt slik at trommelen itte snurrer mer forså å løsne opp litt igjen...
Gjenta på alle hjula Glad

om dette itte hjelper så kan du prøve å justere "stanga" som skyver stempelet i bremsesylinderen...

Da Løsner du bare stramme muttera (1)
Og Justerer med (2)
Da justerer du bare til du kjenner det er ørlitegrann slark i pedalen føre den begynner å skyve stempelet i bremsesylinderen...dette skal du kunne kjenne...

Bare å prøve Blunker
Lykke til
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #16 på: april 13, 2009, 12:40:37 pm »

ok jeg skal gjøre et forsøk på det her.
men bruker bobla daglig, så.. er det noe som kan gå galt?
Har veldig liten erfaring med mekking på bil hehe
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #17 på: april 13, 2009, 12:44:58 pm »

Eneste som kan være farlig er vel om du skulle få lagt bremsebandene for langt innåt slik at det går varmt...ellers er det vel itte noe å væra redd for Glad
synd je bor så langt unna oslo ellers kunne je gjort det for dei gratis je Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #18 på: april 13, 2009, 12:47:58 pm »

oslo er en fin by på denna tida av året.. bare å ta seg turen =P haha
neida.. er egentlig mest i halden for øyeblikket. men skal gjøre et forsøk på det her til helga tenker jeg.
takk for god beskrivelse!
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #19 på: april 14, 2009, 08:37:22 am »

en ting til om bremsene..
om jeg kjører over lengre tid uten å bremse..e6 halden - oslo.. så må jeg trykke pedalen nesten i bånn før den tar, og da bremser det ikke all verden heller.
lekke bremseslanger?
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #20 på: april 14, 2009, 09:50:07 am »

en ting til om bremsene..
om jeg kjører over lengre tid uten å bremse..e6 halden - oslo.. så må jeg trykke pedalen nesten i bånn før den tar, og da bremser det ikke all verden heller.
lekke bremseslanger?

Og dette kjører du med??? Er jo livsfarlig, både for deg selv og andre. Anbefaler at du går systematisk over hele bremsesystemet eller får hjelp fra noen som har gjort dette før.
Loggført
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #21 på: april 14, 2009, 12:05:40 pm »

hmmm ja jeg prøver jo å få no råd om hva det kan være da så jeg får fiksa det
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #22 på: april 14, 2009, 18:47:29 pm »

Kan jo være at du har luft i systemet..har du sjekka bremsevæske nivået i bremsevæske beholderen?
ellers så kan du ha litt lekke slanger ja.. prøv å stramme etter alle koblinger Glad
Det je hadde gjort hadde je vært dei er å få med meg en som har gjort det før og gå over ALT av bremser... sjekket om du har nok belegg på bandende i bremsa, at det itte er noe lekk noen steder, sjekket at det itte er noe stor slark mellom "stanga" som skyver stempelet i bremsesylinderen, sjekket alle bremsesylinderene i hvert hjul...osv rett å slett tatt en liten overhalning... om du kjøper dei ei bok om å restaurere boble så står det MYE fint i den...F.eks åssen du fikser dette Glad De koster som regel itte mer en 500-1000 kroner en stand Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #23 på: april 14, 2009, 18:50:16 pm »

har en bok, men får spørre etter noen som kunne hjulpet meg mot litt daler hehe.. takk for svar Osteaktig
får ny speedovaier i morra muligens Osteaktig
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #24 på: april 16, 2009, 17:12:14 pm »

Jeg har et raskt spørsmål angående det vv4ever skrev om "stangen" som går inn i hovedsylinderet.. I min '66 er det bare en mutter, ikke to som i bildet over. Hvordan låser man mutteren fast?

Det kommer ikke væske ut til bremserøret som går til bakhjulene. Fant ut at det er den stangen som blokkerer for bremsevæske.
« Siste redigering: april 16, 2009, 17:14:24 pm av Matti » Loggført

(o\ ! /o)

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #25 på: april 16, 2009, 17:56:47 pm »

Jeg har et raskt spørsmål angående det vv4ever skrev om "stangen" som går inn i hovedsylinderet.. I min '66 er det bare en mutter, ikke to som i bildet over. Hvordan låser man mutteren fast?

Nr1 på bilde er mutter, og nr2 er stanga.. Mutter merket 1, skrus mot brakett på pedal for å låses.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #26 på: april 16, 2009, 18:15:12 pm »

Slik ser det ut..

Jeg har bare en justeringsmulighet, av en eller annen grunn..


* Bilde063.jpg (153.02 KB, 800x600 - vist 164 ganger.)
Loggført

(o\ ! /o)

Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #27 på: april 17, 2009, 18:17:13 pm »

Bump! Justerte mutteren på bildet over, og har fått pedal nå. Men det er alt for mye dødgang.. Finnes det noe fasitsvar på hvor langt ut dette skal skrus? Er redd for å skru den ut for mye, slik at bremsebåndene alltid presses ut mot trommelen..
Loggført

(o\ ! /o)

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #28 på: april 17, 2009, 19:12:02 pm »

Du bør også få på en gummigjennomføring der hvor bremserøret til bakbremsene går gjennom stålet ved pedalsettet. Plutselig skaper alle vibrasjonene og gnikkingen hull i røret og da får du i alle fall lav pedal  Kult
Loggført

1961 T1 - Custom
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!