mai 06, 2024, 12:19:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: svinghjul t4motor i t1  (Lest 3686 ganger)
oval drag
Seniormedlem
****
Innlegg: 272
Bosted: vestfold Våle


Vis profil

« på: januar 27, 2008, 14:39:07 pm »

hvordan svinghjul må jeg ha for å få denne motoren i gang i bobla mi?  har en 69 mod girkasse med sving aksler. har også målt trykket i cylinderen å det er nesten dobbel så stort som på 1600motoren så jeg må vel ha en sterkere starter også? noen forslag til hvor jeg kan skaffe dette? Hæ
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 27, 2008, 15:16:57 pm »

1800 svinghjul passer.
Med 2L svinghjul må man slipe litt i kassen for å få klarnig.
Vanlig T-1 starter funker men T-1 automatstarter er sterkere or er et + ved høy komp i motoren.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 01, 2008, 19:59:58 pm »

210mm og 215mm svinghjul passer inn uten sliping.
Kommer fra type 4  1700, 1800 og tidlige 1,9 WBX motorer.

PS du må montere nålelager i type 4 svinghjulet eller bytte inngående aksel på girkassa til lengre type.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 31, 2010, 09:21:04 am »

Er det bedre plass i Type 3 IRS kassen? Er snakk om å plassere en Type 4 motor 2.0 -81 i en -69 TL...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juli 31, 2010, 09:25:09 am »

same shit
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #5 på: juli 31, 2010, 09:36:29 am »

Og det er lett å montere nålelageret i svinghjulet? Har alle sjappene dette lageret?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 31, 2010, 09:44:56 am »

det må dreies eller brtoshes opp til 20.95mm for å få presspassning.
nålelageret fåes på Fadum, Tess Albert e Olsen etc.

heter HK1512

eller 111 105 313A

du må også ha støttehylse til utløserlager på kassa di.

alternativ til nålelager er å bytte inngående aksel på girkassa til "lang" type
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #7 på: juli 31, 2010, 10:03:27 am »

Og evt ved bytte til "lang aksel": Hvilken kasse kan denne plukkes av? Evt delenr? Vanskelig å bytte aksel?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juli 31, 2010, 10:09:41 am »

akslen kan taes fra de fleste girkasser som har "type4" svinghjuls løsning

f.eks 2.0 bay . WBX kasser etc.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 02, 2010, 00:26:25 am »

Takker for gode tips!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #10 på: august 04, 2010, 14:56:12 pm »

Er det bedre plass i Type 3 IRS kassen? Er snakk om å plassere en Type 4 motor 2.0 -81 i en -69 TL...

I dette tilfellet, kan ikke type 3 svinghjulet brukes?
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #11 på: august 04, 2010, 15:12:35 pm »

Type 1 / 3 svinghjulet festes med 4 pinner (eller modifisert til 8 om du trimmer) og en stor senterbolt
WBX og T4 svinghjulet har ikke senterbolt med lager men 6? mindre bolter. Derfor må du en montere et lager i svinghjulet for opplagrng aksling til girgassen
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #12 på: august 04, 2010, 16:40:02 pm »

Mulig jeg er dum, har vel fått det bekreftet, men jeg klarer ikke å slutte å spørre. Kan ikke da svinghjulet fra type 3 monteres på T4- motoren, evt. med litt modifisering? Evt. kan lageret flyttes over?
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #13 på: august 04, 2010, 16:50:04 pm »

hei

Svinghjul på en type 3 har en stor bolt pipe no 36
type 4 motoren har 5 bolter
svinghjul kan kjøpes hos www.cip1.com
har du eldre kasse som 1500 må kassa modifiseres for 200 mm svinghjul type 4 har du nyere med org 200 mm svinghjul type 1 passer det nye svinghjulet rett inn
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #14 på: august 05, 2010, 13:27:58 pm »

Type 4 / wbx svinghjul
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC-C20-5100

Type 1 /3 svinghjul
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C15-60007


Loggført

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #15 på: august 05, 2010, 16:36:07 pm »

Hvem har dreiebenk eller annet utstyr og tid til å brotsje ut til nålelageret? På sentrale Østlandet?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #16 på: august 05, 2010, 17:50:48 pm »

hei
kjøper du nytt hos cip1 .com er det dreid ferdig til nållager ellers kan jeg fikse det for deg
eller Ski Motorverksted i ski men her koster det dyrt eller karterud i lysneveien 25 ski 
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #17 på: august 05, 2010, 21:15:04 pm »

jeg har ett svinghjul ferdig til boble!
men det er dyrt og kjøpe,så det lønner seg kanskje for deg og lage ett nytt!
minste pris er 1600!letta og balangsert
Loggført

Vw 1302
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: august 12, 2010, 23:09:21 pm »

jeg fixer  presspassning  i type 4 svinghjul til nålelager

300.-


Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #19 på: august 12, 2010, 23:23:49 pm »

jeg fixer  presspassning  i type 4 svinghjul til nålelager

300.-




Høres meget bra ut. Er kun "konsulent" i denne saken - ikke min bil, men er det plass i "dybden" til 215 mm clutch i "huset"

Tror det er 215 mm her. Vi får måle...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: august 12, 2010, 23:24:41 pm »

215 går fint , i allefall på 12v kasser
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #21 på: august 12, 2010, 23:31:49 pm »

Som sagt T3 69-IRS kasse. Mulig bileier og meg tar en tur (selvfølgelig etter SCC) til sentralt i Buskerud...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: august 12, 2010, 23:33:47 pm »

ok ellers kan jeg ta med fra SCC
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #23 på: august 12, 2010, 23:42:20 pm »

Da tenker jeg muligens bileier dukker opp med svinghjulet. Jeg er dessverre opptatt hele helgen i annet oppdrag (GRRRRRRRR!!!!!!!)

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
oyvinla
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #24 på: august 13, 2010, 22:45:25 pm »

ikke for å kuppe tråden, men tenkte dette passet inn her. har akkurat kjøpt type 4 motor med 200mm lettet chromoly svinghjul, hd kennedy kobling og street/race lamel. vil dette passe på en type 4/091 kasse?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: august 13, 2010, 23:41:27 pm »

ja det passer innpå, men uansett må du ha nålelager.
Kaare Andersen mener de er klargjorte for nålelager.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
oyvinla
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #26 på: august 14, 2010, 00:16:40 am »

Da trenger jeg ett nålelager. Noe jeg kan få tak i på SCC? Jeg får motoren der, så da kan jeg se om det er klargjort
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #27 på: august 14, 2010, 00:18:16 am »

unneberg eller Veterandeler , hotshop , dahlems har vel muligens dette eller lokale Tess /AEO / Tools etc skaffer det

HK1512 heter det
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!