mai 07, 2024, 01:10:29 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: lufting av bremser T1  (Lest 10131 ganger)
jonas1986
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: mo i rana

Boble nr. 1, men IKKE den siste:)


Vis profil

« på: september 07, 2011, 14:51:46 pm »

Lurte på hvor lufteskruen på -66 boble sitter?
så det var noen som hadde skrevet at det var en lufteskru men jeg har finner den ikke ?  Flau
Loggført
Vwwasser
Seniormedlem
****
Innlegg: 396
Bosted: Halsnøy, Kvinnherad



Vis profil
« Svar #1 på: september 07, 2011, 17:14:26 pm »

Her ser du bremsesylinderen øverst på bildet, på baksiden av den sitter lufteskruen.

Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #2 på: september 07, 2011, 17:15:18 pm »

Du bør kanskje ikke drive med bremser med din kunnskap...
Til info, så sitter det på hver bremsesylinder, dvs 4stk.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
jonas1986
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: mo i rana

Boble nr. 1, men IKKE den siste:)


Vis profil

« Svar #3 på: september 07, 2011, 17:45:51 pm »

Her ser du bremsesylinderen øverst på bildet, på baksiden av den sitter lufteskruen.




okey Glad det viste jeg, men på et annet innlegg jeg leste på hørtes det ut som om det var bare en lufteskru på hele kretsen, var det jeg stusset litt på.. da er det jo bare å lufte i vei Glad
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 07, 2011, 18:06:27 pm »

Start med den lengst unna hovedsylinderen fremme; dvs høyre bak, deretter venstre bak, høyre fremme, og til slutt den nærmeste; venstre fremme.
Loggført
jonas1986
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: mo i rana

Boble nr. 1, men IKKE den siste:)


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 10, 2011, 22:25:08 pm »

Takker for svar Glad

nå har jeg luftet i rett rekkefølge, brukt ca. 1 liter bremsveske..
men får ikke noe serlig trykk.. er det mulig at det ennå er luft i systemet?
når jeg pumper på pedalen får jeg litt trykk, og mister det ikke.
bremsband fremme og bak er nye..

hørt snakk om noe på biltema som man skrur rett på tanken i stedet for lokket, også skrur man slangen til den rett på ventilen slik at det blir trykk på tanken..
er dette noe som fungerer bra og passer den til beholderen på t1 -66 boble ?
Loggført
Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 10, 2011, 22:31:50 pm »

Har du lagt til bremsebåndene.Skal subbe bittelitt.Hvis du ikke har gjort det så vil du aldri få "høy"pedal.
Kim
Loggført
jonas1986
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: mo i rana

Boble nr. 1, men IKKE den siste:)


Vis profil

« Svar #7 på: oktober 10, 2011, 22:36:13 pm »

da er det bare å justere på skruen som vist nede på bildet ?
Loggført
Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 10, 2011, 22:42:34 pm »

Ja,du justerer med en bred flattrekker igjennom hullet i bremsetrommelen.Den venstre(bremsebåndet) nedover for å legge til båndene.
Og den til høyre oppover.Så må du kjenne om du kan dra trommelen/hjulet rundt av og til.Subber det for mye eller blir så trangt at du ikke får dratt hjulet rundt.Så må du slakke litt på justerskruene.Håper du skjønte forklaringen min.
Bilen må være jekket opp på det hjulet du juster Gliser
« Siste redigering: oktober 10, 2011, 22:45:44 pm av Kim Larsen » Loggført
jonas1986
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: mo i rana

Boble nr. 1, men IKKE den siste:)


Vis profil

« Svar #9 på: oktober 12, 2011, 08:06:47 am »

skjønner, takker og bukker  Osteaktig
Loggført
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 12, 2011, 09:33:27 am »

hvis du har gammle tromler som er brukt litt, kan det være lurt å slipe/raspe/file bort kanten som kommer inne i trommelen! helt mot kanten på den åpne delen av trommelen!
(i mellom banen til bremsebåndet og åpningen på trommelen)
Hvis ikke kan det være vanskelig å få justert ut båndene riktig!

Men jeg er rimelig fersk på boble så hvis dette er feil må noen gjerne rette på meg! Det er ihvertfall slik på mange andre biler! (Noen har mulighet til å justere båndene når trommelen er på! da slipper du å fjerne kanten) men det kan ikke jeg på min! Gliser

PS: Det settet du snakker om fra biltema, er vel det settet som skal gjøre at du kan lufte bilen alene!
Dette kan du jo kjøpe, men kast det i bosset på vei ut derfra! Det er mye bedre å få med seg en kompis å gjøre dette skikkelig! Blunker EDIT: Beklager! Overså denne! KIMLARSEN: Ja,du justerer med en bred flattrekker igjennom hullet i bremsetrommelen.Den venstre(bremsebåndet) nedover for å legge til båndene.
« Siste redigering: oktober 12, 2011, 10:17:27 am av OldBug » Loggført
Rune84
Seniormedlem
****
Innlegg: 352
Bosted: Løten



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 12, 2011, 11:32:36 am »

Du bør kanskje ikke drive med bremser med din kunnskap...
Til info, så sitter det på hver bremsesylinder, dvs 4stk.

Hehe, bra:)
Loggført

Mvh Rune 

Tlf 99 12 80 66
69 mod Boble 1300 ( På utkikk etter flere )
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #12 på: oktober 12, 2011, 11:42:31 am »

Hovedsylinderen din kan også tatt kvelden = null trykk
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
jonas1986
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: mo i rana

Boble nr. 1, men IKKE den siste:)


Vis profil

« Svar #13 på: oktober 14, 2011, 12:18:10 pm »

det er litt trykk når jeg pumper på pedalen, og da holder pedaltrykket seg.. så jeg tror ikke det er noe feil med den...
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #14 på: oktober 14, 2011, 19:34:18 pm »

Lufter du alene? Hvordan metode bruker du...  man blir litt nysgjerring etter åpningsspørsmålet ditt  Gliser

Om alt feiler kan du bytte fra rød til gul bendiks i på staget mellom båndene. Og luft med venstre bein på japansk vis.. begynn fra bunn.
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #15 på: oktober 14, 2011, 19:52:30 pm »

Veldig greit å være to når man gjør dette. Hvertfall om man får med seg en som har gjort dette før. Evt kan man gjøre som Jee nevner her Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
jonas1986
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: mo i rana

Boble nr. 1, men IKKE den siste:)


Vis profil

« Svar #16 på: oktober 15, 2011, 12:21:41 pm »

er to som gjør det, hjelperen min pumpet noen ganger på bremspedalen, holdt den inne mens jeg åpnet lufteskruen så det kom ut bremsveske, så stengte jeg skruen igjen..
slik holdt vi på fra venstre bak-høyre bak-venstre frem-høyre frem.. luftet ijennom ca en liter..

var ganske teit åpningsspm, kansje ikke så veeeldig gjennomtenkt..
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #17 på: oktober 15, 2011, 14:26:05 pm »

Da skjønner man mer ja Blunker Om pedalen er lav bør du se om båndene ligger skikkelig til. Stramm båndene gjennom hullet til trommelen låser, skru så litt tilbake slik at du kjenner at trommelen ruller. Litt subbing skal det være, men det skal ikke være motstand.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
jonas1986
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: mo i rana

Boble nr. 1, men IKKE den siste:)


Vis profil

« Svar #18 på: oktober 15, 2011, 14:32:44 pm »

okeyy:)
men er det nok at det er et bandsett som ikke er stramt nok til at det blir ca. null bremser?
Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #19 på: oktober 16, 2011, 08:56:16 am »

Det kan faktisk sitte luft i selve hovedpumpa, selv om du har luftet på alle tromlene.
Hadde problem med dette selv, men fikk et fint tips om å kjøre på med litt trykkluft. Da ordnet det seg med en gang.
Lagde bare en kork med ventil fra en spyleveskebeholder. (Bruskork har samme gjenge) Så satte jeg reduksjonen på kompressoren til 0,2 bar, og koblet til slangen. Da var det bare en kjapp runde rundt bilen og luftet alle hjulene og hovedpumpa på no time... Glad
Bare se til at det ikke blir tomt for bremseveske underveis..
Petter'n.
Loggført

jonas1986
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: mo i rana

Boble nr. 1, men IKKE den siste:)


Vis profil

« Svar #20 på: oktober 17, 2011, 21:43:51 pm »

Det hørtes lurt ut:)
åpner man da alle lufteskruene før man setter trkk på eller bare den som er nermest pumpa?
eeeller tenker jeg helt feil nå?
Loggført
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #21 på: oktober 18, 2011, 07:11:27 am »

Eller så kjøper du en slik, raskt og enkelt. http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-trykkluftdrevet/ Bare pass på at du har nok veske i beholderen og flaska klar for å etterfylle.
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
jonas1986
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: mo i rana

Boble nr. 1, men IKKE den siste:)


Vis profil

« Svar #22 på: oktober 18, 2011, 19:03:43 pm »

lager meg heller en selv, enn å betale 700,- for å få bremsene luftet..
ska alle lufteskruene åpnes før det settes trykk på eller bare nermest pumpa?
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #23 på: oktober 18, 2011, 21:45:48 pm »

Man må ta én og én nippel. En sitter inni og holder trykk på pedalen mens en annen sitter ute ved trommelen og åpner nippelen (som man har koblet en klar slange på, slik at man ser om det kommer luftbobler ut)
Når pedalen er i bunnen må den holdes i bunnen frem til man lukker nippelen.
Når nippelen er lukket kan man pumpe opp nytt trykk, holde pedalen, åpne nippel, holde pedal i bunnen, stenge nippel osv...
Ta deg god tid og se alltid til at beholderen aldri går tom. Det er også viktig å sjekke at det ikke lekker i koblingene mellom rør og slanger...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
jonas1986
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: mo i rana

Boble nr. 1, men IKKE den siste:)


Vis profil

« Svar #24 på: oktober 19, 2011, 15:45:41 pm »

ja, det vet jeg, men jeg tenkte på hvis man setter trykk på systemet, skal ,man da fortsatt bare åpne en og en nippel?
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #25 på: oktober 19, 2011, 21:20:12 pm »

Alltid en og en nippel. Ellers har man jo liten kontroll over om det kommer luft ut eller ikke...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ove A
Medlem
***
Innlegg: 127
Bosted: Arendal


Vis profil

« Svar #26 på: oktober 19, 2011, 23:06:14 pm »

Kjøp deg 4m klar plastslange m/4-5mm innvendig mål på feks Tess .
Press ene enden over luftenippel , la den passere forbi deg og opp i bremseveskebeholder.
Løsne nippelen og sett deg i setet og begynn å pumpe med rolige press på pedalen.
Da kan du følge med på veska som passerer i slangen til det ikke er mer bobler igjen.
På denne måten får du flyttet så mye veske pr trykk at du greit får med deg det som evt ligger av luft i hovedsylinder også.
Bare ikke glem å følge med på beholder så den ikke går tom !
Er det gammel veske på systemet , lar du det første gå i en egnet flaske som kan kastes .
Da er det ingen behov for en hjelpemann , og følg rekkefølgen som forklart tidl i tråden .
Har til og med ofte koblet på 2 slanger av gangen , så kan du ta det hele jobben i 2 opperasjoner , men desto viktigere å følge nøye med på veskenivå i tanken .
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #27 på: oktober 20, 2011, 10:32:51 am »

Kjøp deg 4m klar plastslange m/4-5mm innvendig mål på feks Tess .
Press ene enden over luftenippel , la den passere forbi deg og opp i bremseveskebeholder.
Løsne nippelen og sett deg i setet og begynn å pumpe med rolige press på pedalen.
Da kan du følge med på veska som passerer i slangen til det ikke er mer bobler igjen.
På denne måten får du flyttet så mye veske pr trykk at du greit får med deg det som evt ligger av luft i hovedsylinder også.
Bare ikke glem å følge med på beholder så den ikke går tom !
Er det gammel veske på systemet , lar du det første gå i en egnet flaske som kan kastes .
Da er det ingen behov for en hjelpemann , og følg rekkefølgen som forklart tidl i tråden .
Har til og med ofte koblet på 2 slanger av gangen , så kan du ta det hele jobben i 2 opperasjoner , men desto viktigere å følge nøye med på veskenivå i tanken .
Ehh... hvordan går bremsevæskebeholderen tom hvis slangen går i retur opp i der? Tenker du hvis det skulle være MYYE luft i systemet når du begynner?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Ove A
Medlem
***
Innlegg: 127
Bosted: Arendal


Vis profil

« Svar #28 på: oktober 20, 2011, 13:12:11 pm »

Jepp , med såpass lengde på slange og liten beholder , er det fort for å gå tom før du har fått fylt opp slangen.

Når jeg kjører løp i terrenget , er det fort gjort å dra av en bremseslange - vi får beskyttet rørene våre mot å bli revet av på steiner og stubber , men ikke slangene på styrende aksler .
Og siden vi bruker styrebremser særdeles aktivt , er det for oss veldig viktig å ikke ha noe luft i systemet - med denne metoden har vi byttet slange og luftet hele systemet kompl på få minutter ....
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!