Leser du i håndboka til bobla står det 20w50 dette fordi oljetermostaten er trykkstyrt, går du for en 10w30 vil motoren bruke lengre tid på å nå drifts temperatur (ikke bra) og oljen vil være for tyntflytende ved drifts temperatur, dette er bla. fordi våres luftkjølte motorer med underliggende kam har varmere topper enn vannkjølte motorer og sliter med kamslitasje.
På theSamba har de en oljetråd på for tiden 196 sider. Der har de kommet fram til at 10W30 olje er den BESTE olja man kan bruke på T1-motoren (til gatebruk). Hvor har du det fra at den anbefalte olja på theSamba blir for tyntflytende her i Norge? Her er summeringen derfra:
" There's been too many topics on the same oil subject.
This will be a ongoing topic to discuss what oil works.
Any similar topics in other forums will be pointed to this one and then locked.
Let's keep to the facts and not get into any heated debates.
Basically "clean" oil is best with frequent changes. Organic vs synthetic, single grade vs multi grade, diesel vs gasoline, does it really matter?
Any BS will be deleted, so stay on topic.
Let the debate begin.
===============================================
Summary
(for those that don't want to read the entire thread):
Quote:
"The most important thing is to change your oil, no matter what the type or grade. Apart from that, the overall consensus is to use 10/30 Oil for most climates worldwide and a lot of people in this thread recommend Brad Penn oil or your favorite oil plus a ZDDP additive."
ZDDP levels should be between 1200 - 1500 ppm, more is not better.
When in doubt, experts recommend having 10 psi per 1000 rpms. For example, if you are running at 3000 rpms on the freeway, you should have around 30 psi when at full operating temperature."
Ellers er jeg enig i at skal man ha den beste olja, er esterbasert olje blant det desidert beste man kan bruke. Den har utrolig sterk oljefilm (Motul 300V som jeg har jobbet med, tåler 22 tonn pr cm2 i flatetrykk før den ryker, mineralolje tåler 6-700 kg). Dessuten smører den fortsatt der andre oljer har blitt brent. Den smører fortsatt 20% ved 280 grader, mens de fleste andre oljer har sluttet å smøre ved 240 grader (opplysninger fra en test Yamaha gjorde på Motul 300V og 9 andre bra mc-oljer i 1986). I praksis gir det ett mye reinere forbrenningsrom, og bedre smøring på , ventiler, sylindervegger og stempelringer.
Og for de som vil lese mer om valg av viskositet, her er link til viskositetstråden på theSamba.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=467803&postdays=0&postorder=asc&start=0