mai 15, 2024, 17:10:21 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 24 25 [26] 27 28 ... 54
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 69' Full Restaurering!  (Lest 396965 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #750 på: november 02, 2008, 13:45:26 pm »

ja og no er venstre utrigger benka og hulla passer perfekt!
Nå har eg merka opp kor den ligger, så det neste som skjer er att bunnplata skal ut/vekk igjen, også skal eg sveise på utriggeren!

Så begynner tilpassinga av golvet Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #751 på: november 02, 2008, 18:25:04 pm »

Ja og då går det frammover igjen Gliser

Utriggeren er sveist på, og resultatet var bra!

Golvet vart tilpassa (ikkje heilt ferdig endå) Også vart bunnplata satt under karosseriet igjen.. med golvet på venstre sida... resultatet var ikkje heilt som forventa Trist

Ut ifrå holene på kanalen så skal golvet langt bak, men det går ikkje lenger bak nå! Vist eg sliper vekk meir i bakkant detter den av leppa framme ved napoleonshatten.......... så what do i do Hæ

Eg kan jo:
A - Drite i det, og sveise på, for so å frese ut holet på bunnplata.
Bivirkning: Det er jo to sånne pigger som stikker opp rundt holene på golvet, dei skal jo i sine respektive huler/hakk i kanalen, vist eg skal gjere A så vil ikkje dei piggene treffe hulene/hakkene og må derfor hamrast flate for å ikkje skape glippe.

B: Finne på noko smart Hæ

Her var litt bilder og, ja...:

Utriggeren er ferdig sveist og slipt


Tilpassing av golvet goes on...


Ikkje verst!


Dette ligner meir og meir på ein bil!


Hmmm.... IKKJE godt nok!!!


mvh Tistlo ;=)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #752 på: november 02, 2008, 18:34:19 pm »

Kan hende det er sånn ved alle hulla,karrosen kan sikkert justeres.
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #753 på: november 02, 2008, 18:40:23 pm »

Merkelig at de ikke klarer å få alt til å stemme 100% på sånne reproplater. Hvis det er riktig på resten av hullene er det enten der eller i kanalene problemet ligger. Går fint å frese ut hullet her, men gjør det nå ikke før du har fått dobbel- og trippelsjekket alle hull.
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #754 på: november 02, 2008, 19:03:00 pm »

syns jeg ser den del rust på karossen å jeg!?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #755 på: november 02, 2008, 20:15:21 pm »

Det ER sånn ved alle hulla på golvet. Alle skulle vore lenger bak for å stemme med karosseriet/kanalen, men avstanden mellom kvart hol er jo rett, men det er att golvet ikkje passer rett på leppa langs tunell, utrigger og napoleonshatten.

Men eg tar sjangsen på å trykke golvet så langt bak som mulig, så sveise, så frese ut holene.

Vil dei piggene ha MYKJE å sei for plassering og montering av karosseriet? Er det sånn att karosseriet ikkje vil komme skikkeleg nedpå, og att det ikkje vert tett?

Dei utgjer vel eitpar millimeter i høgden...

Rikard: Det kan nok stemme godt att det er rust på karosseriet, ja ;-)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #756 på: november 02, 2008, 22:14:25 pm »

Et par spørsmål:
Du er sikker på at ikke det er byttet kanaler engang før?
Og bilen er ellers rett og hel i bunnen? Kryssmålt fra høyre til venstre?

I så fall er det nok igjen en grunn til å si noen sannhetens ord til de som stanser ut disse bunnplatene... Hvorfor skal det være så vanskelig å få dette riktig? Er vel stansemaskiner som har vært uendret i titalls år, kanskje - så en hundredels millimeter pr. uke blir fort litt mer over tid?
Etter min mening, når du er helt sikker - sørg for at du har skikkelig anlegg mot rammen så får du heller frese opp hullene. Du skal uansett ha på ny gummipakning, så ikke tenk på det. Det viktige er at samtlige bolter mellom karosseri og ramme stemmer.
Et annet alternativ er å bolte på plass platen med senter i hullene så det blir 100% korrekt, deretter sveise på en liten "leppe" på den ene enden (fremme eller bak?) der det er avvik, og så trimme denne ned så det blir riktig lenge. Tror ikke du skal bekymre deg for "piggene".
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #757 på: november 02, 2008, 22:47:59 pm »

Kanalene har ALDRI vert skifta.

Kryssmål har eg ikkje fått tatt endå, men alle hol stemmer jo bortsett frå golvet...

Så det skal ikkje vera noko skjeivheiter ute å går..

Men då får eg vel berre gjera da besta ut av det.. Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #758 på: november 03, 2008, 10:33:55 am »

Velkommen til bilrestaureriingens verden Tistlo.
Det at reprodeler ikke passer mer enn "sånn passe" det er mer regelen enn unntaket, man må kappe litt her og legge til litt der. Det er nå det er viktig å ha de riktige målene, og vite hva som må tilpasses mot hva....
« Siste redigering: november 03, 2008, 20:09:32 pm av Tony China » Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #759 på: november 03, 2008, 16:11:28 pm »

Men det som er så sørgeleg er jo att dette skal vera markedets beste reproplater...

Eg får gjera da besta ut av det ivertfall....
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #760 på: november 03, 2008, 16:45:34 pm »

Et stalltips om du vil ha, siden platen er for kort fremme (forsto jeg deg rett?) ville jeg:
1) montert platen korrekt i hullene på kanalen og
2 målt ut differansen
3) buttsveist på en "strimmel" med plate som utgjør differansen.
Sett punkter med god avstand, og kjøl godt ned, ta pauser til du har fått punkter hele veien (så det ikke slår seg.) Du har jo laget deg "intergrips", ikke sant? Slip så ned til du får en jevn fin plate som er litt lenger enn i dag, og vips har du kompensert for slurvet på fabrikken...
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #761 på: november 03, 2008, 17:21:27 pm »

Ja det var noko sånt eg tenkte på!

Men i kveld vert det ikkje tid til noko Trist

Skal øva på ein matteprøve om likningar og diversa faenskap og om ti minutter reiser eg på informøte om forerkort klasse B Glad

Eg held fortsatt på planen om å kjøra impulsen til scc Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #762 på: november 03, 2008, 17:27:00 pm »

Men du kan vell ikke ta førerkortet enda?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #763 på: november 03, 2008, 17:31:47 pm »

Kan lererkjøre når eg er 16 i februar Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #764 på: november 03, 2008, 18:43:38 pm »

det vet jeg, på østlandet kalles det trafikalt grunnkurs;)
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #765 på: november 03, 2008, 22:27:26 pm »

Nei trafikalt grunnkurs kan du ta når du er fylt 15! Når det er tatt må du vente til du er 16 og då kan du begynne enten å kjøre og/eller på kjøreskule med kjøretimer. vegvesenet anbefalte att du var ferdig med all kjøreskule når du var 16,5år sånn att du får veldig god tid til du er 18 på å kjøre,kjøre,kjøre og kjøre aka mengdetrening. Totalt bør du tilbakeleggja 10 000 km før du er 18!!!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
ovejohan
Supermedlem
*****
Innlegg: 557
Bosted: breim



Vis profil
« Svar #766 på: november 04, 2008, 00:45:18 am »

har aldri hørt om at man kan ta kjøretimer før man er 17.5, men kanskje det er kommet nye regler her også. Er jo alltid endring i regelverket. haha
Loggført

1961 T-1 boble (Edna)
1969 T-1 boble (Turid)  (oppussing pågår)
2005 Vw passat 1.9 tdi 130hk

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #767 på: november 04, 2008, 11:44:54 am »

Utslitt stanserverktøy?? Repro biter er IKKE laget av VW, så dette er mer unøyaktige stanser laget av andre... Typisk ville man hatt en stanse til å smelle ut selve formen på platebiten og en annen som trykker ut selve hullene. Og da er det som avgjør hvor hullene kommer hvor flink arbeideren er til å posisjonere platebiten i neste stanse..  Derfor må man justere etter hullene og ikke etter den fysiske passformen
Loggført

Speed is no substitute for direction
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #768 på: november 04, 2008, 14:02:50 pm »

Trodde det enten var eks. VW-stansemaskiner som var kjøpt opp av de som produserer dette nå, eller at det var samme underleverandører som leverer til ettermarkedet som før til VW do Brasil eller Mexico. Men jeg tar jo feil rett som det er, så jeg skal ikke satse penger på det! Høres jo logisk ut det du sier, spørsmålet om rekkefølge av operasjonene i denne prosessen aner jeg ikke svaret på. Blunker Utslitt stanseverktøyoperatør, da! Sikkert både underbetalt og overarbeidet - og på akkord! Gråter
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #769 på: november 04, 2008, 14:22:14 pm »

Slingring i valsen er det over alt... og ikke bare i USA.
Woffe i Sverige laget seg stanseverktøy for å lage cab luker av vanlige lokk. Det gikk så det suste helt til at han kontrollmålte med fem seks luker han hadde fått lånt, alle var forskjellig plassert...  Etter å ha snakket med folk som jobbet på karmann fabrikken fikk man svaret... det varierte med øyemålet til gubben som holdt luka i pressa!!!
Er ikke håndlaget litt ekstra fint da?
Loggført

Speed is no substitute for direction
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #770 på: november 04, 2008, 14:29:14 pm »

Øyemål holder jo i massevis så lenge det er riktig! Dette beviser bare det enkle faktum at du er nødt til å påregne tid og innsats til tilpasning, det hører til unntakene at en "bare kan sveise rett på plass". Ta godt i og gange med to er en grei tommelfingerregel på alt som har med bil å gjøre...
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #771 på: november 04, 2008, 15:28:53 pm »

Det er då delebiler kjem inn i bildet!

Men enkelte ting bør ikkje vera brukt, og det er kanaler...

Er jo snart på tide med dei, så då spør eg eit spørsmål til ALLE dei som har skifta kanaler på bobla si:

Kva kanal er best?

Er det wolfsburg west sine?

69har jo ein eigen kanal som varar eit stykke utover årene...

http://wolfsburgwest.com/wolfsburg_new/body_sheet_metal/bug_sheet_metal/side_member.cfm
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #772 på: november 04, 2008, 15:30:41 pm »

har aldri hørt om at man kan ta kjøretimer før man er 17.5, men kanskje det er kommet nye regler her også. Er jo alltid endring i regelverket. haha

Reglene vart endra 01.01.05 og då kan timene begynne den dagen du fyller 16, og det akter eg å gjøre!

Når du er 16,5 skal/bør du vera ferdig, og det vil sei rundt scc-tider, så kanskje det passer bra med ein liten svipptur på 100mil x2 Kult
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #773 på: november 04, 2008, 16:18:07 pm »

Nei trafikalt grunnkurs kan du ta når du er fylt 15! Når det er tatt må du vente til du er 16 og då kan du begynne enten å kjøre og/eller på kjøreskule med kjøretimer. vegvesenet anbefalte att du var ferdig med all kjøreskule når du var 16,5år sånn att du får veldig god tid til du er 18 på å kjøre,kjøre,kjøre og kjøre aka mengdetrening. Totalt bør du tilbakeleggja 10 000 km før du er 18!!!

Dette var nytt, har bare hørt at man kan ta traffikalt grunnkurs når man er 16 og ta kjøretimer fra man er 16...
10.000 km er det en stund siden jeg passerte....
nærmer seg vell heller 60.000
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #774 på: november 04, 2008, 16:19:14 pm »

Håpar det var ein spøk med 60.000 km, gitt.. Eg køyrer ein del, men brukar jamnt over 2 år på 60.000 km..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #775 på: november 04, 2008, 16:55:33 pm »

60 000 er litt mykje ja... men det skal vel vera like aldersgrenser  over heila landet!

Så du kan ta grunnkurset når du er 15 Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #776 på: november 04, 2008, 19:39:38 pm »

Håpar det var ein spøk med 60.000 km, gitt.. Eg køyrer ein del, men brukar jamnt over 2 år på 60.000 km..
For meg så er det ett snaut halvår på å passere 60.000km.
Loggført
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #777 på: november 04, 2008, 19:45:03 pm »

Kan i grunn ikke si annet enn at du har en iponerene ståpå vilje med prosjektene dine Tistlo. Med tanke på din unge alder syns jeg du klarer å få til mye, med både kjøp av deler, arbeidsinnsats i garasje, skolegang og nettbruket. Når har du egentlig tid til å sove da?
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #778 på: november 04, 2008, 20:00:36 pm »

Håpar det var ein spøk med 60.000 km, gitt.. Eg køyrer ein del, men brukar jamnt over 2 år på 60.000 km..
For meg så er det ett snaut halvår på å passere 60.000km.

Joa, men du øvelseskøyrer ikkje med lastebilen din..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #779 på: november 04, 2008, 20:02:07 pm »

Er vel ikkje så vanskeleg å kjøre langt for deg Even, som driver med transport Osteaktig

Og eg kan love deg ein ting: Eg er ikkje go å få opp om morgonen...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: 1 ... 24 25 [26] 27 28 ... 54
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!