VWNorge

Forum => 1302/1303 => Emne startet av: Pompel`s Pitstop på august 27, 2009, 22:01:25 pm



Tittel: Org 1302S, som ikke er original:)
Skrevet av: Pompel`s Pitstopaugust 27, 2009, 22:01:25 pm
Har jeg kjøpt katta i sekken nå? :)

Har skrevet litt her før, men ser ut som at inlegget er borte.

Kjøpte ei 1302S fra 1972, og den skulle være original, 100%. Den er kjempeflott, og en del renovert, null rust... og det har jeg sjekka:)

Men da jeg ikke visste nøyaktig hvilken motor som skulle stå i, annet enn en 1600cc så viser det seg at det IKKE er riktig motor i den.
Motoren skulle ha kode AD, men den som sitter i er en industrimotor type 126A.  Ikke akkurat lik, men lik alikevell:)

Hvilke problemer vil det for meg å skaffe de deler som trengs for å få den lik orgmotor?  Vil tenningsinnstillinger være anderledes for disse?  Det er en 1584cc med solex 34-3 forgasser.... men noe er ikke riktig.  Ser jo på bilder at ting ikke stemmer, og det er litt irriterende...


hvor lett/vanskelig er det å finne en brukbar motor som er ifra den "era" altså 1600cc fra 1972 til en 1302S?

Burde jeg kreve mye i prisreduksjon?

takker for svar


Tittel: Sv: Org 1302S, som ikke er original:)
Skrevet av: Squarebackaugust 27, 2009, 22:06:37 pm
Ikke vanskelig å skaffe en AD motor. Mange slike...Det fleste godt brukte..

Men industrimotor med 1600 er jo en fin sak. Bruk denne mens du sporer opp en AD.

Du finner vel tvilsomt noe AD som ikke må overhales unasett...


Tittel: Sv: Org 1302S, som ikke er original:)
Skrevet av: Pompel`s Pitstopaugust 27, 2009, 22:17:49 pm
men en ad som må overhales, koster jo litt penger også... jeg er kjempehappy over å eie en vw veteran da delene er så enkle å skaffe, pluss at de ikke er så gærent priset.

Men hva ligger brukte ad motorer i pris?  Hva må man regne med av delekostnader... skal diskutere dette med selger skjønner du:)

takker for svar


Tittel: Sv: Org 1302S, som ikke er original:)
Skrevet av: Squarebackaugust 27, 2009, 22:26:50 pm
Tja fra noen hundrelapper for "objekter" til 3-8 tusen for "gode" motorer...

Du får søke litt på "deler til salgs her så ser du fort nivåene.





Tittel: Sv: Org 1302S, som ikke er original:)
Skrevet av: Pompel`s Pitstopaugust 27, 2009, 22:43:42 pm
ja, ser prisen, men den er ikke så gale.  Er flymotormekaniker av yrke, er ikke redd for å skru, og det kunne ha vært artig med et ovarhalingsprosjekt i vinter:)

noen andre steder som kan være greie å lete/legge ut ønske?  klubber, fora ol. ?

Takker for hjelp så langt, har lagt ut "ønskes kjøpt" annonse her inne:)


da er det bare å få spredt budskapet:)


Tittel: Sv: Org 1302S, som ikke er original:)
Skrevet av: Kjell Roaraugust 28, 2009, 07:49:49 am
Som regel er en industrimotor ett godt kjøp når du trenger ny motor, mange av disse har stått i beredskap i pumper og agregater, og lite brukt.

Du kan ha fått en singelportmotor, kjennes igjen på innsuget da en 1302 har originalt dobbeltporttopper (ett rør ned på toppen er singelport, mot støpt innsug m.2 utganger hver side på dobbeltport). Fordelen med singelporten er bedre bånndrag, men den har mindre på topp. Faktisk lest om noen som har trimmet motor med singelport pga mer drag/dreiemoment på lavt turtall (eks. Baja/offroad bruk).


Tittel: Sv: Org 1302S, som ikke er original:)
Skrevet av: Turbo Harauneaugust 28, 2009, 14:58:42 pm
 ;D
Så du fikk deg ordentlig bil tilslutt.?
Du har jo sett min bil så da har du noe å legge planer etter... :o
ikke noe problem for deg det. du har jo fått god opplæring...  8)

mvh ekskolega


Tittel: Sv: Org 1302S, som ikke er original:)
Skrevet av: Pompel`s Pitstopaugust 28, 2009, 17:50:51 pm
Hallais Øyvind:) jepp bilen er fin, men jeg var uforsiktig med å tro at bilen var 100% org:)
Men den ender vel tilslutt med å ikke være det uansett.... hehe:)

Tenkte å kjøpe meg en motor ekstra, for å sette i stand i vinter... må ha noe å gjøre:)


Tittel: Sv: Org 1302S, som ikke er original:)
Skrevet av: RZR-Andyseptember 04, 2009, 17:55:43 pm
AD er ikke noe spesielt å sikle etter, annet enn om du er "originalfrik" - og det er det jo fullt mulig å være! De fleste 1600 motorene (AD og AS) er skamkjørte av den norske 80-tallsungdommen, der det var om å gjøre å kappkjøre mot Asconaer og denslags. Men du kan være heldig å finne brukbare eksemplarer, sjekk først for endeslakk og når du stripper den, om den har vært linjeborret en eller flere ganger (overdim på lagre). Hvis ikke er det sannsynlig at den trenger linjeboring, men som nevnt, du kan være heldig.
Som fagmann har du jo et langt forsprang på oss glade amatører når det kommer til å vurdere slitasjen og arbeidet ellers, kjekt for deg, det!