mai 02, 2024, 21:09:12 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 69 70 [71] 72 73 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 981369 ganger)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2100 på: februar 07, 2015, 11:24:36 am »

Du må vel sette på en bredere forstilling også?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2101 på: februar 07, 2015, 13:37:16 pm »

Ikke med 175-dekka nei. Da subber det I skjermene....
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2102 på: februar 13, 2015, 19:59:49 pm »

jobber med å strippe ned forstillinga for å kunne få presset inn nye bærekuler, så det er ikke så mye å se der, men det kom et par innsug i posten i dag, og da måtte jeg teste en liten mock-up av innsug og nye spjellhus, ikke minst for å sjekke at CSP-stagene funker fint i kombinasjon med disse offset-innsuga, og det ble meget bra synes jeg:

* itbs.jpg (146.51 KB. 630x353 - vist 342 ganger.)


de koniske filterene på venstre side er ett alternativ, men jeg har også fått med et sett trykkbokser som dette:

* idf plenum 400.jpg (34.42 KB. 400x398 - vist 278 ganger.)

Så tanken var å plassere disse over spjellhusa, og så en silikonslange inn til et sentermontert filter. Tanken bak dette er å få ned støyen inn i kupéen som kommer fra innsugene, men jeg ønsker å sjekke ut litt hvor mye effekt et slikt oppsett vil stjele.

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2103 på: februar 14, 2015, 00:26:42 am »

Tror det vil dempe den herlige rapingen fra innsuget (som blir jævla slitsomt på laaange turer) med en filterboks. Med K&N filter  og riktig rør bør det vel stjele minimalt med hk
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2104 på: februar 14, 2015, 15:29:14 pm »

Håper det både reduserer "rapingen" og beholder det meste av effekten ja.

Her er en mock-up etter en liten tur på biltema:

* intake1.jpg (127.67 KB. 650x424 - vist 351 ganger.)


* intake2.jpg (68.69 KB. 350x274 - vist 325 ganger.)


Blir litt trangt opp mot motorluka, så kanskje det må moddes litt. Kanskje jeg skal bruke et silikonbend i stedet for alu, som har litt skarpere kurve så det blir mer plass bak/over.

« Siste redigering: februar 14, 2015, 16:11:16 pm av grelland » Loggført
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #2105 på: februar 14, 2015, 16:44:09 pm »

Artig tanke. Har jobba endel med dette selv, uten å komme så langt som Grelland.

Sett dette?
http://www.bergmannvw.net/Website-New/pages/High_flow_air_filters.html

Ghia69
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2106 på: februar 14, 2015, 18:21:34 pm »

Artig tanke. Har jobba endel med dette selv, uten å komme så langt som Grelland.

Sett dette?
http://www.bergmannvw.net/Website-New/pages/High_flow_air_filters.html

Ghia69

CB billett turbobokser med skumfilter. High flow..tja.

En morsom test vil bli å se på AF`n din med og uten de plenumboksene. Jeg tipper at du vil se at motoren går litt fetere med plenumboksene vs de koniske filterne lengre opp.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2107 på: februar 14, 2015, 22:37:10 pm »

er vel ikke sikkert de trykkboksene jeg skal bruke er noe mer "high-flow" enn disse fra CB, og jeg har fortsatt ikke helt bestemt meg for hva slags filtere jeg skal bruke.

Hørtes litt fantastiske ut de påstandene som kommer frem om bergman sin løsning, så det skal bli interessant å sjekke påvirkningen på AF sammenliknet med KN fitrene ja.
« Siste redigering: februar 14, 2015, 23:12:14 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2108 på: februar 28, 2015, 14:59:50 pm »

Fikk satt av et par timer i garasjen i dag, og det var deilig Glad

Begynte med å match-porte innsuga. Portene i toppene er ca 34mm i diameter, mens innsuga var ca 30-31mm, så da fyra jeg opp den roterende fila, og resultatet ble noe sånt:

* match port.jpg (133.78 KB. 500x410 - vist 271 ganger.)


Kan se ut som dette ikke er så mye, men en økning i diameter fra 30 til 34 mm utgjør faktisk 28% økning i areal, så det er ikke ubetydelig.

Etter mye knoting og kødding med å tilpasse nye slanger og kabler, så kom alt på plass, og sånn ser det ut nå:

* engine anno 2015.jpg (141.47 KB. 650x364 - vist 341 ganger.)


Jeg har vel sagt det samme de siste 3-4 årene at motorrommet trenger en omgang med lakksprøyta, men det blir nok ikke i år.

Gjenstår bare å huke på gasswire og PC, så kan jeg fyre opp. Det blir spennende.

« Siste redigering: februar 28, 2015, 15:27:16 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2109 på: februar 28, 2015, 15:36:52 pm »

Spennede å se hvordan disse innsugene fungerer sammenliknet med de jeg kjørte med i fjor. Disse er bare 38mm diameter, mens de jeg hadde i fjor var 52, så teoriene er at den blir mer kjørbar spesielt ved lave turtall.

Jeg ser også at dysene sitter mye høyere opp enn jeg hadde de i fjor, kan være at det bidrar til å blande luft og fuel bedre også.

Håper på finvær og en ledig stund i morgen så kanskje jeg får fyret den i alle fall.

Ikke ferdig med forstillinga, så det blir ikke noen prøvetur helt ennå
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2110 på: februar 28, 2015, 23:59:05 pm »

Ser bra ut  Glad
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2111 på: mars 01, 2015, 09:08:58 am »

Ser helt suverænt ud det her Roy!  Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2112 på: mars 01, 2015, 20:54:38 pm »

Takker Gliser
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2113 på: mars 02, 2015, 09:04:51 am »

Ser veldig flott ut. Samme spjeldhus og plenum jeg skal bruke til min.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2114 på: mars 02, 2015, 09:37:10 am »

Så det på et bilde du hadde lagt ut på fb Glad Regner med du har litt større enn 38mm da Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2115 på: mars 06, 2015, 18:56:09 pm »

Fikk litt hjelp av mellomste guttungen på 12 i dag, så da fikk jeg koplet på dataen, sjekket for bensinlekkasjer, funnet framm brannslukkeren, så da fikk vi startet med nye spjellhus. Måtte gi på mye mer fuel før den kom i gang, men til slutt kom den, og den går  rundt i alle fall Glad

Men mye tyder på at jeg har en lekkasje mellom manifold og topp på ene siden, se denne videoen:



Men det skal være en smal sak å fikse Glad

Fikk også et par pappesker med bakfelger i posten i går, så da begynner det å flaske seg
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2116 på: mars 07, 2015, 10:34:35 am »

Hørtes ut som lekasje ja  Glad

Grattis med oppstart etter en lang dvale. Skal prøve samme bragden idag, da de har begynt å feie gatene i oslo. Greit når jeg kjører uten filtere.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2117 på: mars 07, 2015, 20:21:33 pm »

Hehe kjenner vårfølelsen kommer krypende her. Tørt og fint på veien i Vestfold, men jeg ville ikke anbefale å kjøre uten filtere Blunker

Jeg har en liten plan om å få ned støynivået i bilen, og litt lenger opp i tråden la jeg ut et bilde med et alubend for å koble turboboksene inn mot et sentermontert filter:

* intake1.jpg (127.67 KB. 650x424 - vist 247 ganger.)
.

Jeg var ikke helt fornøyd med det, så jeg tok en runde på eBay og fant et par silikon-bend i stedet, og disse har mye skarpere vinkel:

* silicone hose 2.jpg (140.84 KB. 630x384 - vist 271 ganger.)


* silicone hose 1.jpg (147.33 KB. 630x399 - vist 272 ganger.)


De kan kortes inn så de ikke treffer motorlokket, og filteret kan legges helt inntil viftehuset, men da går ikke høyre siden klar av det gode gamle Gene Berg åndetårnet, så jeg får vurdere litt hva jeg gjør. Må også finne en brukbar løsning for selve filteret i midten.
Har kikket litt på nettet, og det finnes jo løsninger ala dette:

* filter.jpg (37.88 KB. 800x600 - vist 233 ganger.)


Ellers så er jeg i gang med et lite 3d-printer prosjekt, så kanskje jeg kan lage et par endestykker og bruke et sylindrisk standard-filter.

« Siste redigering: mars 07, 2015, 20:34:15 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2118 på: mars 07, 2015, 20:43:36 pm »

Og så måtte jeg prøve 7" felgene bak, og de sitter fortsatt som de skal Glad

* 7tom 1.jpg (113.16 KB. 650x405 - vist 276 ganger.)


* 7tom 2.jpg (148.01 KB. 650x532 - vist 254 ganger.)

SÅ på mandag skal jeg få på litt gummi, så jeg er sikker på at dette går innafor før jeg legger på plastidip på disse også

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2119 på: mars 10, 2015, 22:02:49 pm »

wow, dette ble tight...

* 20150310_174314.jpg (35.15 KB. 338x600 - vist 273 ganger.)


* 20150310_174302.jpg (18.29 KB. 338x600 - vist 253 ganger.)


* 20150310_174247.jpg (25.43 KB. 338x600 - vist 256 ganger.)

Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2120 på: mars 10, 2015, 22:34:25 pm »

Helt perfekt!
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2121 på: mars 10, 2015, 22:44:35 pm »

Helt perfekt!

Enig. Ser ingen problemer med det der Gliser

Blir strøkent!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2122 på: mars 11, 2015, 00:08:56 am »

ser bra ut ja, men det er ikke akkurat noe særlig klaring å snakke om... blir spennede å se når jeg begynner å kjøre med den, vet ikke hvor mye sideveis bevegelse det er i både dekk og hjuloppheng...
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2123 på: mars 11, 2015, 07:51:20 am »

Du vil ikke valse da?
Bruker 45mm TB forresten ja. Flott installasjon!
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2124 på: mars 11, 2015, 08:53:31 am »

ser bra ut ja, men det er ikke akkurat noe særlig klaring å snakke om... blir spennede å se når jeg begynner å kjøre med den, vet ikke hvor mye sideveis bevegelse det er i både dekk og hjuloppheng...

Det er jo ikke akkurat ballongdekk du kjører med ser det ut som, så det ville jeg ikke bekymret meg over. Du ser fort hvis det kommer noe merke på gummien. Dessuten har du vel svingaksel og så om noe så blir det bare bedre og bedre desto mer du svinger :-D
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2125 på: mars 11, 2015, 09:33:52 am »

ser bra ut ja, men det er ikke akkurat noe særlig klaring å snakke om... blir spennede å se når jeg begynner å kjøre med den, vet ikke hvor mye sideveis bevegelse det er i både dekk og hjuloppheng...

Det er jo ikke akkurat ballongdekk du kjører med ser det ut som, så det ville jeg ikke bekymret meg over. Du ser fort hvis det kommer noe merke på gummien. Dessuten har du vel svingaksel og så om noe så blir det bare bedre og bedre desto mer du svinger :-D

Er litt ballongdekk; det er 185/70, men med 7" felg er det en del strekk, så tror ikke det er altfor mye sideveis bevegelse. Og nei; det er IRS, så det er litt endring i camber, men ikke på langt nær så mye som med svingaksel Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2126 på: mars 11, 2015, 09:35:41 am »

Du vil ikke valse da?
Bruker 45mm TB forresten ja. Flott installasjon!

Takker Glad

Er ikke så enkelt å valse, da innerskjerm og ytterskjerm er punktet sammen langs hjulbuen, så det er dobbel plate. Pluss at dersom jeg begynner å kødde for mye, sprekker antakelig lakken, og da er de doble platene veldig utsatt for rust. Håper å slippe rustsveising noen år til i alle fall Glad
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2127 på: mars 11, 2015, 09:45:27 am »

Hva med å ta vekk noen mm med gods på anleggsflaten til felgen? Felgen er ganske tykk der etter hva jeg husker.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2128 på: mars 11, 2015, 09:51:10 am »

Hva med å ta vekk noen mm med gods på anleggsflaten til felgen? Felgen er ganske tykk der etter hva jeg husker.


Støtter den, fres av 5 mm så trenger du aldri å bekymre deg! Blunker
Men ble nydelig stance da! Glad
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2129 på: mars 11, 2015, 10:02:02 am »

det er helt klart en mulighet, har kikket litt på det
Loggført
Sider: 1 ... 69 70 [71] 72 73 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!