mai 10, 2024, 15:42:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dellorto 36 med 28 mm halsring. I minste laget for min 1641?  (Lest 1479 ganger)
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: september 08, 2010, 07:34:37 am »

Heisann,

Er 28 mm halsring i doble drla 36 for lite for en 1641cc sugemotor med middels eller snill kam? Vil jeg merke noen forskjell på 40 og 36 forgasser og 32 vs 28mm venturie?M
« Siste redigering: september 08, 2010, 13:49:12 pm av king.oslo » Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: september 08, 2010, 07:59:48 am »

prøv da vel
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #2 på: september 08, 2010, 09:01:23 am »

store ventiler har du i toppene dine da?
Loggført

Vw 1302
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: september 08, 2010, 11:12:26 am »

Samme som er orginalt på 1600 dobbelport. Men jeg skal porte dem, og slipe setene slik at setet kommer lengere ut på ventilen.M
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 08, 2010, 16:59:39 pm »

Hvilket turtall motoren skal gå på har mye å si her. RENT teoretisk holder halsringene på 28mm til 5000 o/min på en 1641. Min erfaring (hvis dette er en gatemotor) , er at det er bedre å ha litt små halsringer enn litt for store. Skal du dra den jevnlig til 6000 o/min eller mer, så skal det TEORETISK være mer riktig med 30mm halsringer.

Husk at du skal dyse gasserne ETTER du har skiftet halsringer.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: september 08, 2010, 17:12:50 pm »

RENT teoretisk holder halsringene på 28mm til 5000 o/min på en 1641. Min erfaring (hvis dette er en gatemotor) , er at det er bedre å ha litt små halsringer enn litt for store. Skal du dra den jevnlig til 6000 o/min eller mer, så skal det TEORETISK være mer riktig med 30mm halsringer.

Hvordan beregnet du dette?
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: september 08, 2010, 17:28:17 pm »

RENT teoretisk holder halsringene på 28mm til 5000 o/min på en 1641. Min erfaring (hvis dette er en gatemotor) , er at det er bedre å ha litt små halsringer enn litt for store. Skal du dra den jevnlig til 6000 o/min eller mer, så skal det TEORETISK være mer riktig med 30mm halsringer.

Hvordan beregnet du dette?

Hvor mye flow man har må påvirke dette? Hvis jeg skulle øke innsugsventil til 40, hvordan ser regnestykket ut da?M
« Siste redigering: september 08, 2010, 17:30:00 pm av king.oslo » Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 08, 2010, 17:53:01 pm »

RENT teoretisk holder halsringene på 28mm til 5000 o/min på en 1641. Min erfaring (hvis dette er en gatemotor) , er at det er bedre å ha litt små halsringer enn litt for store. Skal du dra den jevnlig til 6000 o/min eller mer, så skal det TEORETISK være mer riktig med 30mm halsringer.

Hvordan beregnet du dette?

Hvor mye flow man har må påvirke dette? Hvis jeg skulle øke innsugsventil til 40, hvordan ser regnestykket ut da?M

Den her er grei å bruke for å finne ca. (og da mener jeg ca.) størrelse på gassere,halsringer og hoved-dyse :
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=htmlserv&tmpl=shop_text_csp.html&content=std_technik_motortechnik7&wkid=27609746743
« Siste redigering: september 08, 2010, 17:56:11 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 08, 2010, 18:00:28 pm »

RENT teoretisk holder halsringene på 28mm til 5000 o/min på en 1641. Min erfaring (hvis dette er en gatemotor) , er at det er bedre å ha litt små halsringer enn litt for store. Skal du dra den jevnlig til 6000 o/min eller mer, så skal det TEORETISK være mer riktig med 30mm halsringer.

Hvordan beregnet du dette?

Hvor mye flow man har må påvirke dette? Hvis jeg skulle øke innsugsventil til 40, hvordan ser regnestykket ut da?M

Det påvirker litt ja, men løft på kam påvirker på samme måte, derfor skrev jeg "ca." over da mange faktorer kan dra i begge veier. Enkelt sagt kan du si at løft på kam kan til en viss grad kompensere for ventilstørrelse.
Men det viktigste er dog at ting står i forhold til hverandre.  For å si det sånn : det hjelper lite å ha 58 mm ventiler hvis du bare har 5mm i løft, eller : det hjelper lite å ha 20 mm i løft hvis du har 15 mm ventil (for å sette det veldig på spissen)

For å sette denne teorien i praksis : Det hjelper lite med 40mm innsugventiler på en ellers helt std. 1600 med std. gasser.
« Siste redigering: september 08, 2010, 18:07:22 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #9 på: september 09, 2010, 17:29:50 pm »

Jeg kjører 1915 med enkle 40 Kadrongassere jeg, trenger ikke mer så lenge resten spiller på lag med gassera Gliser

Kjører lave 15 sekundere med det, CB35 kam og Bandidos-topper(hva nå enn det betyr Gliser)
Loggført

Mvh
Reiel
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!