mai 02, 2024, 20:25:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 13
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Cheap'o trimming av en gammel sliter  (Lest 108319 ganger)
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #270 på: mars 10, 2009, 14:53:23 pm »

Hvilken silikon legger dere mellom sylinder/blokk og sylinder/topp?
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #271 på: mars 10, 2009, 15:02:04 pm »

Hvilken silikon legger dere mellom sylinder/blokk og sylinder/topp?

Rød pakningssilikon for høye temperaturer fra cheap'tema ( kr 44,90)
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #272 på: mars 11, 2009, 22:05:41 pm »

Vippene likte seg strakts litt bedre med den justerbare støtstanga. Fikk montert opp og begynt på vippearmsgeometrien..
Begynte med å måle totalt kamløft, bruker måleuret på ventilretaineren til dette;

Dette klokket inn på 12,64mm (Engle's cam-lift specs sier 9,95mm x 1.25 vipper = 12,44.)

Spenner så opp fjøra til halvt løft og sjekker geometrien - her er vippetøyet montert uten shims og man ser at det trengs litt justering. Målet er en rett linje gjennom justerskruen i vippa og ventilen ved halvt løft;


Bildet lyver litt, men her er vinkelen blitt veldig bra - det måtte tre par shims til for å oppnå dette (2.54mm totalt)


Passet også på å justere støtstanga etter antall shims - her er resultatet, sammenlignet med en original stang;


La også i litt plastelina når jeg først hadde greiene sammen - ingen tegn til problemer med ventil/stempel klaring



« Siste redigering: mars 11, 2009, 23:39:26 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #273 på: mars 12, 2009, 09:10:35 am »

Jeg kunne lest hele tråden på nytt(nok en gang:)men type viper bruker dere?Cato
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #274 på: mars 12, 2009, 09:51:37 am »

Jeg kunne lest hele tråden på nytt(nok en gang:)men type viper bruker dere?Cato

Tja, si det.. Det er noe jeg kjøpte av Trond Dahl engang i tiden - vet ikke hva de kommer fra, men det må være noe originalt da det er vw merke i støpen på dem. Utvekslingen er 1.25 og det er skrudde ender, de ser meget bra ut faktisk.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #275 på: mars 12, 2009, 10:47:15 am »

Jeg kunne lest hele tråden på nytt(nok en gang:)men type viper bruker dere?Cato

Tja, si det.. Det er noe jeg kjøpte av Trond Dahl engang i tiden - vet ikke hva de kommer fra, men det må være noe originalt da det er vw merke i støpen på dem. Utvekslingen er 1.25 og det er skrudde ender, de ser meget bra ut faktisk.

WBX vipper kanskje??
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #276 på: mars 12, 2009, 15:45:52 pm »

Jeg kunne lest hele tråden på nytt(nok en gang:)men type viper bruker dere?Cato

Tja, si det.. Det er noe jeg kjøpte av Trond Dahl engang i tiden - vet ikke hva de kommer fra, men det må være noe originalt da det er vw merke i støpen på dem. Utvekslingen er 1.25 og det er skrudde ender, de ser meget bra ut faktisk.

Driver og lurer på valg av viper selv om dagen,hvorfor brukte du ikke 1:4?det er vel her man kan hente litt mer "guffe"enkelt.
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #277 på: mars 12, 2009, 15:48:28 pm »

WBx har ikke 1.25, de er like som Type1 men med kraftigere justerings skrue.
De vippene er vel OEM VW som er borret/maskinert slik att de blir 1.25: i stedet for 1.1:1
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #278 på: mars 12, 2009, 15:54:18 pm »

Jeg kunne lest hele tråden på nytt(nok en gang:)men type viper bruker dere?Cato

Tja, si det.. Det er noe jeg kjøpte av Trond Dahl engang i tiden - vet ikke hva de kommer fra, men det må være noe originalt da det er vw merke i støpen på dem. Utvekslingen er 1.25 og det er skrudde ender, de ser meget bra ut faktisk.

Driver og lurer på valg av viper selv om dagen,hvorfor brukte du ikke 1:4?det er vel her man kan hente litt mer "guffe"enkelt.

Brukte 1.25 vipper av 2 åraker; At jeg hadde disse liggende fra før, og at Engle anbefaler 1.1 eller 1.25 vipper til w110 kammen. Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #279 på: mars 12, 2009, 15:56:54 pm »

WBx har ikke 1.25, de er like som Type1 men med kraftigere justerings skrue.
De vippene er vel OEM VW som er borret/maskinert slik att de blir 1.25: i stedet for 1.1:1

Det kan godt stemme faktisk - de ser ihvertfall solide ut.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #280 på: mars 12, 2009, 16:21:07 pm »

Jeg kunne lest hele tråden på nytt(nok en gang:)men type viper bruker dere?Cato

Tja, si det.. Det er noe jeg kjøpte av Trond Dahl engang i tiden - vet ikke hva de kommer fra, men det må være noe originalt da det er vw merke i støpen på dem. Utvekslingen er 1.25 og det er skrudde ender, de ser meget bra ut faktisk.

Driver og lurer på valg av viper selv om dagen,hvorfor brukte du ikke 1:4?det er vel her man kan hente litt mer "guffe"enkelt.

Brukte 1.25 vipper av 2 åraker; At jeg hadde disse liggende fra før, og at Engle anbefaler 1.1 eller 1.25 vipper til w110 kammen. Glad
Sorry,min feil.1:1 er jo org så klart og du brukte 1:25.Det er disse 2 jeg må velge mellom også.
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #281 på: mars 14, 2009, 12:28:00 pm »

Jeg er litt i tenkeboksen når det gjelder eksos til denne motoren.. Den skal i en bruksbil og jeg hadde derfor tenkt å bruke varmepotter og "ormbo", men bilen har en suverent fungerende Eber - så det er egentlig ikke noe problem med varme.. Hvor mye kan det være å hente på å bruke en skikkelig merged-header, koster det mer enn det smaker?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #282 på: mars 14, 2009, 14:58:00 pm »

Nå husker ikke jeg om dere har større ventiler i toppene enn originalt, men er eksosventilene større vil en jo ikke få det meste ut av dette uten å skaffe varmebokser med større rør (dette har blant andre CSP) eller evt. gå over til J-tubes. Med hensyn til kostnad er selvsagt J-tubes det billigste, og når bilen har fungerende bensinvarmer hadde jeg ikke lurt så mye på det.

Men skal du først ha noe annet enn et ordinert "made in china" effektanlegg, som er fully merged og gjerne ceramic coated eller i rustfritt havner fort prisen på 5000 og oppover...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #283 på: mars 14, 2009, 16:49:41 pm »

Joda, jeg vet hva et skikkelig anlegg koster - og det er neppe duket for noe grymme greier her. Spørsmålet mitt retter seg mer mot collector-delen av anlegget, og hvorvidt man henter mye på å bruke en merged collector vs. den mer "stutte" standard ormbo typen (på dette motoroppsettet spesifikt). Det finnes en hel del billige grenrør der rørene samles på en smidigere måte enn den variantene der de fire rørene møtes i en "knyttneve" med flens direkte påmontert.. Når det gjelder j-tubes, hvordan ser egentlig en varmeboks ut inni - er det kun en innbygget j-tube? I såfall vil vel kombinasjonen kjip ormbo/j-tubes være fullstendig bortkastet, kontra å bruke varmebokser?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #284 på: mars 14, 2009, 17:04:51 pm »

Er ikke rørdiameteren det som gjør at flowen begrenses når du bruker org. varmebokser?
Loggført
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #285 på: mars 15, 2009, 15:34:26 pm »

Joda, jeg vet hva et skikkelig anlegg koster - og det er neppe duket for noe grymme greier her. Spørsmålet mitt retter seg mer mot collector-delen av anlegget, og hvorvidt man henter mye på å bruke en merged collector vs. den mer "stutte" standard ormbo typen (på dette motoroppsettet spesifikt). Det finnes en hel del billige grenrør der rørene samles på en smidigere måte enn den variantene der de fire rørene møtes i en "knyttneve" med flens direkte påmontert.. Når det gjelder j-tubes, hvordan ser egentlig en varmeboks ut inni - er det kun en innbygget j-tube? I såfall vil vel kombinasjonen kjip ormbo/j-tubes være fullstendig bortkastet, kontra å bruke varmebokser?

En varmeboks er en innebygget j-tube, så vidt jeg vet. Så lenge rørdimmen er det samme, tjener man nada på å bruke j-tubes istedet.
Men; langt mer interessant; har du eksempler på de forskjellige (billige) variantene av grenrør?  Hvilke er smidige, og hvilke er ikke?
Jeg er nemlig på jakt etter grenrør sjøl, og har std. dim på porter og rør foreløpig.
Vurderer et turbotrip-anlegg, sånt:

er det den "stutte " typen?


Budsjettet tilllater ikke anlegg i 5000,-klassen, men vil gjerne ha noe bedre enn dagens, som er dette:

« Siste redigering: mars 15, 2009, 15:37:01 pm av Espen S. Andresen » Loggført

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #286 på: mars 15, 2009, 17:33:53 pm »

Joda, jeg vet hva et skikkelig anlegg koster - og det er neppe duket for noe grymme greier her. Spørsmålet mitt retter seg mer mot collector-delen av anlegget, og hvorvidt man henter mye på å bruke en merged collector vs. den mer "stutte" standard ormbo typen (på dette motoroppsettet spesifikt). Det finnes en hel del billige grenrør der rørene samles på en smidigere måte enn den variantene der de fire rørene møtes i en "knyttneve" med flens direkte påmontert.. Når det gjelder j-tubes, hvordan ser egentlig en varmeboks ut inni - er det kun en innbygget j-tube? I såfall vil vel kombinasjonen kjip ormbo/j-tubes være fullstendig bortkastet, kontra å bruke varmebokser?

En varmeboks er en innebygget j-tube, så vidt jeg vet. Så lenge rørdimmen er det samme, tjener man nada på å bruke j-tubes istedet.
Men; langt mer interessant; har du eksempler på de forskjellige (billige) variantene av grenrør?  Hvilke er smidige, og hvilke er ikke?
Jeg er nemlig på jakt etter grenrør sjøl, og har std. dim på porter og rør foreløpig.
Vurderer et turbotrip-anlegg, sånt:

er det den "stutte " typen?


Budsjettet tilllater ikke anlegg i 5000,-klassen, men vil gjerne ha noe bedre enn dagens, som er dette:



Ja de to du viser til her er den typen jeg tenker på som "stutte", det ser vel også ut som selve potta er den største forskjellen på de to?
Billig er som vanlig et relativt begrep, men jeg tenker mer på et grenrør av eksempelvis denne typen;

http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DD%2D2008
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #287 på: mars 16, 2009, 11:36:58 am »

Ny milepæl nådd i går Glad.

Først ble toppene grundig rengjort og nye fjærer (enkle HD), samt cromoly retainers og keepers montert;


Toppene ble deretter montert, og longblock'en er klar  Gliser


Her er grenrøret som diskuteres prøvemontert.. Kvaliteten på dette er bortimot horribel, og flensen peker nedover i en snodig vinkel.. Jeg har heller ingen potte til dette (og kan ikke se for meg hvilken som skulle passe med den flensvinkelen..), og det heller nok mot å skaffe et annet komplett anlegg.

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #288 på: mars 16, 2009, 11:38:27 am »

Kanskje ein kombinert stinger og wheeliebar..? Gliser
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #289 på: mars 16, 2009, 11:47:23 am »

 Osteaktig Osteaktig Osteaktig Osteaktig Osteaktig


* betaling.jpg (108.38 KB, 800x533 - vist 585 ganger.)
« Siste redigering: mars 16, 2009, 11:59:03 am av Torgeir » Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #290 på: mars 16, 2009, 12:12:08 pm »

LOL  Osteaktig

(Januarutgaven av Gatebil MagaZin, inkludert kalender, donert av Ola som takk for lån av støttebukker. Selve bladet var så hinsides dårlig at jeg ble oppriktig provosert og det gikk rett i søpla - men kalenderen fant seg på mystisk vis tilrette i verkstedet.. Red. anm.)
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #291 på: mars 16, 2009, 12:22:50 pm »

Det var det beste jeg kunne oppdrive i frustrasjon av å ikke finne "rånern" i hyllene på 3-4 forskjellige bensinstasjoner i stavanger.

folket her er visst for hippe og urbane for rånern... 
Loggført

FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #292 på: mars 16, 2009, 12:28:34 pm »

http://www.raanern.no/abon.lasso

Have fun, go mad!
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #293 på: mars 16, 2009, 13:56:25 pm »

Gratulerer med longblock!!! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #294 på: mars 16, 2009, 23:18:32 pm »

Fant et særdeles interessant bilde i forhold til varmebokser/j-tubes diskusjonen.. Det viser innsiden av en varmeboks kontra en j-tube. Varmeboksen er altså slett ikke et innebygd rør, men har en snodig bølgeform på innsiden.. Tror jeg har mer tro på flow'en i j-tubes jeg.


Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #295 på: mars 16, 2009, 23:57:28 pm »

Kult bilde... fryktelig mye større areal i varmeboksen men..
Loggført

Speed is no substitute for direction
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #296 på: mars 17, 2009, 00:03:04 am »

Ja arealet er jo myye større, men det diskuteres en del på andre forum rundt turbulens, potensielle ulemper ved rør/bølgekammer/rør designet etc. Jeg vetta fanden, har ikke snøring på fysikk - men jeg inbiller meg at luftstrømmen vil bli "jevnere" gjennom et rett rør?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #297 på: mars 17, 2009, 00:12:42 am »

Vis overgangen før og etter varmeboksen er gjevn så vil jeg ambefalt varmeboksen da dimmen er større og varmere eksosrør=større fart.
Men må da kunne få tak i J-tubes i større dim enn det da...
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #298 på: mars 17, 2009, 07:19:52 am »

Fant et særdeles interessant bilde i forhold til varmebokser/j-tubes diskusjonen.. Det viser innsiden av en varmeboks kontra en j-tube. Varmeboksen er altså slett ikke et innebygd rør, men har en snodig bølgeform på innsiden.. Tror jeg har mer tro på flow'en i j-tubes jeg.




Veldig interessant bilde ja! Det har vist seg før at Volkswagens ingeniører ikke var helt bak mål, så jeg vil tippe at flowen gjennom den varmepotten er ganske så lik som gjennom det røret. Antagelig har de kompanser med større volum i røret mot den ugunstige formen som avgir bedre varmen.
Et annet interessant spørsmål som dukker opp er om ettermarkedsvarmepottene er laget på samme måte...?

Hadde jeg skulle valgt et eksosanlegg til den motoren, hadde jeg valgt varmepotter og et vanlig ormbol slik du har prøvemontert på motoren her. Gleden av varmepottene (ganske slitsomt å fjerne kveldsdugg på ruta med bensinvarmer) er langt større enn gleden av bortimot nullkommanix bedre flow Blunker

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #299 på: mars 17, 2009, 07:53:28 am »

Veldig interessant bilde ja! Det har vist seg før at Volkswagens ingeniører ikke var helt bak mål, så jeg vil tippe at flowen gjennom den varmepotten er ganske så lik som gjennom det røret. Antagelig har de kompanser med større volum i røret mot den ugunstige formen som avgir bedre varmen.
Et annet interessant spørsmål som dukker opp er om ettermarkedsvarmepottene er laget på samme måte...?

Hadde jeg skulle valgt et eksosanlegg til den motoren, hadde jeg valgt varmepotter og et vanlig ormbol slik du har prøvemontert på motoren her. Gleden av varmepottene (ganske slitsomt å fjerne kveldsdugg på ruta med bensinvarmer) er langt større enn gleden av bortimot nullkommanix bedre flow Blunker



Ja det er mulig du har rett i at det blir liten forskjell, og i såfall så gir jo varmepottene åpenbare fordeler som du sier.. I tillegg ligger det et sett varmepotter her, så det forenkler jo saken ytterligere  Øyerulling.
Såvidt jeg har lest meg til er ikke (de fleste) ettermarkedspotter konstruert på samme måte, men snarere med en rett j-tube gjennom "boksen". Dette gir logisk nok mye dårligere varme, samtidig som det antakelig er vesentlig billigere å produsere.  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 13
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!