KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #330 på: mars 25, 2009, 16:46:26 pm » |
|
rart folk som har greie på dette og utvikler styringssystemer for tenning/benzin basert på MAP signal anbefaler signal fra flest mulig "runners" cluet er jo å få mest mulig stabilt signal . flere pulser over samme tidsperiode som blir stabilisert i ett lite plenum
2 måter : avbildet av rekkemotor men prinsippet er jo det samme
|
|
« Siste redigering: mars 25, 2009, 16:51:01 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
cato®
Supermedlem
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
|
« Svar #331 på: mars 25, 2009, 17:09:34 pm » |
|
Forgasser produsenter er jo ikke verdens skarpeste, de vet ikke at det blir bedre med fler ut-tak. De som konsturerte og produserte disse dellorto'ene for en mannsalder siden , var etter mittt syn skarpere enn det mange konstuktører/produsenter er i dag
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
cato®
Supermedlem
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
|
« Svar #332 på: mars 25, 2009, 17:20:45 pm » |
|
rart folk som har greie på dette og utvikler styringssystemer for tenning/benzin basert på MAP signal anbefaler signal fra flest mulig "runners" cluet er jo å få mest mulig stabilt signal . flere pulser over samme tidsperiode som blir stabilisert i ett lite plenum
2 måter : avbildet av rekkemotor men prinsippet er jo det samme
Vakum uttaket til fordeleren på en forgasser styrer ikke så mye mer enn at den sørger for litt høyere tenning ved "motorveg kjøring" med lite gass pådrag. På de fleste motorer vil jeg påstå at det nesten ikke gir noe merkbar effekt med /uten vakum tilkoblig, forutsatt at du har en fordeler med riktig kurve.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #333 på: mars 25, 2009, 17:43:34 pm » |
|
litt er egentelig ganske mye . en vacumklokke har ca 10-12 grader opptrekk . OG att det gjør forskjell er helt sikkert.motoren virker får mye lettere/mykere gange og det man kan ha mindre utslag på gassen ved same fart som skal indikere att den går mere effektivt. har ikke målt noe Eksostemp enda (er snart montert) har testett en del på dette på de 2 siste motorene mine og det er stoor forskjell. bruker programerbar tenning og kan forandre teningskurve veldig kjapt mens jeg kjører (via noen tastetrykk) og ved å gå fra 34 til 48 grader fortennig på motorveicruising er stooorforskjell. pga vacumet så er den vips oppe i 48 grader. så fort man pusher pedalen i bånn så er det nedpå "mekanisk" fortennig ca 34-32
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
cato®
Supermedlem
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
|
« Svar #334 på: mars 25, 2009, 17:54:27 pm » |
|
Jepp, det er jeg forsovidt enig i , men "økonomisk " kjøring ved crusing ( høyere tenning - motor går "lettere" ) er ikke noe jeg prioriterer i stor grad. Kjørbarhet, effekt og mindre slanger i motor rommet er mer i min gate. Dessuten er vel ikke grunnen til at vi setter på 2 dobble å spare bensin By the way - 34 +12 er 46
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #335 på: mars 25, 2009, 18:44:48 pm » |
|
10-12 grader er på vacumklokka har ikke vacumklokke jeg Vegardo. resultatet mitt blir 14-16 graders "opptrekk"
jeg mener motoren blir mere kjørbar MED vacumklokke
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
cato®
Supermedlem
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
|
« Svar #336 på: mars 25, 2009, 18:57:56 pm » |
|
" stakkars" Endre ( som vi ødelegger prosjekt tråden til ) har jo vacum klokke, og det er mulig at motoren hans blir mer økonomisk og kjørbar med vacum. Poenget er såvidt jeg har erfart , så gir vakum fra en forgasser vacum nok til å trekke opp klokken. Men jeg har altså bedre erfainger med å droppe vakum, trikse litt med vekter/fjører og holde full gass
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #337 på: mars 25, 2009, 19:05:07 pm » |
|
økonomi er jo ett tema i denne Cheap'O tråden!!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #338 på: mars 25, 2009, 19:45:47 pm » |
|
en annen ting med vacum opptrekk er jo å tilpasse tennings tidspunktet til forbrenningshastigheten. (som varierer under last/ turtall etc) att forbrennings "toppen" oppnåes på ca 15 grader på veiva etter dødpunkt. på cruising/lavlast så er vel forbrennings hastigheten lavere slik att man "må"/bør ha høyere fortenning slik att forbrennings "toppen" kommer ca 15 grader etter dødpunkt uten opptrekket er man da nede på ca 3-5 grader som vil motvirke stempel bevegelsen og legger unødvendig stress på stempler/råder/veiv. siden Endre gjør det meste for å tyne holdbarheten ut av boble motoren vil sikkert også vacumopptrekk med riktigere tenning forlenge levetiden.samt att motoren forbrenner mere effektivt.
eller ?? ?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #339 på: mars 25, 2009, 20:23:10 pm » |
|
Hva hadde Alfa?
En gasser med ett uttak, eller 2 gassere med kun ett uttak fra en gasser? Og så står det vel noe om en anti-puls ventil, er vel en slags "brems"?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
cato®
Supermedlem
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
|
« Svar #340 på: mars 25, 2009, 20:56:30 pm » |
|
en annen ting med vacum opptrekk er jo å tilpasse tennings tidspunktet til forbrenningshastigheten. (som varierer under last/ turtall etc) att forbrennings "toppen" oppnåes på ca 15 grader på veiva etter dødpunkt. på cruising/lavlast så er vel forbrennings hastigheten lavere slik att man "må"/bør ha høyere fortenning slik att forbrennings "toppen" kommer ca 15 grader etter dødpunkt uten opptrekket er man da nede på ca 3-5 grader som vil motvirke stempel bevegelsen og legger unødvendig stress på stempler/råder/veiv. siden Endre gjør det meste for å tyne holdbarheten ut av boble motoren vil sikkert også vacumopptrekk med riktigere tenning forlenge levetiden.samt att motoren forbrenner mere effektivt.
eller ?? ?
Dette ble altfor teoretisk for meg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
|
« Svar #341 på: mars 25, 2009, 23:25:17 pm » |
|
Hva hadde Alfa?
En gasser med ett uttak, eller 2 gassere med kun ett uttak fra en gasser? Og så står det vel noe om en anti-puls ventil, er vel en slags "brems"?
Denne linken fikk jeg på mitt spørsmål om det samme. Det er sikkert denne ventilen: http://www.avonbar.com/product/?pid=7181
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #342 på: mars 26, 2009, 00:16:04 am » |
|
er det noe annet inni den ett ett hulrom tro?? ett såkalt empty room
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #343 på: mars 26, 2009, 00:38:02 am » |
|
En motor på 1000 rpm vil suge 4,1 ganger i sekundet i vakumslangen til fordeler om den er koblet til bare et forgasserløp. På 2500 vil den suge 10,4 ganger i slangen i sekundet. Siden denne dåsa som er i enden av slangen er koblet til en mekanisme, med mekaninsk treghet i komponentene finner jeg det svært usannsynlig at tenningen stilles fra null til full justering og tilbake til null igjen 4,1 ganger i sekundet. At derimot en digital MAP klarer å lese av dette som "rot" har jeg ingen grunn til tvile på, siden den oppdaterer fryktelig mye fortere enn fordeleren kan klare å reagere.
|
|
« Siste redigering: mars 26, 2009, 16:42:17 pm av JHU »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #344 på: april 01, 2009, 15:07:12 pm » |
|
Det nærmer seg faretruende oppstart her, og i den forbindelse har jeg et kontrollspørsmål til folket; Har jeg rett i min antakelse om at alle 12v svinghjul er 200mm? Og at det derfor er rimelig å tro at motorn passer rett på kassa i 68'n?
|
|
|
Loggført
|
"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
|
« Svar #345 på: april 01, 2009, 15:19:03 pm » |
|
Tror sene T1 for transporter muligens kom med 215 mm, men her må vel ekspertene svare. 200 er vel klart vanligst? Type 4 kom i alle fall med 215, der var 200 veldig uvanlig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
|
« Svar #346 på: april 01, 2009, 19:53:22 pm » |
|
Den skal passe rett inn ja.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #347 på: april 01, 2009, 23:55:50 pm » |
|
Det passet rett inn ja...
|
|
|
Loggført
|
"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #348 på: april 05, 2009, 18:37:43 pm » |
|
Her har det jaggu skjedd littegranne.. Vipper montert og ventiler justert; Og der var jammen hele sulamitten montert i bil også Under;
|
|
|
Loggført
|
"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #349 på: april 05, 2009, 18:45:05 pm » |
|
I dag stilte velvillige DKL'ere opp med moralsk støtte for å brumme inn påsken. takk til Trond, Johnsen og Tynnå for hjelp Etter å ha fått opp oljetrykk var det bare å fyre! Starta ganske lett, og vi fikk kjørt inn kammen i ca 20 min uten problemer. Bytta så olje og filter - klar for prøvetur, men akk, der kom ladelyset på, "die alte cheap'o dynamo" er visst litt sliten.. MEN - motorn sviver, og her er beviset; Virker ganske frisk og fin, men selvsagt temmelig ujustert. Ingen uhumskheter i olja etter innkjøring av kam eller noe sånt, og ikke en dråpe olje noen plass under kjøring. GLEDER meg til å få kjørt en tur og tynt ringene litt
|
|
« Siste redigering: april 05, 2009, 18:53:42 pm av Endre D »
|
Loggført
|
"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #350 på: april 05, 2009, 18:49:23 pm » |
|
1 down - 3 to go... hehe
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #351 på: april 05, 2009, 21:01:37 pm » |
|
Grattis, grattis!! Morro!
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
ola
Seniormedlem
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #352 på: april 05, 2009, 22:07:26 pm » |
|
gratulerer!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
52split
Seniormedlem
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND
Strandbil
|
|
« Svar #353 på: april 05, 2009, 22:10:46 pm » |
|
Da kan dere vel bare sette i gang med motor til splitten da 2180 med blåser
|
|
|
Loggført
|
T1 1966
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #354 på: april 06, 2009, 16:05:15 pm » |
|
Grattis, grattis!! Morro! Tusen takk. Alltid morro når ting fungerer!
|
|
|
Loggført
|
"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #355 på: april 06, 2009, 16:21:41 pm » |
|
Hurra Torpedo! Grattis!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
|
« Svar #357 på: april 06, 2009, 17:46:28 pm » |
|
Wow, kjappeste innspurt på en prosjekttråd på lenge! Flottings, eller - jysla kjekt! Kom igjen med flere klipp så vi får høre snerten i den!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
|
« Svar #358 på: april 07, 2009, 09:39:39 am » |
|
Gratulerer gutter,gøy å se det er liv i motoren etter en fin innsats som dere har gjort
|
|
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #359 på: april 07, 2009, 09:42:28 am » |
|
Wow, kjappeste innspurt på en prosjekttråd på lenge! Flottings, eller - jysla kjekt! Kom igjen med flere klipp så vi får høre snerten i den! Hehe, takker for det - noen ganger får man bare blod på tann.. Håper å få testet den litt og kjørt inn ringene i løpet av et par dager, muligens med et videokamera på slep.. Vi lyt sjå
|
|
|
Loggført
|
"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
|