VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: folkevogn på november 28, 2008, 08:17:00 am



Tittel: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: folkevognnovember 28, 2008, 08:17:00 am
meget fin cruse motor dette,med senter monter gasser blir det bra bunndrag.


Håper jeg ikke drar tråden for mye ut av kurs, men kan du utdype grunnlaget for denne påstanden?bare av ren nyskjerrighet...


Tittel: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Filip/puritynovember 28, 2008, 08:19:14 am
meget fin cruse motor dette,med senter monter gasser blir det bra bunndrag.


Håper jeg ikke drar tråden for mye ut av kurs, men kan du utdype grunnlaget for denne påstanden?bare av ren nyskjerrighet...
Lengre innsug (på grunn av sentermontert gasser) = mer kraft nederst i registeret


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggynovember 28, 2008, 10:23:38 am
.


Tittel: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Hot Owlnovember 28, 2008, 10:58:20 am
meget fin cruse motor dette,med senter monter gasser blir det bra bunndrag.


Håper jeg ikke drar tråden for mye ut av kurs, men kan du utdype grunnlaget for denne påstanden?bare av ren nyskjerrighet...
Lengre innsug (på grunn av sentermontert gasser) = mer kraft nederst i registeret

Ok det er så enkelt ja... hvilket turtall får man PEAK'EN på?
Mister man noe hester på at det er verre å holde blandingen forstøvet?


Tittel: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: EspenXnovember 28, 2008, 12:10:30 pm
Dette er en salgstråd, er det ikke bedre å ta denne debatten et annet sted?


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Trond Dahlnovember 28, 2008, 12:37:09 pm
Sånn da fikk jeg prøvd ut splitt funksjonaliteten for første gang og.
Kjør debatt uavhengig av salgstråden :-)


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 28, 2008, 13:54:13 pm
lengre rør gjør att resonansen i innsugsrøra opptrer på lavere frekvens dvs lavere turtall
det vet du vel JHU


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Roy Grellandnovember 28, 2008, 15:17:48 pm
men JHU's tilleggsspørsmål gikk vel også på om ikke det er sånn at man også mister en del effekt pga dråpedannelser i de lange innsuga?


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: holmsennovember 28, 2008, 15:30:48 pm
Er det en vedtatt sannhet at det blir dråpedannelser i disse innsuga???


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Pålnovember 28, 2008, 15:34:43 pm
Er det en vedtatt sannhet at det blir dråpedannelser i disse innsuga???

trodde det også hadde endel med temperatur å gjøre, men mulig jeg er helt på jorde :)


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Roy Grellandnovember 28, 2008, 15:46:02 pm
ikke noen vedtatt sanhet, så vidt jeg vet, det er vel derfor både JHU og mitt innlegg er formulert som spørsmål :)

Roy


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Der_Butzelmannnovember 28, 2008, 15:47:22 pm
Dråpedannelser eller ikke har mer med overflaten inne i innsuga å gjøre enn med selve lengden på dem etter min viten. Er dem for glatte/polerte= fare for dråpedannelser, og samme om dem er for grove, eller har støpekanter, sår osv. Jevn fin overflate med litt ruhet bør det være.

Det som uansett har mest å si for dråpedannelsen er hvor "effektiv" forgasseren er til å forstøve bensin/luft blandingen i første omgang. Er utgangspunktet her dårlig, så nytter det lite å tukle med det som kommer etterpå, selv om vondt fort blir værre selvfølgelig.


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Jærvanovember 28, 2008, 16:00:47 pm
Riktig som der_Butzelmann skriver.. Ved lange innsug på en forgassermotor vil det være sjanse for dråpeforming og da særlig hvis innsug er veldig glattpolerte..  På en innsprutmotor der dysene sitter rett i toppen og ikke i innsugene så kan du polere til det blir speilblankt. Bare se innsuget til feks. nye Ford Focus RS.. , der kan du speile deg i innsuget..  Jo lengre innsug du har med gassere, jo mindre kan du "polere" innsuget..  Det med effekt og lengde på innsug har en sammenheng slik som Jørn skriver og er jo blitt anvendt særlig på nyere riskokere med variabel innsugsmanifold.

En annen ting her som et par bekjente av meg har fått erfare og som kanskje noe av diskusjonen kommer fra er vel heller forvarmerrør til innsuget til disse sentermonterte ettermarkedsgasserne... Manglende forvarming på disse lange rørene på vinteren og du har en bil som funker dårlig når gradestokken kryper nedover rundt 0 og mindre. Har selv kjørt en 1680 med en sentermontert dobbel weber, og den var ikke særlig å kjøre med sent på høsten nei..  Eieren av denne , endte opp med to dobble 36mm istedet og bilen fungerte mye bedre. Sikkert fine disse sentermonterte gasserne uten forvarming i California, men i det mildt sagt varierende været i Norge er dette en dårlig løsning angående kjørbarhet..

Men... når det er sagt, så vet jeg det finnes noen sett der ute med bra forvarming på, men disse koster det samme som et par dobble gassere, og da ser jeg ikke helt poenget..


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Hot Owlnovember 28, 2008, 16:08:00 pm
Som de fleste kjenner til gir en dobbel forgasser på midten høyere forbruk enn selv original forgasseren.
Mitt spørsmål går på HVORFOR det er en så dårlig løsning...  min mistanke går mot dråpedannelser


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: holmsennovember 28, 2008, 16:31:09 pm
Tror du det isf. skyldes forgasseren eller at innsiden av rørene har "feil" struktur/overflate.
Eller rett og slett som Jærva sier,,,,denne løsningen egner seg ikke pga. klimaet her til lands.


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Trond Dahlnovember 28, 2008, 16:35:22 pm
Kjørte vinteren rundt med 1641 og midtmontert dobbel 36 uten å ha noen slike issues, så jeg er ikke helt overbevist om at det er KUN der årsaken til høstproblemer alltid ligger... selv om det er en grei unnskyldning...


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Luftvwnovember 28, 2008, 16:56:19 pm
Sliter man med ising på kalde dager kan man bruke det gammle trikset med å tvinne et kobber bremse rør rundt grenrøra hele veien.  ;)


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Filip/puritynovember 28, 2008, 17:07:12 pm
Som de fleste kjenner til gir en dobbel forgasser på midten høyere forbruk enn selv original forgasseren.
Mitt spørsmål går på HVORFOR det er en så dårlig løsning...  min mistanke går mot dråpedannelser
Det er jo vanlig å bruke en progressiv forgasser når en har midtmontert gasser, og et problem med disse er jo at de er vanskelige å få justert de riktig. Noe som vil bidra til økt forbruk. Dråpedannelser i innsuget vil da evt. også bidra til økt forbruk.


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggynovember 28, 2008, 17:57:57 pm
.


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Martinnovember 28, 2008, 20:38:30 pm
hvordan trur du draget i en 1835 med en senter montert gasser blir i en så "tung" bil som en buss? tengte da på isteden får den litt "late" 2 literen til type4


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggynovember 28, 2008, 20:56:45 pm
.


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Roy Grellandnovember 28, 2008, 23:01:50 pm
fordi han har kjøpt en 1835 med sentermontert gasser ;)


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: folkevognnovember 29, 2008, 00:22:45 am
om man får dråpedannelser eller ikke har jeg ikke belegg for å svare på, men ramcharching er et fenomen som opptrer i form av at man har trykkbølger som oppstår ved et gitt turtall avhengig av lengden fra toppen av trakten på forgasseren og ned til ventilen. Dette gir en liten "overladning" i forbrenningskammeret. Kort innsug = rancharing på høyt turtall og langt innsug gir ramcharging på lavt turtall. Men hvor for man denne ramchargingen med et langt innsug? Er det på 1500rpm så er det i mine øyne null verdt. Kanskje noen som kjenner til lengden av innsuget og sitter med "engine analyzer"? ble bare litt nyskjerrig  ::)


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 29, 2008, 00:32:57 am
lengden og diameter hører sammen
større diameter =lengre rør for å opprettholde samme "frekvens"

hvordan det er med oktaver /2. og 3. harmonisk etc vet jeg ikke ,men regner med det samme skjer her.

dvs resonans ved 1500-3000-6000 eller noe i den duren.


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Der_Butzelmannnovember 29, 2008, 00:36:19 am
om man får dråpedannelser eller ikke har jeg ikke belegg for å svare på, men ramcharching er et fenomen som opptrer i form av at man har trykkbølger som oppstår ved et gitt turtall avhengig av lengden fra toppen av trakten på forgasseren og ned til ventilen. Dette gir en liten "overladning" i forbrenningskammeret. Kort innsug = rancharing på høyt turtall og langt innsug gir ramcharging på lavt turtall. Men hvor for man denne ramchargingen med et langt innsug? Er det på 1500rpm så er det i mine øyne null verdt. Kanskje noen som kjenner til lengden av innsuget og sitter med "engine analyzer"? ble bare litt nyskjerrig  ::)

Lengden på dette innsuget med en dobbel midtmontert ( ikke progressiv ) er vel ikke så inni granskauen mye lengre enn ett orginalt ett vel? Bittelitt lengre, og litt større diameter? Går vel nærmest opp i opp da eller, slik at man har tilnærmet "orginale forhold" i resonnans og vennene hanses? Tenker bare høyt, og det bjynner å bli sent, hehe.

Intressant diskusjon forresten, når den ble lagt utenom salgstråden ;D


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: folkevognnovember 29, 2008, 10:40:32 am
lengden og diameter hører sammen
større diameter =lengre rør for å opprettholde samme "frekvens"

hvordan det er med oktaver /2. og 3. harmonisk etc vet jeg ikke ,men regner med det samme skjer her.

dvs resonans ved 1500-3000-6000 eller noe i den duren.

god poeng med rørdiameter, men hvordan er med de harmoniske, er de like kraftige? og hvordan blir det med varmevekslingen mellom omgivelsene og drivstoffet når røret er så langt, blir det forringelse av kvaliteten på drivstoffet i en eller annen form?

Ser ikke noe poeng i å sammenligne med det orginale rørene, de er ikke akkurat optimalte, er vel en grunn til at okrasa gjorde som de gjorde.


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggynovember 29, 2008, 11:27:35 am
.


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Der_Butzelmannnovember 29, 2008, 11:33:35 am
lengden og diameter hører sammen
større diameter =lengre rør for å opprettholde samme "frekvens"

hvordan det er med oktaver /2. og 3. harmonisk etc vet jeg ikke ,men regner med det samme skjer her.

dvs resonans ved 1500-3000-6000 eller noe i den duren.

god poeng med rørdiameter, men hvordan er med de harmoniske, er de like kraftige? og hvordan blir det med varmevekslingen mellom omgivelsene og drivstoffet når røret er så langt, blir det forringelse av kvaliteten på drivstoffet i en eller annen form?

Ser ikke noe poeng i å sammenligne med det orginale rørene, de er ikke akkurat optimalte, er vel en grunn til at okrasa gjorde som de gjorde.

Eneste poenget med å sammenligne med orginalt er at det orginale har på en måte funka noenlunde greit med tanke på lengden, på eks antall millioner biler, og at det plutselig skulle være trøste å bære meg med dråpedannelser og alskens uhumskheter når det ble satt på en dobbel gasser på "nesten" samme sted, da røra da plutselig blir "for" lange til at dette skal kunne fungere. Det var vel egentlig det jeg prøvde å formidle ;D Uansett, i ca. 90% av alle tilfeller der feil oppstår, er det brukerfeil / monteringsfeil / oppsettsfeil i bildet, og ikke direkte delene eller dems kontruksjon det er noe galt med.  ;)


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Der_Butzelmannnovember 29, 2008, 12:00:00 pm
Som de fleste kjenner til gir en dobbel forgasser på midten høyere forbruk enn selv original forgasseren.
Mitt spørsmål går på HVORFOR det er en så dårlig løsning...  min mistanke går mot dråpedannelser

Har mer tro på at dette dårlige ryktet skyldes at flere av dem som kjøper ett slik "kit" bare setter det på og kjører avsted, uten å dyse om eller justere annet enn tomgangen, med følgende svar når vedkommende blir spurt om han har dyset om og justert forgasseren - " Bilen går jo, hvorfor skal jeg gjøre noe med gasseren da??" ;D


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggynovember 29, 2008, 12:04:50 pm
.


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Roy Grellandnovember 29, 2008, 12:12:57 pm
lengden og diameter hører sammen
større diameter =lengre rør for å opprettholde samme "frekvens"



hmmm kan det stemme da?

Frekvensen henger jo sammen med bølgelengden, og det er vel snakk om når en "node" treffer enten gassspjell eller åpen luft, for å treffe et "sweet spot" Det er jo helt uavhengig av diameteren.  Men i forhold til det volumet som motoren suger luft i fra når ventilen åpner, henger jo diameter og lengde sammen.


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 29, 2008, 12:30:39 pm
når det gjelder resonans av luft i bl.a rør , så stemmer det att  går man opp i diameter så må man opp i lengde for å opprett holde samme frekvens.
tenker du på "stående bølger"? ? det er vel noe annet.

når det gjelder de lange innsugs røra på bobla med gasser i enden , så er vel ikke dette den mest effektive løsningen når det gjelder utnyttelse av benzinen.
sikkert som blir nevnt att det blir relativt mye dråper som ikke forbrennes like effektivt, hvis de blir forbrent i det hele tatt.
dette er vel en av  flere  faktorer til att en boblemotor ikke akkurat bruker lite benzin.


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: JTWEnovember 29, 2008, 12:35:03 pm
Diamter på rør har sammenheng med fart. Farten avgjør jo frekvensen den pendler med, gitt lengden.





Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Jærvanovember 30, 2008, 02:07:59 am
lengden og diameter hører sammen
større diameter =lengre rør for å opprettholde samme "frekvens"

hvordan det er med oktaver /2. og 3. harmonisk etc vet jeg ikke ,men regner med det samme skjer her.

dvs resonans ved 1500-3000-6000 eller noe i den duren.

god poeng med rørdiameter, men hvordan er med de harmoniske, er de like kraftige? og hvordan blir det med varmevekslingen mellom omgivelsene og drivstoffet når røret er så langt, blir det forringelse av kvaliteten på drivstoffet i en eller annen form?

Ser ikke noe poeng i å sammenligne med det orginale rørene, de er ikke akkurat optimalte, er vel en grunn til at okrasa gjorde som de gjorde.

Eneste poenget med å sammenligne med orginalt er at det orginale har på en måte funka noenlunde greit med tanke på lengden, på eks antall millioner biler, og at det plutselig skulle være trøste å bære meg med dråpedannelser og alskens uhumskheter når det ble satt på en dobbel gasser på "nesten" samme sted, da røra da plutselig blir "for" lange til at dette skal kunne fungere. Det var vel egentlig det jeg prøvde å formidle ;D Uansett, i ca. 90% av alle tilfeller der feil oppstår, er det brukerfeil / monteringsfeil / oppsettsfeil i bildet, og ikke direkte delene eller dems kontruksjon det er noe galt med.  ;)


Hovedårsaken til at det plutselig ikke funker lenger er vel at disse dobbelgasser-satsene ikke har forvarming + at det går større mengde bensin gjennom samme lengde rør. Sikkert ikke uten grunn at 75 mod 1600 motor og nyere har dobble forvarmings-rør, dvs. at ing. hos V.A.G fant ut at det er greit med ekstra forvarming av innsugsrør.
På feks tidlig 80-talls golf,passat osv. så sitter det en el-varmer i innsug som varmer opp innsuglufta inntil motor blir driftsvarm og dette er i tillegg til vannkanaler som går i innsug som holder innsuget varmt når kjøleveske er driftsvarm.  Dette finner du selvsagt ikke på noen boble, og ingen av de settene jeg har sett til bobla har det vært noen form for el-forvarming på... 
Har selv kjørt Golf 1 med to-trinns gasser der denne el-forvarminga ikke var koblet til, resultatet var at den ikke gikk på tomgang osv. når den var kald. Når el-forvarminga ble koblet til gikk den helt fint på tomgang uansett temp. Så det er nok ikke lengden på røra, men heller klima her til lands kombinert med at disse satsene er bergnet på varme california-dager...  ;)


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Der_Butzelmannnovember 30, 2008, 09:56:07 am
lengden og diameter hører sammen
større diameter =lengre rør for å opprettholde samme "frekvens"

hvordan det er med oktaver /2. og 3. harmonisk etc vet jeg ikke ,men regner med det samme skjer her.

dvs resonans ved 1500-3000-6000 eller noe i den duren.

god poeng med rørdiameter, men hvordan er med de harmoniske, er de like kraftige? og hvordan blir det med varmevekslingen mellom omgivelsene og drivstoffet når røret er så langt, blir det forringelse av kvaliteten på drivstoffet i en eller annen form?

Ser ikke noe poeng i å sammenligne med det orginale rørene, de er ikke akkurat optimalte, er vel en grunn til at okrasa gjorde som de gjorde.

Eneste poenget med å sammenligne med orginalt er at det orginale har på en måte funka noenlunde greit med tanke på lengden, på eks antall millioner biler, og at det plutselig skulle være trøste å bære meg med dråpedannelser og alskens uhumskheter når det ble satt på en dobbel gasser på "nesten" samme sted, da røra da plutselig blir "for" lange til at dette skal kunne fungere. Det var vel egentlig det jeg prøvde å formidle ;D Uansett, i ca. 90% av alle tilfeller der feil oppstår, er det brukerfeil / monteringsfeil / oppsettsfeil i bildet, og ikke direkte delene eller dems kontruksjon det er noe galt med.  ;)


Hovedårsaken til at det plutselig ikke funker lenger er vel at disse dobbelgasser-satsene ikke har forvarming + at det går større mengde bensin gjennom samme lengde rør. Sikkert ikke uten grunn at 75 mod 1600 motor og nyere har dobble forvarmings-rør, dvs. at ing. hos V.A.G fant ut at det er greit med ekstra forvarming av innsugsrør.
På feks tidlig 80-talls golf,passat osv. så sitter det en el-varmer i innsug som varmer opp innsuglufta inntil motor blir driftsvarm og dette er i tillegg til vannkanaler som går i innsug som holder innsuget varmt når kjøleveske er driftsvarm.  Dette finner du selvsagt ikke på noen boble, og ingen av de settene jeg har sett til bobla har det vært noen form for el-forvarming på... 
Har selv kjørt Golf 1 med to-trinns gasser der denne el-forvarminga ikke var koblet til, resultatet var at den ikke gikk på tomgang osv. når den var kald. Når el-forvarminga ble koblet til gikk den helt fint på tomgang uansett temp. Så det er nok ikke lengden på røra, men heller klima her til lands kombinert med at disse satsene er bergnet på varme california-dager...  ;)

Du er nok inne på noe der, men som sagt, brukerfeil ;)


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Martinnovember 30, 2008, 16:03:56 pm
hvordan trur du draget i en 1835 med en senter montert gasser blir i en så "tung" bil som en buss? tengte da på isteden får den litt "late" 2 literen til type4

jeg trur jeg hadde gått opp til 1915 da,for en buss er jo en god del tyngre enn boble og buggy.

hvorfor ikke bare tune opp den t4 motoren du har?
tune opp den motoren vil jeg ikke, får overhaldt den i fjor sommer med alt av nytt lager å pakninger å ringer. type4 motoren går veldig fint den, men har lyst på litt bunndrag, å har en 1835 som jeg skal frisere litt på. er vel litt mere turtallsvillig denne motoren i fårhåld til en org. 2 L type4? eller er det helt feil? det sitter åsså en midtmontert gasser


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 30, 2008, 16:17:47 pm
hvis du skal ha bunndrag skal du ikke bygge turtallsvillig motor. de har som regel dårligere bunndrag
Da bør du gå for volum.
sterkere motor i bunn. stort volum(2.0l) og en "melomsløv" kam + litt frisering av topper og større gassere


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Martinnovember 30, 2008, 16:26:27 pm
har ikke opna den 1835 enda, så du ville gått får å frisert den type4`n litt.? 1800 topper eller porta-høvla de org.? eller sat inn 1835`n ? med tanke på drag i bakker å kanskje en liten forbikjøring hvis det byr seg


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: H-MEKnovember 30, 2008, 16:31:20 pm
Hadde nok aldri satt inn type1 motor i en bil som har type4. Da måtte det ha vært noe helt værst..
Trenger ikke koste skjorta å få litt mer liv i en 2liter..


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: 71kgnovember 30, 2008, 17:33:53 pm
Hei.

Jeg har prøvd meg med en stk midtmontert dobbel Weber 40 (ekte weber ). Jeg fikk problemer med at bensinen ble dråpformet selv om jeg brukte forvarming, tror at dette er vanskelig å få til i norge pga   tempraturen og høy fuktighet. Tror ikke dette har med riktig dysing man kan få dette til å funke sånn tålelig men da med et høyt bensin forbruk. Mye enklere å bruke to gassere.


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 30, 2008, 18:09:12 pm
eller innsprut.  ;D ett spjeld der gasser står. og dyser i innsuga ved inntaket til toppene.


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Roy Grellandnovember 30, 2008, 20:06:36 pm
omtrent slik:  ;D


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Roy Grellandnovember 30, 2008, 20:08:55 pm
teorien bak dette opsettet er at de lange innsugsrøra skal flytte denne ram-effekten ned i turtallsområdet, og som det sies lenger opp, så burde ikke dråpeproblemene være så store siden dysene sitter ute ved toppen.

Har også en teori på forholdet mellom volum i hver "runner", sylindervolumet og plenum-volumet, men det holder jeg for meg selv til jeg ser om dette i det hele tatt funker :)


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Lasse `65november 30, 2008, 20:43:27 pm
har ikke opna den 1835 enda, så du ville gått får å frisert den type4`n litt.? 1800 topper eller porta-høvla de org.? eller sat inn 1835`n ? med tanke på drag i bakker å kanskje en liten forbikjøring hvis det byr seg

....eller turbo. Du har vel tilgang til rør og er flink med sveis Martin? :) Da får du guffe i T4-en din.


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Martinnovember 30, 2008, 21:03:23 pm
men med lengre turer med combi camp etter til venersborg, kan det vel bli en smule varmt baki der? eller? har en god turbo på hånda so nesten ikke erbrukt. men så er det dette om jeg kan sette denne rett på T4`n da?


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Hot Owldesember 01, 2008, 10:21:57 am
Diamter på rør har sammenheng med fart. Farten avgjør jo frekvensen den pendler med, gitt lengden.

Det vi snakker om her er lydbølger, såvidt jeg vet er lydens hastighet konstant... uansett størrelsen på rommet (røret)


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Hot Owldesember 01, 2008, 10:54:04 am
Som de fleste kjenner til gir en dobbel forgasser på midten høyere forbruk enn selv original forgasseren.
Mitt spørsmål går på HVORFOR det er en så dårlig løsning...  min mistanke går mot dråpedannelser

Har mer tro på at dette dårlige ryktet skyldes at flere av dem som kjøper ett slik "kit" bare setter det på og kjører avsted, uten å dyse om eller justere annet enn tomgangen, med følgende svar når vedkommende blir spurt om han har dyset om og justert forgasseren - " Bilen går jo, hvorfor skal jeg gjøre noe med gasseren da??" ;D

mye sant i det du skriver her ja, måtte dyse føre jeg fikk det til og fin justere

Når bilen gikk på 0,6 så må man kunne si det fungerte bra ja... :o ???


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: JTWEdesember 01, 2008, 13:54:04 pm
Diamter på rør har sammenheng med fart. Farten avgjør jo frekvensen den pendler med, gitt lengden.

Det vi snakker om her er lydbølger, såvidt jeg vet er lydens hastighet konstant... uansett størrelsen på rommet (røret)

Er det ikke gassen som snur og vender?


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Hot Owldesember 01, 2008, 14:13:51 pm
Nei. Ikke i følge boken "Scientific Design of Exhaust & Intake Systems" som kan anbefales om man har tungt for å sovne.

Det er luften som komprimeres som en lydbølge, dvs det er ikke en mengde luft som går som en heis opp og ned, det er energi som går "gjennom" luften...


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: JTWEdesember 01, 2008, 14:22:12 pm
Og hva gjør denne lydbølgen i følge den boken? Hvordan er den med på å øke hestene i stallen? Lydbølgen må jo påvirke gassen den går i, og dermed er man over til gassblandingen igjen. Ref understående

Matter in the medium is periodically displaced by a sound wave, and thus oscillates. The energy carried by the sound wave converts back and forth between the potential energy of the extra compression (in case of longitudinal waves) or lateral displacement strain (in case of transverse waves) of the matter and the kinetic energy of the oscillations of the medium.



Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: Hot Owldesember 01, 2008, 14:39:23 pm
Den komprimerte bølgen snubler inn i forbrenningsrommet når døren åpnes... og vips er det mer luft der inne en det man kunne forvente...
Ullent svar? Javisst... men gi deg i kast med den boken så kan du forklare det bedre for folket...
Grunnen til at jeg tok den frem i gjen på lørdag var dette med størrelsen på røret, som ikke jeg ikke hadde funnet noe om i den boken, og ikke fant jeg det på Lørdag heller... men jeg får lese mer og se...


Tittel: Sv: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"
Skrevet av: JTWEdesember 01, 2008, 15:38:43 pm
Lydbølgen inneholder jo ikke luft, men overfører energi til lufta.
Og hvis lufta følger den gode gamle loven om volumkonstans (Q = vol /sekund = Areal x hastighet) så må jo diameteren ha noe å si. Syntes det hørtes merkelig ut, men jeg har jo forenklet ned til beinet også.

Høres ut som en bok som kurerer søvnproblemer ja :)