1741
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tilkobling av Turteller, Ampærmeter og Voltmeter i 1303S
|
på: april 27, 2009, 09:40:41 am
|
Voltmeteret er jo det enkleste. Skal bare ha minus fra chassis, og en pluss fra en sikring som har spenning når tenningen er på.
Turtelleren trenger samme pluss og minus som voltmeteret, men må ha en ledning bak til coilen sin stikke 1.
Ampermeter er det som er vanskeligst i en boble. Her skal all strøm gjennom, unntagen den fra batteri til starter. Skal du ha det i dashbordet må du legge opp tykke ledninger fra batteri til dash, og tilbake til dynamo.
Sikkert litt lys også i disse instrumentene. Det kan jo kobles på samme pluss og minus som voltmeteret det også, eller sammen med parklyset sin pluss.
|
|
|
1743
|
Forum / Forumexpressen / Sv: 25.april Kodal-Hamar
|
på: april 24, 2009, 09:41:30 am
|
Mener jeg har klart å få et par Notch skjermer inn i ei 69 boble. (Mulig uten passasjersete) Panser til Notch er jeg sikker på går inn, så det er bedre plass i en boble enn mange tror....
|
|
|
1746
|
Forum / Problemløseren / Sv: motor nr. hva motor har eg.
|
på: april 22, 2009, 19:59:06 pm
|
Normalt er D en 1200 motor, men jeg synes det var litt få siffer etterpå. Pleier normalt å være minst 6 siffer etter bokstaven. Har du funnet nummeret rett under dynamofoten?
|
|
|
1748
|
Forum / Problemløseren / Sv: Justering av termostaten!
|
på: april 15, 2009, 13:41:43 pm
|
Jeg mener VW sin oppskrift er mer riktig, da den sikrer full åpning på spjeldet ved varm motor, mens Einic sin oppskrift sikrer full stenging ved kald motor... Er vel en grunn til at VW har valgt den løsningen i sin verkstedhåndbok. Men i kalde Norge tviler jeg på at du merker noe forskjell
|
|
|
1752
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Motor: Hvilke verktøy og til hva
|
på: april 05, 2009, 20:41:07 pm
|
Her er et lite utvalg av noe jeg synes er "kjekt å ha" Måleur med magnetfot: Måling av endeslark ved shimsing av svinghjul, og monteres i adapteren til høyre for å måle vendehøyde på stempler. Blokk splitter: Monteres i oljepumpehullet for å splitte blokka etter at oljepumpen er dratt ut med det verktøyet jeg ikke tok bilde av Svinghjulsholder: Holder svinghjulet stille når du skal løsne/feste det. Bor og dor: Til å borre ut ventilstyringer og slå nye inn i toppene. Digitalt mikrometer: Perfekt til å sjekke at ikke veiva er utslitt/oval i lagerbaner
|
|
|
1753
|
Forum / Problemløseren / Sv: Dekk og kjøreegenskaper på type3
|
på: april 05, 2009, 19:28:46 pm
|
På min 65Notch hadde jeg noe av den samme følelsen. Føltes som bakhjulet hadde lyst til å forsvinne inn under bilen i litt kraftig sving, og viss jeg bremset litt samtidig Jeg borret et 6mm hull der hvor fjærplaten bak treffer stopperen når du jekker opp bilen. Satt i en 6mm bolt med 10mm hode og mutter på baksiden. Dette gjør at fjæringen stopper i bolthodet, og fjæren på motsatt side trykkes lenger mot bakken i stedet. Fungerte utmerket
|
|
|
1757
|
Forum / Problemløseren / Sv: starter ikke etter motor bytte??
|
på: mars 24, 2009, 18:41:46 pm
|
Du skriver det er en 69 model, og at laderen gikk ned til 6 volt? De 69 modeller jeg har vært borti har hatt 12volt. Er ikke forskjellig svinghjul på den originale og rebuilt motoren da? 6 og 12volt har forskjellig antall tenner på svinghjulet.
|
|
|
1758
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Clutchen rister, hvordan justere?
|
på: mars 21, 2009, 19:25:30 pm
|
Nå er jeg sikkert litt langt ute, men hvordan shimser jeg den...
Du shimser ved å legge på skiver der strømpen går gjennom et hull i girkassa. Jeg hadde også et risteproblem og la på skiver her. Problemet forsvant i to dager for så å dukke opp igjen. Stømpen hadde rettet seg igjen og jeg la på fler skiver og kjørte i to dager til. Da fant jeg ut at det var i fremre enden av strømpen problemet var. Strømpen forsvant lenger og lenger inn i tunnellen sammen med røret som den skulle stoppe i. Fikk dradd bakover røret igjen og sveist det fast og problemet forsvant for godt....
|
|
|
1759
|
Forum / Problemløseren / Sv: Krise å koble til dynamo uten regulator?
|
på: mars 21, 2009, 17:51:06 pm
|
Du kan lett ta knekken på vekselstrømsdynamoen viss du starter uten regulatoren som den skal ha. Spenningen bygger seg bare opp og den blir ikke kvitt den. Få tak i regulator før neste start, og håp den har overlevd....
|
|
|
1763
|
Forum / Problemløseren / Sv: Koblings skjema 12volt
|
på: februar 20, 2009, 20:14:44 pm
|
Og her under er et forslag fra meg. Mange av skjemaene på TheSamba er for USA utgaver, og de har ofte litt for mye ledninger (f.eks. parklys i blinklysene) Er litt forskjeller på de forskjellige årsmodeller, men fargene er stort sett like.
|
|
|
1767
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
|
på: februar 15, 2009, 20:31:29 pm
|
Viss du har prøvd med ledningsbiten fra midten på pæra til jord som, Espen S. skriver, og det virker kan du også prøve og ta av den ledningen på ladereleet som er på koblingen merket "61". Dette er andre enden av den ledningen som er på lyspæren. Når du legger denne ledningen mot jord skal også ladelampen lyse når tenningen er på. (Dette bare for å sjekke at ledningen er hel)
|
|
|
|