mai 16, 2024, 06:30:05 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bensinvarmer-eksplosjons fare?  (Lest 2318 ganger)
tim94
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted: Sandnes


Vis profil

« på: september 01, 2009, 16:17:20 pm »

kjenner en som hadde en bensinvarmer i bobla si, men han tok den ut fordi han hadde hørt at det var fare for at det tok fyr eller eksploderte.

kan dette skje?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: september 01, 2009, 17:51:35 pm »

Den kan ta fyr, men den kan ikke eksplodere.

Den fyrer faktisk for å lage varme... Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: september 01, 2009, 18:21:11 pm »

På de første Type3 var Eber varmeren plassert foran reservehjulet. Det var jo ikke en ideell plassering viss du hadde fyr på varmeren og kolliderte. Det første som ble slått i stykker ville være varmeren, og flammene ville nok spre seg raskt. Den ble da flyttet på første service til der det er normalt å ha den i en boble.
Viss varmeren er i god stand, ser jeg ikke noen farer med å bruke den.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #3 på: september 01, 2009, 21:51:08 pm »

Bytt alle bensinslanger, så er den like sikker som resten av bilen.
Loggført
tim94
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted: Sandnes


Vis profil

« Svar #4 på: september 02, 2009, 06:26:39 am »

ok, takk for svar Glad
Loggført
smeen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Spydeberg



Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 02, 2009, 10:53:27 am »

Det kan være lurt og få tømt brenneren for sot, Jeg pleier alltid og plukke den ut av bilen og rengjøre den skikklig på benken, bytte slanger, sjekke dyser og justere stiften i pumpa. Jeg har aldri hatt noe brann i disse.
Loggført

Øyvind Solberg
Fjelly 1820 Spydeberg
Tlf:95 46 40 21

Selv små ting tar tid......
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #6 på: september 03, 2009, 20:40:37 pm »

noen som vet hvor man kan skaffe info om disse varmerne?  På min går vifta rundt, men det blir ingen varme, det virker ikke som at "det kommer igang" Glad

Skulle gjerne visst litt om hvordan de virker, så jeg kunne plukke den ifra hverandre, og fått den igang igjen:)

tror det var en bn2 type ebersprächer
Loggført
smeen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Spydeberg



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 04, 2009, 06:52:53 am »

Send meg en PM med din mail så skal jeg maile deg en pdf om bn2 varmer.

Øyvind
Loggført

Øyvind Solberg
Fjelly 1820 Spydeberg
Tlf:95 46 40 21

Selv små ting tar tid......
kissa
Medlem
***
Innlegg: 180
Bosted: Bergen


Vis profil WWW

« Svar #8 på: september 05, 2009, 00:40:49 am »

Finner litt her
http://oacdp.freeweb7.com/
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #9 på: september 07, 2009, 23:51:00 pm »

Da starter min bn2 varmer:)  Første gangen var det bensinpumpa som ikke gikk, måtte rengjøre stiftene, da gikk den som bare rakkern:)

Andre gangen tente den ikke, så jeg trakk ut pumpa for å lufte ut (for mye bensin tenkte jeg) og plutselig tok den tenning med et KANONPANG! Fytti katta hvor redd jeg ble:)

Plukket den i fra hverandre for å sjekke, men alt ser intakt ut.... luftinntaket til brenneren var kollapset (slangen) så jeg regner med at det er årsaken til at den ikke tente... pluss at drensrøret var blokkert med en skrue!!!  Det fløt over av bensin:)

Nå har jeg skiftet innsugsslange, og det oser godt av den nå....

Hvor lenge går disse i slengen?   Det virker som om min kutter ut et par minutter etter at jeg begynner å kjøre.... regner med det er noe problemer med luften, for når bilen står stille, er alt i orden.  Skal se etter... noen som har erfaringer med at brenneren slukner ved kjøring???


Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #10 på: september 08, 2009, 07:28:43 am »





Plukket den i fra hverandre for å sjekke, men alt ser intakt ut.... luftinntaket til brenneren var kollapset (slangen) så jeg regner med at det er årsaken til at den ikke tente... pluss at drensrøret var blokkert med en skrue!!!  Det fløt over av bensin:)
drensrøret er ikke tettet m en skrue det ser berre sånn ut det er ett lite hull der.Flyter den over får den for mye bensin den fyller seg før den tenner.Visst den ikke tenner etter 120sek.slår den ut sikkerhetsbryteren som sitter i den blanke boksen.







Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #11 på: september 08, 2009, 23:25:21 pm »

Da har jeg testet litt mere på brenneren min, men den ryker for mye av eksosen... blir helt dårlig av all røyken.... og det blir så mye når jeg står i ro, at det trekker inn i bilen.... hm ikke bra.

Men jeg har jo fjernet den "skruen" som sto i drensrøret.... fikk jo vite at det ikke var tett, det bare ser sånn ut... så kanskje jeg nå har laget en falskluft/evt utblåsning av brennerluft feil?  Jeg må kanskje sette denne skruen på plass.  Mulig at det er dette som gjør at den ryker så fælt.

At varmeren slår seg av, har jeg funnet ut skal ha med temp kontroll bryteren bak (den med flere tilkoblinger på) og den justerer varmeren med å koble den ut og inn igjen... så regner med det er normalt at den kobler ut ved oppnåd temp.   Ellers så funker jo også denne til nedkjølingssekvensen.

Noen som vet om disse skal ryke mye... for det kan jeg ikke tenke meg er bra for helsa:)

Håper å bli kvitt den røyken snart.....
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #12 på: september 09, 2009, 06:29:10 am »

det att varmeren ryker tyder på dårlig forbrenning/mye bensin .Går vifta fort nok?Det hender det er stort spenningsfall da går ikke vifta som den skal.Sjekk og att ledningene på termotidsbryteren er koblet rett på.Termotidsbryteren kan og justeres men da må allt det andre være ok.Mistenker og feil m termotidsbryteren.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #13 på: september 09, 2009, 08:41:13 am »

Bensinvarmerne ryker noe rett etter oppstart, særlig hvis det går litt tid før de tenner. Slutter å ryke etter at den har blitt varm. Viktig med minst 2,5q ledning på pluss og minus tilførsel. (Helt fra batteriet (+)). Sjekk om innluftslangen er hel og åpen. Kan ikke huske noe drensrør, hva er det? Bensinen har tur og retur rett til tanken. Hvis retur er tettet kan du få driftsproblemer.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!