mai 03, 2024, 20:21:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 12 volt til 6 volt  (Lest 694 ganger)
Cardo
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted:


Vis profil

« på: juli 23, 2012, 13:55:27 pm »

Hei..
Har nettopp skaffet meg en 66 mod. boble uten motor. Muligens en 1300 motor med 12 volt!!! Hva bør jeg gjøre på denne motoren for å kunne passe til 6 volten!!

på forhånd takk..
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #1 på: juli 23, 2012, 14:49:58 pm »

Hei Cardo, 1300 motoren har to typer svinghjul...(fra 1968 tror jeg... er det 130 tenner, før1967 tror jeg...? er det 109 tenner?  Dersom du har det nyeste svinghjulet må du ha en 6volt starter som var montert på noen 1500 volkswagenbiler fra 1967. -Dersom du har den gamletypen svinghjul, så kan du beholde starteren du har. Men uansett hvilke av disse to svinghjula må du slipa litt ut av de fire "kulene" som bygger litt rundt de fire motorboltene inni clutsjhuset, for å få inn motoren. (fordi dette er vel girkasse til 1200 da).  -(er ikke mye som skal av der, berre "flate de litt på toppen ca 3,7 cm innover mener jeg å huske) må prøve deg fram ved å "spette svinghjulet litt" i starterholet for å se om det går rundt etter at motor å gir er skrudd isammen.

Motoren må da ha 6volt dynamo, 6volt choke element, dersom du har 12volt elektr. tomgangsdyse på forgasseren nå, så må denne ut å erstattes med fast dyse. Må også montere 6volt regulator...enten på brannveggen bak viftehuset eller under baksetet på v.sida
Eg har gjort dette "begge vegar" så det er en ganske enkel prosess dette. Blunker
« Siste redigering: januar 30, 2013, 10:44:19 am av ovalt » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!