mai 07, 2024, 21:19:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bytte av dynamo (6V likestrøm)  (Lest 2562 ganger)
Roy
Juniormedlem
**
Innlegg: 99
Bosted: Brumunddal/Gjøvik


Vis profil

« på: august 18, 2008, 19:57:57 pm »

Hvordan bytter jeg på enklest mulig måte dynamoen, når motor sitter i bil?
Byr vifta/viftehuset på problemer?

Ankeret er slitt i den som sitter der, så det er vel like greit å bytte hele dynamoen?
« Siste redigering: august 18, 2008, 20:07:23 pm av Roy » Loggført
T2man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog


Termos er bra


Vis profil
« Svar #1 på: august 18, 2008, 20:21:39 pm »

Dette er en drittjobb, men det går.
Fjern viftereima, skru av mutteren bak på kjøleviften (sitter godt).
Skru ut de 4 skruene på viftehuset, og klemma rundt dynamoen.
Skal deretter gå an å lirke den forsiktig ut.
Loggført

Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
Roy
Juniormedlem
**
Innlegg: 99
Bosted: Brumunddal/Gjøvik


Vis profil

« Svar #2 på: august 18, 2008, 20:24:14 pm »

Dette er en drittjobb, men det går.
Fjern viftereima, skru av mutteren bak på kjøleviften (sitter godt).
Skru ut de 4 skruene på viftehuset, og klemma rundt dynamoen.
Skal deretter gå an å lirke den forsiktig ut.

Det jeg hadde mistanke om. Men vil kjølevifta da leve sitt eget liv bak der, eller holder den seg på plass? Ikke noen skiver e.l. på innsiden av viftehuset?
Loggført
T2man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog


Termos er bra


Vis profil
« Svar #3 på: august 18, 2008, 20:31:58 pm »

Vifta blir stående igjen, men pass på skivene mellom dynamoen og vifta Glad
Loggført

Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
Roy
Juniormedlem
**
Innlegg: 99
Bosted: Brumunddal/Gjøvik


Vis profil

« Svar #4 på: august 18, 2008, 20:34:36 pm »

Ok. Tusen takk! Greit å vite før man kaster seg ut i det  Glad
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 18, 2008, 21:06:57 pm »

jeg måtte ha ut gasseren og innsugs rør og alt sammen jeg
vifta kom ikke ut mellom innsugrøret
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: august 18, 2008, 21:11:59 pm »

Jeg gjorde dette forrige uke.. Som rikard måtte jeg ta av forgasseren og alt det andre T2man nevnte. En fordel når man skal nappe ut dynamoen etter å ha skrudd ut mutteren bak viftehuset (den er 36 mm forresten), er å ha en kompis som løfter viftehuset litt opp, da får man litt mer plass:)
Loggført

(o\ ! /o)

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 18, 2008, 21:15:16 pm »

Akkurat det er en skikklig kjip jobb altså men det går tilslutt
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Roy
Juniormedlem
**
Innlegg: 99
Bosted: Brumunddal/Gjøvik


Vis profil

« Svar #8 på: august 18, 2008, 21:45:32 pm »

Høres ut som jeg har en trivelig helaften foran meg Rekker tunge
Gikk ut for å begynne i stad, men oppdaget at 36 mm. var mangelvare i garasjen...
Prosjektet er utsatt til i morgen.
Loggført
71kg
Supermedlem
*****
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #9 på: august 19, 2008, 06:42:58 am »

Hei.
Hvis du ikke har 36mm, kan du :

Ta av motorlokk
Skru av forgasser
Løsne viftehus og løft det opp, du kommer da til alle skruer på dynamo plata som sitter i viftehuset.
Løsne dynamo og lirk den ut med vifta på mens du løfter på viftehuset
Loggført
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #10 på: august 19, 2008, 07:17:55 am »

Eller: Løsne termostat, Løsne to skruer på hver sin side på vifte huset, Du kan da løfte viftehuset nok til å lirke av dynamoen uten å skru av vifta. Obs ikke bryt vifte huset bakover, men lirk....
Loggført

Bergrenner

93011499
Roy
Juniormedlem
**
Innlegg: 99
Bosted: Brumunddal/Gjøvik


Vis profil

« Svar #11 på: august 19, 2008, 10:33:05 am »

Takk for flere gode tips  Glad
Har skaffet til veie en 36mm nå. Skal prøve meg fram.
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #12 på: august 19, 2008, 14:38:17 pm »

jeg opplever at bunnen på vifta ikke kommer ut mellom innsugsrøret og viftehuset...
legger ved ett bilde av hva jeg måtte ha ut før jeg fikk ut dynamoen...
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #13 på: august 20, 2008, 07:37:25 am »

jeg opplever at bunnen på vifta ikke kommer ut mellom innsugsrøret og viftehuset...
legger ved ett bilde av hva jeg måtte ha ut før jeg fikk ut dynamoen... [

Hadde du løsnet på viftehuset (en skrue på hver side av vifte huset) hadde du ikke trengt å ta av innsuget. Dynamofoten hadde du også klart å lirke deg klar fra.
Loggført

Bergrenner

93011499
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #14 på: august 20, 2008, 14:00:54 pm »

viftehuset var løsnet, og dynamofoten var borte..men viftehuset går ikke jo ikke helt av..det går bare opp litte grann
dette sleit jeg med i flere timer så det gikk bare ikke ut mellom innsugsrøret
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #15 på: august 20, 2008, 14:30:23 pm »

viftehuset var løsnet, og dynamofoten var borte..men viftehuset går ikke jo ikke helt av..det går bare opp litte grann
dette sleit jeg med i flere timer så det gikk bare ikke ut mellom innsugsrøret

Det er derfor man må løsne termostaten som åpner sjeldet på viftehuset. Sitter under sylinderenne på høyre side sett bak i fra. Har så fått det til je, i allefall.( men ikke før jeg leste i Hayans boka, etter å ha demontert hele motorrommet uten å få den ut).
« Siste redigering: august 20, 2008, 14:37:06 pm av GamleNydal » Loggført

Bergrenner

93011499
Roy
Juniormedlem
**
Innlegg: 99
Bosted: Brumunddal/Gjøvik


Vis profil

« Svar #16 på: august 20, 2008, 16:21:06 pm »

Det ble orden på sakene. Jeg måtte løsne coilen og forgasseren for å komme til på den ene skruen i viftehuset, men ellers gikk operasjonen relativt smertefritt. Krunglete – ja, men det gikk Glad Tusen takk for god hjelp!
« Siste redigering: august 20, 2008, 16:28:22 pm av Roy » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!