mai 16, 2024, 02:19:57 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Beste middel til fjerning av lakk på bakelitt  (Lest 3878 ganger)
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« på: februar 01, 2011, 15:19:11 pm »

Skulle gjerne ha fjernet gammel lakk på denne radioen. (Alle delene var originalt lakkert hvite og bakelitten er brun under.)

Hvordan fjerner jeg skånsomt den gamle lakken her slik at radioen kan gjennopstå hvit og fin, slik den var ny?
(Alt du ser er bakelitt bortsett fra skruer og tallskive)

« Siste redigering: februar 01, 2011, 16:11:05 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 01, 2011, 16:16:21 pm »

Jeg hadde demontert den og slipet ned lakken. Du ser når du nærmer deg bakelitten. Jeg hadde startet med 240 korning og avsluttet med 4-500.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Rubi red 67
Juniormedlem
**
Innlegg: 51
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: februar 01, 2011, 17:14:24 pm »

Bremseveske bruker å funke bra.Smør rikelig på og la det virke en god stund,kun på bakelitten .
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #3 på: februar 02, 2011, 08:57:26 am »

Vask forsiktig med tynner på ei fille,er det gammel lakk så pleier den å løsne greitt.Ville demontert allt først så du ikke skader skriften på glasset.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
ALIEN
Supermedlem
*****
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: februar 02, 2011, 09:03:47 am »

Uansett hva du gjør, bør du prøve på ei standard bakkelitt plate først... er du ordentlig tøff, lakkerer du denne i rødt etterpå Glad

Reprin  malings fjærner kan kansje fungere
Loggført

SCREWDRIVERS  #3

www.screwdriversnorway.blogspot.com

hvor er hobbysjela til folket blitt av??  mi er til salgs, gi bud!!!
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 02, 2011, 09:24:12 am »

Malingsfjærner bruker å ta alt med engang, også det du ikke vil at den skal ta:D Lynol på ei fille burde funke, samt litt forsiktig skraping med skalpell/barberbladskrape (de har slikt på Biltema).
Du kan glede deg. I følge noen radiofolk jeg kjenner så kan du få høre "Oslo" på slike som denne rundt klokken 13.00 på dagen, hvis det er godt vær.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #6 på: februar 02, 2011, 10:09:58 am »

Plastbyggesett-mafiaen legger hele plastkarosseriet i et bad med bremsevæske når de skal strippe og restaurere... men jeg ville testet i forhold til bakelitt før jeg turte...
Loggført

SCREWDRIVER #2
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 02, 2011, 10:13:09 am »

Takker folkens Glad

Lynol/tynner på ei fille høres ut som beste alternativ. Prøvde litt på knottene med neglelakkfjerner. Det så ut til å funke fint.

Sandpapir utgår. Jeg vil ikke slipe på noe siden det er mange smådetaljer - som riller på knottene - jeg vil beholde alt så fint og skarpt som mulig.
« Siste redigering: februar 02, 2011, 10:20:54 am av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: februar 02, 2011, 10:45:24 am »

Hiv noe bakelitt oppi tanken til Pål... tåler den det så forsvinner malingen som dug for solen
Loggført

Speed is no substitute for direction
ALIEN
Supermedlem
*****
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #9 på: februar 02, 2011, 13:13:07 pm »

Malingsfjærner bruker å ta alt med engang, også det du ikke vil at den skal ta:D Lynol på ei fille burde funke, samt litt forsiktig skraping med skalpell/barberbladskrape (de har slikt på Biltema).
Du kan glede deg. I følge noen radiofolk jeg kjenner så kan du få høre "Oslo" på slike som denne rundt klokken 13.00 på dagen, hvis det er godt vær.

Nå ble jeg forundret.. var ikke ideen å få av gammel maling? eller er det en slags arkeologisk utgraving som skal skje?? i første innlegg står det fjerne maling for å få den hvit og fin som den var ny, og da regnet jeg med at den skulle lakkeres etterpå...
Loggført

SCREWDRIVERS  #3

www.screwdriversnorway.blogspot.com

hvor er hobbysjela til folket blitt av??  mi er til salgs, gi bud!!!
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #10 på: februar 02, 2011, 13:24:59 pm »

Malingsfjærner bruker å ta alt med engang, også det du ikke vil at den skal ta:D Lynol på ei fille burde funke, samt litt forsiktig skraping med skalpell/barberbladskrape (de har slikt på Biltema).
Du kan glede deg. I følge noen radiofolk jeg kjenner så kan du få høre "Oslo" på slike som denne rundt klokken 13.00 på dagen, hvis det er godt vær.

Nå ble jeg forundret.. var ikke ideen å få av gammel maling? eller er det en slags arkeologisk utgraving som skal skje?? i første innlegg står det fjerne maling for å få den hvit og fin som den var ny, og da regnet jeg med at den skulle lakkeres etterpå...
Slik jeg tolker det ønsker trådstarter å få fjernet den overmalte lakken, og komme ned til den originale hvite lakken, som han ønsker å beholde mest mulig av. Om han ønsker å få av all lakk og komme ned til brun bakelitt hadde det bare vært å sett i gang med lynol eller malingsfjerner. Denne radioen finnes også originalt i brun bakkelitt, dette er den lakkerte utgaven.


*  (8.23 KB, 213x160 - vist 162 ganger.)
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #11 på: februar 02, 2011, 14:17:37 pm »

Jeg ønsker å fjerne all lakk. Den originale hvite også. Vil ha en strøken radio med perfekt lakkert resultat.
Det jeg er mest usikker på, er om bakelitten tar skade av behandlingen.
Derfor er jeg redd for å dyppe delene i noe, i tilfelle den tar skade av dette.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #12 på: februar 02, 2011, 14:29:53 pm »

Her er et bilde av en som er korrekt restaurert:
http://www.thesamba.com/vw/forum/album_page.php?pic_id=247185
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
ALIEN
Supermedlem
*****
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #13 på: februar 02, 2011, 17:46:46 pm »

Jeg ønsker å fjerne all lakk. Den originale hvite også. Vil ha en strøken radio med perfekt lakkert resultat.
Det jeg er mest usikker på, er om bakelitten tar skade av behandlingen.
Derfor er jeg redd for å dyppe delene i noe, i tilfelle den tar skade av dette.

Høres ut som denne radioen blir strøken  Glad reprin er malingsfjerner, sikkert ganske sterkt, derfor bør du vel prøve på en defekt org bakkelitt plate.. som SPLITTMAN skriver, bruker plastmodell guttene bremseveske, som de legger modellene i (som et bad) dette tar både lim og lakk. Det du da bør sjekke er om bremsevesken ikke trekker inn i bakkelitten og metter den, så ny lakk ikke sitter

jeg kjøpte en gang EMPI instrumentpaneler av Tom Rally, disse var lakkert svart, jeg brukte tynner i fille på disse for å fjerne lakken, men klarte å bevare treimitasjonsfolien under. Tidkrevende jobb som anbefales gjort utendørs Sjokkert Sjokkert Hæ Rekker tunge

Alien
Loggført

SCREWDRIVERS  #3

www.screwdriversnorway.blogspot.com

hvor er hobbysjela til folket blitt av??  mi er til salgs, gi bud!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!