VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Lynet på januar 20, 2008, 22:33:05 pm



Tittel: Swivel-feet; er det lurt?
Skrevet av: Lynetjanuar 20, 2008, 22:33:05 pm
Etter det jeg har skjønt er vippearmene konstruert slik at de skal rotere ventilene litt for hver gang ventilen åpner. Hensikten er vel å fordele varme og slitasje jevnt, unngå at ventilene lager seg sine egne spor. På mange ventiler ser man en slitt ring på toppen som viser at dette funker i praksis.

Endel ettermarkeds-vippearmer med annen utveksling har flate anlegg mot ventilene, og det selges justeringsskruer med swivel-feet, som sikkert reduserer friksjonen, men de vil vel også sørge for at ventilen ikke lenger roteres?

Hva er best, løsningen som hundrevis av VW-ingeniører utviklet, eller det som er laget for det amerikanske ettermarkedet?


Tittel: Sv: Swivel-feet; er det lurt?
Skrevet av: Pål Ajanuar 21, 2008, 08:46:26 am
Swivel- feet stammer fra Porsche. Du oppnår i praksis en større anleggsflate mot ventilen. Disse sentreres også litt off-axis slik at rotasjon oppnås.