mai 03, 2024, 12:51:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kjøling type 4  (Lest 1502 ganger)
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« på: februar 14, 2011, 20:22:02 pm »

Hva må til av kjøling på en 2.2 type motor? Nicasil sylindre, standard 71 mm veiv, turbo med vannkjølt turbo (plassert utenfor motorrommet), moderat konsesjon, Megasquirt innsprut, tørrsump smøring. Vil standard type 4 kjøling funke, eller må det oppgraderes til Porsche kjøling? Motoren skal inn i 412 Coupe.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: februar 14, 2011, 20:37:33 pm »

Hvilken fuel?

Selv kjører jeg med topper og sylindre som har MINIMALT med kjøleribber og E85. Ingen problemer overhodet med vanlig T1 kjøling med dog house oljekjøler. Jeg må kjøre "hardt" for å få opp oljetempen.

Mvh
BB


Hva må til av kjøling på en 2.2 type motor? Nicasil sylindre, standard 71 mm veiv, turbo med vannkjølt turbo (plassert utenfor motorrommet), moderat konsesjon, Megasquirt innsprut, tørrsump smøring. Vil standard type 4 kjøling funke, eller må det oppgraderes til Porsche kjøling? Motoren skal inn i 412 Coupe.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #2 på: februar 14, 2011, 21:19:16 pm »

Blir nok vanlig 95 blyfri pumpebensin, og bilen er en "helårs bruksbil".
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: februar 14, 2011, 22:06:20 pm »

Er det tilgangen på E85 eller det at du skal bruke bilen året rundt (sesongvariasjoner på E85) som er årsaken for at du har valgt 95 okt?

Personlig mener jeg at de få negative sidene med E85 overskygges over de mange positive egenskapene, spesielt på en turbomaskin.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #4 på: februar 14, 2011, 22:26:18 pm »

Er det tilgangen på E85 eller det at du skal bruke bilen året rundt (sesongvariasjoner på E85) som er årsaken for at du har valgt 95 okt?

Personlig mener jeg at de få negative sidene med E85 overskygges over de mange positive egenskapene, spesielt på en turbomaskin.

Mvh
BB


Har hørt rykter om at det er E75 på pumpene i vinterhalvåret.
Stemmer det??
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #5 på: februar 14, 2011, 22:33:44 pm »

Er vel det at jeg ikke har tenkt i de baner. Så vidt jeg vet er tilgangen grei her på Østlandet, men har ikke satt meg inn i bruken...
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: februar 14, 2011, 22:35:11 pm »

Er det tilgangen på E85 eller det at du skal bruke bilen året rundt (sesongvariasjoner på E85) som er årsaken for at du har valgt 95 okt?

Personlig mener jeg at de få negative sidene med E85 overskygges over de mange positive egenskapene, spesielt på en turbomaskin.

Mvh
BB


Har hørt rykter om at det er E75 på pumpene i vinterhalvåret.
Stemmer det??

Ja
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: februar 14, 2011, 22:36:04 pm »

Er vel det at jeg ikke har tenkt i de baner. Så vidt jeg vet er tilgangen grei her på Østlandet, men har ikke satt meg inn i bruken...

Da anbefaler jeg deg å sette deg inn i bruken.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #8 på: februar 14, 2011, 22:51:53 pm »

Linker til nyttige sider?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: februar 14, 2011, 23:02:10 pm »

Linker til nyttige sider?

Av og til er google til hjelp:

www.e85forum.com

www.e85performance.net

Mens andre ganger kan det være like greit å spørre her inne. Det finnes en del info her på forumet og det er enkelte her inne som har kjørt med turbo, sprut og E85 en stund. Selv har jeg kun kjørt med det i 1 sesong men erfaringene er kun positive. Ekstra enkelt blir det for deg som kjører med sprut istedenfor forgassere siden du slipper å tenke på å tømme forgasserne for å hindre at det dannes fukt som korriderer osv osv. Sesongvariasjonene på E85 tuner du enkelt bort med et sprut og alle de påståtte negative sidene er enkle å unngå.

Mvh
BB
« Siste redigering: februar 14, 2011, 23:03:49 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: februar 14, 2011, 23:35:03 pm »

Hva med denne som jo er nokså lik din bil. 350 - 400hk med en Holset HX40 på den ene siden av girkassen og en intercooler på den andre siden og selvsagt E85 = utrolig morro!


* T3-1.JPG (137.55 KB. 821x607 - vist 152 ganger.)



* T3-2.JPG (76.67 KB. 746x626 - vist 153 ganger.)


Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #11 på: februar 14, 2011, 23:56:58 pm »

Looking good! Ser nok ut til at jeg kan gå for std kjøling ja! Mer info om den bilen?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: februar 15, 2011, 09:05:57 am »

Looking good! Ser nok ut til at jeg kan gå for std kjøling ja! Mer info om den bilen?

Jeg har ikke så veldig mye mer info å komme med:

- Pen bil
- Holset HX40
- Hjemmemekket splitt puls eksos
- Intercooler luft/luft
- Bosch 044 pumpe og filter og 10mm kobberør i tur/retur
- E85
- Sprut (husker ikke om det var Haltec eller Autronic)
- 350 - 400hk alt etter ladetrykk
- Kjør hvorsomhelt - nårsomhelst og den stod med vinterdekk i bukken
- Kommer forhåpentligvis til SCC for å delta i Ultimate Street klassen.

Poenget er vel at det funker og at du med E85 kan lade på med langt mer trykk sammenliknet med vanlig bensin. Det koster ikke mer å bygge en 400hk motor sammenliknet med en 250hk motor  Glad

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!