mai 04, 2024, 20:39:28 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Pressing av Bærekuler t2  (Lest 1312 ganger)
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« på: november 14, 2016, 11:14:48 am »

Presset inn nye bærekuler i bærearmene på en 72' bay her om dagen. De gamle bærkulene var "peened". Altså presset låsespor i på baksiden etter montering. De nye kulene virker ikke ha kant for å presse dette. De kommer heller ikke like langt gjennom bærearmene som de gamle. Ca 1 mm for lite tenker jeg. Dette kan komme av den mer avrundede formen på de nye kulene tenker jeg.
Er det en problemstilling andre har reflektert over?
Loggført

Patina er for fattigfolk.
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #1 på: november 15, 2016, 08:43:33 am »

Eg har skifta kuler mange gonger på Plokkopp'en min, og hugser at spesielt eine gongen var det umulig å få dei siste millimeteren inn.
Hadde ingen betydning, anna enn at bilen blir 1mm høgare Osteaktig

Som eit tips;
Det eg har hatt god erfaring med no siste gongen, er at eg bora hol på toppen av kulene, og gjenga inn greasniplar. Bruk grease på bor og tapp for ikkje å få spon ned i kula!
Presser fett i  her i lag med resten av forstillinga, på oljeskift/5000km. Viktig at hjula heng fritt når ein fyller her.
Ved nye kuler gjekk det 10-12 slag på fettpressa, før det begynte å tyte ut rundt kula. Tok av mansjetten for å fylle med på kor mykje det var plass til.
Har brukt ein blå Castrol, som er seig & god Glad

På 5000km går det no typisk to slag fett på kvar nippel.
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 15, 2016, 09:40:54 am »

Pål
litt avhengi hva type bærekuler jeg bruker
ser att det er litt forskjellig på de da
det er viktig å ikke presse for mye da kan kula gå tregt etter på da Tvilende

Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #3 på: november 15, 2016, 15:22:00 pm »

Kjøper man kuler av god kvalitet, er det siste man bør gjøre å bygge dem om Blunker
Ligger mye kunnskap i disse angående hvor mye fett, bevegelse, tempforskjeller etc.
fullt mulig å ødelegge gode kuler ved å bygge de om til smørbare. Tetting som er på smørefrie kuler for eksempel.
Der fettet tyter ut kommer også smuss inn. Der skal det være tett. Er ikke uten grunn at det er smørefritt som leveres i dag.
Holdbarheten på disse kulene er ikke dårligere enn på de som smøres og som stadig vekk har forskjellig mengde fett innvendig.
Ryker gode kuler fort er det noe annet som tar dem. Senk, Hjullager, ubalanse, slakk etc.
Hard dump og alt for mye fett innvendig, kan bety sprekt kule/belg. Kjøp god kvalitet på viktige deler og ha tro på at de som lager disse vet hvordan det skal gjøre.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 16, 2016, 01:59:53 am »

P-stop! Håper flere hører på deg!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!