VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: vwkalle på januar 26, 2008, 22:48:33 pm



Tittel: s- kasse til splittbuss
Skrevet av: vwkallejanuar 26, 2008, 22:48:33 pm
Skal sette inn s kasse i en splitt buss. Har noen råd om hvordan og hva som er best ø gjøre , for å beholde 5 huls felgene og og gjøre dette på best mulig måte  :)


Tittel: Sv: s- kasse til splittbuss
Skrevet av: RZR-Andyjanuar 27, 2008, 01:24:24 am
Er vel flere som har gjort dette her inne som har bedre greie på det enn meg. Men du KAN bytte bare girkassen, flytt over nesekon og aksler til den nye kassen og du beholder alt som det er - unntatt at du får høyere utveksling. Aberet er at du må "flippe diffen", ellers får du 4 gir i revers og ett forover...ser kanskje litt rart ut?

Alternativet er å "straight axle" der du fjerner reduksjonsboksene (det er disse som gjør at original busskasse er "feilvendt" på grunn av utvekslingstannhjulene). Da droppes bilen ca 8-10 cm i seg selv. Du må fortsatt sette nesekonet/hockey stick over, og du kan bruke et "straight axle kit" fra f.eks. BusBoys (fjærplater og akselrør). Innholdet og hva du ellers trenger finner du under http://bus-boys.com/ og "Suspension Conversions - Type 2 & Vanagon"

Diskusjonen går fortsatt verden over om hva som er "best" av Straight Axle (SA) og 4-leddet oppheng (IRS), kan være lurt å se gjennom her http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?t=13087 Mange sverger til IRS og kasse fra 1303S i stedet, jeg har en Jee Racing-modifisert 67 pickup med straight axle og det fungerer utmerket. Tar du kontakt direkte med Jee her på forumet kan han kanskje hjelpe deg?