november 10, 2024, 21:35:06 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 117 118 [119] 120 121 ... 151
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 1117165 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3540 på: oktober 22, 2019, 22:45:39 pm »

Litt rolig dag i garasjen i dag. Minstemann på 13 hadde okkupert dreiebenken for å lage seg en egenkonstruert luftmotor, så da begynte jeg på noen litt kjedelige oppgaver.

Først fant jeg fram de originale 1600-"end-pieces" og gjorde de rein. Planen er å kjøre fuelen gjennom kompressoren, så da trenger jeg streng tatt ikke bruke de fra CB som har dyse-fester ute ved toppene. De måtte vaskes, så nå ligger det i bløt i avfetting:

* vask.jpg (35.71 KB. 438x600 - vist 354 ganger.)


Så har jeg kjøpt noen eksosdeler som jeg tenkte å sveise innsug av. De er vanlig stål, siden flensene mine også er det. Jeg er ikke spesielt god til å sveise, så da kuttet jeg opp det ene røret og sveiset det sammen for å trene litt. Det er 1.5mm gods, så det er ganske greit å unngå gjennombrenning. Tenker de blir lakkert så da er dette godt nok; viktigste er at det er tett Blunker

* sveis.jpg (43.08 KB. 550x600 - vist 393 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3541 på: oktober 24, 2019, 08:50:09 am »

Jeg gikk egentlig og "ventet" på snøen, slik at jeg kunne parkere ghian for vinteren og ta ut motoren for å begynne på planlegging/bygging av innsug. Så kom jeg på den brilliante ideen at jeg har jo en mock-up motor stående i "skammekroken" så da hentet jeg frem oxyen for å begynne med litt mer "fabrication" jobb. Kanskje den dyreste mock-upen i byen, men da gjør den jo i alle fall litt nytte for seg Blunker

Etter mye prøving og feiling og kløing i hodet, kom jeg til at mine eksosbend hadde for stor radius, så da var det bare å fyre opp vinkelkutteren, så ble radiusen riktig:

*  (50.01 KB. 415x600 - vist 360 ganger.)


Jeg er som sagt ikke så god på å sveise, men her ser det ut som jeg skal få trent meg litt i alle fall... Ikke ideelt, men det kan hende jeg skaffer noen rør med mindre radius og bytter de ut etterhvert. Tiden vil vise. Disse kostet 74 kr på Biltema, så skaden er ikke så stor i tilfelle.

Det jeg nå lurer på er hvor jeg skal plassere spjellhuset. Min gode mann Mario på thedubshop har kjørt røret fra undersiden av kompressoren og opp mellom kompressoren og generatoren, men da får jeg nok en 180° sving og i tillegg blir det veldig trangt siden mitt spjellhus er litt større enn hans. Så  jeg vurderer å "henge" det ut på venstresiden. Jeg har god plass i motorrommet, så det er ikke noe problem, men da må jeg lage en støtte eller noe ned i motoren så dette ikke vibrerer i filler. Gasswire må også forlenges, men det er også en bagatell i sammenhengen.

Jeg har også diskutert litt frem og tilbake med folk som har erfaring med kompressor i VW, og som nevnt tidligere er min største utfordring temperaturen. Derfor har jeg egentlig landet på å sprøyte inn både fuel og vann/metanol før kompressoren for å kjøle den og innsugslufta ned. Dermed håper jeg å unngå intercooler. Siste innspill fra Mario var at han klarte å holde temperaturen i sjakk med kun vann/metanol før kompressoren og fuel på det "vanlige " stedet ute ved toppene. Jeg har et par med CB sine end pieces for dyser, så rent bygge-messig kommer jeg til å helgardere med dyser til fuel både før og etter komtreeoren så får jeg testet litt.

Jeg la også ut et spørsmål på fb ang muligheten for å få inn mer luft i motorrommet, og følgende forslag ble lansert:
1-åpne opp blekket over girkassa på høyresiden evt med scoop under bilen
2-naca ducts i sidenvinduene bak, og slanger inn i motorrommet
3-hull bak skiltet
4-standoffs på luka
5-elektro/hydrauliske standoffs som åpner seg i fart
6-EMPI-scoops ala de du får til buss på bakskjermene

Foreløpig jobber/tenker jeg videre på nr 1, 2 og 5, så får vi se om det kommer noe ut av det Blunker

Loggført
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 668
Bosted: Nøtterøy


Mob 95298043


Vis profil
« Svar #3542 på: oktober 24, 2019, 10:42:16 am »

Vil ikke 2 samle opp mye vann bak der da?

Holder en tommel på 5 ;-)
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302



____________
Mob 95298043
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3543 på: oktober 25, 2019, 20:05:58 pm »

Jeg har også sansen for #5 Blunker

I mellomtiden har jeg gjort ferdig to av reimhjula, og da må det jo prøvemonteres:

* 20191025_195121.jpg (58.31 KB. 800x441 - vist 375 ganger.)


Det jeg var litt spent på var alignment og med en rettholt viser det seg at jeg bomma med et par millimeter, men det ordnes greit med shims:

* 20191025_195058.jpg (51.11 KB. 564x600 - vist 357 ganger.)


Har også sveiset en del, men det kommer det ikke bilder av Blunker

Spørs om ikke jeg må finne rør med riktig radius ja...

I morra er det Oslo Motorshow, så da blir det lite skruing, men desto mer inspirasjon får jeg håpe

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3544 på: oktober 26, 2019, 21:01:34 pm »

Jåleri på en lørdag

* 20191026_192316.jpg (44.96 KB. 450x600 - vist 349 ganger.)

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3545 på: oktober 27, 2019, 22:35:18 pm »

Kult med maskinpark i garasjen  Gliser

blir kult dette her.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3546 på: oktober 28, 2019, 10:11:39 am »

Alltid moro med maskiner ja. Enda mer moro når man faktisk kan bruke de... Noe som det mangler en god del på hos meg foreløpig.

For de interesserte kan jeg nevne at de 5 hulla i reimhjulet på forrige bilde, ble laget i fresen vha PCD-funksjonen på DROen. Veldig enkelt og greit å få til for en amatør Glad

men jeg begynte i alle fall å se på reimhjulet som sitter på veiva, og her er det et par utfordringer.

For det første skal jeg kjøre med tørrsump også på 1600n, så det begrenser diameteren til ca 130mm (mot 178 eller noe sånt originalt)
For det andre har jeg et reimhjul jeg brukte på oxyen, men wbx-blokka bruker simmering til tetning mens T1-blokka bruker den derre spiral-løsningen.
For det tredje har jeg maskinert triggerhjulet i svinghjulet på oxyen, men på 1600'n har jeg montert et stål-triggerhjul bak på reimhjulet, så enten må jeg få laget et 130mm triggerhjul til reimhjulet, eller så må jeg maskinere 36-1 mønster i svinghjulet.

Så for å komme i gang, tok jeg et gammelt originalt stål-reimhjul og dreide vekk alt overflødig så jeg sitter igjen med et nav som jeg skal montere alu-hjulet på:

* crank steel.jpg (37.39 KB. 291x600 - vist 366 ganger.)


Da kunne jeg måle offset opp mot reimhjulene jeg allerede har laget på kompressoren og dynamoen, så jeg kunne lage en skisse av selve alu-hjulet.

Jeg har også landet på å forsøke med kun vann/metanol innsprøyting før kompressoren, og fuel ute ved toppene, så da prøvemonterte jeg CB sine end pieces og de flotte maskinerte fuel railsene fra Mario på thedubshop. Har trua på dette Glad

* fuel rails.jpg (36.04 KB. 291x600 - vist 390 ganger.)


Nå blir det et par dager på budsjettsamling med jobben, så litt tynt med garasjetid de neste par dagene Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3547 på: oktober 29, 2019, 22:16:31 pm »

Reimhjulet til veiva tar form:

* 20191029_195417.jpg (34.47 KB. 440x600 - vist 318 ganger.)

På bildet over har jeg prøvemontert stål-senteret for å sjekke pasningen, men det jeg ikke tenkte på er at aluminiums-hjulet var varmt etter maskineringen, så når det ble kjølt ned etter at jeg hadde satt inn stål-hjulet, så satt det dønn... Jeg må ha det fra hverandre igjen for å maskinere ferdig alu-delen, så jeg får forsøke å finne på noe lurt Blunker

Måtte prøve det på motoren også, og det ser greit ut så langt. Går klar av oljepumpa og offset ser ut til å bli riktig

* reihjul.jpg (53.14 KB. 800x423 - vist 339 ganger.)

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3548 på: oktober 29, 2019, 22:37:26 pm »

Bruk en varmepistol/gassbrenner å varm opp aluskiva, så løsner den nok.
Tror det er et bra valg å sette dysene i manifolden.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3549 på: oktober 30, 2019, 13:33:43 pm »

Bruk en varmepistol/gassbrenner å varm opp aluskiva, så løsner den nok.
Tror det er et bra valg å sette dysene i manifolden.

Ja det var varme som var tanken for å få løs reimhjulet igjen. Får se om jeg får noe garasjetid i kveld Blunker

Med tanke på kjørbarhet, wall wetting etc, så er det nok ikke tvil om at dette er den beste plasseringen av dysene, men jeg er fortsatt veldig usikker på dette med varmen, men nå har jeg landet på å prøve sånn som dette, oed water/meth injection før kompressoren, og et par tiltak for å sikre nok luft i motorrommet, så vår tiden vise om det blir bra nok Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3550 på: oktober 31, 2019, 09:25:13 am »

Varme funket som et skudd, så da fikk jeg separert delene og maskinert siste biten før jeg tenkte å montere stål-navet fast i alu-hjulet med 8 skruer, og så maskinere sporene til reima og fremsiden av reimhjulet. Her er et par bilder fra dreiebenken og ferdig bakside.

* 20191030_211512.jpg (43.79 KB. 407x600 - vist 301 ganger.)


* 20191030_212739.jpg (33.43 KB. 502x600 - vist 315 ganger.)


Baksiden har jeg gått over med scotch-brite for å få en matt finish, men får se an om det blir sånn eller kanskje litt blankere.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3551 på: oktober 31, 2019, 09:28:39 am »

Så måtte jeg jo sjekke om jeg hadde truffet bra med offset, og her la jeg på en (gul) rettholdt og dette ser jo lovende ut Glad

* 20191030_212918.jpg (34.39 KB. 800x389 - vist 349 ganger.)


Jeg må ha på et stål triggerhjul på baksiden, så det kan hende jeg må vente med å lage sporene til reima, da jeg ikke har lyst å spenne opp hjulet i nymaskinerte spor...

Det går fremover i alle fall, og Ghian brukes fortsatt nesten daglig. Litt nattefrost her nå, så det er litt skummelt med sommerdekk og uten varmeapparat, så det er nok snart på tide å sette den inn

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3552 på: november 01, 2019, 09:24:38 am »

Jeg ser av statistikken at det er mange som leser innleggene, men veldig stille på kommentarfronten; jeg får ta det som et tegn på at jeg beveger meg i riktig retning Blunker

Ble litt tid i garasjen i går også, og da var det fresen som sto for tur. Jeg kjøpte en DRO-pakke fra Kina tidligere i høst, og en av funksjonene er PCD, hvor jeg legger inn senter av en boltsirkel, diameter og antall hull, så gir den meg koordinatene på hvert hull. Veldig enkelt selv for en elektronikkingeniør...

Så da ble det hull i aluminiumen:

* 20191031_201252.jpg (40.65 KB. 800x389 - vist 338 ganger.)


Og i stålnavet under:

* 20191031_204714.jpg (32.73 KB. 800x389 - vist 347 ganger.)


Skal bruke M5-skruer for å holde dette sammen.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3553 på: november 01, 2019, 09:27:31 am »

Jeg hadde litt for lange bolter i skuffen, så må ut på shoppern:

* 20191031_204806.jpg (32.48 KB. 800x389 - vist 374 ganger.)


Blir spennende å spenne det opp i stålnavet og se om alu-hjulet sitter rett på...

Moro med ting man lager selv

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 407
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #3554 på: november 01, 2019, 13:48:56 pm »

Siden jeg følger med på tråden, får jeg legge inn en kommentar... :-) Må være supert å ha eget mekanisk verksted der du lager det du trenger, makan til furtebu skal man leite lenge etter! :-) For øvrig et spennende prosjekt, som kanskje er litt på sida av det vanlige. Desto mer spennende å følge med på. Keep on the goood work!  Blunker
Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #3555 på: november 01, 2019, 17:16:50 pm »

Mange som følger :-)

Ikke alle som har noe å si hele tida, men heller ser mulighetene for egne bygg slik som meg, har ikke fres, men en gammel dreiebenk som har laget mye forskjellig som måtte tilpasses for meg selv og andre.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3556 på: november 03, 2019, 21:29:48 pm »

Hyggelig med tilbakemeldinger Glad

Junior var hjemme på "perm" i helga og han hjalp meg å lage kilespor i det ene reinhjulet.

Først laget vi en plugg som passer i hullet i reimjulet, og freste et spor som kutteverktøyet passer i:

* received_410060756571546.jpg (31.12 KB. 450x600 - vist 343 ganger.)


Så monterte vi det i en liten verkstedpresse og trykte verktøyet gjennom:

* received_501476793777659.jpg (41.55 KB. 450x600 - vist 349 ganger.)



Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3557 på: november 03, 2019, 21:30:49 pm »

Da fikk vi et fint kilespor:

* received_2344534542335534.jpg (30.71 KB. 450x600 - vist 309 ganger.)


Som passet perfekt på akslingen på dynamoen:

* received_801285920302787.jpg (22.03 KB. 292x600 - vist 321 ganger.)


Så da må jeg bare gjøre det samme på reimhjulet som skal på kompressoren Glad

Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #3558 på: november 03, 2019, 23:41:03 pm »

Hei Roy,
Hva slags utveksling skal du kjøre? Med 130mm reimhjul ved kranken er du kanskje litt begrenset med hvor liten reimhjul du kan ha på kompressoren.

Alex
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3559 på: november 04, 2019, 00:28:18 am »

3:1. Da får jeg 16500 rpm på kompressoren  ved 5500 rpm

Det til høyre er til kompressoren; diameter 43mm


* 20191021_202817.jpg (54.43 KB, 800x389 - vist 323 ganger.)
« Siste redigering: november 04, 2019, 09:17:43 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3560 på: november 04, 2019, 00:35:27 am »

Da kom dritværet hit til solkysten, og jeg har sett saltbilen 3 ganger i kveld så da er det nok kroken på døra for denne sesongen...


* 20191103_210433.jpg (30.28 KB. 292x600 - vist 338 ganger.)

« Siste redigering: november 04, 2019, 09:18:50 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3561 på: november 07, 2019, 00:17:17 am »

Da tror jeg at jeg sier meg ferdig med reimhjulet på veiva. Fikk lagt inn et par merker på tdc og 10, 20 og 30 grader btdc også så det blir enklere å sjekke tenninga.

Tror ikke vi skal telle timer på dette her Glad

* feridig veiv.jpg (41.52 KB. 389x554 - vist 327 ganger.)


* reimhjul.jpg (20.83 KB. 375x598 - vist 330 ganger.)

« Siste redigering: november 07, 2019, 09:48:49 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3562 på: november 07, 2019, 00:20:01 am »

Og så knakk jeg fresen når jeg skulle lage verktøy til å lage kilespor i det siste reimhjulet....

* knekk.jpg (31.33 KB. 383x482 - vist 359 ganger.)

« Siste redigering: november 07, 2019, 09:52:49 am av grelland » Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3563 på: november 07, 2019, 18:51:44 pm »

Ser bra ut.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3564 på: november 10, 2019, 21:40:09 pm »

Takker.

Eneste synlig bevis på at jeg har gjort noe i helga er denne skiva bak mutteren på reimhjulet til generatoren. Den er laget i stål:


* 20191110_183056.jpg (25.01 KB. 800x389 - vist 328 ganger.)


Og så måtte jeg ut og ratte litt. Men en runde rundt kvartalet var mer enn nok på sommerdekk... må nok innse at sesongen er over.

* 20191110_191428.jpg (24.61 KB. 347x600 - vist 346 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3565 på: november 14, 2019, 00:20:49 am »

Jeg har bestemt meg for å rotere kompressoren 90 grader, så da blir det mye færre bend på vei ut av den, og siden jeg hadde en del alu-biter liggende, måtte jeg lage meg en ny flens.

Begynte med å skisse opp på en bit 10mm alu-plate, og så spente jeg den opp i rundmatingsbordet på fresen for å få et så rundt hull som mulig:

* frese flens.jpg (30.76 KB. 292x600 - vist 345 ganger.)


Etter å ha justert med et par tideler så passet den perfekt:

* flens.jpg (27.37 KB. 292x600 - vist 352 ganger.)


Så da må jeg lage nye braketter for å feste selve kompressoren før jeg kan sveise sammen innsugsbitene.

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 407
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #3566 på: november 14, 2019, 15:27:29 pm »

Selvlaget er vellaget! Ser bra ut.  Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3567 på: november 15, 2019, 00:05:40 am »

Takk for det Glad

Fikk klemt inn en liten halvtime i dag og kom et lite stykke videre på flensen

* 20191114_212813.jpg (51.4 KB. 800x389 - vist 331 ganger.)

Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3429
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #3568 på: november 15, 2019, 13:42:31 pm »

Spennende å se, morsomt når det meste gjøres fra bunnen - nesten som Ingrid Espelid Hovig i gode gamle dager!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3569 på: november 16, 2019, 22:14:35 pm »

Det går ikke så fort men det går fremover Glad

Her er et bilde av hvordan innsuget nå vil gå rett ut av kompressoren og ned i t-en på innsugsrøret. Mangler en cm eller to på at t-en er midt på røret:

* innsug.jpg (43.45 KB. 372x600 - vist 311 ganger.)


Og for å få snudd kompressoren må jeg jo lage ny brakett:

* brakett.jpg (44.4 KB. 388x489 - vist 294 ganger.)


Har laget denne i 10mm alu og brukte en kombinasjon av fres, vinkelkutter og fil. Blir enklere når guttungen får i gang cnc-fresen sin...

« Siste redigering: november 18, 2019, 11:10:15 am av grelland » Loggført
Sider: 1 ... 117 118 [119] 120 121 ... 151
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!