mai 05, 2024, 19:29:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Senketrøbbel 1303/Kerscher  (Lest 1927 ganger)
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: mai 07, 2012, 09:14:34 am »

På EU-kontroll fikk vi "ikke godkjent" fordi Kerscher senkesettet (coilovers) ikke var skrevet inn i vognkortet. Dette måtte gjøres hos BT. Etter å ha vært på visning der var ikke dette så enkelt......

1. Coiloversene er ikke justert helt ned, men den er jo relativt lav. (Fortsatt mye å gå på)
2. Saksbehandler hos BT påstår at det er KUN vist høyde som blir godkjent. Hvis vi justerer opp eller ned, må bilen inn til ny visning. Er det riktig?
3. Vi må ta hjulstillingskontroll, selv om bilen har kjørt med dette oppsettet i flere år uten skeivslitte dekk eller andre problemer
4. Så til det verste.....Ved fjæring (høy belastning) treffer bolten/mutteren til styrestaget selve bærearmen (hvis det er rett betegnelse). Se skisse.

Jeg SER jo problemet, og skjønner forsåvidt BT. Det er tydelig slitasje, så enten må bilen justeres opp før godkjenning, eller så må styrestaget modifiseres/bot mutter slipes ned. Detter fører til at man mister låsesplinten som jeg antar heller ikke er lovlig.....

Hva har folk gjort tidligere? Kreves det andre stag som vi mangler, eller er settet faktisk TUV-godkjent med denne klare mangelen? Vil legge til det at om vi kjørte coiloversene i bunn, så ville stag/bolt hvile på bærearmen -> null/manglefull fjæringsvei.

Noen tips? Eventuelt kopi av teksten BT har ført inn hos andre med samme sett? Veldig fint med raske svar/løsninger da vi har fått utsettelse, men må vise bilen i "godkjennbar" stand innen 1 mnd.

Problemområdene er merket med rød ring:



* 2.jpg (135.31 KB. 600x549 - vist 219 ganger.)


Dette er bilens høyde (Tror den er litt høyere nå, definitivt ikke lavere):


* 3.jpg (122.18 KB. 529x328 - vist 205 ganger.)

« Siste redigering: mai 07, 2012, 09:22:15 am av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #1 på: mai 07, 2012, 10:57:09 am »

Punkt 4 har jeg aldri tenkt på med mitt sett. Men jeg har aldri prøvd å skru de i bunnen heller. Har ikke prøvd å få det godkjent enda heller, så jeg vet lite om prosessen.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2 på: mai 07, 2012, 11:30:15 am »

Jeg har opplevet punkt 4 to ganger i løpet av fjoråret, og det er ett problem å ta på alvor. Styringen er fullstendig låst inntil du kommer ut av humpelen igjen.
Det er ganske skummelt når det skjer, så jeg har/holder på å bygge om forstillingen/bilen til 75 modell og tannstang. Da forsvinner styresnekke og hjelpesnekke og ingenting henger seg fast. Men det er mye jobb for forholdsvis liten gevinst, Det enkleste er nok å sveise en buet plate på bærearmen slik at den ikke kan hekte seg i den.

Han har nok rett i punkt 2 også, men hva gjør de ved godkjenning av citroën og lignende justerbare understell... luft og lignende?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #3 på: mai 07, 2012, 13:05:56 pm »

På mitt sett ligger det en ganske kraftig bumpstop på demperene. den fulgte med kercher settet og gjør at du ikke klarer å bunne fjeringa slik at problem oppstår. Dersom denne mangler eller du har fjernet denne så er vel ikke det i tråd med tuv papirene, og kan ikke bli godkjent
Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: mai 07, 2012, 23:28:02 pm »

Problemet er at styrestaget treffer lenge før noe annet bunner, så det virker nesten som settet egentlig er laget for biler med tannstang-styring som JHU er inne på. Kjører man med det i nærheten av så lavt som det kan justerers er det rett og slett trafikkfarlig.....

Blir nok (på sikt) ombygging, og på kort sikt heving av bilen til en høyde som går gjennom. Da er iallefall senkesettet ført inn i vognkortet.
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: mai 08, 2012, 05:18:03 am »

Jeg kom på en ting, du kan begrense stoppene på styresnekka slik at armene ikke får hektet seg. Mulig du må med lengre bolter på stopperne, men det er en mulighet i hvertfall.
Loggført

Speed is no substitute for direction
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: mai 08, 2012, 06:58:38 am »

Lurer på om ikke det allerede er gjort....det er iallefall veldig dårlig svingradius på vogna Tvilende

Takk for gode tips og innspill!
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 08, 2012, 11:54:20 am »

På mitt sett ligger det en ganske kraftig bumpstop på demperene. den fulgte med kercher settet og gjør at du ikke klarer å bunne fjeringa slik at problem oppstår. Dersom denne mangler eller du har fjernet denne så er vel ikke det i tråd med tuv papirene, og kan ikke bli godkjent
Når du sier bumpstop, tenker du da på denne spaceren som skal ligge under demperen i bunnen av fjærbenet?
Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #8 på: mai 09, 2012, 09:59:45 am »

nei jeg mener den gummi puta som er tredd innpå demperen mellom øvre fjærskål og selve fjærbeinet
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 09, 2012, 18:37:47 pm »

Åhoy, jeg løste dette senkeproblemet på "putte" med en kulehammer ;-)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!