VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Vibrambuggy på april 01, 2008, 12:40:27 pm



Tittel: Baja Bug'en søker ny eier!
Skrevet av: Vibrambuggyapril 01, 2008, 12:40:27 pm
Legger ut noen bilder av Baja Bug prosjektet! Flere av dere har allerede sett bilen her i Kristiansand, og vi begynner nå å nærme oss slutten på restaureringen av vår 1968 Baja Bug. Bilen ble kjøpt i Sverige i november 2007. Eieren skulle egentlig ha 12.000 SEK, men vi ble enige om et par ski og alpinstøvler (riktig nok noen temmelig bra ski). Da han bodde 5 timer fra Trysil, så fikk han en hjelm og et par staver for å levere bilen i Norge... En grei deal synes vi, og slo til! Bilen ble overlevert i Trysil, og planen hvor bilen skulle brukes til hopp og railing for skikjørere og snowboardere ble raskt skrinlagt. Denne bilen måtte vi få opp og gå! Vi visste allerede at bilen ikke hadde vært i bruk siden 1985, at girkassen (fra en T2) stod fast i 2.gear, motoren ikke sveiv som den skulle, at det var rust i kanalene, og at den manglet en god porsjon deler og vedlikehold. Bilen ble levert til Konstantin i Søgne for å få et overslag på kostnader. Noen uker senere så hadde vi orden på det meste av det tekniske; nye støtdempere, bremserør, diverse foringer, lys, osv osv Deretter ble bilen strippet og levert til Kristoffer Blom på Lund som skiftet kanalen på venstre side og sveiset sammen høyre. All glassfiber måtte fikses etter år ute i regnet med dårlig overflatebehandling. Her er noen bilder fra annonsen på Blocket.se


Tittel: Elan Baja Bug prosjektet 2
Skrevet av: Vibrambuggyapril 01, 2008, 12:44:10 pm
Bilen får det mest grunnleggende rustet opp. Bremsetromlene er fortsatt ujevne, dekkene sprukket og kanalene ekstremt dårlige. Vi tok alikevel sjansen på en liten kjøretur, før vi begynte strippingen :-)


Tittel: Elan Baja Bug prosjektet 3
Skrevet av: Vibrambuggyapril 01, 2008, 12:47:33 pm
Frontruten er kaputt, og glassfiberskjermene må av før jobbingen med kanalene kan begynne. Vi stripper hele interiøret, og gjør klart for Recaro-stoler, veltebøyle, nye tepper og soting av bakvinduene.

Kristoffer Blom tar seg av rusten i begge kanalene, under pedalene, og i skjermveggene. Ny kanal handles hos Unneberg bil i Tønsberg. Da vi kjører bil har vi glemt å stramme til hjulmuttrene, og det er rett før vi mister dekkene på vei til tilbake til lageret.... Uten frontrute må selvsagt skibriller benyttes 


Tittel: Elan Baja Bug prosjektet 4
Skrevet av: Vibrambuggyapril 01, 2008, 12:50:25 pm
Bilen er temmelig fin i karosseriet, men vi pusser alikevel ned alt før vi lakkerer den mørk grå.

Bilen ble lakkert hos Agder Bilskade! Det begynner endelig å ligne på noe!!!!!


Tittel: Elan Baja Bug prosjektet 5
Skrevet av: Vibrambuggyapril 01, 2008, 12:52:39 pm
Bilen blir igjen kjørt ut til Søgne for å bli satt sammen igjen. Vi bytter alle vinduslister og begge skrapelistene. Utvendig monterer vi speil kjøpt hos Unneberg, og gjør de siste modifiseringene på girkassen. Desverre så må clutch-platen byttes og visning er på nytt utsatt. Vi bestemmer oss også for å lakkere alle motordeksler lime green, og gjør det samme med felgene. Nye mud dekk i 10,5" skal synes!


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Martinapril 01, 2008, 12:58:02 pm
toff bil. enten høy med store hjul eller lav som F... å små hjul. men tøffe speil du har pån. er det får slag


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Vibrambuggyapril 01, 2008, 13:02:02 pm
kjøpte dem hos Unneberg, tror de kostet rundt 189,- pr stk eller noe sånt!


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: LOBOapril 01, 2008, 13:03:56 pm
Snakk om makeover! ;)


Tittel: Elan Baja Bug prosjektet 6
Skrevet av: Vibrambuggyapril 01, 2008, 13:17:35 pm
Bilen gjøres klar til visning! Dekkene og eksosanlegget fjernes, samtidig så blir kløtsj-plata og trustelageret byttet. Bilen er helt ugjennkjennelig! Godt nye dekk og felger snart skal på igjen! Takk til Helge som donerte noen nye piggdekk!


Tittel: Elan Baja Bug prosjektet 7
Skrevet av: Vibrambuggyapril 01, 2008, 13:22:53 pm
Desverre så gikk ikke visningen på Arendal trafikkstasjon særlig bra. Da bilen ble bygget om i Sverige, ble aldri vognkortet oppdatert, og det står dermed ingen ting om at bilen har vært ombygd. Vi ble bedt om å skaffe dokumentasjon på når bilen ble bygget om og av hvem, noe som skulle vise seg å være litt vanskeligere enn først antatt. Da vi sjekket med biltilsynet i Sverige så hadde det vært 18 eiere av bilen!!!!!!! Og når man kun kan sjekke 2 eiere bakover, var det ikke lett å finne ut hvem som hadde satt igang Baja Bug ombygningen. I bilen lå det heldigvis noen regninger og papirer på at bilen var vist tidlig på 80 tallet. Etter ca 30 telefoner til Sverige, klarte vi å få tak i personen som hadde startet prosjektet. Han synes det var fantastisk moro at bilen var kommet på veien igjen, og lovet å skrive et brev hvor til biltilsynet i Norge. Flaks! Noen som forresten vet hva Biltilsynet vil sette som krav til slik dokumentasjon?



Tittel: Elan Baja Bug prosjektet 10
Skrevet av: Vibrambuggyapril 01, 2008, 13:24:05 pm
Vi klarte ikke å vente, så nye dekk ble satt på (som selvsagt aldri blir godkjent). Men bilen så ikke ut med originalfelgene på!! Desverre så satt originalpotta fortsatt på....

Vi kjører på med 31x10,5 mud dekk!


Tittel: Elan Baja Bug prosjektet 11
Skrevet av: Vibrambuggyapril 01, 2008, 13:46:50 pm
Bilen er strippet innvendig, og jobben med veltebur og tepper settes i gang! Teppesettet er kjøpt hos Dalhems, plastmatter på Biltema og velteburet hos en av de ansatte hos Unneberg bil. Alt av gamle tepper måtte ut, Arcanol på, og nye lydisoleringsmatter skal inn! Setene fant vi hos Raceland og passer perfekt i bredden og høyden.


Tittel: Elan Baja Bug prosjektet 12
Skrevet av: Vibrambuggyapril 01, 2008, 13:49:11 pm
Etter 10 timer med intensiv jobbing så var det endelig liv i bilen igjen!


Tittel: Elan Baja Bug prosjektet 13
Skrevet av: Vibrambuggyapril 01, 2008, 13:51:54 pm
Dekoren kommer på! Fargene på felgene, buret, motoren og logoen stemmer selvsagt!  ;D


Tittel: Elan Baja Bug prosjektet 14
Skrevet av: Vibrambuggyapril 01, 2008, 13:57:00 pm
Vi hadde med oss bilen til Geilo og første snøtest! Det viste seg at 35 pund i dekkene var vel i overkant med tanke på at bilen bare veier rundt 750kg.... Eksosanlegget er endelig ferdig, og lokket fra FK passer perfekt!!!

Nå gjenstår bare nye dørpaneler, lydisolering og tepper i bagasjerom, og maling av dørkarmer!


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Martinapril 01, 2008, 14:00:51 pm
ja nå skjønte jeg hvorfor den het elanbuggy  ::) hehehe....


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Tistloapril 01, 2008, 15:03:01 pm
Datta er dan mest brutala og tøffa baja-boblo eg nokon gong har sett :):):)


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: 1302Rapril 01, 2008, 15:06:50 pm
Maskin ;)


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Vibrambuggyapril 01, 2008, 15:15:32 pm
Hyggelig å høre at tusenlappene brukt på Baja'n blir verdsatt :-)

Hvis det er noen som har vært gjennom en godkjenningsprosess av denne type ombygning uten god dokumentasjon, så er jeg veldig veldig interessert i tips!


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: 1302Rapril 01, 2008, 15:25:26 pm
virker som du har ein utfordring der. Har du hatt bilen på visning med buret montert? dersom ja, kva sa BT til dette?

vegar


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Vibrambuggyapril 01, 2008, 15:37:27 pm
buret satt jeg inn etterpå, men kommer nok å ta det ut igjen før neste visning. Ikke nødvendig å gjøre det vanskeligere enn det allerede er!


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: 1302Rapril 01, 2008, 15:43:36 pm
sant nok. eg hadde ein tråd her tidliger ang godkjenning av bur, og der kom det fram at ein ikkje får dette godkjent, va derfor eg lurte på om du hadde dette på visning.

vegar


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: LOBOapril 01, 2008, 16:42:29 pm
Feteste baja'n jeg har sett! Ikke aprilsnar :D


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Jon Tapril 01, 2008, 18:04:12 pm
Møller sitter på noen papirer som omtaler baja bugs. Det kunne jo vært verd en telefon..



Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Der_Butzelmannapril 01, 2008, 20:33:27 pm
Tøff Baja.
Hjula passet veldig bra på den utseendemessig. Fargen på felgene ble knall sammen med bilens farge.

Lurte også ei stund på hvorfor "Elan Baja", men skjønte det også etter hvert, hehe.
Bedre sent enn aldri ;D

Hva trenger du papirer / dokumentasjon på? Selve ombyggingen til Baja er vel godkjent?


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Vibrambuggyapril 02, 2008, 10:03:10 am
Bilen ble tatt hjem fra Sverige, og det kan se ut til at man enten har "glemt" å anføre i det svenske vognkortet at den har blitt ombygd eller så har den faktisk ikke blitt godkjent (selv om bilen ble ombygd allerede på tidlig 80-tallet). Da vi viste bilen i Arendal, sjekket de selvsagt det gamle svenske vognkortet, og ingen av utvendige mål stemmer. Fikk da beskjed om å skaffe dokumentasjon på når bilen var blitt ombygd, noe som kanskje ser ut til å gå i orden da jeg endelig har klart å lokalisere personen som gjorde jobben. Litt av utfordringen videre er at han aldri har vært tilknyttet noe verksted, og at torsjonsfjæringen fremme er blitt kappet og sveiset igjen. I tillegg er det gjort en relativt dårlig sveisejobb på bærearmene bak for å få plass til reduksjonskassen. Vet rett og slett ikke hvordan vi skal gå frem hvis de underkjenner dokumentasjonen fra Sverige....


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Even Kirknesapril 02, 2008, 15:10:10 pm
Bilen ble tatt hjem fra Sverige, og det kan se ut til at man enten har "glemt" å anføre i det svenske vognkortet at den har blitt ombygd eller så har den faktisk ikke blitt godkjent (selv om bilen ble ombygd allerede på tidlig 80-tallet). Da vi viste bilen i Arendal, sjekket de selvsagt det gamle svenske vognkortet, og ingen av utvendige mål stemmer. Fikk da beskjed om å skaffe dokumentasjon på når bilen var blitt ombygd, noe som kanskje ser ut til å gå i orden da jeg endelig har klart å lokalisere personen som gjorde jobben. Litt av utfordringen videre er at han aldri har vært tilknyttet noe verksted, og at torsjonsfjæringen fremme er blitt kappet og sveiset igjen. I tillegg er det gjort en relativt dårlig sveisejobb på bærearmene bak for å få plass til reduksjonskassen. Vet rett og slett ikke hvordan vi skal gå frem hvis de underkjenner dokumentasjonen fra Sverige....
Svenskene byttet utforming på vognkortene sine på slutten av 80 eller begynnelsen av 90 tallet. Det er mange ombygginger som ble"glemt" ført opp i det nye. Prøv og finn det gamle vognkortet som ligger i hovedregisteret i Nybro tror jeg det er. Har hatt samme problem selv, men fant løsningen der. En baja ombygging skulle heller ikke være noe problem her i Norge ifølge BT i Tønsberg


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Tistloapril 02, 2008, 15:11:19 pm
Kan du ikkje berre bytta eller fixa det med torsjonsfjørane då?


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Vibrambuggyapril 02, 2008, 23:15:35 pm
Må ikke hele forstillingen ut hvis man skal bytte ut torsjonsfjæringen da?

Det for såvidt ikke det største problemet; det er heller bærearmene bak og tilpassingen til T2 girkassen og reduksjonsgirene....

har hørt rykte om at det finnes en egen avdeling av Biltilsynet i Trondheim som kan godkjenne spesialbygg. Noen som kjenner til dette?


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Even Kirknesapril 02, 2008, 23:29:16 pm
Må ikke hele forstillingen ut hvis man skal bytte ut torsjonsfjæringen da?

Det for såvidt ikke det største problemet; det er heller bærearmene bak og tilpassingen til T2 girkassen og reduksjonsgirene....

har hørt rykte om at det finnes en egen avdeling av Biltilsynet i Trondheim som kan godkjenne spesialbygg. Noen som kjenner til dette?
Var vel langt og dra når det burde være helt unødvendig. Er en annen baja som er godkjent med reduksjonsbokser også. Samme bil er  også godkjent med 275/70-15 foran, og 31/10,5-15 bak, alt står i vognkortet. detta syns jeg minner om å gi opp før ting er undersøkt og forsøkt.
Og det nytter heller ikke og komme til ombyggings gruppa, verken i Trondheim eller Drammen med dårlige sveiser eller tvilsomt arbeid. De er vel så nøye der som det lokale BT. Når du har lagt så mye bra arbeid ned i dette, burde du ikke prøve å "ta snarveier" på dette.


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Vibrambuggyapril 03, 2008, 09:13:19 am
Vi er verken på utkikk etter en lettvindt løsning eller å gi opp. Det har gått såpass mye tid og energi (les: penger) i dette prosjektet, at denne bilen skal på skilt. Prøver bare å finne ut hvordan vi skal gå frem for å få den godkjent.

Ser at vi får ta en ny runde hos Biltilsynet når skrivet fra Sverige kommer, og heller jobbe utfra tilbakemeldingene vi får der.


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Even Kirknesapril 03, 2008, 15:32:27 pm
Vi er verken på utkikk etter en lettvindt løsning eller å gi opp. Det har gått såpass mye tid og energi (les: penger) i dette prosjektet, at denne bilen skal på skilt. Prøver bare å finne ut hvordan vi skal gå frem for å få den godkjent.

Ser at vi får ta en ny runde hos Biltilsynet når skrivet fra Sverige kommer, og heller jobbe utfra tilbakemeldingene vi får der.
I såfall kan du jo ta en tlf inn til Møller, å få papirer derfra om ombygging til baja. Deretter skriver du en søknad til BT om og få godkjent ombyggingen, Så burde det gå ganske greit, såfremt du ikke møter en som er dønn firkantet på tilsynet da. Men hvorfor prøver du ikke hovedregisteret i Nybro. Koster vel kansje 10-15kr og 15min tlf arbeid, for å sjekke det ut.


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: HaraldLapril 03, 2008, 18:47:07 pm
Bilen ble i alle fall skamrå!! Stå på og få den godkjent :)


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Vibrambuggyapril 04, 2008, 09:12:32 am
Takker så mye for innspillene Even! Må innrømme at moralen var temmelig lav etter første møte med BT, men ser litt lysere på livet nå  :)


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Bøggymænapril 04, 2008, 09:39:06 am
hvis det hjelper å henvise til skiltnr på min baja, så er vel det kanskje en mulighet: NV11221
Den er godkjent ombygd. vel å merke med orginal for- og bakstilling.

Mvh
André


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Even Kirknesapril 04, 2008, 14:41:22 pm
Takker så mye for innspillene Even! Må innrømme at moralen var temmelig lav etter første møte med BT, men ser litt lysere på livet nå  :)

Bare og samle på seg en masse papirer og ta med en god bunke høfelig argumentasjon, så pleier de og roe seg ned, og lytte til fornuft på tilsynet også


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: hazmai 27, 2008, 11:04:49 am
hva skjer her om dagen?


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Vibrambuggyseptember 01, 2008, 17:39:32 pm
Da er ny bunnplate handlet inn, og karosseribytte står på programmet. Etter mye graving så er det bekreftet at bilen ikke har vært godkjent i Sverige siden den ble ombygd i på 80-tallet. Hevingen er også av et såpass tvilsomt svenskt kaliber, at det bare er å begynne forfra.

Kom gjerne med gode tips på heving!

Regner med at bilen er hevet mellom 10-15cm nå, og den kan ikke være noe lavere for å få plass til dekkene.


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: DrLabanseptember 01, 2008, 19:55:03 pm
Selv om jeg egentlig er den rake motsetning av deg, skal være så laaaaaaaaaaaavt som overhodet mulig,
så tror jeg at dette faktisk kan bli tøft :) Har du sett den monster baya'en som var i Ultra VW elns for noen måneder siden?
Den var EKSTREMT høy da, men hinsides tøff. Sort den også.

Hvor høy (les. store hjul) kan du klare å få den godkjent da? Jeg ville nok å kjørt den til det ekstreme andre veien skulle
jeg har bygget en baya selv. Keep on baya bugin' ! :D


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: vwracer - Ola Linnerudseptember 01, 2008, 20:22:41 pm
du får heve puma forstilling som vil hjelpe foran, bak vil vel redusjonsboksene på t2 kassa gjøre mye :-)  ellers kan dere lage en ramme å legge mellom karosseri og bunnplate for å heve kaross fra bunnplata. da kan du ha på cowboyhatten også under kjøring ;-)


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: DrLabanseptember 01, 2008, 20:35:58 pm
Her har du noe å bygge etter! Denne er bare rå..  8)

(http://farm2.static.flickr.com/1209/1357397021_761f44653c.jpg)

(http://www.oldbug.com/335%20015.jpg)


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Tistloseptember 01, 2008, 20:37:12 pm
Oisann! Premie til han som får norske skilt på noko sånt :o


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Vibrambuggyseptember 10, 2008, 10:06:06 am
Ringte til USA for å sjekke monster truck'en, og den var desverre solgt. Den stod til $15.000, som praktisk talt er grisebillig.... Aldri på norske skilt selvsagt, men fy fader så moro!


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Vibrambuggyseptember 10, 2008, 10:10:55 am
Da ble det handel: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14541161&sid=xz9sfeW-DwR718919&WT.svl=Bilde

Snakk om å finne perfekt bil  ;D Mye moro fremover nå!


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: DrLabanseptember 10, 2008, 10:22:43 am
Tror jeg ville ha sjekket den bunnplata skikkelig før du monterer alt for mye.
Ser ut som om det er lappet godt under batteriet  og i gulvet på den andre siden.
(http://cache.finn.no/mmo/1/145/411/61_-1024339776.jpg)
Virker som om det er plåt på plåt der. Sjekk at det er "tett" på begge sider av plata.
Kommer det til fukt der, så har du hull igjen før du rekker å si "Kruspersille"


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Espen/VW54september 10, 2008, 10:24:30 am
Tror jeg ville ha sjekket den bunnplata skikkelig før du monterer alt for mye.
Ser ut som om det er lappet godt under batteriet  og i gulvet på den andre siden.
(http://cache.finn.no/mmo/1/145/411/61_-1024339776.jpg)
Virker som om det er plåt på plåt der. Sjekk at det er "tett" på begge sider av plata.
Kommer det til fukt der, så har du hull igjen før du rekker å si "Kruspersille"

Du kan høre med bugstar eller alask her på forumet om den bunnen. Da begge har eid bilen. ;) Og så vidt jeg husker er bunnen her meget bra.


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: DrLabanseptember 10, 2008, 10:33:02 am
Sa ikke den var dårlig ;) hehe
Jeg ville bare ha sjekket de områdene der før jeg slang i matter og slikt :D


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Vibrambuggyseptember 10, 2008, 12:32:59 pm
Ettersom det kun er bunnplata jeg trenger, så fikk jeg bekreftet av Bugstar at denne er i meget bra fikset stand. Karosseriet er heller dårlig, men det skal bare tas frahverandre uansett (greit med noen reservedeler).

Noe spesiellt man må ta hensyn til når man skal flytte karosseri fra 68 modell til 67?


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: DrLabanseptember 10, 2008, 12:39:35 pm
Burde vel være rimelig BOLT ON det...


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Hot Owlseptember 10, 2008, 15:40:13 pm
Det eneste er vel at du må bruke lengre bolter ved bakre karosserifeste. Pga at 67 har "lavere" dempertårn bak. 


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Vibrambuggyoktober 30, 2008, 11:32:14 am
Da er endelig papirene på plass, så da er det bare å få karosseriet over! Skulle noen være interessert i noen av delene (bortsett fra bunnplata) til den sistinnkjøpte 67'en så er det bare å si ifra!


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Jon Toktober 30, 2008, 12:34:45 pm
Grattis, må ha vært deilig å få det papiret i posten!


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Even Kirknesoktober 30, 2008, 13:51:22 pm
Hva sa jeg. Alt kan løses på den enkle måte, en liten søknad kan gjøre susen det


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: JLHoktober 30, 2008, 16:04:05 pm
Vet ikke om det er nevnt før i emnet, men ble bilen godkjent med bur? ???
Hvis den er det, hvordan fikk du da til dette? ???


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Vibrambuggyoktober 30, 2008, 21:20:55 pm
Hva sa jeg. Alt kan løses på den enkle måte, en liten søknad kan gjøre susen det

Er vel kanskje ikke den enkleste måten å kjøpe seg et nytt understell, for så å få det godkjent. Men det er digg å endelig se et lite lys i tunellen!


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Even Kirknesoktober 30, 2008, 22:49:10 pm
Hva sa jeg. Alt kan løses på den enkle måte, en liten søknad kan gjøre susen det

Er vel kanskje ikke den enkleste måten å kjøpe seg et nytt understell, for så å få det godkjent. Men det er digg å endelig se et lite lys i tunellen!
Nå var dette ment slik at det var "bare" en søknad som skulle til. Svenske plata di var det vel også endel rusk på, så akkurat understellsbytte var vel ikke noe forferdelig arbeid.
Men du får en utrolig fin bil, og det er gøy å se at noen gjør en baja så gjennomført bra. desverre alt for mange eksempler på det motsatte


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Vibrambuggyoktober 31, 2008, 10:05:42 am
Vet ikke om det er nevnt før i emnet, men ble bilen godkjent med bur? ???
Hvis den er det, hvordan fikk du da til dette? ???

Biler blir ikke godkjent med bur lenger, men halvbur skal visst gå greit (dvs frem til B-stolpen). Tenkte jeg skulle høre med dem på biltilsynet når jeg er innom, da jeg har muligheten til å fjerne den fremre delen.


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: JLHoktober 31, 2008, 19:12:05 pm
Vet ikke om det er nevnt før i emnet, men ble bilen godkjent med bur? ???
Hvis den er det, hvordan fikk du da til dette? ???

Biler blir ikke godkjent med bur lenger, men halvbur skal visst gå greit (dvs frem til B-stolpen). Tenkte jeg skulle høre med dem på biltilsynet når jeg er innom, da jeg har muligheten til å fjerne den fremre delen.
Ok. Bare lurte. Hadde hvert kult viss det var lov med halvbur. :P


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Vibrambuggydesember 11, 2008, 12:07:51 pm
Det eneste er vel at du må bruke lengre bolter ved bakre karosserifeste. Pga at 67 har "lavere" dempertårn bak. 

Glipen er på hele 6-8cm mellom depertårn og karosserifestet. Hvordan pleier man å løse dette? Holder det med å bytte til lenger bolter, eller må man lage et eller annet mellomstykke? Må gummiforingene benyttes?


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Hot Owldesember 12, 2008, 13:10:01 pm
Det eneste er vel at du må bruke lengre bolter ved bakre karosserifeste. Pga at 67 har "lavere" dempertårn bak. 

Glipen er på hele 6-8cm mellom depertårn og karosserifestet. Hvordan pleier man å løse dette? Holder det med å bytte til lenger bolter, eller må man lage et eller annet mellomstykke? Må gummiforingene benyttes?

Jeg har bare gjort motsatt så jeg viste ikke helt hvor stor forskjellen var. Det festet der er til for å justere døråpningene så det er derfor er gummien er der, det er vel bare å lage noen form for mellomlegg, eller flyttet festet ned. Det er bare punktet på men du må fikse litt på den nedre indre "leppa" 


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: NilsRdesember 12, 2008, 13:57:04 pm
På min bil satte jeg en bit firkantrør på høykant i mellom, og tectylerte fint.

Ikke noe som noen legger merke til hvis de ikke vet om det.


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Vibrambuggymai 22, 2009, 10:13:24 am
Ai ai ai, gledens dag!!!!

Bilen ble godkjent hos Biltilsynet i Kristiansand (etter en bomtur i Arendal på mandag), og er nå offisiellt en Baja Bug med reg.nr L-50000. Nå gjenstår bare eu-kontroll 26.mai, og så kan stoltheten rulle fritt på veien igjen :-D

Veien frem har vært lang, dyr og til tider jævlig irriterende. Nå er alt glemt, og at selve stasjonen i Kristiansand skulle slippe denne gjennom så lett kom som sendt fra oven :-) At bilen var litt høy (takket være to knepp opp på bakakslingen) kjøpte de glatt, så nå er det plass for 31"erene igjen. Når skiltene er montert på, kan alt gromutstyret igjen monteres. Dette blir en fin fin sommer gitt!



Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: hazmai 22, 2009, 11:36:00 am
dette unte jeg dere virkelig!!! Har følt med dere gjennom lesningen her.... bare å glede seg nå! Meget tøff denne.


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Vibrambuggymai 25, 2009, 13:15:18 pm
Bilder tatt etter visning.... Dette ser ikke bra ut!!! Originaldimmensjon på dekkene, orignalt eksosanlegg, nesten originale stoler og baksete, og ikke noe bur eller bøttestoler.

Vi måtte også sette inn en avstandshylse på det bakre karosserifestet da det er noe forskjell på 67- og 68-modellen. Teppene må også justeres ettersom girstangen nå står litt lenger frem.

Arbeidslisten er nå:
Bygge om til reduksjonsbokser igjen
Bøttestoler og sikkerhetsseler tilbake
31" må på så fort som mulig
Eksosanlegg byttes
Tepper justeres, og nytt teppe bakerst
Bur må selvsagt på plass
Lyktespyler
Bensinvarmer


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Bøggymænmai 25, 2009, 16:16:07 pm
Hvordan har du festet reduksjonsboksene dine?
Driver på med dette selv. har du noe bilder av innfestingen.

Mvh
André


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Vibrambuggymai 25, 2009, 22:29:01 pm
Når jeg fikk den fra Sverige, så hadde de sveist på flatjern på undersiden av bærearmene. Dette blir neppe godkjent her hjemme, så vi hadde håpet at vi kunne finne en løsning med å sette dem direkte på bærearmene, nå som vi har nok høyde (etter justeringen). Skal ta noen bilder av den gamle rammen og sende dem til deg. Vi begynner ombygningen i neste uke. Det blir hyppige oppdateringer!


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Vibrambuggymai 27, 2009, 09:27:00 am
Og da var også bilen EU godkjent, og skilter bestillt!!!!

BT nektet selvsagt å gi ut litehøyt skilt, og jeg måtte dermed ta til takke med storthøyt foran og bak. Noen som har kontroll på hvor jeg kan få bestillt de små skiltene?


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: rulatormai 27, 2009, 09:58:52 am
Jeg ringte Skiltfabrikken for ikke lenge sida om akkurat den saken, de sa det ikke ble gitt ut mer små skilt... Alle MÅ ha store visst...
Men om du kan få veteranskilt så er det vel mulig
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,3098.0.html


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Vibrambuggyjuni 10, 2009, 17:18:54 pm
Jeg ringte Skiltfabrikken for ikke lenge sida om akkurat den saken, de sa det ikke ble gitt ut mer små skilt... Alle MÅ ha store visst...
Men om du kan få veteranskilt så er det vel mulig
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,3098.0.html

Takk for tips! BT's nye skiltleverandør kunne faktisk ikke levere stort/høyt skilt med veterannummer... Forstå det den som vil! Bestillte i stedet i Bergen, der prisen var 325 pr stk, mens BT tar 100 for 2!


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet
Skrevet av: Vibrambuggyjuni 10, 2009, 17:22:46 pm
Da har vi endelig fått på 31"erene igjen! Merker at reduksjonsboksene ikke står på lenger, og dette vil få høy prioritet fremover. Har lagt ved noen bilder av hvordan svenskene hadde løst dette på den gamle bunnplata. Tror ikke BT kommer til å være spesiellt happy for å se den løsningen...

Hvordan går man frem hvis vi skal få montert reduksjonsboksene igjen? Kan man benytte et komplett sett fra en gammel buss?


Tittel: Avstemming om eksosanlegg!!!
Skrevet av: Vibrambuggyjuni 11, 2009, 09:48:06 am
Avstemming:

Hvilket eksosanlegg skal kjøpes inn??? Dagens anlegg er så rustent at det er på tide å gå til anskaffelse av et nytt. Vi kjører en avstemming om hvilket som skal kjøpes og handler fra Chircoe om 7 dager:

http://www.chircoestore.com/catalog/index.php?cPath=182_419_494



Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet: Avstemming!
Skrevet av: Svein.juni 11, 2009, 10:26:36 am
Kjøper du et av disse er du safe 8)
http://www.chircoestore.com/catalog/product_info.php?cPath=182_419_494&products_id=2987
Hvordan motor skal du ha?

Mvh Svein


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet: Avstemming!
Skrevet av: Vibrambuggyjuni 11, 2009, 10:48:36 am
Foreløpig beholder vi den originale 1300en, men er på utkikk etter noe med mer fres etter hvert.

Tenkte på samme anlegg som deg, eneste bekymring er regnvær. Vi monterte traktorlokk på det gamle anlegget, men det gjør at motoren soter på tomgang....


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet: Avstemming!
Skrevet av: Mr. Empiboyjuni 11, 2009, 10:50:09 am
Nå er jeg på tynn is! Vi to driver vel på i vær vår ende av vw-luft hobbyen ;D
Men pleier ikke disse å se best ut med noe som ligner på en nesten rett-opp-stinger?


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet: Avstemming!
Skrevet av: Vibrambuggyjuni 11, 2009, 11:00:01 am
Nå er jeg på tynn is! Vi to driver vel på i vær vår ende av vw-luft hobbyen ;D
Men pleier ikke disse å se best ut med noe som ligner på en nesten rett-opp-stinger?

Vi har hatt stinger på (tror det er noen bilder her av anlegget), og du har helt rett, det det som ER Baja Bug....


Tittel: Sv: Elan Baja Bug prosjektet: Avstemming!
Skrevet av: Vibrambuggyjuni 12, 2009, 13:03:26 pm
Tror vi velger å gå for et litt enklere eksosanlegg (og temmelig mye billigere frakt). Ser for meg at dette kan ble temmelig heftig!?

Bestillte også ny centerkonsoll for å dekke over hullet i teppet etter at vi byttet bunnplate....


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: Vibrambuggyaugust 25, 2010, 09:02:39 am
Legger ut noen bilder av adapterene vi laget til reduksjonsboksene. Skal få Konstantin til å gi en fyldig beskrivelse av hele prosessen!


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: Vibrambuggyaugust 27, 2010, 11:56:09 am
gledens dag igjen! Bilen er på nytt EU-godkjent uten en eneste anmerkning :-)

Nå må jeg bare få tak i coilovers for å få den et par cm høyere bak. Med reduksjonsboksene på plass tar dekkene borti skjermene når bilen kjøres i revers og ved store ujevnheter når jeg ikke har foten på gassen.

Noen som har gode tips til hvor jeg får tak i coilovers som kan passe til oppsettet med reduksjonsboksene?


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: Bøggymænaugust 27, 2010, 13:53:36 pm
Når du bruker slike adaptere, så må du heise fjærbladene så mye at du må lage et hakk i dem.
Mine støtdempere tok inni boltene.så jeg hadde litt problemer der. Nå har jeg dempere fra nyere Caddy.
De var litt rustne så da tok de ikke inni ;D


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: Vibrambuggyaugust 27, 2010, 14:31:08 pm
Hmmm, er det noe særlig å kappe i bærearmene da? Er det ikke bedre å kappe bort "stopperen" i karosseriet? Bruker du coilovers på din nå, eller har du bare demperene fra Caddy'n? Har nok klaring i massevis når jeg kjører, men det er kun når reduksjonsboksene "trekker" bilen ned at det blir trøbbel. Tenkte derfor at coilovere med litt skikkelig lengde på kunne fikse problemet...


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: hazaugust 27, 2010, 14:41:45 pm
steintøff vogn. Hvorfor ikke Elan logo? Vet ikke helt hva jeg synes om camber bak på en Baja, men det er din bil og din stil :) Noen planer for den videre?


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: Bøggymænaugust 27, 2010, 16:22:18 pm
Hvis bærearmen er i orginal posisjon så har du jo ikke en høyere bil, bare resto camber :D
så du må heve bilen en god del for å få utnytte reduksjonsboksen, ellers er jo litt av poenget borte.
Det er sikkert fullt mulig å kutte i chassiet istedenfor. Det bildet er fra thesamba, så det er vel slik de gjør det i junaiten  :)
Jeg har bare demper, ikke coilover, mulig coilover hjelper litt på gyngingen.
Men uansett så er det en tøff bil


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: Vibrambuggyaugust 27, 2010, 17:07:03 pm
Vi har skrudd opp så mange hakk som vi klarte, men mulig vi må ta en riunde til for å se om det er mer å gå på. Tror nok det blir coilovers uansett for å stabilisere mer.

Er helt enig i at det er for mye camber på dekkene, men dette vil forhåpentligvis reduseres når vi får hevet den ytterligere. Eneste pluss er at rullebanen er innenfor skjermene med dette oppsettet :-)

Neste post er skivebremser foran og ny motor. Klarer ikke å få den til å gå skikkelig, så nå er vi på utkikk etter en 1915. Hvis noen har en liggende så er det bare å sende en melding!!

Det gjenstår også litt arbeid inni. Vi fikk ikke lakkert i dørkarmene når vi tok utvendig, noe som irriterer helt sinnsykt. Skulle også gjerne ha malt taktrekket som er slitt og ikke særlig pent. Men, økonomien tillater ikke alle investeringene med en gang....


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: Vibrambuggyaugust 27, 2010, 17:17:40 pm
glemte visst å kommentere Elan logoen....

Vi har kuttet ut importen av ski, så nå er det satsing på Vibram FiveFingers i stedet. Alltid greit med en ny sponsor som kan bidra litt ;-)


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: Bøggymænaugust 27, 2010, 23:12:43 pm
Hvilke håndbrekkwire bruker du? jeg har org boble. men de ligger ikke ordentlig inn i bremseskjoldet.
De virker helt bra men.


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: Vibrambuggyseptember 01, 2010, 13:51:44 pm
Hvilke håndbrekkwire bruker du? jeg har org boble. men de ligger ikke ordentlig inn i bremseskjoldet.
De virker helt bra men.

Vi brukte wire fra en 1303 som er noe lenger. Den passet helt fint, men vi måtte strekke fjæra 5cm for å få inn returen.


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: Vibrambuggyseptember 01, 2010, 16:16:28 pm
Da er coilovers bestillt sammen med ny bremsesylinder fra Hot Shop! Fant ut at maks lengde på demperne slik det er satt opp nå er 36cm senter/senter bolt. Da ligger bærearmene på stopperen. Coiloveren er på 43 cm i esken, og ved å strammen den opp bør den kunne gi noen sårt tiltrengte ekstra cm i høyde. Må nok kappe av og forlenge stopperne et par cm slik at vi får mer vandring nedover.

Ny 1915 motor er under forhandling, så NÅ ser jeg en fullt kjørbar bil i horisonten :-)


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: Vibrambuggyseptember 03, 2010, 15:16:10 pm
Og da var coiloverene montert!

De gamle demperne kunne vi ta rett av, mens når de nye skulle på så måtte vi bruke jekken for å få komprimert coiloveren gode 7-8 cm. Nå bør høyden være perfekt, og gleder meg til testtur i Hemsedal denne helgen.

Det er forøvrig ingen tvil om at stopperne til bærarmene må kappes, for nå ligger de klistret mot hverandre. Ikke noen bra løsning sånn som det er nå i allefall.


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: hazseptember 03, 2010, 20:43:15 pm
Spottet Bajan på henger på E18 rundt 18.40 rett etter avkjørselen til Kragerø i dag :)


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: Vibrambuggyseptember 06, 2010, 09:24:20 am
Spottet Bajan på henger på E18 rundt 18.40 rett etter avkjørselen til Kragerø i dag :)

Hyggelig! Var i godt driv på vei mot Hemsedal, og fikk testet coiloverene på litt røfft underlag :-)


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: hazseptember 07, 2010, 12:24:40 pm
glemte visst å kommentere Elan logoen....

Vi har kuttet ut importen av ski, så nå er det satsing på Vibram FiveFingers i stedet. Alltid greit med en ny sponsor som kan bidra litt ;-)

dette? http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article3797865.ece


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: Vibrambuggyseptember 08, 2010, 09:24:53 am
glemte visst å kommentere Elan logoen....

Vi har kuttet ut importen av ski, så nå er det satsing på Vibram FiveFingers i stedet. Alltid greit med en ny sponsor som kan bidra litt ;-)

dette? http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article3797865.ece


Jepp, greit med litt gratis omtale, ikke minst når det er dama til Northug som gliser på linsa :-)


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: Vibrambuggyseptember 08, 2010, 09:46:37 am
Da er vi tilbake etter en fantastisk helg på Hemsedal og AIM Challenge.

Bobbla fikk masse oppmerksomhet, og vi fikk ny energi til å fortsette med forbedringene! Snakket med en hyggelig fyr der oppe som anbefalte meg å ta kontakt med en Brustad på BT i Gol. En med god peiling på bobbler, og som har godkjent flere biler av typen ArticTruc tidligere. Så nå kjører vi på og forsøker å få hjulene godkjent :-)

Handlet forresten ny/brukt motor på mandag, så nå blir det en 1600 i stedet. Da skal stingeren på igjen, samt at vi nok handler skivebremser foran.

Her er noen bilder fra helgen:


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: Hansaugust 15, 2011, 15:49:13 pm
Denne får seg en solid bump ... alt for tøff til å støve ned :) 


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: larssteaaugust 16, 2011, 00:33:38 am
Utrolig tøff baja:)


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: 2mmelit1august 16, 2011, 13:21:16 pm
Denna var helt latterlig kul!! :D :D


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: Vibrambuggyseptember 21, 2011, 15:37:55 pm
Har jammen glemt å titte innom her i det siste! Takk for hyggelig tilbakemeldinger!

Har nå bestilt nye coilovers til forstillingen, fått ny forgasser og nytt vippetøy. Bilen slurper i seg suppe så det synger etter, så det spørs om den ikke bør justeres temmelig kjapt.

Målet i vinter er å få begynt arbeidet med interiøret, fortsatt endel igjen før det er like bra som bilen nå er utvendig!


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: Formula Veeseptember 22, 2011, 23:09:26 pm
Har nye skiver med nye lager, kalippere, klosser og skjold om du trenger.
Kjøpte inn og monterte men byttet til Kerscher før bruk. Kun skivene med montert lager som er helt nytt. (og klosser)


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: Vibrambuggyseptember 24, 2011, 16:10:40 pm
Takk for tilbudet! Har vudert å bytte, men så kom jeg over denne: http://www.oldbug.com/erichbaja.htm Hvorfor ikke bare ta denne hjem som "delebil"?


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: Erlend / bug66september 24, 2011, 16:20:53 pm
Wow! 25000 dollars og moms er ca 170.000kr det! Grei "delebil"!   ;D


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: Vibrambuggyseptember 24, 2011, 16:31:37 pm
Ikke såååå galt når den er satt ned til 20.000 :-)


Tittel: Sv: Baja bug prosjektet fortsetter!
Skrevet av: Vibrambuggyaugust 07, 2014, 10:53:38 am
Da legges denne Baja'n ut for salg. 50.000,- Ligger på Finn.no!