mai 10, 2024, 15:25:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bug Run Classic, oppsummering og ettersnakk  (Lest 3688 ganger)
Kid-A
Seniormedlem
****
Innlegg: 441
Bosted: Ytre Øst


Hotshopper


Vis profil
« på: august 28, 2011, 15:18:41 pm »

Nettopp tilbake fra Bug Run Classic Glad

Er jo rimelig mange av oss SCC-elskere som har vært spent på hvordan Bug Run Classic ville bli. Her er en kjapp oppsummering av mine inntrykk:

54 mil og 6 timer kjøretid fra Fredrikstad til Tierp i Golf 2 med slureclutch. Da lå jeg 15-20 over fartsgrensa i snitt og stoppa bare et par ganger på bensinstasjon.
For å gi en referanse: Anslagsvis vil en som kjører gammal folkevogn fra Oslo måtte regne med opp mot 8 timer kjøretid.

Tierp Arena er et enormt stort område midt ute i ingenstans. Plass nok till å arrangere Power Big Meet, med tusenvis av biler.

Dette var i bunn og grunn et endags-treff. Men anslagsvis 50 biler campet fra fredag til søndag.
Tipper på rundt 300 utstilte biler på lørdag. og kanskje 25 biler som kjørte på stripa.

Et småtøft liveband spilte i det store restaurantteltet på lørdag kveld (øl, vin og relativt enkel varm mat var å få kjøpt).
Men ingen gadd å gå fra campen i stummende mørke over den enorme plassen å kikke på dem.

Med plass til 10.000 på tribunene blir det naturlig nok temmelig glissent med så lite folk.
Dessuten ble det en del pauser på stripa, fordi de få bilene som kjørte måtte jo få tid til å skru litt innimellom.
Bilene måtte nesten jages fram til opplining, akkurat som på SCC.

Det ble kjørt en stige på slutten av dagen i de to hovedklassene. En klasse for overlading og en for sugere (fritt dekkvalg i alle klasser)
Men med så få klasser, og når bila trenger 5-10 minutter for å bli klare til neste runde i stigen, blir det mye venting for folk og fe.
Så jeg blir ikke overrasket om de bare kjører timeslip-racing neste år. De fleste virket uansett å være mest opptatt av tidene, ikke totalseier.

Med unntakk av Richie Webb og en trivelig finsk blå split panel med Porsche-sekser var det bare nordmenn og svensker som kjørte på stripa.
Blant utstillerne var det også tre biler fra Belgia og noen flere finner.
CSP-sjef Peter Köhmann var en snartur oppom og kikka på lørdageb. Ellers så jeg ingen andre tyskere, og ingen dansker. Men mulig jeg missa noen...

Førerne skrøt enormt av stripa. Den var ikke like sticky som Gardermoen, men grepet virka å være jevnere nedover til mål.
Noen klaga over vibrasjoner pga uvent underlag ved målgang. Litt guffent akkurat i det man er på toppfart og skal slippe opp og begynne å bremse.
Med 9,4 sekunder som dagens raskeste ble det altså ingen topptider i nærheten av de vi har sett på SCC.
Men det var mange av de noe mindre ekstreme bilene som satte personlige rekorder!

På EM-runden i juni kjørte en Top Fueler 1000 fot på 3,95 sekunder på denne stripa!

En del av anlegget framsto som uferdig,
omtrent slik som Rudskogen har vært i år (for de som kjenner til fornyelsen der).

Bug Run-sjefene Johan Grape og Lena Lilliehorn sa at de regner med å kjøre tre år for å se om treffet vil funke på lang sikt.
De er allerede i gang med å vurdere hvilke ting som bør justeres til neste år.
Først og fremst regner jeg med at de vil prøve å samle ting bedre slik at det blir mindre gangavstand mellom depot, camp og restaurant/partytelt.
Men på grunn av de enorme tribunene, som danner et "vegg" mellom stripa og depotområdey, kan Tierp aldri by på samme intimitetsfølelse som Gardermoen.

Neste års dato ble spikra for noen få dager siden: Lørdag 4. August 2012 (med mulighet for å campe fredag-søndag)

Jeg hadde kamerafri denne helga og tok nesten ikke et eneste bilde. Regner med at det kommer en del andre bilder på nett etter hvert.

Jeg var co-speaker sammen med dragraceekspert Mats Appelgren, som ikke har særlig greie på folkevogn. Trur vi utfylte hverandre ganske brukbart.
Sørga for å nevne fantastiske Norge og utrolige SCC så mange ganger jeg bare klarte.

Men jeg sa ikke Holy Moly en eneste gang, det forbeholdes Spjell'en på SCC!  Blunker
« Siste redigering: august 28, 2011, 15:25:42 pm av Kid-A » Loggført

My religion is kindness
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 28, 2011, 16:21:50 pm »

Takk for bra rapport Arild!!  Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: august 28, 2011, 18:52:07 pm »

Etter å ha snakket med diverse sjåfører så var grepet på strippen utrolig bra inntil noen biler sølte mye olje og den ble rengjort med et hvit pulver. Richies 1.22 60ft sier det meste. Utover dagen ble grepet dårligere og de med stormotor slet med festet. Utover det så beskrev dem strippen som å kjøre på et stuegulv.

Personlig mener jeg det et synd at det blir to ukers pause mellom BRC og SCC. Tilsammen så kunne de to treffene sørget for at flere racers hadde tatt den lange turen til Scandinavia for å få kjørt på to treff.

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kid-A
Seniormedlem
****
Innlegg: 441
Bosted: Ytre Øst


Hotshopper


Vis profil
« Svar #3 på: august 28, 2011, 19:43:12 pm »

To uker imellom høres litt kinkig ut ja...
(Vi får se om sjefene for SCC og Bug Run Classic kan finne ut noe på kammerset i løpet av høsten/vinteren)

Usedvanlig lite sanering på Bug Run Classic
Men det var en viss split, la oss kalle den Maroon Baboon, som klina noe alvorlig på startplata i det siste test/kval-draget før stigekjøringa skulle starte.
Høyrebanen ble aldri bra igjen etter den påfølgende saneringa med det hvite pulveret (vet ikke hva pulveret var)

Bl.a. røk Richie Webb ut av stigen etter å ha startet i den dårlige høyrebanen.
Synd, for Richie så ut til å bli mer og mer venn med bilen utover dagen og kunne ha kappa flere tideler på bestetida med et stabilt drag.
Etter sigende kjørte han lavt ladetrykk, under en bar. Altså laaangt under de drøyt 1000 hk motoren skal ha prestert i benk.

Kristoffer (er det Kormi dere kaller han?) fikk høyrebanen i finalen for sugemotorbila og hadde ikke sjans pga det dårlige festet etter nevnte sanering.
Med likt feste kunne han kanskje ha slått Janne Andersson med den derre svenske grå og røde beachbuggy'n som vant til slutt.

Virker som det er mange flere "hvis" "om" og "men" i dragracing enn i mye annen motorsport  Osteaktig
« Siste redigering: august 28, 2011, 20:15:23 pm av Kid-A » Loggført

My religion is kindness
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 28, 2011, 20:39:07 pm »

Hmm...virker på meg som en flott arena ikke helt kan kompensere for kvaliteten på baneprepp og sanneringer.

Men etter ha sett racing på SCC noen år, og nå resultatene fra BugRun Classic, tror jeg det er flere faktorer enn bane og preparering som spiller inn. De hefigste bilene leker nå med så høye effekttall at man er veldig på grensen av hva man kan få til med det designet "våre" biler har. Og for å få bra resultater kreves mye kjøretid og justeringer. De som har sett hva Red Baron har fått til, vet også at antall drag på den bilen er så høyt at de fleste bare kan drømme om å få det til. Vi skal ha i bakhodet at Doorslammers (som er den mest sammenlignbare klassen) presterer på disse banene under samme forhold. Det har da så klart mye med hvordan bilen er bygget, justert og hvordan effekten fordeles utoveri "runnet". Jeg tror våre turbobilers største fiende er momentet som kommer i motoren på slutten av runnet. Nettopp da aerodynamikken fungerer som dårligst.. Kompressormatede biler har nok en langt mer forutsigbar momentkurve og gjør de lettere å hanskes med. Men hva vet jeg... jeg bare sofasynser egentlig.... Osteaktig
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: august 28, 2011, 20:40:58 pm »

Hva var det Kormi vant/fikk premie for? ref. facebook bildet?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #6 på: august 28, 2011, 20:54:48 pm »

Sitter igjen med litt mixed feelings for hele helgen. Og mine følelser er:

Det bra:

-Snille unger som ikke sutret en eneste gang på 15 timers bilkjøring.
-Svenske E18
-Tierp Arena
-Gratis inngang
-150 diesel hester fra Oslo's beste vestkant til å dra med.
-Stian Flaata som fint klarer å kombinere øldrikking og dytte, tratte, strøm og watercooler (vi jukset, og kjølte toppene fra under kokepunkt til 0 med vann. Slangen la 3 meter fra depoplassen  Øyerulling )
-Nydelig henger lånt fra dollaråsen på Maura
-Vennegjengen!
-Festet.. I venstre bane
-11,63 og 185km/t ikke på samme drag riktignok. 60 fots tider på 1,5 tallet. Og det med ukappet bil med 199,8 hester.
-Været

Det frustrerende:

-Dårlig planlagt treff.. (racingen var bra) Men treffet sugde. Vi befant oss midt på en 300x600 meter stor asfaltplass uten en eneste form for lys.
-For høye hjulløft med dette festet. Monterte andre dempere. Og bogget resten av dagen.
-Jeg må lære meg å kjøre dragrace snart.
-Festet i høyre bane. Skummelt til å begynne med, rev og røsket i bilen. Etter sanering var festet fraværende. De hadde jo ikke på noe trackbite. Og det er før de kjører de såkalte finalene.
-For lite biler og mennesker. Åpn opp arrangementet for andre Europeiske og asiatiske biler på strippen. Jeg er motorhead.. ikke airhead.
-Pøsende regnvær når jeg hadde tatt ned første teltstangen!! Noe som resulterte i at ALT ble bløtt.
-At ikke jeg eier en 150 hesters westfalia T4 selv  Gråter
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 28, 2011, 20:56:12 pm »

Hva var det Kormi vant/fikk premie for? ref. facebook bildet?

Runner up i quick 16
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 28, 2011, 21:03:11 pm »

Sitter igjen med litt mixed feelings for hele helgen. Og mine følelser er:

Det bra:

-Snille unger som ikke sutret en eneste gang på 15 timers bilkjøring.
-Svenske E18
-Tierp Arena
-Gratis inngang
-150 diesel hester fra Oslo's beste vestkant til å dra med.
-Stian Flaata som fint klarer å kombinere øldrikking og dytte, tratte, strøm og watercooler (vi jukset, og kjølte toppene fra under kokepunkt til 0 med vann. Slangen la 3 meter fra depoplassen  Øyerulling )
-Nydelig henger lånt fra dollaråsen på Maura
-Vennegjengen!
-Festet.. I venstre bane
-11,63 og 185km/t ikke på samme drag riktignok. 60 fots tider på 1,5 tallet. Og det med ukappet bil med 199,8 hester.
-Været

Det frustrerende:

-Dårlig planlagt treff.. (racingen var bra) Men treffet sugde. Vi befant oss midt på en 300x600 meter stor asfaltplass uten en eneste form for lys.
-For høye hjulløft med dette festet. Monterte andre dempere. Og bogget resten av dagen.
-Jeg må lære meg å kjøre dragrace snart.
-Festet i høyre bane. Skummelt til å begynne med, rev og røsket i bilen. Etter sanering var festet fraværende. De hadde jo ikke på noe trackbite. Og det er før de kjører de såkalte finalene.
-For lite biler og mennesker. Åpn opp arrangementet for andre Europeiske og asiatiske biler på strippen. Jeg er motorhead.. ikke airhead.
-Pøsende regnvær når jeg hadde tatt ned første teltstangen!! Noe som resulterte i at ALT ble bløtt.
-At ikke jeg eier en 150 hesters westfalia T4 selv  Gråter

Du kan etter min mening kjøre dragrace veldig bra, som får til 11,63 i en ukappet bil med 200hk!!! Konge!! Kult
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: august 28, 2011, 21:20:18 pm »

Helt enig!
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: august 29, 2011, 06:31:08 am »

Jaja,takk til de Norske som gadd å delta Bg Classic ,Er nok Europas beste anlegg dette da
Grepet mm etter han Toni med Baboonen kjørt-la ut olje utover halv banen  så sleit noen på høyre banen ja.
ellers er det plass til ca 12000 på tribunene
Jævla stor plass til minst 10000 biler Øyerulling
Bra med Dusjer Øyerulling
Lite med Lys på Depoet men det kommer til Neste år i henhold til Johan G
takk til Erik,Kormi,Jon Georg,Stian for dere gadd å reise så langt :DTopp dette da, å kormi prøv å Gire før lampa blir lilla Øyerulling
Å jeg håper å delta med Race bilen dær neste år 3/4 August
å Erik vi må få samla alle de Norske race bila sammen

Så spre ut dette til alle som har lyst å delta på Europas beste arena.

Å det var Tøft å se en Trailer Full av Splitter 10stk
ja Bilder kommer

Mags
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #11 på: august 29, 2011, 07:19:14 am »

Takk til alle rapporter. Jeg skulle så gjerne ha vært der og satser på å ta det igjen til neste år.

Spm: etter sanering, ble det ikke sprutet trackbite på banen?

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: august 29, 2011, 07:25:49 am »

jo men de hadde nok ikke gjort reint bra nok,Kormi sleit fært i høyre bane
ca 100-200meter
Jeg er ikke noe exspert Kalle men de har nok ikke gjort Jobben sin dær Sjokkert
Skulle nok hatt Geir dær sa Stian Svensken Flaata Gliser
Var meget kjedelig det men Olje på banen ,om han hadde oppsamler under motoren hadde jo dette vært ikke noe problem da Øyerulling

Men du har jo mulighet å teste dær Neste År da Kalle
å kalle området er jo såååå stort at men kan jo gå seg bort Osteaktig
ps trudde Webben kjørte 9,4

Å sånd skal det see ut Øyerulling

Mags


* Tierp Arena.jpg (88.39 KB, 720x720 - vist 216 ganger.)
« Siste redigering: august 29, 2011, 08:33:10 am av mags » Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Kid-A
Seniormedlem
****
Innlegg: 441
Bosted: Ytre Øst


Hotshopper


Vis profil
« Svar #13 på: august 29, 2011, 16:14:31 pm »

Bilder her:
http://rubnscrape.com/2011/08/28/bug-run-classic-2011-part-1-the-start-grid/

og her:
http://rubnscrape.com/2011/08/29/bug-run-classic-2011-part-2-pit-and-show/

 Blunker
Loggført

My religion is kindness
Kormi
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #14 på: august 29, 2011, 18:01:28 pm »

Oppsummering..
Etter et SCC med mye data-knot, ble Tierp det neste målet. Uka ble brukt til feilsøking, men testturen torsdag kveld endte med nye tenningskutt, så da ble motor revet ut og gamle 2386 sugemotoren fra Berserken ble satt inn. Kunne ikke risikere å gå en hel vinter i møte uten å få hatt det litt gøy Blunker

Mange mil senere rulla vi inn på Tierp i noe som var mørkt som grava. Ikke et eneste lys var montert (ennå..) Så inntrykket av Tierp Arena kom først når vi våkna dagen etter.
Shit, det var stort! Makan til anlegg skal man lete lenge etter. Gleda meg ikke noe mindre til å kjøre da..

Horna i panna var store på første draget ut og jeg var nok i overkant brutal med girspaken. Resultatet ble bøyd hockystick som kun ville veksle mellom 1 og 2. Jeg og Crew/TrekkbilSjæf-Jokke tok oss en burger og vurderte.. Jo, kassa må ut. Ut med motor og gir, opp med kassa.. Team Tekken lånte villig bort slegga og noe senere hadde vi hockystick som var tilnærmet 90 grader igjen. Inn med alt igjen og bilen var klar igjen. Ny runde ut, ny god wheelie og alt funka bra.. Klart for eliminering.
I mellomtiden spyler kjent bil banen med olje for tredje (?) gang med påfølgende sanering i en halvtime. Dårlig rengjøring av banen og mangel på ny trackbite resulterte i vinglekjøring på samtilige biler i høyrebanen. Jeg rev løs bakhjula ved ca. 7.000 i tredje gir.. Så at big-guns'a ikke gikk i railen der er flaks!
Endte opp i finalen mot Beachbuggy-Janne. Etter en diskusjon om lane-valg måtte jeg ete møkk og kjøre høyre bane. Bilen til Janne sitter som et skudd, jeg sliter med masse hjulspinn og vingling og passerte mål en tidel etter Janne. Litt bittert..  men RunnerUp og fortsatt turn-key bil var greit det også.

Hyggelig stemning med gjengen runda av kvelden!
Chrome-Ole og Jokke fortjener en stor takk, mye over her som hadde blitt vrient uten dere  Glad

Tidkortene ligger igjen i garasjen, men mener å huske at 11,25 ble raskeste.. Da med flere førerfeil, så det er potensiale for forbedringer. Hvem skal kjøre RightOn til helgen?  Blunker

Takk for tur, og om det blir Tierp neste år også.. JA!

Foto: Sally Eckhart


* KormiTierp1.jpg (98.6 KB, 600x334 - vist 194 ganger.)
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #15 på: august 29, 2011, 18:09:12 pm »

ser ut som du må få på noen "sissy-bars" kormi   Gliser 
Loggført
DVS-RACING
Medlem
***
Innlegg: 146
Bosted: Sørumsand



Vis profil
« Svar #16 på: august 29, 2011, 22:15:43 pm »

Du verden for et anlegg for mye moro og rask racing! Blei utrolig imponert og førsteintrykket var enormt. Forventningene var da også skyhøye og jeg har gledet lenge til å komme til Tierp Arena. Parkerte som vakta sa litt unna alle andre som hadde luftkjølt motor, som mange andre med både luft og vannkjølte hadde gjordt. Tok en runde i stummende mørke for å ta en titt på tribunene og stripa, en liten ankerdram og i seng. Med enda større forventninger til banen var det bare å glede seg til lørdagmorgen. Blei vel ikke akkurat imponert over det racemessige og teknisk kontroll, så jeg skjønte vel hvordan dette kunne komme til å bli. Litt mer seriøsitet og planlegging fra Grape&Co forventes når man inviterer til Dragrace på et sånt anlegg. Ikke minst når det gjelder sikkerheten til førerene. Å slippe ut så raske biler på så dårlig preppa bane etter saneringer er skandale. Men de sparte nok masse penger på trackbite da... Så lenge ingen går i railen og ingen er skadd er det vel sikkert godt nok da... Er nok tilbake igjen neste år også og håper flere tar turen, for det blei et hyggelig lag der alle de norske samla seg på kvelden etter racinga. Borti hjørnet der hvor de med vannkjølte motorer kunne stå... 
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #17 på: august 31, 2011, 18:37:28 pm »

mye fint her gitt, ser ut som jeg må dit neste år hvis det ikke kræsjer med noe annet viktig.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4014&p=2

jeg var ikke der i år nei  Osteaktig


* Foto0705b.jpg (57.43 KB, 800x498 - vist 210 ganger.)
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #18 på: september 01, 2011, 07:56:45 am »

Det håpløse med den bilfrakteren.. var at han ikke lastet av bilene. Lot de stå der hele dagen.
Loggført

Kid-A
Seniormedlem
****
Innlegg: 441
Bosted: Ytre Øst


Hotshopper


Vis profil
« Svar #19 på: september 01, 2011, 08:34:14 am »

Word!
Loggført

My religion is kindness
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!