Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #480 på: august 16, 2011, 13:00:20 pm » |
|
Det er nok vesentlig tryggere å bruke 12 sekunder på å kjøre fra 0 til 160 med hjelm på lukket bane enn det er å kjøre 100 i timesvis ute på veiene.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #481 på: august 16, 2011, 16:38:10 pm » |
|
Det er nok vesentlig tryggere å bruke 12 sekunder på å kjøre fra 0 til 160 med hjelm på lukket bane enn det er å kjøre 100 i timesvis ute på veiene. Fortell det til fruen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #482 på: september 07, 2011, 08:15:20 am » |
|
Litt av hvert som har skjedd den siste tiden. Har fått kjørt Putte ca 70 mil med ny Motor. Motoren er virker veldig bra foruten et par ting. Det virker som det er noe mystisk med Pertronix (009 style) fordeleren. Det første er at den ikke slutter å avansere. Gir for mye fortenning. Det andre er at VDO turtelleren følger "gasspedalen" og ikke det virkelige turtallet. Ved full gass så viser den f.eks. 5.500 rpm, å ikke 2000 som er virkelig. Hvis du forstår hva jeg mener. Bilde av fordeleren fra Pertronix Så da sendte jeg en mail til Glenn Ring å spurte han om han hvilken Bosch fordelere han kunne anbefale meg mtp hva slags motor jeg har og bruken. Valget endte til slutt på en Orginal Bosch 010 (0231 129 010). For de som ikke kjenner til Glenn Ring så er han en mester på å restaurere gamle Bosch fordelere. Ta en titt her: http://www.glenn-ring.com/010/index2.html Fikk tilsendt noen bilder av min nye fordeler. Gleder meg til å få installert denne.
IMG_3556.jpg (139.6 KB. 800x600 - vist 299 ganger.)
IMG_3558.jpg (143.15 KB. 800x600 - vist 361 ganger.)
IMG_3560.jpg (141.64 KB. 800x600 - vist 307 ganger.) Ellers så har jeg nyttet ut FRAM HP1 filteret med Mahle OC47 filter. Grunnen var at FRAM filteret tok for mye plass baki hjulbuen. Kom i kontakt med lyddemperen. Noe som førte til at filteret knakk og gikk lekk :-( Å så til en liten updatet vedr. godkjenning og Vegvesenet. Hadde en lengre diskusjon vedr. dekkdimensjon og felger. Spacere er bare å glemme. Selv med tüv papir fra H&R. Forskjellig dekkdimensjon foran og bak kan jeg også bare glemme. Så da vil jeg vise Putte med 175/65/15 på orginale 4.5 toms felger. Dekkene er med hastighetsmerking H. Så hvis alt går etter planen er putte godkjent med endringene innskrevet i vognkortet i løpet av september tidlig oktober.
|
|
« Siste redigering: september 26, 2011, 13:05:24 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
|
« Svar #483 på: september 07, 2011, 09:21:33 am » |
|
Så da sendte jeg en mail til Glenn Ring å spurte han om han hvilken Bosch fordelere han kunne anbefale meg mtp hva slags motor jeg har og bruken. Valget endte til slutt på en Orginal Bosch 010 (0231 129 010). For de som ikke kjenner til Glenn Ring så er han en mester på å restaurere gamle Bosch fordelere. Ta en titt her: http://www.glenn-ring.com/010/index2.htmlSelvfølgelig anbefaler han det han selger Håper at det er rett til din bil da ? Kanskje denne hadde vært noe http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1855
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #484 på: september 07, 2011, 09:38:49 am » |
|
Så da sendte jeg en mail til Glenn Ring å spurte han om han hvilken Bosch fordelere han kunne anbefale meg mtp hva slags motor jeg har og bruken. Valget endte til slutt på en Orginal Bosch 010 (0231 129 010). For de som ikke kjenner til Glenn Ring så er han en mester på å restaurere gamle Bosch fordelere. Ta en titt her: http://www.glenn-ring.com/010/index2.htmlSelvfølgelig anbefaler han det han selger Håper at det er rett til din bil da ? Kanskje denne hadde vært noe http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1855 Han restaurerer og selger ikke bare 010. Men alle de gamle Bosch fordelerene. http://www.glenn-ring.com/bosch/Han bruker selv Bosch 010 fordeler på sin 2180 cc T-1 Motor. http://www.glenn-ring.com/Beetle.htmlTror denne fordeleren vil fungere supert på min motor. Mindre elektronik og problemer ;-)
|
|
« Siste redigering: september 07, 2011, 14:26:44 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #485 på: september 07, 2011, 12:00:51 pm » |
|
Berger hadde vel også på et eller annet vis vært borte i det samme, at fordeleren ikke sluttet å avansere. Det er no dritt. Glenn Ring gjør et flott arbeid, han er veldig nøye. Jeg har selv 2 slike gamle fordelere, en 009 som vi satt i 1200'n til bratteng og så har jeg en nesten ubrukt 010 på hylla.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
Innlegg: 869
Bosted:
|
|
« Svar #486 på: september 07, 2011, 13:13:28 pm » |
|
Har de hjemmel til å nekte deg spacere hvis de har TUV papirer?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #487 på: september 07, 2011, 13:17:03 pm » |
|
Godt spm. Iflg Vegvesenet så bruker de kun Tüv som en veileder til hva som kan godkjennes. Men i denne saken er spacere uansett ikke godkjent.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #488 på: september 07, 2011, 14:21:20 pm » |
|
"g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a." http://www.handboka.no/Sak/Forskrifter/Vegtra/Fovb/veg16m.htm her kan man lese litt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #489 på: september 07, 2011, 16:04:32 pm » |
|
På visse Audi modeller sitter ikke skivene fast på navet... henger bare i boltene... hvor mye bedre er det enn en spacer?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #490 på: september 07, 2011, 17:18:38 pm » |
|
har vel ingenting med hva som er best.... uheldigvis
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #491 på: september 07, 2011, 20:39:44 pm » |
|
På visse Audi modeller sitter ikke skivene fast på navet... henger bare i boltene... hvor mye bedre er det enn en spacer?
Problemet er ikke spaceren, problemet er dumme mennesker som det desverre finnes mange av når det kommer til bil. Da drar myndighetene alle over en kam og sier nei fordi de enkeltindividene kan potensielt drepe noen. Peker ikke fingre her altså, må bare se dette fra et annet perspektiv. Samtlige biler jeg skrur på har løse skiver, noen har en liten set skrue bortsett fra blant annet toyota hiace hvor skiven er skrudd fast med egne bolter i navet. Men så "henger" jo ikke skiven løs på en annen bil heller, den er normalt festet med 4-6 (avhengig av bilmerke) bolter som er 12mm eller tykkere av god kvalitet med en felg og et nav som anleggsflate, tiltrekkes ved normalt 110nm per bolt. Større biler som Mercedes ML skal helt opp i 150nm. Hadde dette vært et problem ville ikke dette systemet vært i bruk. Å dra inn hvordan bilprodusentene bygger bil er ikke noe som vi amatører bør begi oss inn på her. 6.1 g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/«spacer» som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.6.1 a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas. 6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4. Hvis man leser teksten nøye står det ikke at det ulovlig å kjøre med spacere hvis bilprodusenten går god for det eller TÜV. Om man endrer sporvidde er dette også tillatt hvis TÜV eller bilprodusenten går god for det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #492 på: september 08, 2011, 07:17:54 am » |
|
Min SN33422 1302 er registrert i autosys med 195 fremme og 235 bak. Rulleomkretsen er 8% forskjellige fremme og bak. Bilen er godkjent med 2000cc motor, uten spesifisering av type eller effekt. Den har ikke vært på veien på mange år, jeg vil vise den på vanlig eu kontroll med nybygget 1915 turbo. På papirene jeg har på ats felger, forlanger tuv spacere fremme... Men jeg bruker revolution uten spacere. Har sendt inn søknad om bl.a. 9" med 295 bak.
|
|
« Siste redigering: september 08, 2011, 07:23:41 am av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #493 på: september 24, 2011, 11:30:16 am » |
|
Liten update: Har fått ordnet noen jubileums felger med chrome senterkopper og Nokian Hakka Green (175/65/15) (miljødekk som inneholder furuolje osv) Da kan ikke kontrollørene på trafikkstasjonen påpeke feil dekk og felgdimensjon ved visning Så har jeg oppgradert pærene til putte til Osram night breaker H4. Disse pærene gir utrolig godt lys. Fikk testet de i mørket etter sist onsdagstreff i Moss. Disse skal gi 90% mer lys en "standard halogen", samt 10% hvitere lys (da sammenligner man nok mot 2700K standard halogen). Har også fått utført justering av lysa hos Auto Tuning. Så da har vi også papir på at dette er utført etter senking. Så til det kjipe! Jeg har utsatt visning av Putte på Risløkka Trafikkstasjon til våren. Dette er blant annet pga oljelekkasje ved simringen og at oljetrykket nok er fortsatt for høyt. Det er også (for)mye (u)lyd og noe ubalanse i motoren. Mulig det er noe så enkelt som problemer med en gasser, eller en topp med utette ventiler. Skal sjekke dette med en leakdown test så snart som mulig. Vil ikke vise Putte hvis ikke alt er tipp topp.
|
|
« Siste redigering: september 24, 2011, 11:33:26 am av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
|
« Svar #494 på: september 24, 2011, 18:50:48 pm » |
|
Liten update: Så til det kjipe! Jeg har utsatt visning av Putte på Risløkka Trafikkstasjon til våren. Dette er blant annet pga oljelekkasje ved simringen og at oljetrykket nok er fortsatt for høyt. Det er også (for)mye (u)lyd og noe ubalanse i motoren. Mulig det er noe så enkelt som problemer med en gasser, eller en topp med utette ventiler. Skal sjekke dette med en leakdown test så snart som mulig. Vil ikke vise Putte hvis ikke alt er tipp topp.
Så dumt da, samme som var på min motor. Ulyd og ubalanse, samt lekkasjer. Etter overhaling hos JEE ble det en helt ny motor. Ubalanse og ulyder helt borte.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #495 på: september 24, 2011, 19:05:15 pm » |
|
Har vært innom www.bugrent.no sin garasje i dag. Fikk grovjustert gasserene; noe som hjalp en del på ubalansen. I morgen skal vi få satt på den nye Bosch 010 fordeleren som jeg har kjøpt av Glenn Ring. Pertronix fordeleren som står på nå gir helt opp til 50 grader fortenning!!
|
|
« Siste redigering: september 26, 2011, 13:05:39 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #496 på: september 24, 2011, 19:27:16 pm » |
|
Bare som en liten bemerkning, night breaker pærene er gode di... Men dem varer fra 3 uker til 3 måneder...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #497 på: september 24, 2011, 19:43:17 pm » |
|
Bare som en liten bemerkning, night breaker pærene er gode di... Men dem varer fra 3 uker til 3 måneder...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #498 på: september 24, 2011, 20:34:59 pm » |
|
Har du synkronisert gasserne? Hvis ikke vil du sikkert få deg en overraskelse når du sjekker.. Alle jeg har vært borti har vært svært forskjellige.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
|
« Svar #499 på: september 24, 2011, 21:22:11 pm » |
|
Har du synkronisert gasserne? Hvis ikke vil du sikkert få deg en overraskelse når du sjekker.. Alle jeg har vært borti har vært svært forskjellige.
Har ikke motorbygger gjort det ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
|
« Svar #500 på: september 24, 2011, 21:38:15 pm » |
|
Har du synkronisert gasserne? Hvis ikke vil du sikkert få deg en overraskelse når du sjekker.. Alle jeg har vært borti har vært svært forskjellige.
Har ikke motorbygger gjort det ? Kan ikke du være så snill å ikke være etter Kåre hele tiden a? Legg det bak deg..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #501 på: september 24, 2011, 22:04:31 pm » |
|
X2
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #502 på: september 24, 2011, 22:50:58 pm » |
|
Har du synkronisert gasserne? Hvis ikke vil du sikkert få deg en overraskelse når du sjekker.. Alle jeg har vært borti har vært svært forskjellige.
Berger har hjulpet meg med å grov justere, synkronisere gasserene i dag. Men det gjennstår noe. Nå skal det sies at jeg har kjørt bilen i noen mnd.er uten å ha etterjustert/kontrollert gasserene. Dette fordi jeg er noob på dette med luftkjølt vw. Men jeg lærer litt hver dag
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #503 på: september 24, 2011, 22:58:13 pm » |
|
Har du synkronisert gasserne? Hvis ikke vil du sikkert få deg en overraskelse når du sjekker.. Alle jeg har vært borti har vært svært forskjellige.
Har ikke motorbygger gjort det ? Morten: Ikke vær så bitter. Det gir deg dårlig karma.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #504 på: september 25, 2011, 21:08:45 pm » |
|
Da har vi fått byttet ut Pertronix fordelere til Bosch 010. Max 30 grader fortenning gir denn. Nå går motoren mye penere og ubalansen er tilnærmet borte. Merker også at motoren og eksosen har fått en helt annen lyd. Herlig!
|
|
« Siste redigering: september 26, 2011, 13:05:51 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #505 på: september 25, 2011, 22:12:55 pm » |
|
Kan nok tenkes at det hjelper å bytte pluggene også med tanke på at en av de mest sannsynlig har blitt våt. Godt å høre at ting begynner å bli bra. Lurer på hva som gjør at folk opplever så mye forskjellig med petronix fordelerene....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #506 på: september 25, 2011, 22:21:29 pm » |
|
Lurer på hva som gjør at folk opplever så mye forskjellig med petronix fordelerene....
Ganske enkelt, de fordelerene er crap...
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #507 på: september 25, 2011, 22:24:42 pm » |
|
Hva slags petronix fordeler var det? 009 med el. innmat eller billet flamethrower fordeler? Hva slags coil?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #508 på: september 25, 2011, 22:35:17 pm » |
|
Lurer på hva som gjør at folk opplever så mye forskjellig med petronix fordelerene....
Ganske enkelt, de fordelerene er crap... Typisk Amerikanere? "Designed in USA, Mæid in Taiwan" Blir jo søppel av slikt, det har jeg sett mange ganger... hehe
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #509 på: september 25, 2011, 22:43:20 pm » |
|
Jeg hadde kina009 med peltronix . Solgte det billig og gikk over til kranktrigger. Det ble bra. Nå satser jeg på wbx tenning.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
|