mai 10, 2024, 12:17:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Startproblemer 67 1300.  (Lest 4442 ganger)
M.Aleksandra
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Sandefjord, Vestfold


Vis profil

« på: desember 09, 2012, 16:34:27 pm »

Da har jeg kjøpt meg ny Boble. den gamle ble det lite av.
Denne tente ikke i det hele tatt, så satt i nytt batteri og skjedde ikke noe.
Så kikket jeg på startern, der var kablen vekk. så fikk satt på ny.
Men den tenner ikke.
Noen forslag?
vet at den ikke er brukt på en stund. satt også på nytt bensin filter,samt 20L ny be


* Bobla.jpg (108.53 KB, 720x960 - vist 183 ganger.)
Loggført
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 09, 2012, 17:12:36 pm »

ta av bensinslange ved forgasser, sjekk om det kommer bensin når du kinner.. har den stått lenge tar det litt tid før bensinen kommer frem.

ta av fordelerlokk og sjekk tilstand inni der.

Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
M.Aleksandra
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Sandefjord, Vestfold


Vis profil

« Svar #2 på: desember 09, 2012, 17:53:09 pm »

glemte og skrive at jeg har satt på nytt fordeler lokk og rotor.
tok akkurat av bensin slangene, de var tørre gitt. og har prøvd og prøvd og starte nå.
kommer ikke bensin frem, hvorfor?
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 09, 2012, 18:23:12 pm »

Det er vanskelig å få bensinen helt bak.
Sjekk også at du har gnist før du starter. Ta en plugg som ikke står i motoren, klipp av den lille bøyde metallbiten, koble på pluggledningen og legg pluggen på siden inntil motoren der du har bart metall og prøv å starte opp for å se om det gnistrer fra spissen av pluggen og ut til gjengepartiet. 

om gnisten er der så må du få frem bensin:
Det kan lønne seg å fylle litt bensin i slangen som går fra forgasseren og ned i pumpa. Ha også litt rett i forgasseren, så skal du se at den våkner til liv.
Fyll litt i forgasseren hver gang den stopper.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: desember 09, 2012, 18:47:50 pm »

Om bensinen ikke renner gjennom er det tett, sett blåsespissen på kompressoren i slangen ved bensinpumpa og blås frem til tanken. Da løsner nok driten enten den sitter i slange eller tank.

Rart at det mangler en ledning på starteren om den hadde blitt kjørt til der den sto... det er ofte noen ledige stikker på innslaget.
Loggført

Speed is no substitute for direction
M.Aleksandra
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Sandefjord, Vestfold


Vis profil

« Svar #5 på: desember 09, 2012, 19:29:18 pm »

Den stoppet plutselig for han i fjor.
og han bare satte den fra seg ( ingen erfaring med biler) og en kompis av han sa at det måtte være det startreleet.
men tok og studerte litt i stad, og fant ut at den ledningen på starteren var vekk, så la opp ny med ny stikk på.
og da svivet den.
Men da skal jeg prøve det i morgen, og blåse slangen rein. men da har det samlet seg dritt der etter atte den stoppet for han..
Loggført
M.Aleksandra
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Sandefjord, Vestfold


Vis profil

« Svar #6 på: desember 09, 2012, 20:31:46 pm »

Tok meg en tur i garasjen før kvelden, fikk frem bensin før pumpa. (sugde det frem) også prøvde jeg og starte den etter det,med ett håp om at den kunne suge videre selv, men neida, kom ikke noe frem til filteret i hvertfall. det vil si at bensin pumpa er defekt? evt hvor får jeg kjøpt den?
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 09, 2012, 23:51:03 pm »

Derfor skal man helle litt bensin ned i pumpen via slangen til forgasseren Blunker Membranet inni pumpa virker ikke om det er helt tørt. Om det ikke funker (mest sannsynlig om den bare stoppet) så må du nok skifte pumpe eller reparere den gamle.
www.unneberg-bil.no har nok en pumpe eller et repset og er vel enklest å handle hos da de ligger på den siden av fjorden.

Men lurt å sjekke om du har gnist og at stiftåpningen er 0.4mm som den skal være.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
M.Aleksandra
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Sandefjord, Vestfold


Vis profil

« Svar #8 på: desember 10, 2012, 16:55:14 pm »

Snakket med unnebergbil.
får hentet meg ny pumpe i morgen,samt stift,kondensator og plugger.
Så håper å på å få skyten i morgen.
Loggført
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #9 på: desember 11, 2012, 13:36:07 pm »

Gratulerer med bil. Håper du får fikset den uten altfor mye jobb.
Ser du skriver 67 1300, bilen din er en 68 mod men sikkert registrert første gang siste halvår i 1967,
Er endel forandringer på 67 og 68 så tenk på det når du handler deler.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
M.Aleksandra
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Sandefjord, Vestfold


Vis profil

« Svar #10 på: desember 11, 2012, 18:38:26 pm »

aha.takk.
men til startproblemet igjen.
Nå har jeg byttet alle delene, samt plugger,pluggledninger,coil.
og den starter fortsatt ikke..
den tenner ikke.what?!
eneste jeg ikke har byttet er stiften,synes den så helt lik ut, men du sier det skal være 0.4mm åpning? hvor måler jeg det?
kan det være den "fuel cut-off valve?
« Siste redigering: desember 11, 2012, 19:05:26 pm av M.Aleksandra » Loggført
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 11, 2012, 19:17:43 pm »

får den bensin? cut offen hører du klikke når du slår på tenninga
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
M.Aleksandra
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Sandefjord, Vestfold


Vis profil

« Svar #12 på: desember 11, 2012, 19:19:57 pm »

har en sånn uorginal bensinfilter. så når jeg ser på den blir den bare halvfull.
så virker ikke akkurat som den får bensin. men har jo montert ny pumpe samt den stanga(den var 107 og ikke 108mm
Loggført
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #13 på: desember 11, 2012, 20:17:12 pm »

Har du prøvd litt startgass i gassern,så vrir du på tenninga? <og du måler åpningen på stiften med en bladsøker.
mellom kontakten på stiften.
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #14 på: desember 11, 2012, 20:26:10 pm »

har en sånn uorginal bensinfilter. så når jeg ser på den blir den bare halvfull.
så virker ikke akkurat som den får bensin. men har jo montert ny pumpe samt den stanga(den var 107 og ikke 108mm

Tror det er normalt at filteret ikke blir helt fullt. Men du bør fjerne bensinfilteret, plastfiltre har en tendens til å sprekke etterhvert, og t.o.m. forårsake brann når bensina lekker ned på eksosen. Vips, ei boble mindre. Noen bensinpumper har innebygd filter på toppen, det bør evt også renses.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
M.Aleksandra
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Sandefjord, Vestfold


Vis profil

« Svar #15 på: desember 11, 2012, 20:30:06 pm »

vet det angående bensinfilteret, det skal vekk. men vil ha den til å fyre først i grunn.prøvd startgass.
skjønner i grunn ikke noe. det lukter ikke bensin eller noe.( noe det ville gjort hvis det fikk bensin?)
Kan det være gassern da? eller ville den tent og heller gått dårlig? dritt i gasser?
Loggført
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #16 på: desember 11, 2012, 21:49:07 pm »

har du sjekka sikringene da? kan være irr på de . vært borti det oxo en gang.

og har du kobla rett på slangen inn og ut på bensinpumpa?

eller så kan være kondensatoren som sitter på siden av fordelern som har tatt kvelden..

Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #17 på: desember 11, 2012, 21:56:50 pm »

Om den ikke starter på startgass har du enten feil tenning eller ikke gnist på pluggene.
 
FØR! du starter å skifte noe som helst må tenning være på plass.
1. Sjekk at coilen har strøm når tenningen er på, det ser du ved å måle mellom f.eks motorblokka og den ene kabelen inn på coilen. (den ledningen som ikke går ned til fordeleren)

2. Er det strøm til coilen, se på stiftåpningen. Den skal være 0.4mm i åpen stilling. Det vil si at når den lille delen som er i kontakt med akselen (som rotoren sitter på) befinner seg ute i et avrundet hjørne. (det er 4 hjørner)

3. Ta en pluggledning, koble den direkte i coilen og sett inn en plugg. Legg den på siden mot blokka, få en kompis til å se om det gnistrer mens man prøver å starte motoren. Gnistrer det så har man fart i coilen.

4. Stable pluggledningene riktig. Tenningsrekkefølgen er 1, 4, 3, 2. (sylinder nr 1 er mot innsiden av bilen på høyre side, sylinder 2 er på samme side, sylinder 3 er mot innsiden av bilen på venstre side)
Det enkleste er å vri motoren for hånd til tenningsmerket på reimhjulet peker på skjøten av blokka under dynamoen, ta av fordelerlokket og se hvor rotoren peker. 50/50 sjangs for at det er sylinder 1. Om du vil være sikker på første forsøk kan du ta av toppdekselet på høyre side og se om begge ventilene er lukket.

Om alt gnistrer og på sånn ca riktig sylinder, Så kan du prøve startgass Blunker
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
M.Aleksandra
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Sandefjord, Vestfold


Vis profil

« Svar #18 på: desember 12, 2012, 17:30:40 pm »

Takk for flott hjelp, ser fremgangen går sakte men sikker fremover.
Får nå strøm til fordeler. men så frykter jeg at forje eier, har prøvd seg frem selv og derfor rørt tenninga ( den som går ned i motoren)
får fortsatt ikke strøm. og har bytta stift med avstandsmåler.så den er bra. men fortsatt ikke start.
merket på svinghjulet stilte jeg opp på skjøten, men stemmer ikke i det hele tatt at den peker på syl.1.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #19 på: desember 12, 2012, 19:54:56 pm »

Husk at merket på reimhjulet kan være på "riktig" sted 2 ganger da veiva snurrer 2 ganger for hver gang kamakselen og tenningen går rundt. Derfor veldig lurt å sjekke ventilene på sylinder nr1 at de er lukket.
Dette er ikke lett, men når du får det på stell så skjønner du fort gangen i det.

Bare å stable pluggledningene til det er riktig. En Haynes bok er å foretrekke.
Pass også på at pluggene ikke blir våte av bensin.

Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #20 på: desember 12, 2012, 23:38:35 pm »

Så den bobla forrige vinter (?), den var på Vestfold Auto og tok EU-kontroll. Synes ikke motoren gikk spesielt pent da, men den blei godkjent, husker jeg rett.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
M.Aleksandra
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Sandefjord, Vestfold


Vis profil

« Svar #21 på: desember 13, 2012, 13:25:24 pm »

Stemmer nok det Kjell Roar. Trodde motoren gikk bra jeg. Han så i ihvertfall så.
Men problemet nå er at jeg ikke får gnist når jeg kobler til direkte til coil. What?
Og hver gang jeg vrir om nøkkel så mister jeg stømmen på coilen
« Siste redigering: desember 13, 2012, 14:04:03 pm av M.Aleksandra » Loggført
M.Aleksandra
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Sandefjord, Vestfold


Vis profil

« Svar #22 på: desember 13, 2012, 15:45:11 pm »

Prøvde og leite etter jordfeil. Men er bra jord i kar fra batteri og på girkasse til kar. Med snakket med dansken. Han mener det er tenningslåsen.den helt sort ledningen er revet av. Men aldri koblet på? Skjønner lite nå. Takker for alle svar
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #23 på: desember 13, 2012, 21:09:47 pm »

Se der ja. Da ser det ut til at det blir noen timer med feilsøking og kobling.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #24 på: desember 16, 2012, 11:46:52 am »

Ja det er alle desse "uklare mulighetene" som kan slå til, deerfor vert det oftast spekulativt og.
Mitt tips er at du kobler motoren direkte...(ta ut batteriet å ta av høgre bakhjulet for å komma til...altså koble opp berre hovedstrøm til starteren med feks eksterne gode startkablar, (store skruven på starteren til plusspolen...og godskabelen til gods på motoren, å minuspolen) -så finna ein ledningsstomp å koble opp coilen (15) frå plussen på batteriet...gjerne på brytar; av/på...
-så brukar du berre ein kort ledningsstomp frå stikkeren på innslaget ditt (fungerar som startnøkkel den då) som du heldt mot pluss på batteriet eller store plussen på starteren for å få igang den då.
-Best å vere to stykker, å gje ein liten dram bensin i forgassaren, medan ein annan brukar "startledningen"
-Dette er enkelt for då i første omgang å finna ut om motoren vil starte, eller finne ut om det er gnist på pluggane. etc.
-Hvis motoren då vil starte...vert det neste å ta for seg koblingsskjemaet ditt å ta for deg kurs for kurs til feilen er funnet.

Helst trur eg at tenningstidspunkt eller fordeler har feil...
Loggført
M.Aleksandra
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Sandefjord, Vestfold


Vis profil

« Svar #25 på: desember 19, 2012, 22:33:02 pm »

Så hvis tenningspunktet er feil så vil den "ta" strømmen fra coilen når jeg vrir om nøkkel til start?

har kjøpt delen som er i tenningslåsen. men får den F""" ikke til og passe..
Har ikke vært i garasjen på en uke, mistet litt motivasjon for å si det sånn, også er det så forbanna kaldt Sjokkert
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #26 på: desember 20, 2012, 09:59:47 am »

Så hvis tenningspunktet er feil så vil den "ta" strømmen fra coilen når jeg vrir om nøkkel til start?

Nei??...men tenningstidspunktet kan vere fortidlig eller forsent...(justerest ved å vri på fordeleren...7grader f.ø.dp. på eldre motorer å 10 gr. f.ø.dp. på siste motorene trur jeg, dersom motoren har gått tidligere med same innstillingen, er nok fordelerdrevet under fordeleren satt i rett eller ikke rørt. Da skal rotoren peke en plass mot høyre blokkhalvdel når stemplet nr 1, er ute. (er du i tvil så må toppdekslet av for å sjekka at begge ventilene er lukket...eller at ventilløfterene på begge ligger løst. På "feil side" (180 grader feil) vil reimhjulet vere på samme merke men da har du nok ikke "løse ventilløftere"
-på "rett side" skal ventilene vere lukket både i komprimeringsslaget og arbeidsslaget, så når dette er en firetakter så blir det ca en halv omdreining m lukkete ventiler.
-Cammen kan ikke flyttes i forhold til veivakslingen før motoren er delt. men drevet til fordeleren kan flyttes (må vite hva man gjør da) og rotoren vil da fortelle hvor første pluggledningen har sin plass o.s.v. (sporet til fordeleren -under fordeleren- i fordelergiret ligg vanligvis på tvers av motoren m/den "største halvdelen" framover mot sv.hjulet når reimhjulet er på merket og og stempel nr.1. er ute. Da skjønner de fleste at fordeleren og rotoren må fortelle hvor sylinder nr.1. begynner.

Startlåser (nøkkelswitschen) til bobler har mange typer, så det er ikke lett å få tak i match.  

har kjøpt delen som er i tenningslåsen. men får den F""" ikke til og passe..
Har ikke vært i garasjen på en uke, mistet litt motivasjon for å si det sånn, også er det så forbanna kaldt Sjokkert
« Siste redigering: desember 20, 2012, 10:10:03 am av ovalt » Loggført
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #27 på: januar 18, 2013, 20:49:20 pm »

I tilfelle noen ligger våkne og lurer på hvordan det gikk med denne vogna,
kan det meddeles at en gjeng med rednecks fra Kongsvinger, henta den
for et par uker siden.

Etter 23 minutters skruing kjørte vi den for egen maskin opp på hengeren.

God helg.
Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
ibux
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted:


Vis profil

« Svar #28 på: januar 18, 2013, 21:01:02 pm »

I tilfelle noen ligger våkne og lurer på hvordan det gikk med denne vogna,
kan det meddeles at en gjeng med rednecks fra Kongsvinger, henta den
for et par uker siden.

Etter 23 minutters skruing kjørte vi den for egen maskin opp på hengeren.

God helg.

Je var med på turen til Sanderfjord og det er itte tull. Biln går som ei klokke den!!
Hilsen Lars
« Siste redigering: januar 18, 2013, 21:03:12 pm av ibux » Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #29 på: januar 20, 2013, 12:33:11 pm »

Så godt at det gikk i orden til slutt.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!