Støping av aluminium. Bakgårdsmetoden....

<< < (2/6) > >>

Dr. Ing. Brezelfürsten:
Spennende!!

Dette skal jeg følge med på.

marbel:
Kult!!Interessant tråd :)

1303SS:
Er ett firma i hgsd/karmøy som heter marinealuminium lager ting til offshore på 80 tallet vet det var folk som jobba der som støpte seg allt mulig.bremsehåndtak til veteranmc ble det laga endel av.Forstod det sånn att dette var enkle greier.Så får du laga ei sandform så er det jo bare å fylle med smeltet alu.Vi smelta noe aluminium i grillen på mantorp ett år skulle noe varme til men det smelta ;D.Jørn var vel ganske fri for hår på armene etter dette. :D

A.Hole:
Oljespannet er kledd med ildfasts stein invendig. Lokket er også laget av dette. ( Fåes kjøpt hos din vedovnspesialist i plastisk form, dvs du kapper opp den leirekonsistens blokken i skiver og kler spannet innvendig i ca 4 cm tykkelse). Ildfast plastisk stein er egentlig ment for å restaurere din gamle vedovn. Etter èn oppfyring herder dette og blir hardt som betong.

 
 innvendig.jpg (117.9 KB. 800x1338 - vist 709 ganger.)

A.Hole:
Man må ha rikelig med oksygen for å få varme nok. Som du ser har jeg montert ett rør som går inn i spannet helt ved bunnen.
Til dette røret kobler jeg til en gammel hårtørker ( 70 talls hårføner med slange, kjøpt på fretex for en 50 lapp)
Dette gir passe luft nok til grillkullet slik at man oppnår de 7-800 gradene som er nødvendig for å smelte aluminium.
Vanlig grillkull funker fint. Fyller opp bøtta 2/3 med kull og setter smeltekaret i stål rett oppe på det glødene kullet.
Som smelteemner bruker jeg god kvalitet alu. i form av gamle stempel, brukte alu. bærearmer samt sleggeknuste girkassehus osv. Gratis materiale hvis man er litt om seg .......
Det magiske med denne prosessen er at man faktisk kan resirkulere gratis metallskrap om til genuint verdifulle ting hvis man er litt kreativt anlagt, tro det eller ei.   ;)   (Hm.. Kanske man tom. kan søke staten om bistandsmidler til resirkulering. Noe å tenke på!)


 owen.jpg (135.43 KB. 800x595 - vist 577 ganger.)

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side