mai 06, 2024, 20:10:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 15
181  Forum / Snikk-snakk / Sv: Bilder fra 1954 på: februar 17, 2013, 15:44:31 pm
Morsomme bilder og historie! Glad

Min oval blei tatt inn på B-lisens av en kaptein som het Harris Nilsen, registrert 10.mai 57 i Tønsberg Glad
Han eide bilen fram til 1981, noen få måneder før han døde. Han seilte om vinteren, og var hjemme om sommeren, har jeg fått høre. Det var typisk for hvalfangerne. Originalt nr Z-10XXX, som var i nummerserien  for Tønsberg by. Jeg har hatt ovalen siden 1990.

Bilen kom fra Vest-Tyskland, Raffay i Hamburg, der den antageligvis har vært demobil. Chassinr forteller at bilen er den 30. 1956-modellen som blei produsert, 4. august 1955. Oval deles ofte inn i early-oval og late oval. Min er da en av de aller første late oval. Dagen etter, den 5. august 1955 blei VW nr en million produsert, med 140.000 gjester i Wolfsburg. Bilen blei sendt fra Wolfsburg 1. september, så noe må fabrikken antagelig ha brukt bilen til.

Vil tippe at Z-15xxx er for Andebu kommune, som Høyjord er en del av.  Andebu hørte under Biltilsynet i Sandefjord, nummeret "ditt" ligger under Sandefjord, ref. link her : http://lmk.no/images/doc/skiltliste.pdf

Ellers er halve slekta mi fra Høyjord, begge bestemødrene mine er derfra. Så det kan hende jeg er i slekt med tidligere eier av bilen din Glad

Lykke til!

PS: hvis du har tanker om å bruke det gamle skiltet igjen, rediger bort de siste tallene. Veit om et tilfelle hvor en skulle bruke et tidligere nr, og opplyste om det i et blad. Da han skulle bytte skilt, hadde noen andre brukt nummeret like før.



Helt, helt, helt fantastisk!!  Gliser Du må ha enda flere gode søkebokmerker enn meg, liggende i nettleseren din. Osteaktig
Det er veldig spennende med slike detaljer, som i og for seg er ganske uvesentlige, men de sier likevel så mye om historien. Kjempeinteressant!  Glad Veldig artig å lese om bilen din.  Glad

Åhh so bra, juli ja...dette vil jeg vere med på. Blunker

Da blir det Lounge for hvalfangerovalene. Dette må det bli en sabla bra artikkel om!  Gliser Gliser
182  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: 30 hk topper på: februar 16, 2013, 23:22:31 pm
Jeppjepp. Glad Jeg har topper, i flere størrelser og fasonger.
Send en pm hvis du fremdeles er i manko.
183  Forum / Snikk-snakk / Sv: Bilder fra 1954 på: februar 16, 2013, 19:49:01 pm
Utrolig morsomt! Min Oval ble også kjøpt ny i Norge i 1954, og har ganske likt reg nr som din. Begynner på Z 15 den også. Men har ikke forsket på historien. Burde vel heller gjort det enn å drive med den senkinga og all møkka Gliser

Jepp, det synes jeg.  Gliser
Spørs om den har tilhørt en av hvalfangergutta fra Høyjorddistriktet din også da?! Det må du finne ut av, og så starter vi en egen Lounge med hvalfangerovaler.  Blunker ("Hvalfanger"... Høres i dette tilfellet ut som en norsk ekstremvariant av den amerikanske ku-fangeren. Gliser )

Flotte gamle bilder, burde kanskje samle alle "Sandefjordboblene" å ha et treff der når du og er klar med bobla di Bugarella. Gliser

Absolutt! Skal vi ta høyde for Telehiv Treffen 2014?  Blunker
184  Forum / Snikk-snakk / Bilder fra 1954 på: februar 16, 2013, 00:09:37 am
Jeg fikk noen skikkelig flotte bilder i posten i dag, tilsendt av den første eieren. Fantastisk bil, fantastisk fyr! Glad

Hvis noen har lyst til å se...  Glad
Bilder av ovalen Ahab fra 1954/1955
185  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bugarella's garage på: februar 15, 2013, 00:39:00 am
Takk!  Glad Her er neste kapittel:


Stempel inn - Stempler ut: http://www.solveig.no/#post36


Det ble en spennende og lærerik uke. Osteaktig Ikke minst en veldig "givende" en... Jeg hadde aldri trodd jeg skulle komme til å eie SÅ mange motorer!  Gliser
186  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bugarella's garage på: februar 12, 2013, 18:33:27 pm
Æ gjær mett bæste, men...
Blondie + sylinder + hon =  Hæ

http://www.solveig.no/#post35
187  Forum / Snikk-snakk / Sv: Den aller første eieren av ovalen min på: februar 12, 2013, 17:45:38 pm
Ja, vi e itj Alein...

 Osteaktig
188  Forum / Snikk-snakk / Sv: Den aller første eieren av ovalen min på: februar 12, 2013, 12:54:07 pm
Hjeeelp...

 Gliser Gliser Gliser
189  Forum / Snikk-snakk / Sv: Den aller første eieren av ovalen min på: februar 11, 2013, 16:46:37 pm
Nå har ikke jeg lest hele tråden din, men i korte trekk. Hva gjorde du for å få fatt på tidligere eier? Jeg prøver å få fatt på nåværende eier av min tidligere bil, men kontakt uteblir. Har du noen tips?

Jeg har ikke fortalt om triksene mine noe sted...  Blunker
I korte trekk har jeg brukt biltilsynet og googlet på Kvasir, samt trålet søkbare sider som har dukket opp ved hjelp av Google. Eller Kvasir.

Hvis du vil ha flere tips, kan du sende meg en pm med info om hvor langt du har kommet i prosessen, så skal jeg se om jeg har noe mer konkret å tilføye.  Glad
190  Forum / Snikk-snakk / Sv: Den aller første eieren av ovalen min på: februar 11, 2013, 16:43:17 pm
Hei "Bugarella", har lest den SUPERFLOTTE garasjetråden din, sjeldent dette at damene går såpass på restaurering...Respekt... men når en er så skrivekyndig som du, så vises og det høge nivået på kreaviteten din  Blunker

Min oval er også opprinnelig kommet fra Sandefjord, Første eier i Norge var og Hvalfanger som importerte bilen...bilen min er en 57 mod som vart registrert i Norge f.g. i 1959. - Har samme type registreringspapirer (søknad til; herr politimesteren i (sandefjord) med chassienr/motornr, adresser o.s.v. som du også har til din 54 mod. Tenk deg at Sig/Sv... sikkert kjente første eieren (Øys/Ol...) til min bil også-? å som bodde i Mosserødvn 25.
Har fortsatt samme reg nr.

Et par tips, siden du ønsket det:

-Sveising klarer du fint med lit øvelse på "bikkplatebiter" som settes sammen, eller på prøvebiter på samme tykkelse som skal sveisest sammen...men forutsetter sveisehjelm så du ser sveisesømmen godt.

-Ang reimhjulmutter; så har eg lagd meg en liten bøyle med to haker som strekker seg forbi de to motorboltene som sitter under svinghjulet (når motoren er ute) når "hakene" er tilpasset i startkransen, trer eg på to rørstubber på pinneboltene og merker av så eg kan punkte fast rørstubbene på bøyla. Med skive og muttre på her da, kan du trygt løsne både reimhjulmutteren m latmann og svinghjulmutteren (m langt røyr)

-Eg bruker og å pakke opp stempla m filler mellom topplokkboltene og stempelsiden når eg skal knakke ut krysspinnen, for å dempe slagene mot rådestangen da. Bruker og gjerne varmepistolen på stemplet ved monteringen att og kjøle ned krysspinnen da.

Lykke til videre med alle dine prosjekt.
-Følger med.  Glad

Takk for skryt og tusen takk for tips!
Jeg skal nok sveise mer etter hvert, og det kan være greit å øve seg ja, tenker jeg.  Osteaktig
Etterhvert skal jeg vel prøve å få løsnet reimhjulet igjen også, men jeg må komme over reimhjulangsten først...  Blunker Men jeg ser ikke for meg det du snakker om, om festeanretning, uten motoren foran meg. Jeg må lese om igjen en dag jeg er i garasjen.  Osteaktig

Kjempeartig historie om bilen din! Jeg regner med hvalfangerne med folkevogn i Vestfold, godt kunne vite om hverandre, ja.

Artig at du følger med - Jeg holder dere oppdatert, enten dere vil eller ikke.  Blunker
191  Forum / Snikk-snakk / Sv: Den aller første eieren av ovalen min på: februar 11, 2013, 07:56:20 am
Ganske artig med slik historie, har det på min oval og som ble solgt til herr meieribestyrer i bodø, har orginale søknadspapirer til herrpolitimester jeg og, tøft.

Ja, det er jo ikke bare historien om bilen man ser i de papirene, men historien om et Norge som var veldig annerledes enn det vi har i dag.
Utrolig spennende!  Glad
192  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bugarella's garage på: februar 11, 2013, 00:05:13 am
Jeg fikk forresten fikset nytt stempel i helgen. Vel, NESTEN i alle fall...  Øyerulling
www.solveig.no/#post34
193  Forum / Snikk-snakk / Sv: Den aller første eieren av ovalen min på: februar 10, 2013, 21:17:30 pm
Artig! =) Vanskelig å spore opp sånt?

 Glad Neish, det tok lenger tid på den første bilen jeg tok runden på. Men nå har jeg e-postadresser, rutiner og internettbokmerker klare, så da går det fortere. Og så er det litt avhengig av flaks, selvfølgelig.  Gliser
194  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bugarella's garage på: februar 10, 2013, 00:08:08 am
Boblepotts etterretningstjenester for bil har vært i sving.
I dag snakket jeg med den aller første eieren av ovalen min, som kjøpte den ny i 1954.

 Gliser

http://www.solveig.no/#post33


195  Forum / Snikk-snakk / Den aller første eieren av ovalen min på: februar 10, 2013, 00:05:21 am
Jeg har gravd i historien til ovalen min, og i dag snakket jeg med den aller første eieren, som kjøpte den ny i 1954. En fantastisk fyr på over åtti år, som ble så veldig glad for at jeg ringte.

Så utrolig artig! Og for en flott fyr.  Gliser

http://www.solveig.no/#post33
196  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bugarella's garage på: februar 09, 2013, 09:04:05 am
Jaja, godt at du kan le av det i ettertid!!  Blunker
Vi har vel alle hatt våre screw-ups, men ikke alle som tør å legge dem ut her!

Du er flink som går på med krum hals her.  Glad
Jeg følger bloggen din og må innrømme at jeg har ledd godt mer enn én gang..  Gliser

Jeg må nesten fortelle om blunderne også, synes jeg, når jeg er så himla flink til å skryte av meg selv... Blunker

Veldig artig at du leser bloggen min!  Glad
197  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bugarella's garage på: februar 08, 2013, 21:12:32 pm
Kvinnfolk og bil... Jeg vil egentlig ikke snakke om det, men åkei da:
http://www.solveig.no/#post32

 Øyerulling Øyerulling Øyerulling
198  Forum / Hva skjer? / Sv: Stillingsannonse: Digital-General til SCC på: februar 05, 2013, 17:23:19 pm
Jeg sitter egentlig bare og tvinner tomler, og venter på den stillingsinstruksen.  Blunker

Helt enig at at nettsidene burde vært oppdatert for lenge siden.

Takk for tilliten, Ladybug!  Gliser
199  Forum / Type 1 1958-1967 / Sv: Rubinrot på: februar 01, 2013, 19:33:46 pm
Jeg har begynt å lure på om det var forskjell på den rubinrøde fargen på type 1 og 2...? At type 2 var dypere.
Kan det være noen sjanse for at det er hold i den teorien?
200  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bugarella's garage på: januar 31, 2013, 23:21:50 pm
De var ikke vridd, bare så det er sagt.  Blunker
Ved nærmere ettersyn i dag, så ser slangen helt fin ut.
Fikk godkjent av lærer'n også.  Gliser
201  Forum / Problemløseren / Sv: Rens og impregnering av setetrekk på: januar 31, 2013, 23:16:12 pm
Steam på ull er helt uproblematisk. Det er kombinasjonen av varme, kjemisk behandling og mekanisk behandling som gjør at klærne krymper i vask (hilsen sydamen ;-)).
Jeg har tro på å prøve ut en tekstilrens først, og hvis det ikke fungerer alene, så forsøker jeg med damp. Såfremt jeg ikke får andre, veldig tydelige råd innen jeg setter i gang. ;-)
Jeg er usikker på Milo... Den er tross alt beregnet for å skulle skylles godt ut av stoffet.
202  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bugarella's garage på: januar 28, 2013, 16:05:05 pm

Hah....det var det første som slo meg også når jeg så bildet. Jeg-vet-jeg-høres-gammel-ut-når-jeg-sier-det...men: typisk nybegynnerfeil det der.

Du må alltid skru på den delen/"mutteren" som går mot slange-enden, i enten den ene eller andre enden. Bytter du sylindre samtidig, er det den enden du starter i....bytter du bare slanger, så er det "bil-enden" du løsner og skrur med. Slangen skal alltid holdes i ro med en stor U-bøy pekende rett oppover, slik at den ikke ligger inntil noe.


Jeg fikk egentlig en grundig innføring i dette av vår felles venn, du vet - Lillegutt. Men alt har tydeligvs ikke gått helt inn.  Gliser
Jeg prøver igjen. (Egentlig var det såpass artig også, at jeg ser over hodet ikke mørkt på å gjøre det en gang til.  Blunker )
203  Forum / Problemløseren / Sv: Rens og impregnering av setetrekk på: januar 28, 2013, 15:56:30 pm
Jeg håper å unngå å måtte ta dem av, for det tror jeg kan bli katastrofe, for å bruke presse-terminologi.  Blunker
Men tusen takk for tips, begge to.  Glad

Kom gjerne med flere erfaringer, om andre har noe å dele. Det er en stund til jeg skal sette i gang.
204  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bugarella's garage på: januar 28, 2013, 13:09:59 pm
Shit... Jeg strøk til eksamen: http://www.solveig.no/#post31  Sjokkert
Godt man har gode venner.  Gliser
205  Forum / Problemløseren / Rens og impregnering av setetrekk på: januar 27, 2013, 22:20:22 pm
Setene i ovalen min er så veldig fine og hele, og fargen er osgå bra. Men de er utrolig skitne... Og dørtrekkene er enda verre.
Bilder her: http://www.solveig.no/#post30
Er det noen som har renset så gamle setetrekk og/eller dørtrekk, som kan dele sine erfaringer, både på godt og vondt?
Og er det noen som har peiling på egnet impregnering for å ha på etterpå, for å bevare det skjøre og gamle stoffet?
206  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bugarella's garage på: januar 27, 2013, 22:13:35 pm
Fy søren, som jeg har KOSA meg i garasjen i helga!!!  Gliser Gliser

http://www.solveig.no/#post30

Jeg digger boblene mine! *hjertehjerteboblesmilefjæshjertehjerte*
207  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 54' T1 1200 De Luxe Texas Brown - solgt til min far s18 på: januar 22, 2013, 12:04:04 pm
Utrolig kul og fin bil!
Hvordan går det med den nå? Er den høy eller lav? Blunker

Den må hatt bortimot nærkontakt med min oval i sin barndom, for min er også solgt av Jespersen & Thon, og er første gang registert i mai 1954. Så om din var den første eieren av versktedet solgte, kunne det i alle fall ikke ha vært den første som ble solgt fra Jespersen & Thon. Blunker

Din er for øvrig i en helt fantastisk stand! Herlig. Glad Håper du eller din far koser dere med den ennå?! Glad
208  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: januar 18, 2013, 18:30:16 pm
Herlig at du et tilbake, Magnus!
Og veldig bra at Kjell kommer seg på veien igjen.  Glad
209  Forum / Hva skjer? / Sv: Stillingsannonse: Digital-General til SCC på: januar 17, 2013, 21:13:29 pm

Fantastisk! ....Bugarella; Du har PM

(blant oss gutta har vi jo i mange år slengt på en krøllete bokstav til bak de tre ordene der, men det er ikke helt på sin plass - føler jeg)

Nei, for PMS er jo noe helt annet. Det er jo sånn Picture Messaging Service, som man sender bilder med på mobilen.
Det hender jeg får det også.

Takk for tilliten, by the way!  Gliser Dette blir gøy.
210  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bugarella's garage på: januar 17, 2013, 21:05:42 pm

Det er vel den som er inni motorum og under panseret? Hvor lang tid tror du det er siden den har vært lakkert? Den har jo alt rukket å fått skikkelig god patina, så det må jo ha vært en god del år siden. Det ser også ut at det er samme farge under bilen som utenpå, eller ser jeg feil? Skikkelig flott bil  Glad
Jepp! Fargen er veldig godt bevart under panseret. Kjempeflott!
Det må ha vært noen år siden den ble lakkert, ja, og de har gjort det "ordentlig", for den er beige-grønn inni også.
Men den er ikke lakkert under, bare litt rart lys. Glad
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 15
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!